forbrug vs. overforbrug

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Slettet bruger » 25. okt 2017, 20:50

avdotja skrev:
eks-Maupassant skrev:
avdotja skrev:Nu er det blevet nævnt et par gange at flyrejser sviner meget. Det er også rigtig nok, men medmindre man flyver 5 gange om ugen, så er det kødindtaget og forbruget af tøj der skal kigges på hvis man virkelig vil gøre noget for miljøet.


1 enkelt rejse over atlanten skulle svare til kødforbruget i et helt vestligt gennemsnits-liv mht. CO2-udledningen.

En person der er vegan fra man bliver født til man dør, men rejser 1 gang over atlanten, svarer CO2-mæsigt til en person der spiser kød men dropper den transatlantiske flyvetur.

Nej.

I Danmark, e den samlede miljøpåvirkning fra kødindustrien langt større end fra transportsektoren (inkl flyrejser): https://ing.dk/artikel/danskernes-mad-o ... ort-158313

En af grundene er selvfølgelig at de fleste oftere spiser en bøf end rejser til Thailand. En tur som tilsyneladende koster 7 års vegetarisme: https://www.information.dk/2015/04/saad ... -groennere


Det er noget helt andet end det jeg skriver? Jeg sammenligner 1 atlanterhavstur med 1 menneskes kødforbrug, den artikel hele befolkningens rejser med hele befolkningens kødforbrug.

Hvis ikke alle rejser men alle spiser kød, så fylder køddet jo mere uanset.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Slettet bruger » 25. okt 2017, 20:51

Kan ikke læse Inf artiklen, fordi jeg har adblocker.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Wizzze » 25. okt 2017, 20:55

avdotja skrev:
eks-Maupassant skrev:
avdotja skrev:Nu er det blevet nævnt et par gange at flyrejser sviner meget. Det er også rigtig nok, men medmindre man flyver 5 gange om ugen, så er det kødindtaget og forbruget af tøj der skal kigges på hvis man virkelig vil gøre noget for miljøet.


1 enkelt rejse over atlanten skulle svare til kødforbruget i et helt vestligt gennemsnits-liv mht. CO2-udledningen.

En person der er vegan fra man bliver født til man dør, men rejser 1 gang over atlanten, svarer CO2-mæsigt til en person der spiser kød men dropper den transatlantiske flyvetur.

Nej.

I Danmark, e den samlede miljøpåvirkning fra kødindustrien langt større end fra transportsektoren (inkl flyrejser): https://ing.dk/artikel/danskernes-mad-o ... ort-158313

En af grundene er selvfølgelig at de fleste oftere spiser en bøf end rejser til Thailand. En tur som tilsyneladende koster 7 års vegetarisme: https://www.information.dk/2015/04/saad ... -groennere


Lidt hurtig tællen på fingre, siger vi har fløjet 7 gange i år, og vi har spist masser af bøffer, og har shoppet :tie:
Vi ender direkte i helvede :nerve: :devil:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Flora » 25. okt 2017, 21:09

Wizzze skrev:
Lidt hurtig tællen på fingre, siger vi har fløjet 7 gange i år, og vi har spist masser af bøffer, og har shoppet :tie:
Vi ender direkte i helvede :nerve: :devil:


Well.. med al den globale opvarmning I er skyld i, bliver helvede sikkert også køligere :D
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf avdotja » 25. okt 2017, 21:14

eks-Maupassant skrev:
avdotja skrev:
eks-Maupassant skrev:
avdotja skrev:Nu er det blevet nævnt et par gange at flyrejser sviner meget. Det er også rigtig nok, men medmindre man flyver 5 gange om ugen, så er det kødindtaget og forbruget af tøj der skal kigges på hvis man virkelig vil gøre noget for miljøet.


1 enkelt rejse over atlanten skulle svare til kødforbruget i et helt vestligt gennemsnits-liv mht. CO2-udledningen.

En person der er vegan fra man bliver født til man dør, men rejser 1 gang over atlanten, svarer CO2-mæsigt til en person der spiser kød men dropper den transatlantiske flyvetur.

Nej.

I Danmark, e den samlede miljøpåvirkning fra kødindustrien langt større end fra transportsektoren (inkl flyrejser): https://ing.dk/artikel/danskernes-mad-o ... ort-158313

En af grundene er selvfølgelig at de fleste oftere spiser en bøf end rejser til Thailand. En tur som tilsyneladende koster 7 års vegetarisme: https://www.information.dk/2015/04/saad ... -groennere


Det er noget helt andet end det jeg skriver? Jeg sammenligner 1 atlanterhavstur med 1 menneskes kødforbrug, den artikel hele befolkningens rejser med hele befolkningens kødforbrug.

