Når man ikke kan indsnævre noget emne

Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24395

Når man ikke kan indsnævre noget emne

Indlægaf Moxy-lady » 13. dec 2017, 17:56

Jeg effing hader eksaminer. Jeg skal lave to eksamensopgaver til start januar (ja, jeg har travlt!) og eftersom jeg frit kan skrive indefor pensum, burde jeg jo være lykkelig. Men jeg hader det. Jeg kan simpelthen ikke komme på noget at skrive om, og jeg har svært eved at finde ud af hvor jeg skal starte henne for at finde på noget. Jeg skal stort set læse forfra på der meste.

Jeg har ikke engang nogle ideer om hvad der kunne være interessant. Jeg mangler nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal skrive om, så jeg har en retning at gå i.

Så, for de af jer der har erfaring i den retning. Hvad gør I? Hvordan kan jeg strukturere både min læsning men også finde et mål af en art? Jeg er fuldstændigt paralyseret af mængden af læsning jeg skal igennem, og føler simpelthen ikke at jeg kommer nogle steder.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24395

Re: Når man ikke kan indsnævre noget emne

Indlægaf Moxy-lady » 13. dec 2017, 18:02

Fagene er i øvrigt Medieanalyse og Medie- og kulturhistorie :)
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Når man ikke kan indsnævre noget emne

Indlægaf dgd2007 » 13. dec 2017, 18:21

Hvad med noget inden for internet debat-fora? :)
4
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Når man ikke kan indsnævre noget emne

Indlægaf Sophies-mor » 13. dec 2017, 18:24

Fx hvilken ind-/ påvirkning har det haft på folks evne til at træffe beslutninger, efter at der er tilkommet internet debatfora?
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Når man ikke kan indsnævre noget emne

Indlægaf Lurende Peber » 13. dec 2017, 18:46

Sociale mediers indvirken på den offentlige debat gennem tiderne.
Det er der i hvert fald en masse materiale og myter om. Husk kildekritik :-D
Uddyb evt med paralleller til 30-40ernes radio udsendelser/propaganda :gruble:
4
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24395

Re: Når man ikke kan indsnævre noget emne

Indlægaf Moxy-lady » 13. dec 2017, 18:49

Lurende Peber skrev:Sociale mediers indvirken på den offentlige debat gennem tiderne.
Det er der i hvert fald en masse materiale og myter om. Husk kildekritik :-D
Uddyb evt med paralleller til 30-40ernes radio udsendelser/propaganda :gruble:


Det var jeg faktisk ude i, uden dog at have en så speciik problemormulering. Det hjælper mig så meget at konkretisere mit mål! Jeg må prøve at se om jeg kan finde noget teori på det som jeg kan bruge. Det er det der med at lede efter en nål i en bunke med en masse andre nåle.

:lol:
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Når man ikke kan indsnævre noget emne

Indlægaf POCKETKITTEN » 13. dec 2017, 18:49

Laver mindmap.

Skriver alle de helt overordnede ting, jeg kan komme i tanke om ned på papirlapper, går en tur, vender tilbage og skriver underemner, og gentager processen nok gange til, at jeg kan gå i gang med at researche en helt konkret spørgesætning.

Kæden på en seddel kunne lyde:
Runde 1:
Sociale medier
Runde 2:
Facebook, Instagram, Snapchat
Runde 3:
Nyheder på Facebook, unges medieforbrug på sociale medier, mediers strategi på Snapchat, sponsorerede indlæg på Instagram, fake news, målrettede nyheder, trolls, betalt nyhedsindhold på sociale medier,
Runde 4:
Hvad sker der, når vi kun får nyheder fra medier, vi selv har liket?
Sociale medier har givet trolls optimale levevilkår: Hvordan påvirker de nyhedsformidlingen?
Sluger unge mennesker ukritisk sponsoreret reklameindhold, når blot det kommer fra mennesker, de selv følger, og er det overhovedet et problem?
Er der særlige nyhedskriterier, der hitter på Facebook?

