Pdf i PB

Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Pdf i PB

Indlægaf Fru.skruk » 13. nov 2017, 06:18

Jeg kan ikke få lov til at vedhæfte en pdf til en PB. Hvad gør jeg forkert? Den skriver bare, at filtypen ikke kendes.
0
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 5990

Re: Pdf i PB

Indlægaf Ondemand » 13. nov 2017, 12:16

Fru.skruk skrev:Jeg kan ikke få lov til at vedhæfte en pdf til en PB. Hvad gør jeg forkert? Den skriver bare, at filtypen ikke kendes.


Kan du ikke bare omdøbe filen til noget med .jpg eller andet der accepteres - så må modtageren bare omdøbe den til .pdf for at åbne den?
1
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Pdf i PB

Indlægaf dgd2007 » 13. nov 2017, 12:22

Ondemands forslag lyder som en snedig plan. Den kigger sikkert bare på fil-endelsen, når den tager stilling til, om den "kan accepteres".
Det kan dog være, du først skal foretage en indstilling på mappen, som pdf'en ligger i.
Kan du se endelsen ".pdf"?
1
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Pdf i PB

Indlægaf Fru.skruk » 13. nov 2017, 22:49

Det kan jeg desværre ikke. Kan det virkelig ikke lade sig gøre, at vedhæfte en (lidt stor) pdf?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Pdf i PB

Indlægaf Slettet bruger » 13. nov 2017, 22:53

Ellers kan du uploade den og sende linket

f.eks. her vel https://uploadfiles.io/

googlede "upload file" så kommer der en masse steder hvor du kan gøre det
1
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23132

Re: Pdf i PB

Indlægaf Aragorn » 13. nov 2017, 23:07

Det er af sikkerhedshensyn. PDF filer kan udgøre en risiko i forhold til injections og macrovirus, fordi man kan wrappe et MS Office dokument i dens extension, som indeholder en skjult macrovirus, og ved at lave et hash på filen kan dens type bestemmes, og så bliver den sorteret fra.


Så ja, det kan virkelig godt passe det ikke kan lade sig gøre. PB systemet er ikke et mail system, men som eks-Maupassant så rigtigt skriver, så findes der dusinvis af tjenester du kan uploade din fil til og dele den, de mest kendte nok værende One-Drive, GDrive og DropBox.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23132

Re: Pdf i PB

Indlægaf Aragorn » 13. nov 2017, 23:32

For at være nøjagtig, er det MIME type der tjekkes, og admin kan i kontrolpanelet tillade PDF som vedhæftninger.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Pdf i PB

Indlægaf dgd2007 » 14. nov 2017, 00:10

Fru.skruk skrev:Det kan jeg desværre ikke. Kan det virkelig ikke lade sig gøre, at vedhæfte en (lidt stor) pdf?

Nu ved jeg ikke, hvad du bruger af tlf./mac/pc ...
Men sådan her gør man, hvis det er en pc med Windows 10:

showextensions.png


Beklager mit system er engelsk, men du kan sikkert godt regne ud, hvad det svarer til på dansk:
1) Åbn File Explorer - stifinder eller hvad det hedder, men der hvor du kan se overblik over mapper og filer.
2) Vælg den mappe pdf'en ligger i.
3) Vælg øverst i vinduet den sidste fane, der hedder View på engelsk (vist med rød ring).
4) Gå hen til afdelingen, der hedder Show/Hide (gætter på Vis/skjul) :)
5) Sørg for "File name extensions" er tjekket af til at blive vist (ved ikke, hvad det hedder på dansk - filendelser måske).
6) Så kan du se, at din fil hedder punktum pdf til sidst, og så retter du det efter punktummet fra pdf til fx "jpg", og siger ja til, at du ved, hvad du gør :)

Det er noget forholdsvis nyt, at disse endelser er skjult på Windows. Men det er for, at ukyndige ikke skal lave ulykker ved at komme til at ændre dem ved en fejl. Der er nemlig mange programmer, der "læser" endelserne først, for at finde ud af, om det er en type, de kan bruge til noget. Og hvis det ikke er en, de kender, så vil de slet ikke have med den at gøre. Så det er for at beskytte brugeren mod sig selv, at de er skjult som standard. :) Men du kan roligt gøre det i denne situation.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Pdf i PB

Indlægaf Fru.skruk » 14. nov 2017, 08:43

dgd2007 skrev:
Fru.skruk skrev:Det kan jeg desværre ikke. Kan det virkelig ikke lade sig gøre, at vedhæfte en (lidt stor) pdf?

