Kat må ikke være i sengen - erfaringer??

Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Kat må ikke være i sengen - erfaringer??

Indlægaf vibbsen » 23. okt 2017, 19:13

Luffegås skrev:Du kan gøre nok så meget.. Når først du sover, så er der party i provinsen, og hun vil sagtens hoppe op uden du bemærker det. Jeg sover også enooormt let, men jeg vågner nu altså af og til med en kat på enten hoften eller benene, en sjælden gang imellem faktisk brystkassen, og jeg opdager intet. Du bliver nød til at lukke døren, hvilket så aaaaldrig kan ske her, for så kan jeg ikke sove pga. højlydt gråd fra ham og kradsen i alt.


Vores katte er totalt ninjaer når det gælder om at snige sig usete og uhørte op i sengen. Vi vågner kun hvis det er meningen at vi skal vågne.

6 kilo hankat der står på ens bryst og spinder og tramper = 6 kilo hankat som -når vi nu alligevel er vågne-godt lige vil nusses lidt. NU !!

Samme 6 kilo hankat der ligger yderst på ens fodende = kat som man har smidt ned 3000 gange fordi han var en pest. Men som insisterer på at ligge i sengen. Fordi han har bestemt det.

Hvis vi ikke gider have kattene i sengen, så lukker i døren. Alt andet opfattes af dem som en åben invitation. For alle ved jo at de der regler der er opsat. De gælder faktisk kun når vi er til stede. At sove (uanset hvor let) = Ikke at være til stede.

Det være sagt, så røg vores ud af soveværelset da vi fik vores datter. Ihvertfald i en periode. Det krævede en lukket dør og resulterede i nogen noget fornærmede pelsboller. Så snart hun kom på sit eget værelse og sove. Så kom katten tilbage i soveværelset = I/under/foran/ved siden af sengen. I Vindueskarmen. I Vasketøjskurven. På sengebordet. Eller hvad der nu lige var in. Mangt en gang har jeg i mørke (Hvor katte i øvrigt ikke er grå, men derimod usynlige)trådt på en kat som lå og flød. Eller sendt en kat flyvende. Når jeg skulle op til min datter. Så fik jeg et fornærmet blik og en mopset miauven. Og så var der ro igen.

Vi har haft kat i 12 år, og skal have kat igen. Og de næste katte kommer også til at sove i sengen. Hvis de gider.
7
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Kat må ikke være i sengen - erfaringer??

Indlægaf Pandesteg » 24. okt 2017, 12:49

Hvordan gik det så i nat? :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Kat må ikke være i sengen - erfaringer??

Indlægaf Tux » 24. okt 2017, 13:43

fisken80 skrev:
zembra1986 skrev:
fisken80 skrev:
zembra1986 skrev:Jeg er bare en person der vil have min seng for mig selv, jeg vil slet ikke til at dele den med nogen eller noget, heller ikke en sød lille killing :genert: Desuden er det slet ikke sundt at dele seng med ens kæledyr.

Jeg vil prøve at lade hende få adgang til soveværelset i aften, men være konsekvent og "smide" hende ned når hun hopper op i sengen.....så må jeg se om hun vækker mig i løbet af natten ved at hoppe op i sengen.


Hvorfor er det ikke sundt?


Fordi de vist bære diverse allergener med sig og også skidt i form af evt. rester af urin/afføring fra kattebakken. Min kat bliver indekat skal det lige nævnes.

http://www.idenyt.dk/kaeledyr/hund/derf ... t-kaledyr/


Nåh herregud, det kan jeg nu ikke hidse mig op over. Den lille risiko der måtte være løber jeg gerne for hyggens skyld.

Hvis man er bekymret for den slags skal man i det hele taget ikke have kat - eller andre dyr en fisk for den sags skyld.
1
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: Kat må ikke være i sengen - erfaringer??

Indlægaf PaleSeptember » 24. okt 2017, 15:56

Det korte svar er, at nej, det kan du ikke lære katten, at den ikke må. Du kan smide den ned 800 millioner gange og sige nej lige så mange gange. Hvis katten vil være i sengen, så er den der. Og en kurv på gulvet er slet ikke et godt nok alternativ til en kat - katte elsker at være i højden, for der har de overblik, så hvis du har mulighed for det, så lav en soveplads til den oppe i højden.

Ja, du kan også vælge at lukke døren til soveværelset, men det vil sikkert give en ulykkelig killing, der savner selskab med deraf følgende piveri og kradsen på døren. En helt anden ting er så, at jeg synes, det er synd, at en killing skal være alenekat - vi sælger aldrig killinger ud som alenekatte.