Seddel 2:
Runde 1:
Island
Runde 2:
Verdensmester i ligestilling, overtro
Runde 3:
Hvad kan Danmark lære af Island, når det kommer til ligestilling mellem køn?
Hvordan opnåede Island status som mest ligestillede land så mange år i træk?
Er Island virkelig så ligestillet? Hvilke områder mangler? Hvad tager den årlige undersøgelse ikke højde for?
Kan de virkelig passe, at der findes mennesker på Island, der tror på alfer?

Og så videre.
Senest rettet af POCKETKITTEN 13. dec 2017, 20:04, rettet i alt 2 gange.
4
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24395

Re: Når man ikke kan indsnævre noget emne

Indlægaf Moxy-lady » 13. dec 2017, 18:51

Hvor er I altså skønne! :love:

Jeg forventede på ingen måde konkrete forslag, da jeg godt ved at det er noget jeg bør gøre selv. Det er bare så fedt at I er der som sparring, og faktisk *har* konkrete forslag!

:kys: altså!
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24395

Re: Når man ikke kan indsnævre noget emne

Indlægaf Moxy-lady » 13. dec 2017, 19:11

POCKETKITTEN skrev:Laver mindmap.

Skriver alle de helt overordnede ting, jeg kan komme i tanke om ned på papirlapper, går en tur, vender tilbage og skriver underemner, og gentager processen nok gange til, at jeg kan gå i gang med at researche en helt konkret spørgesætning.

Kæden på en seddel kunne lyde:
Runde 1:
Sociale medier
Runde 2:
Facebook, Instagram, Snapchat
Runde 3:
Nyheder på Facebook, unges medieforbrug på sociale medier, mediers strategi på Snapchat, sponsorerede indlæg på Instagram, fake news, målrettede nyheder, trolls, betalt nyhedsindhold på sociale medier,
Runde 4:
Hvad sker der, når vi kun får nyheder fra medier, vi selv har liket?
Sociale medier har givet trolls optimale levevilkår: Hvordan påvirker de nyhedsformidlingen?
Sluger unge mennesker ukritisk sponsoreret reklameindhold, når blot det kommer fra mennesker, de selv følger, og er det overhovedet et problem?

Seddel 2:
Runde 1:
Island
Runde 2:
Verdensmester i ligestilling, overtro
3:
Hvad kan Danmark lære af Island, når det kommer til ligestilling mellem køn?
Hvordan opnåede Island status som mest ligestillede land så mange år i træk?
Er Island virkelig så ligestillet? Hvilke områder mangler? Hvad tager den årlige undersøgelse ikke højde for?
Kan de virkelig passe, at der findes mennesker på Island, der tror på alfer?

Og så videre.


Jeg har aldrig tænkt over det med runder i den process - det kn være at det ville hjælpe mig lidt.

----

Nogle gange synes jeg at jeg har fejlet at lære at studere; jeg er hverken særlig god til at brain storme eller tage noter. Alt foregår totalt ustruktureret og kaotisk, hvilket ofte fører til stressreaktioner og last minute afleveringer.

Jeg har hjernen til det, det siger alle. Jeg kan bare ikke finde ud af at bruge den ordentligt i den indledende fase. Jeg skal have nogen der giver mig reel feedback og gode ideer. Jeg plejer som regel at finde relevante opgaver fra rundt omkring på nettet, og så finde en vinkel derfra. Jeg ved simpelthen ikke hvorfor jeg ikke selv kan finde de gode ideer og så arbejde derfra. Det er som om jeg bliver helt handlingslammet indtil jeg læser en andens opgave. Jeg kunne aldrig drømme om at kopiere noget, det er vinklen jeg "stjæler", teorier der kan bruges og måske enkelte dele af strukturen (delafsnit der giver inspiration.) Jeg er egentlig i tvivl om om det er forbudt :gruble:
1
My world 12-10-18 :lun:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Når man ikke kan indsnævre noget emne

Indlægaf Slettet bruger » 13. dec 2017, 23:04

Moxy-lady skrev:Fagene er i øvrigt Medieanalyse og Medie- og kulturhistorie :)


"debatten.net - historien om et forum. Hvordan personlige netværk i cyberspace konsoliderer det postmoderne menneskes identitet. Med henblik på Foucault, Luhmann, McLuhan, Freud, Lacan, Marx, Bourdieu, Derrida og Anthony Scaramucci."
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Når man ikke kan indsnævre noget emne

