Indsamling til gave

Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Indsamling til gave

Indlægaf LaScrooge » 31. okt 2017, 16:28

Dikus skrev:
LaScrooge skrev:
Dikus skrev:
LaScrooge skrev:Vi er 65 medarbejdere og der er indsamlinger hele tiden. Der bliver bedt om 25 kr, men man bestemmer selv, hvad man vil give. Jeg synes 25 er rigeligt, men på en mindre arbejdsplads med færre ansatte kunne jeg måske godt se meningen med et større beløb. Jeg synes dog at virksomheden altid skal supplere, enten ved at matche det indsamlede, ved at give et fast tilskud pr medarbejder, eller ved at supplere op til et fast minimumsbeløb, så der ikke forskelsbehandles.


Jeg synes ikke, en virksomheds ansatte kan diktere virksomhedens gavepolitik.


Er der tale om at de skal det, da?


Det gør de da, hvis virksomheden skal matche det, medarbejderne synes, der skal gives i gave?


Øhm, nej. Det er bare ét forslag ud af flere til en måde, man som virksomhed kan indrette sig på i.fht. gavegivning.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Indsamling til gave

Indlægaf LaScrooge » 31. okt 2017, 16:43

Dikus skrev:
LaScrooge skrev:
Dikus skrev:
LaScrooge skrev:
Dikus skrev:
LaScrooge skrev:Vi er 65 medarbejdere og der er indsamlinger hele tiden. Der bliver bedt om 25 kr, men man bestemmer selv, hvad man vil give. Jeg synes 25 er rigeligt, men på en mindre arbejdsplads med færre ansatte kunne jeg måske godt se meningen med et større beløb. Jeg synes dog at virksomheden altid skal supplere, enten ved at matche det indsamlede, ved at give et fast tilskud pr medarbejder, eller ved at supplere op til et fast minimumsbeløb, så der ikke forskelsbehandles.


Jeg synes ikke, en virksomheds ansatte kan diktere virksomhedens gavepolitik.


Er der tale om at de skal det, da?


Det gør de da, hvis virksomheden skal matche det, medarbejderne synes, der skal gives i gave?


Øhm, nej. Det er bare ét forslag ud af flere til en måde, man som virksomhed kan indrette sig på i.fht. gavegivning.


Ja - et forslag, som jeg finder uheldigt, fordi medarbejderne så dikterer, hvornår der skal gives gaver i hvilken størrelsesorden - og populære medarbejdere kan få mere end knap så populære.

Jeg er helt klart fortaler for, der i virksomheder og personaleforeninger er klare retningslinjer for gavers størrelse til forskellige, på forhånd fastsatte lejligheder. Hvad folk så selv samler ind til, må være en anden sag. Selvom jeg ret beset foretrækker, der er en personaleforening, der koordinerer via et månedligt beløb, så man ikke ender i alt muligt fnidder.

Det er dog ikke muligt, hvor jeg arbejder nu, f.eks. pga. kontorets størrelse. Og så må man jo klare det, som man bedst kan.


I det fleste virksomheder - nej, i alle de virksomheder jeg har arbejdet i, har der enten været et cirkabeløb man blev foreslået at give, eller man betalte til en gavekasse. Giver man små beløb og er få medarbejdere, kan det, at virksomheden matcher det indsamlede betyde, at man rent faktisk kan få andet end et gavekort på 50 kroner til Matas. Det andet forslag jeg kom med, at virksomheden supplerer op, sikrer både dét OG forhindrer forskelsbehandling. Frygter man eller har evidens for forskelsbehandling, så skal man selvfølgelig ikke vælge den første version. Det handler om at finde den praksis, som passer bedst til virksomheden og medarbejderne.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Indsamling til gave

Indlægaf Raenil » 31. okt 2017, 16:50

Vi har gavekasse I personaleforeningen, det fungerer rigtig fint.
Nogle kollegaer er ikke med i gavekassen, de er i enkelte tilfælde blevet mål for en indsamling.
Jeg må indrømme at jeg gerne siger højt, at hvis man ikke er med i gavekassen, så er det nok fordi man ikke ønsker gaver.
Gavekassen koster i øvrigt 30 kroner om måneden...
0
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Indsamling til gave

Indlægaf Aesel82 » 31. okt 2017, 16:52

Vi har en personaleforening, hvor vi betaler 30,- pr. måned.