Selv har vi et sted mellem 1 og 5 katte i sengen om natten, og de generer mig sjældent :)
6
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Kat må ikke være i sengen - erfaringer??

Indlægaf zembra1986 » 26. okt 2017, 09:50

Pandesteg skrev:Hvordan gik det så i nat? :)


Jeg kunne ikke overskue at smide hende ned af sengen og og synes også det var lidt synd, når nu hun lå så pænt, de første par dage :lun: så har besluttet mig for at hun godt må være i sengen, MEN det er på de betingelser at hun ikke må mosle rundt og lege i sengen, sengen må IKKE være en legeplads, begynder hun på at lege og løbe rundt i sengen, så bliver hun fluks smidt ned, hvilket jeg tidligt i morgen har måtte gøre nok 30 gange, og når jeg synes jeg har gjort det tilstrækkeligt mange gange og hun ikke forstår, så bliver hun smidt uden for døren, og kommer ikke ind igen før jeg beslutter det.

Forhåbentlig lære hun med tiden at "mor" sover og ikke gider lege kl. 4:30, og at man skal ligge stille i sengen for at få lov til at blive liggende der :P

Tak for alle jeres svar og erfaringer forresten :kys:
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Kat må ikke være i sengen - erfaringer??

Indlægaf Pandesteg » 26. okt 2017, 09:53

zembra1986 skrev:
Pandesteg skrev:Hvordan gik det så i nat? :)


Jeg kunne ikke overskue at smide hende ned af sengen 100+ gange og synes også det var lidt synd :genert: så har besluttet mig for at hun godt må være i sengen, MEN det er på de betingelser at hun ikke må mosle rundt og lege i sengen, sengen må IKKE være en legeplads, begynder hun på at lege og løbe rundt i sengen, så bliver hun fluks smidt ned, hvilket jeg tidligt i morgen har måtte gøre nok 30 gange, og når jeg synes jeg har gjort det tilstrækkeligt mange gange og hun ikke forstår, så bliver hun smidt uden for døren, og kommer ikke ind igen før jeg beslutter det.

Forhåbentlig lære hun med tiden at "mor" sover og ikke gider lege kl. 4:30, og at man skal ligge stille i sengen for at få lov til at blive liggende der :P

Tak for alle jeres svar og erfaringer forresten :kys:


Lyder som en god strategi. Vores katte er 1,5 år og kan stadig tage nogle legeture kl. meget tidligt om morgenen (især vores store hankat er meget morgenfrisk), men det bliver bedre og bedre. Men det næste halve år vil du nok opleve en del legeture i løbet af natten og det er i hvert fald helt normalt :)

Edit: Og tillykke med hende forresten!
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Kat må ikke være i sengen - erfaringer??

Indlægaf Zoxa » 26. okt 2017, 10:28

zembra1986 skrev:
Forhåbentlig lære hun med tiden at "mor" sover og ikke gider lege kl. 4:30, og at man skal ligge stille i sengen for at få lov til at blive liggende der :P



Det skal hun nok få lært... om en 5-6 år og hun er faldet lidt ned. Nej, pjat til side, den gennemskuer hun ret hurtigt hvis du/I er konsekvente.

Men du bliver bare nødsaget til at lære lektion nr. 1 for katte ejere ret hurtigt.
Frem over er det hendes hjem og hende der bor der og I får kun allernådigst lov til at være på matriklen af den ene grund at hun ikke selv kan åbne dåser med lækkert indhold....
5
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Kat må ikke være i sengen - erfaringer??

Indlægaf Pandesteg » 26. okt 2017, 10:38

Angelina skrev:
zembra1986 skrev:
Pandesteg skrev:Hvordan gik det så i nat? :)


Jeg kunne ikke overskue at smide hende ned af sengen og og synes også det var lidt synd, når nu hun lå så pænt, de første par dage :lun: så har besluttet mig for at hun godt må være i sengen, MEN det er på de betingelser at hun ikke må mosle rundt og lege i sengen, sengen må IKKE være en legeplads, begynder hun på at lege og løbe rundt i sengen, så bliver hun fluks smidt ned, hvilket jeg tidligt i morgen har måtte gøre nok 30 gange, og når jeg synes jeg har gjort det tilstrækkeligt mange gange og hun ikke forstår, så bliver hun smidt uden for døren, og kommer ikke ind igen før jeg beslutter det.