Hvis ikke alle rejser men alle spiser kød, så fylder køddet jo mere uanset.

Ja det gør du og det adresserer jeg i andet afsnit af indlægget. Det eneste der er interessant i det artikel er egentlig at en atlanterhavstur ikke svarer til et helt livs forbrug (omend en hel del år alligevel, jeg var overrasket over at det krævede så mange år).

Set fra et mere overordnet synspunkt synes jeg dog personligt det er mere interessant at se på den samlede, totale påvirkning da det netop giver nogle ideer til hvad man kan/skal skrue på. Vi kan, helt uden underbyggende, videnskabelige artikler, formentlig godt blive enige om at den absolut mest forurenede transportform er rumskibeopsending og -flyvning. Men at skære det ned med 50% vil alligevel batte helt præcist ingenting i det samlede billede, simpelthen fordi det så sjældent foretages.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Slettet bruger » 25. okt 2017, 23:28

avdotja skrev:
eks-Maupassant skrev:
avdotja skrev:
eks-Maupassant skrev:
avdotja skrev:Nu er det blevet nævnt et par gange at flyrejser sviner meget. Det er også rigtig nok, men medmindre man flyver 5 gange om ugen, så er det kødindtaget og forbruget af tøj der skal kigges på hvis man virkelig vil gøre noget for miljøet.


1 enkelt rejse over atlanten skulle svare til kødforbruget i et helt vestligt gennemsnits-liv mht. CO2-udledningen.

En person der er vegan fra man bliver født til man dør, men rejser 1 gang over atlanten, svarer CO2-mæsigt til en person der spiser kød men dropper den transatlantiske flyvetur.

Nej.

I Danmark, e den samlede miljøpåvirkning fra kødindustrien langt større end fra transportsektoren (inkl flyrejser): https://ing.dk/artikel/danskernes-mad-o ... ort-158313

En af grundene er selvfølgelig at de fleste oftere spiser en bøf end rejser til Thailand. En tur som tilsyneladende koster 7 års vegetarisme: https://www.information.dk/2015/04/saad ... -groennere


Det er noget helt andet end det jeg skriver? Jeg sammenligner 1 atlanterhavstur med 1 menneskes kødforbrug, den artikel hele befolkningens rejser med hele befolkningens kødforbrug.

Hvis ikke alle rejser men alle spiser kød, så fylder køddet jo mere uanset.

Ja det gør du og det adresserer jeg i andet afsnit af indlægget. Det eneste der er interessant i det artikel er egentlig at en atlanterhavstur ikke svarer til et helt livs forbrug (omend en hel del år alligevel, jeg var overrasket over at det krævede så mange år).

Set fra et mere overordnet synspunkt synes jeg dog personligt det er mere interessant at se på den samlede, totale påvirkning da det netop giver nogle ideer til hvad man kan/skal skrue på. Vi kan, helt uden underbyggende, videnskabelige artikler, formentlig godt blive enige om at den absolut mest forurenede transportform er rumskibeopsending og -flyvning. Men at skære det ned med 50% vil alligevel batte helt præcist ingenting i det samlede billede, simpelthen fordi det så sjældent foretages.


Jeg er stadig ikke helt overbevist, havde det andet tal fra en meget pålidelig kilde (verdensberømt fysiker) men det kan jo være tallene falder anderledes ud i forsk lande og DKs kød bruger mere CO2 end det sted den undersøgelse var lavet, tænker USA. Jeg kan ikke find linket igen, så det vil aldrig blive opklaret ak

øko kød udleder mere co2 end industrikød, så måske en del af forklaringen
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Slettet bruger » 25. okt 2017, 23:37

Wizzze skrev:
avdotja skrev:
eks-Maupassant skrev:
avdotja skrev:Nu er det blevet nævnt et par gange at flyrejser sviner meget. Det er også rigtig nok, men medmindre man flyver 5 gange om ugen, så er det kødindtaget og forbruget af tøj der skal kigges på hvis man virkelig vil gøre noget for miljøet.


1 enkelt rejse over atlanten skulle svare til kødforbruget i et helt vestligt gennemsnits-liv mht. CO2-udledningen.

En person der er vegan fra man bliver født til man dør, men rejser 1 gang over atlanten, svarer CO2-mæsigt til en person der spiser kød men dropper den transatlantiske flyvetur.

Nej.