Personaleforeningen betaler så for fødselsdagsgaver (vi får hvert år, dobbelt op ved runde fødselsdage), jubilæer (fra 10 år og op), bryllup, baby osv. Der er faste takster, hvad vi får for.

Derudover giver firmaet også en gave ved jubilæer, bryllup, baby osv., men ikke ved fødselsdage (måske får vi ved runde, det kan jeg ikke huske).
0
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Indsamling til gave

Indlægaf Pyjamas » 31. okt 2017, 17:04

Vi er 12 ansatte og giver hver 50,- ved hver indsamling.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Indsamling til gave

Indlægaf Ficus » 31. okt 2017, 17:26

Vi giver ved bryllupper, babyer, runde fødselsdage og jubilæer. Det er typisk mig der har stået for indsamling og da størstedelen af mine kollegaer er studerende, så det er udfra konceptet at man giver hvis man kan og det foreslåede beløb er 35 kr. De fleste giver de 35, men har prøvet både at få mere og mindre end.
Vil tro jeg samler ind hver 4. måned i snit og gavebudgettet er ca. 400kr. De gange der har manglet lidt er der blevet suppleret med pantpengene fra vores køkken, som ellers normalt er kagepenge :-D


På min kærestes arbejde gives der 50 kr og så giver afdelingen 500 kr og man får så en gave til 1000 kr. Det synes jeg næsten er for meget. Da vi fik vores søn, havde chefen sagt at han jo bare kunne købe vin for 1000 kr og så aflevere kvitteringen.... Men vi endte alligevel med selv at gå ud og købe en gave til vores søn, da hende der normalt køber var på ferie og chefen nok havde købt vin, hvis han havde fået opgaven.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Re: Indsamling til gave

Indlægaf Zonta » 31. okt 2017, 20:29

Vi har ingen gavekasse hos os og der er nok 1-2 indsamlinger om måneden. Man giver hvad man har lyst til. Nogen kender man måske ikke så godt, så der kan man give 10-15 kroner. Nogen kender hinanden rigtig godt og vil måske give 50-70 kroner. Det er lidt forskelligt og helt frivilligt hvad man vælger at gøre. Vi er omkring 55 på arbejdspladsen.
0
J, juli 2018.
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Indsamling til gave

Indlægaf TomKah » 31. okt 2017, 21:16

Ja faktisk er mobile pay lidt en ulempe fordi det er mindre anonymt hvor meget man giver end en kuvert på bordet.

Jeg er virkelig overrasket over det der med over 50 kr! Virkelig. Som sagt giver mine børn ti kroner når de skal til fødselsdag. Det beløb er aftalt i klasserne og der fungerer og alle respekterer det. Jeg føler som regel ikke rigtig noget for de indsamlinger men gør det mest af høflighed. Jeg får ikke engang gaver af min egen mor eller mand så....
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Indsamling til gave

Indlægaf Ficus » 31. okt 2017, 21:21

TomKah skrev:Jeg er virkelig overrasket over det der med over 50 kr! Virkelig. Som sagt giver mine børn ti kroner når de skal til fødselsdag. Det beløb er aftalt i klasserne og der fungerer og alle respekterer det.


