At arbejde hjemme

Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Juki » 4. dec 2017, 10:25

Nej, men jeg ville elske hvis det var muligt.
Især hvis jeg selv kunne bestemme hvornår på dagen jeg ville arbejde, selvom det kan kræve noget disciplin.

Jeg synes flextid er fantastisk og muligheden for selv at bestemme hvornår jeg kan/vil arbejde(udfra hvornår der er brug for det selvfølgelig) :pompom:

Det savnede og manglede jeg virkelig i mit tidligere job, hvor jeg arbejdede både dag, aften og weekend. Jeg var så også slidt godt og grundigt ned af bl.a stress, men jeg er sikker på det ville kunne have gavnet mig og have forebygget en masse sygedage.

Jeg er lige startet i et job igen(efter mange år på førtidspension) og selvom det langt fra er fuld- eller deltid her i starten, så sætter jeg virkelig pris på at jeg selv kan være med til at bestemme hvornår jeg vil arbejde. Jeg ved dog godt min situation med stress og nedsat arbejdstid er anderledes end mange andres.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Pax Romana » 4. dec 2017, 10:33

Nej, det er ikke en mulighed i nuværende funktion.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf ajnaM » 4. dec 2017, 13:08

Jeg arbejder hjemme i den forstand, at jeg har ret flydende grænser for, hvornår jeg er på arbejde, og hvornår jeg ikke er. Jeg tager også telefonen og er på mail i weekenderne og om aftenen.

Men det fungerer helt klart bedst, hvis jeg er i huset og kan få hurtig kontakt til dem, jeg skal have kontakt med. Jeg KAN godt gøre det over telefonen, men fysisk kontakt letter processen og gør resultatet bedre. I øvrigt har jeg en del møder, jeg naturligvis kun kan tage fysisk. Og så er der en masse spændende opgaver, jeg kun får, hvis jeg faktisk er til stede og byder mig ind.

Hvis jeg arbejder hjemme, går jeg glip af en masse viden og en masse kontakter. Så det gør jeg generelt ikke. Men er jeg syg, eller er kontoret lukket, giver det selvfølgelig god mening. Jeg skal være ret syg, eller have unger omkring mig, for at jeg ikke tager telefonen.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf ajnaM » 4. dec 2017, 13:10

I øvrigt er det vanvittigt irriterende, når mine kollegaer arbejder hjemme. Jeg er afhængig af at få informationer/tal fra folk på mit arbejde, og det er typisk noget, der skal a) gå nogenlunde hurtigt og b) er nogenlunde komplekst.

Når en person arbejder hjemme er det mit indtryk, at det er sværere at få fat på dem, at arbejdet bliver udført langsommere, og at der er flere fejl og/eller misforståelser.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Rapfisk » 4. dec 2017, 13:56

ajnaM skrev:I øvrigt er det vanvittigt irriterende, når mine kollegaer arbejder hjemme. Jeg er afhængig af at få informationer/tal fra folk på mit arbejde, og det er typisk noget, der skal a) gå nogenlunde hurtigt og b) er nogenlunde komplekst.

Når en person arbejder hjemme er det mit indtryk, at det er sværere at få fat på dem, at arbejdet bliver udført langsommere, og at der er flere fejl og/eller misforståelser.

Det er helt klart også mit indtryk. På godt og ondt, vil jeg sige. Når folk arbejder hjemme, er det hos os som regel med ambitionen om at klare nogle opgaver, der lider under de mange afbrydelser, man har på kontoret. Hvis man er lige så tilgængelig hjemme, er den eneste fordel nærmest, at man kan rende rundt i hjemmesko - sådan sat på spidsen.

Når det er sagt, er det den klare politik hos os, at man skal være tilgængelig både på mail og telefon i den almindelige arbejdstid, mens man arbejder hjemme.
1
Livslinjen: 70 201 201
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Akehurst2 » 4. dec 2017, 15:16

Rapfisk skrev:Det er helt klart også mit indtryk. På godt og ondt, vil jeg sige. Når folk arbejder hjemme, er det hos os som regel med ambitionen om at klare nogle opgaver, der lider under de mange afbrydelser, man har på kontoret. Hvis man er lige så tilgængelig hjemme, er den eneste fordel nærmest, at man kan rende rundt i hjemmesko - sådan sat på spidsen.