I Danmark, e den samlede miljøpåvirkning fra kødindustrien langt større end fra transportsektoren (inkl flyrejser): https://ing.dk/artikel/danskernes-mad-o ... ort-158313

En af grundene er selvfølgelig at de fleste oftere spiser en bøf end rejser til Thailand. En tur som tilsyneladende koster 7 års vegetarisme: https://www.information.dk/2015/04/saad ... -groennere


Lidt hurtig tællen på fingre, siger vi har fløjet 7 gange i år, og vi har spist masser af bøffer, og har shoppet :tie:
Vi ender direkte i helvede :nerve: :devil:


Well, hvis du er er vegetar i 49 år, så har du udbalanceret den skade du har gjort på planten i 2017 :-D

Næste bøf kommer så i 2066, det bliver en stor dag
2
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf fisken80 » 26. okt 2017, 05:48

TomKah skrev:Alt er overforbrug. Vi bor jo også i kæmpe kasser ift vores reelle og en bil pr person osv. Når jeg ser de 19 par sko, tænker jeg primært at Wizzes kæreste og jeg har meget lidt til fælles ift interesser. Jeg forstår slet ikke at man gider at bruge alt den tid (og penge) på noget så inderligt ligegyldigt. Jeg får stress at gå ind i en tøjbutik så jeg køber bare tøj på zalando samme mærke som jeg plejer så jeg er nogenlunde sikker at det passer.

Jeg er ligeglad med hvad andre gør, men jeg er bevidst om at man sender signaler til andre med sine indkøb eller mangel på samme. Og det er ikke alle der får samme signal - feks kender jeg ikke halvdelen af de mærker frk Wizze køber, så jeg ville ikke ane om de var high street, discount eller design. Derfor modtager jeg ikke samme signal som andre måske ville gøre.


Helt enig. Jeg hader også at shoppe og gør det kun nødigt. Undtagelsen er mine kjoler, der alle er fra samme mærke og noget dyrere end hvad jeg tidligere har betalt for tøj.
Men hvad jeg så ikke køber af tøj, jamen det køber jeg så i bøger. Og her kunne jeg jo ret beset bare vente på, at de kunne lånes på biblioteket, men nogle bøger vil jeg gerne bare eje, så dem køber jeg. Det er jo sådan set også spild af ressourcer.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Knirkemis » 26. okt 2017, 07:32

Jeg må indrømme, at jeg bliver mere bekymret for miljøbelastningen, når jeg ser indlæg med powershopping fra Primark og lignende, end når der vises dyre sko og tasker. Holdbarheden på ovenstående er jo markant forskellig.

Jeg køber selv billigt i H&M, Vero Moda osv, men jeg shoppet aldrig amok de steder (faktisk shopper jeg aldrig amok, men det er lige så meget af økonomiske årsager). Dyre ting køber jeg gerne brugt, og jeg er ret sikker på, at fx Chanel er langt mere bæredygtig end H&M, uanset hvor meget de billigere kæder slår på at være miljøbevidste.
Derfor kan jeg heller ikke blive forarget over, at frk. Wizzze bruger sine egne penge på dyre sko og tasker. I mine øjne er det ikke overforbrug på en dårlig måde. Når vi snakket overforbrug tænker jeg mere på dem som står i Luksusfælden, og har købt for lånte penge. Eller hvis man kører brug og smid væk med billigere varer.
5
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. okt 2017, 07:47

Knirkemis skrev:Jeg må indrømme, at jeg bliver mere bekymret for miljøbelastningen, når jeg ser indlæg med powershopping fra Primark og lignende, end når der vises dyre sko og tasker. Holdbarheden på ovenstående er jo markant forskellig.

Jeg køber selv billigt i H&M, Vero Moda osv, men jeg shoppet aldrig amok de steder (faktisk shopper jeg aldrig amok, men det er lige så meget af økonomiske årsager). Dyre ting køber jeg gerne brugt, og jeg er ret sikker på, at fx Chanel er langt mere bæredygtig end H&M, uanset hvor meget de billigere kæder slår på at være miljøbevidste.
Derfor kan jeg heller ikke blive forarget over, at frk. Wizzze bruger sine egne penge på dyre sko og tasker. I mine øjne er det ikke overforbrug på en dårlig måde. Når vi snakket overforbrug tænker jeg mere på dem som står i Luksusfælden, og har købt for lånte penge. Eller hvis man kører brug og smid væk med billigere varer.