Forhåbentlig lære hun med tiden at "mor" sover og ikke gider lege kl. 4:30, og at man skal ligge stille i sengen for at få lov til at blive liggende der :P

Tak for alle jeres svar og erfaringer forresten :kys:


Hun holder nok aldrig op med at være nattedyr...


Vores sover det meste af natten, men vi aktiverer dem også rigtig meget om eftermiddagen og aftenen.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Kat må ikke være i sengen - erfaringer??

Indlægaf JoyNips » 26. okt 2017, 10:46

Angelina skrev:
zembra1986 skrev:
Pandesteg skrev:Hvordan gik det så i nat? :)


Jeg kunne ikke overskue at smide hende ned af sengen og og synes også det var lidt synd, når nu hun lå så pænt, de første par dage :lun: så har besluttet mig for at hun godt må være i sengen, MEN det er på de betingelser at hun ikke må mosle rundt og lege i sengen, sengen må IKKE være en legeplads, begynder hun på at lege og løbe rundt i sengen, så bliver hun fluks smidt ned, hvilket jeg tidligt i morgen har måtte gøre nok 30 gange, og når jeg synes jeg har gjort det tilstrækkeligt mange gange og hun ikke forstår, så bliver hun smidt uden for døren, og kommer ikke ind igen før jeg beslutter det.

Forhåbentlig lære hun med tiden at "mor" sover og ikke gider lege kl. 4:30, og at man skal ligge stille i sengen for at få lov til at blive liggende der :P

Tak for alle jeres svar og erfaringer forresten :kys:


Hun holder nok aldrig op med at være nattedyr...


Faktisk har undersøgelser vist, at indekatte i ret høj grad indretter deres døgnrytme efter deres mennesker og derfor i mindre grad er nataktive end udekatte, som bevarer mere af deres naturlighed. Indekatte vil ofte sove om natten og mens man er på arbejde og henlægge deres aktivitet til om aftenen mens mennesket er vågent.

Den rytme kan man også selv hjælpe lidt på vej ved at lege med katten om aftenen og efterfølgende fodre den. Så vil det nemlig være naturligt for den at lægge sig til at fordøje maden.
5
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Kat må ikke være i sengen - erfaringer??

Indlægaf zembra1986 » 26. okt 2017, 11:04

Angelina skrev:
zembra1986 skrev:
Pandesteg skrev:Hvordan gik det så i nat? :)


Jeg kunne ikke overskue at smide hende ned af sengen og og synes også det var lidt synd, når nu hun lå så pænt, de første par dage :lun: så har besluttet mig for at hun godt må være i sengen, MEN det er på de betingelser at hun ikke må mosle rundt og lege i sengen, sengen må IKKE være en legeplads, begynder hun på at lege og løbe rundt i sengen, så bliver hun fluks smidt ned, hvilket jeg tidligt i morgen har måtte gøre nok 30 gange, og når jeg synes jeg har gjort det tilstrækkeligt mange gange og hun ikke forstår, så bliver hun smidt uden for døren, og kommer ikke ind igen før jeg beslutter det.

Forhåbentlig lære hun med tiden at "mor" sover og ikke gider lege kl. 4:30, og at man skal ligge stille i sengen for at få lov til at blive liggende der :P

Tak for alle jeres svar og erfaringer forresten :kys:


Hun holder nok aldrig op med at være nattedyr...


Nej, det regner jeg heller ikke med, så gode er mine opdragelses "skils" alligevel ikke :D

Men, tror hun med tiden, vil stoppe med at tage for meget kontakt om natten eller tidligt om morgenen. Det er i hvert fald det jeg også høre fra andre, at de med tiden finder ud af at der ikke er noget ved at "kontakte" mor kl. lort, for de får ikke noget ud af det alligevel. Hun har masser af legetøj i stuen som hun kan gå i krig med om natten.
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55652
Kontakt:

Re: Kat må ikke være i sengen - erfaringer??

Indlægaf Ado » 26. okt 2017, 11:06

Men hvor er billederne af hende? :love:
6
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Kat må ikke være i sengen - erfaringer??

Indlægaf LadyFox » 26. okt 2017, 11:06

fisken80 skrev:
zembra1986 skrev:
fisken80 skrev:
zembra1986 skrev:Jeg er bare en person der vil have min seng for mig selv, jeg vil slet ikke til at dele den med nogen eller noget, heller ikke en sød lille killing :genert: Desuden er det slet ikke sundt at dele seng med ens kæledyr.