Når det er sagt, er det den klare politik hos os, at man skal være tilgængelig både på mail og telefon i den almindelige arbejdstid, mens man arbejder hjemme.


Det er jo det. Jeg arbejder fx hjemme for at kunne læse omfattende materiale, og så kigger jeg netop ikke på mailen hele tiden. Hvis jeg skulle sidde og holde øje med den og reagere på mails, så kunen jeg lige så godt være på kontoret.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25610

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Delfin » 4. dec 2017, 15:42

Det er ikke rigtigt en mulighed, der er vist ikke sovepladser nok til mine beboere fra jobbet.

Jeg har en del off-dage, hvor min kroniske sygdom tærer på kræfterne, men hvor jeg alligevel ikke er syg nok til at blive hjemme. Der kunne det være rart at blive hjemme i hulen. Spørgsmålet er nok mere, om jeg ville have disciplin nok til at få arbejdet, hvis det var en realitet. Det ville måske være for let at lade kroppen kræve sit og bare droppe ned under dynen et par timer eller fem.
0
14 11 14
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Slettet bruger » 4. dec 2017, 17:02

Jeg arbejder ofte hjemme, det er nok 50/50. Jeg opfatter det som win/win. Når jeg arbejder hjemme, sparer jeg noget transporttid som jeg bruger på at arbejde i stedet, så jeg producerer mere, og jeg kan bedre planlægge min dag med aflevering og hentning af børn. Mht. at være tilgængelig bruger vi meget Skype for Business til skærmdeling og telefonmøder, det synes jeg er lige så godt som at tale sammen fysisk.

Jeg arbejder i et IT-konsulenthus hvor bemandingen ofte er spredt over hele landet, så det med at kommunikere uden at være samme sted er en indgroet del af kulturen, og det er noget af det bedste ved arbejdet. For tiden er jeg ofte til workshops hvor jeg er nødt til at være fysisk til stede hos kunden, så det er halvanden time på E45 hver dag. Det er bare spild af liv.
2
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Chichu » 4. dec 2017, 17:13

Jeg arbejder hjemmefra et par gange om måneden. Dertil kommer nogle timer hist og pist, hvis jeg har møder ude i byen tæt på min bopæl, som fx slutter først på eftermiddagen.

Jeg ELSKER at arbejde hjemmefra. Elsker roen, at kunne fordybe mig, god kaffe (i modsætning til maskinen på kontoret :tie: ), musik i højtalerne og ingen kollegaer, der kommer ind hele tiden for at spørge om alle mulige ting, fordi jeg åbenbart er blevet den på kontoret, der ved lidt om det hele.

Arbejder btw. i en intern konsulentfunktion og styrer helt selv min arbejdstid. Er så heldig med al den frihed. Har før haft en leder, hvor det skulle godkendes i forvejen og man nogle gange fik nej. Det befandt jeg mig ikke særlig godt med. Er et voksent menneske med meget stor ansvarsfølelse over for job, kollegaer og samarbejdspartnere, så der var slet ikke brug for al den der gammeldags kontrol :rulle: .

Men må også tilføje, at jeg er blevet nødt til at beslutte, at det her hjemmearbejde kun sker på dage, hvor mit hjem er rent og der er bund i vasketøjskurven. Ellers ender jeg med at overspringshandle for meget :blush:
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Flora » 4. dec 2017, 18:29

Jeg arbejder udelukkende hjemmefra og nyder det. Det er SÅ meget nemmere at få tid til både arbejde og fritid, når man ikke skal være på en arbejdsplads i et bestemt tidsrum.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Skorstenen » 4. dec 2017, 19:44

Jeg kan sagtens arbejde hjemmefra, men jeg vil hellere være på kontoret. Jeg har brugt det mest når jeg har haft noget projektarbejde, der skulle skrives en masse på.
Og så bruger jeg det hvis jeg er sløj.
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Lys » 4. dec 2017, 20:41