I min folkeskole var det aftalte beløb 50 kr. Det store hit var at 3 gik sammen og købte en cd. Startede i skole i midt 90'erne.
Nu lyder det dumt, men kan man overhovedet nærmest købe noget for 10 kr? :gruble: Hvad giver dine børn fx?
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Indsamling til gave

Indlægaf TomKah » 31. okt 2017, 22:32

Man giver bare ti kr.
0
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1154
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Indsamling til gave

Indlægaf Lone » 31. okt 2017, 22:39

Vi er mange små arbejdspladser i hele landet, så det er den enkelte afdeling, der bestemmer om der gives gaver og for hvor meget. På mine steder giver vi 50 kr - men vi er så også kun tre til fem medarbejdere på hvert arbejdssted.
Virksomheden giver gaver til runde fødselsdage, jubilæer mv.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Indsamling til gave

Indlægaf Filipai » 1. nov 2017, 05:18

TomKah skrev:Man giver bare ti kr.

Men hvorfor så overhovedet give noget? Så kan forældrene vil stikke barnet de 100-200 kr og så sparer de det resten af året. Så sjovt er det vel heller ikke at pakke en 10'er ud?
Vi er 10 ansatte på mit studiejob og vi giver omkring en 50'er , og det er ca 3 gange om året der er gavegivning.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Indsamling til gave

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. nov 2017, 06:35

Vi har en gavekasse, som jeg ikke er medlem af.
Derudover sørger ens team eller bord på lærerværelset gerne for lidt til fødselsdag, eller hvornår det ellers kunne være hyggeligt. Jeg kan godt lide den uformelle tilgang, da jeg helt ærligt finder det konformt, hvis kun mærkedage, som samfundet/kulturen har defineret som vigtige nok, bliver markeret. Fx. gav det i et konkret tilfælde mere mening for mig at give til en indsamling til en kantinemedhjælper, der trods beskedne danskkundskaber og løs tilknytning til arbejdsmarkedet havde gennemført et længere praktikforløb, end det ville gøre at donere til gavekassen, der jo typisk køber til dem, der allerede får og bliver fejret i stor stil, fx. ved et jubilæum.

Jeg har indtil videre to gange taget initiativ til indsamlinger, og det har foregået på den måde, at jeg først lige har lodet stemningen mundtligt og derefter skrevet rundt til dem, jeg kunne forestille mig, ville være interesserede. Mailen formuleres som et tilbud med et beløb, man kan overføre til mig senest en given dato, aldrig et spørgsmål. Det skal være uforpligtende.

Jeg kan sagtens se svagheden ved modellen, da den kan udvikle sig til en popularitetskonkurrence eller ende med, at der kun sker noget, hvis de samme personer gider være den praktiske gris, men den fungerer i mit team og ved mit bord. Sommetider er der ikke engang indsamling; så er der bare lige en, der har sat en blomst med en lille hilsen, fordi vedkommende tænkte, at man kunne trænge til det.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Indsamling til gave

Indlægaf TomKah » 1. nov 2017, 17:12

Filipai skrev:
TomKah skrev:Man giver bare ti kr.

Men hvorfor så overhovedet give noget? Så kan forældrene vil stikke barnet de 100-200 kr og så sparer de det resten af året. Så sjovt er det vel heller ikke at pakke en 10'er ud?
Vi er 10 ansatte på mit studiejob og vi giver omkring en 50'er , og det er ca 3 gange om året der er gavegivning.


I praksis fungerer det fint og børnene er faktisk overraskende glade for at pakke ti'Erne ud.
0
Julledyret
Indlæg: 434
Tilmeldt: 14. sep 2015, 19:34
Kort karma: 10
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 406

Re: Indsamling til gave

Indlægaf Julledyret » 1. nov 2017, 21:18

Jeg giver mellem 15 og 30 kr. afhængig af anledning og relation.

På min nuværende arbejdsplads med ca. 150 ansatte er der overraskende mange gaveindsamlinger. Jeg har af samme grund foreslået, at der laves enten én stor gavekasse eller det foregår ude i afdelingerne, så ikke alle bliver involveret hver gang. Det forslag er dog ikke blevet til noget, så det ser ud til at fortsætte..
0

Tilbage til "Job"