Lige præcis. Og det får mig til at tænke på, at noget af kritikken af såkaldt overforbrug, ikke nødvendigvis her på debatten, men generelt, nærmere bunder i en social indignation; sådan at forstå, at dem, der, også efter skat, har råd til rigtig dyre forbrugsgoder og mange af dem, i stedet burde omfordele nogle af de penge, så de kom dårligere stillede til gode.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf paint » 26. okt 2017, 09:15

"det at bruge mere af noget end nødvendigt, ofte til skade for miljøet, ens helbred el.lign."

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=overforbrug

For mig er overforbrug ikke at købe mere end man har råd til. Men mere noget i retning af ovenstående. Hvis man har to biler (én til hver) og man så køber to mere, bare fordi man godt kan lide farven eller modellen - så er det overforbrug (i mine øjne)

Hvis man insisterer på at have vandhaner af guld på sit badeværelse, er det overforbrug.

Hvis man skal i biografen, og også køber de nærmeste pladser, fordi man ikke gider at have nogen siddende ved siden af sig, er det overforbrug.

Hvis man, som en af mine venner, køber en ny kaffemaskine, når den han har er kalket til (fordi han ikke gider at afkalke den) - så er det overforbrug.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Slettet bruger » 26. okt 2017, 12:12

paint skrev:"det at bruge mere af noget end nødvendigt, ofte til skade for miljøet, ens helbred el.lign."

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=overforbrug

For mig er overforbrug ikke at købe mere end man har råd til. Men mere noget i retning af ovenstående. Hvis man har to biler (én til hver) og man så køber to mere, bare fordi man godt kan lide farven eller modellen - så er det overforbrug (i mine øjne)

Hvis man insisterer på at have vandhaner af guld på sit badeværelse, er det overforbrug.

Hvis man skal i biografen, og også køber de nærmeste pladser, fordi man ikke gider at have nogen siddende ved siden af sig, er det overforbrug.

Hvis man, som en af mine venner, køber en ny kaffemaskine, når den han har er kalket til (fordi han ikke gider at afkalke den) - så er det overforbrug.


Hæh, det ville jeg ikke have noget imod fordi det er CO2-neutralt.

Jeg ville mere tænke i noget med at håndtere ens CO2-foraftryk. At det ikke bliver uforholdsmæssigt stort.

F.eks. hvis man brugte 500 kr om dagen på massage, det ville være helt fjong for mig
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Allmost_Famous » 26. okt 2017, 15:43

Til at starte med tænkte jeg, at folk da også kan få ondt i rumpen uanset hvad. Af nysgerrighed var jeg så lige inde i tråden for at lure lidt, og jeg må blankt erkende, at jeg også opfatter jeres forbrug enormt overdrevet. Sådan lidt grænsende til at være ulækkert - hvis tråden er retvisende, og der ikke er tale om én gigantisk forbrugsmåned på ti år eller sådan noget.

Havde jeg ikke vidst bedre, ville jeg ærligt talt tro, der var tale om noget sugardaddyhalløj med rejser og mærkevarer i den skala. Jeg ved godt, at nogen sikkert vil mene, det ikke er pænt sagt, men nu blev der jo spurgt.

Så kan man selvfølgelig godt forsøge at dække sig ind under, at kvalitet jo holder længere tid - men altså, alle sko ville da holde evigheder, hvis de kun blev brugt en håndfuld gange om året. Med jeres forbrug kan det umuligt lade sig gøre rent faktisk at bruge det hele, og så er det jo virkelig overforbrug.

Mit synspunkt handler ikke om hverken misundelse eller jantelov. Om jeg så fik dem foræret, ville jeg ikke eje størstedelen af de sko.

Sorry..
3
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Allmost_Famous » 26. okt 2017, 16:18

No1 skrev:Det kan godt være at der blev spurgt til holdninger, men at komme med kommentarer omkring, at kunne ligne en sugardating relation, er virkelig groft.


Jeg tænker, at prioriteringer, lønninger, holdninger, og om man har børn eller ej selvfølgelig påvirker forbrug. Jeg synes overhovedet ikke wizzze+dame skal forsvare deres forbrug.

Nu skriver jeg jo ret tydeligt, at hvis jeg ikke vidste bedre... Jeg er ret sikker på, at Wizze godt ved, at det ikke er ment ledt. Han er jo ikke dum, altså...
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: forbrug vs. overforbrug

Indlægaf Chachacha » 26. okt 2017, 17:05

Ej altså what, så hvis en kvinde bruger en masse penge på luksusvarer, så er din automattanke at hun er prostitueret? Fordi kvinder kan ikke selv have en forrygende karriere og tjene mere end nok til at købe den slags selv? :stoned:
2

Tilbage til "Mode"