Indlægaf Slettet bruger » 13. dec 2017, 23:07

Du kunne også skrive noget om hvordan medierne har behandlet ubådsmordet. Det må da være lige til at fyre nogen teorier ned over det.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Når man ikke kan indsnævre noget emne

Indlægaf Lulu » 14. dec 2017, 05:51

Jeg plejer (plejede) at vælge det emne gennem semesteret som jeg synes var mest spændende. Alternativt det emne fra pensum listen der var mest spændende.
Så havde jeg et overordnet emne.
Det jeg syntes var mest spændende, vidste jeg typisk en del om i forvejen, og havde derfor også en ide om hvilken retning opgaven skulle gå ad, for at opfylde mit interessespektre.
Herefter blev det lidt ustruktureret, for så skrev jeg forskellige afsnit omkring emnet og hvaf jeg vidste. Det der fyldte mest var det emne jeg tog op og gik videre med.
Om du kan nå sidste skridt er måske tvivlsomt, men for mig gav det en virkelig god indikation på, hvad min problemformulering skulle indeholde og hvordan opgaven skulle struktureres og bygges op.
1
Bumline
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26. nov 2017, 21:30
Kort karma: 1
Likede indlæg: 5

Re: Når man ikke kan indsnævre noget emne

Indlægaf Bumline » 15. dec 2017, 09:42

Nu kender jeg desværre ikke rigtig til dit fag, men inden for mange forskningsartikler er der jo en sektion som hedder "recommendations for further research" (eller hvad det kaldes) hvor man kan få god inspiration til vinkler eller perspektiver af et emne som endnu ikke er dækket. Så kan man også nemt referere til de artikler ved argumentationen for sit emnevalg og perspektiv.

Men ja, ellers har jeg også god erfaring med brainstorming og at tage det i forskellige steps som Pocketkitten beskriver. Fx brainstormede jeg først forskellige overordnede emner da jeg skulle skrive bachelorprojekt og valgte så at skrive om aldersdiskrimination. Derefter prøvede jeg så at finde ud af hvad der var noget særligt interessant emne inden for dette emne og brainstorme om de forskellige muligheder og perspektiver (hvilken del af lovgivningen var interessant at fokusere på, om det skulle være i relation til rekruttering, afskedigelse mv., om det skulle være med særligt fokus på yngre eller ældre mv.). Så på den måde blev det til sidst meget indsnævret men det startede blot som det overordnede emne aldersdiskrimination.
1
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Når man ikke kan indsnævre noget emne

Indlægaf lillebjoern » 15. dec 2017, 10:40

Den Korte Radioavis. Det er aktuelt, interessant og samfundsmæssigt relevant.

Inspiration til emner ift DKR:
- Hvordan kan man i radiogenren afkode satire? Hvilke genrekoder er kendetegnende for radiomediet? Er det OK at lave satire i radioen?

- De forsøgte gennem troldehæren at få befolkningen til at stemme Anna Mee Allerslev ind i borgerrepræsentationen for at bevise at hun er en hykler og ville sige ja til stillingen (det gjorde hun så ikke). Eet samme skete med EU-retsforbeholdet, hvor flere faktisk mener, at Den Korte Radioavis havde en indflydelse på resultatet. Hvordan kan satire i medierne påvirke befolkningen og hvilke konsekvenser kan det have?

- De lavede også en fake news-side, hvor de med vilje lagde falske nyheder ud. Det blev der også et værre røre med, for flere troede jo på nyhederne. Er det moralsk OK for et delvist licensbetale medie at udgive falske nyheder? Er det OK fordi det er satire?

(Hvor ville jeg ønske at jeg havde dit fag, suk!)
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Når man ikke kan indsnævre noget emne

Indlægaf lillebjoern » 15. dec 2017, 10:42

Ift emnevalg helt generelt, er der så ikke nogle eksempler, dine undervisere har talt om? Kan du gå tilbage i PowerPoints eller tekster og se, om nogle forfattere anvender eksempler? Det har jeg benyttet mig meget af. Derudover kan det hjælpe at kigge projektdatabasen for din skole/universitet igennem. Dem anvender jeg generelt meget, også når jeg mangler inspiration til struktur eller teori. :)
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:

Tilbage til "Studie"