Jeg vil prøve at lade hende få adgang til soveværelset i aften, men være konsekvent og "smide" hende ned når hun hopper op i sengen.....så må jeg se om hun vækker mig i løbet af natten ved at hoppe op i sengen.


Hvorfor er det ikke sundt?


Fordi de vist bære diverse allergener med sig og også skidt i form af evt. rester af urin/afføring fra kattebakken. Min kat bliver indekat skal det lige nævnes.

http://www.idenyt.dk/kaeledyr/hund/derf ... t-kaledyr/


Nåh herregud, det kan jeg nu ikke hidse mig op over. Den lille risiko der måtte være løber jeg gerne for hyggens skyld.



Jeg tænker også at risokoen for at blive smittet med ringorm, bændelorm, skab, lopper, parasitter og bakterier fra urin og afføring, allerede forøges i det man lukker en kat/hund ind i hjemmet, ikke først når den kommer i sengen.
0
...
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Kat må ikke være i sengen - erfaringer??

Indlægaf zembra1986 » 26. okt 2017, 11:07

Pandesteg skrev:
Angelina skrev:
zembra1986 skrev:
Pandesteg skrev:Hvordan gik det så i nat? :)


Jeg kunne ikke overskue at smide hende ned af sengen og og synes også det var lidt synd, når nu hun lå så pænt, de første par dage :lun: så har besluttet mig for at hun godt må være i sengen, MEN det er på de betingelser at hun ikke må mosle rundt og lege i sengen, sengen må IKKE være en legeplads, begynder hun på at lege og løbe rundt i sengen, så bliver hun fluks smidt ned, hvilket jeg tidligt i morgen har måtte gøre nok 30 gange, og når jeg synes jeg har gjort det tilstrækkeligt mange gange og hun ikke forstår, så bliver hun smidt uden for døren, og kommer ikke ind igen før jeg beslutter det.

Forhåbentlig lære hun med tiden at "mor" sover og ikke gider lege kl. 4:30, og at man skal ligge stille i sengen for at få lov til at blive liggende der :P

Tak for alle jeres svar og erfaringer forresten :kys:


Hun holder nok aldrig op med at være nattedyr...


Vores sover det meste af natten, men vi aktiverer dem også rigtig meget om eftermiddagen og aftenen.


Hvor meget og hvordan aktivere i dem? Jeg leger med hende både når jeg er stået op, om eftermiddagen og om aftenen, og lykkedes det at få selen på hende, så går vi også en lille tur ud og udforsker verdenen, men det er ikke altid det er til at få selen på hende, når hun er i legehumør :P

Vi leger oftest med diverse bolde/mus og en drillepind som jeg fiser rundt med.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Kat må ikke være i sengen - erfaringer??

Indlægaf zembra1986 » 26. okt 2017, 11:11

I skal da lige have et billede af hende. Mød Perle :lun:

(Hun er ikke til at få et ordentligt billede af når hun er vågen, så kan kun "fange" hende når hun sover :lol:)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
18
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Kat må ikke være i sengen - erfaringer??

Indlægaf zembra1986 » 26. okt 2017, 11:12

LadyFox skrev:
fisken80 skrev:
zembra1986 skrev:
fisken80 skrev:
zembra1986 skrev:Jeg er bare en person der vil have min seng for mig selv, jeg vil slet ikke til at dele den med nogen eller noget, heller ikke en sød lille killing :genert: Desuden er det slet ikke sundt at dele seng med ens kæledyr.

Jeg vil prøve at lade hende få adgang til soveværelset i aften, men være konsekvent og "smide" hende ned når hun hopper op i sengen.....så må jeg se om hun vækker mig i løbet af natten ved at hoppe op i sengen.


Hvorfor er det ikke sundt?


Fordi de vist bære diverse allergener med sig og også skidt i form af evt. rester af urin/afføring fra kattebakken. Min kat bliver indekat skal det lige nævnes.

http://www.idenyt.dk/kaeledyr/hund/derf ... t-kaledyr/


Nåh herregud, det kan jeg nu ikke hidse mig op over. Den lille risiko der måtte være løber jeg gerne for hyggens skyld.



Jeg tænker også at risokoen for at blive smittet med ringorm, bændelorm, skab, lopper, parasitter og bakterier fra urin og afføring, allerede forøges i det man lukker en kat/hund ind i hjemmet, ikke først når den kommer i sengen.


Det tror jeg du kan have ret i. Jeg er allerede ret hygiene minded og vasker og spritter hænder mange gange om dagen, så håber jeg holder alt utøj væk :)
0

Tilbage til "Kæledyr"