Nu ved jeg ikke, hvad du bruger af tlf./mac/pc ...
Men sådan her gør man, hvis det er en pc med Windows 10:

showextensions.png


Beklager mit system er engelsk, men du kan sikkert godt regne ud, hvad det svarer til på dansk:
1) Åbn File Explorer - stifinder eller hvad det hedder, men der hvor du kan se overblik over mapper og filer.
2) Vælg den mappe pdf'en ligger i.
3) Vælg øverst i vinduet den sidste fane, der hedder View på engelsk (vist med rød ring).
4) Gå hen til afdelingen, der hedder Show/Hide (gætter på Vis/skjul) :)
5) Sørg for "File name extensions" er tjekket af til at blive vist (ved ikke, hvad det hedder på dansk - filendelser måske).
6) Så kan du se, at din fil hedder punktum pdf til sidst, og så retter du det efter punktummet fra pdf til fx "jpg", og siger ja til, at du ved, hvad du gør :)

Det er noget forholdsvis nyt, at disse endelser er skjult på Windows. Men det er for, at ukyndige ikke skal lave ulykker ved at komme til at ændre dem ved en fejl. Der er nemlig mange programmer, der "læser" endelserne først, for at finde ud af, om det er en type, de kan bruge til noget. Og hvis det ikke er en, de kender, så vil de slet ikke have med den at gøre. Så det er for at beskytte brugeren mod sig selv, at de er skjult som standard. :) Men du kan roligt gøre det i denne situation.


Først: tusind tak for hjælpen! Det kunne jeg godt finde ud af :)
Nu har jeg omdøbt filen. Så kan jeg ikke selv åbne den, men så kan jeg måske sende den og så kan modtager døbe den tilbage?
0
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Pdf i PB

Indlægaf Fru.skruk » 14. nov 2017, 08:44

eks-Maupassant skrev:Ellers kan du uploade den og sende linket

f.eks. her vel https://uploadfiles.io/

googlede "upload file" så kommer der en masse steder hvor du kan gøre det


Det tror jeg, at jeg så vil prøve :)
Fagre nye verden (som nok ikke er så ny mere - kun for mig :genert: )
0
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Pdf i PB

Indlægaf Fru.skruk » 14. nov 2017, 08:45

Aragorn skrev:Det er af sikkerhedshensyn. PDF filer kan udgøre en risiko i forhold til injections og macrovirus, fordi man kan wrappe et MS Office dokument i dens extension, som indeholder en skjult macrovirus, og ved at lave et hash på filen kan dens type bestemmes, og så bliver den sorteret fra.


Så ja, det kan virkelig godt passe det ikke kan lade sig gøre. PB systemet er ikke et mail system, men som eks-Maupassant så rigtigt skriver, så findes der dusinvis af tjenester du kan uploade din fil til og dele den, de mest kendte nok værende One-Drive, GDrive og DropBox.


Altid dejlig med en forklaring, så kan jeg måske bedre arbejde rundt om "forhindringen" :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Pdf i PB

Indlægaf dgd2007 » 14. nov 2017, 13:01

Fru.skruk skrev:Først: tusind tak for hjælpen! Det kunne jeg godt finde ud af :)
Nu har jeg omdøbt filen. Så kan jeg ikke selv åbne den, men så kan jeg måske sende den og så kan modtager døbe den tilbage?

Ja, præcis.
Og du skal også døbe den tilbage, hvis du selv vil bruge den senere som pdf. :)
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Pdf i PB

Indlægaf dgd2007 » 14. nov 2017, 13:32

dgd2007 skrev:
Fru.skruk skrev:Først: tusind tak for hjælpen! Det kunne jeg godt finde ud af :)
Nu har jeg omdøbt filen. Så kan jeg ikke selv åbne den, men så kan jeg måske sende den og så kan modtager døbe den tilbage?

Ja, præcis.
Og du skal også døbe den tilbage, hvis du selv vil bruge den senere som pdf. :)

Eller selvfølgelig hvis du får en konto til en af de tjenester, Aragorn nævner, og lægger den derop, så kan du også lige så godt selv døbe den tilbage først, så modtageren slipper for besværet. På de tjenester må den jo godt hedde .pdf til "efternavn".
1

Tilbage til "Spørgsmål om debatten"