Efter aftale med min chef kan jeg godt. Udgangspunktet er dog, at vi er til stede på arbejdspladsen inden for normal arbejdstid, så vi er til rådighed for huset - min afdeling har en understøttende funktion i forhold til hele huset. I praksis har jeg møder de fleste dage, så der er det ikke muligt at arbejde hjemme alligevel.
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Chachacha » 4. dec 2017, 21:02

Når jeg bliver chef en dag ( :D ) vil jeg absolut være fortaler for, at medarbejderne tager hjemmearbejdsdage, hvis de har behov. Selvfølgelig skal et team fungere i dagligdagen, men jeg ser så mange goder ved, at man giver folk den frihed under ansvar det er, at arbejde hjemme en gang imellem.

Personligt kan jeg bedst lide at komme ind på kontoret, men jeg har set andre, hvor det virkelig har lettet noget begyndende stress, givet noget plads til dem med små børn, og generelt er det jo god personalepleje, at give rum og frihed, så længe opgaverne bliver løst tilfredsstillende og så længe det er med måde. Desuden er jeg sikker på, at det også kan være med til at holde på de gode medarbejdere, så det ikke kun er lønnen og arbejdsopgaverne, men også rammerne omkring jobbet, der tæller op.

På mit arbejde er der i øvrigt ikke noget skrevet om hjemmearbejdsdage, men det kan fint aftales, hvis man får håndværker el. lign.
2
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf Wunder8 » 21. dec 2017, 17:08

Vi må gerne arbejde hjemme, hvis det aftales med nærmeste leder, og man i øvrigt ikke har nogle møder den dag. I min stilling vil det dog ikke være ideelt for mig at være for meget væk, så det undgår jeg - der kan være en del ulemper ved at sidde derhjemme, fordi jeg typisk har brug for at tale med mange mennesker i løbet af en dag, og det bare ikke er lige så effektivt at tage det over mail eller telefon.

Jeg har det lidt ambivalent med ordningen: jeg synes KLART medarbejdere skal have muligheden for at sidde derhjemme ved let sygdom, hvis de har håndværkere eller andre logistikudfordringer, eller hvis det i øvrigt giver mening, men et kontor kan også bare hurtigt blive affolket, hvis flere arbejder hjemme, og medarbejdere kan risikere en lav synlighed i virksomheden, hvilket kan gå ud over kollegerne, der så skal håndtere henvendelser, der måske burde været rettet mod den hjemmearbejdende.
2
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: At arbejde hjemme

Indlægaf ajnaM » 21. dec 2017, 17:36

Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:Det er helt klart også mit indtryk. På godt og ondt, vil jeg sige. Når folk arbejder hjemme, er det hos os som regel med ambitionen om at klare nogle opgaver, der lider under de mange afbrydelser, man har på kontoret. Hvis man er lige så tilgængelig hjemme, er den eneste fordel nærmest, at man kan rende rundt i hjemmesko - sådan sat på spidsen.

Når det er sagt, er det den klare politik hos os, at man skal være tilgængelig både på mail og telefon i den almindelige arbejdstid, mens man arbejder hjemme.


Det er jo det. Jeg arbejder fx hjemme for at kunne læse omfattende materiale, og så kigger jeg netop ikke på mailen hele tiden. Hvis jeg skulle sidde og holde øje med den og reagere på mails, så kunen jeg lige så godt være på kontoret.


Jeg kan fint se behovet, men jeg synes faktisk, det er den forkerte måde at komme rundt om den på.

Hvis man ender med at have en rolle på arbejdspladsen, hvor man hele tiden bliver spurgt om irrelevante ting, så synes jeg, man burde tage tyren ved hornene og sige fra. Hvis man derimod bliver afbrudt af fagligt relevante spørgsmål, så er det jo en chefopgave at vurdere, hvordan man sikrer, at medarbejderne både får tid til fordybelse og stadig har kommunikationskanalerne åbne.

Jeg har ikke noget imod, at man tager en enkelt hjemmearbejdsdag, men når det bliver normalt at arbejde hjemme ofte, kan det blive en hæmsko for kollegaerne. (Siger kollegaen... :genert:)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Job"