Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf LadyFox » 12. okt 2017, 15:12

Brutus skrev:
LadyFox skrev:Hvorfor jeg altid skal tisse lige når jeg har lagt neglelak? Selv hvis jeg sørger for at tisse af inden, så er det stensikkert, så snart jeg er færdig med den sidste negl, så skal jeg tisse, MEGET.



Løsning: :gruble:
Af med trusserne, og sæt dig på toilettet, når du lakerer kløerne. :banan:

Dagens bedste råd :worship:
1
...
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Ado » 12. okt 2017, 16:15

Kiloprisen på stegt bacon i butikkerne. Og over folk, der køber det.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Juki » 12. okt 2017, 17:09

Fyrst Eberhard skrev:At folk griner af 'Rundt på Gulvet'.

Og Klipfiskerne :trist:

Gad vide om det er folk der frivilligt har valgt at blive publikum. Eller om det er en form for nyttejob eller samfundstjeneste.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Juki » 12. okt 2017, 20:50

Hvor skal ham der snakker forestille at være fra?

0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Ghattner
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 17. aug 2017, 12:27
Kort karma: 146
Likede indlæg: 6677

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Ghattner » 13. okt 2017, 05:21

På mit arbejde har jeg netop fået en videresendt mail fra en kollega (A) der er af en anden kollega (B) er blevet bedt om at tage fat i mig fordi jeg skal rette en ting på vores hjemmeside. Hvorfor B ikke bare har taget fat i mig virker virkelig fjollet, for A har alligevel blot videresendt mailen til mig.
3
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Juki » 13. okt 2017, 07:08

Mistermor skrev:
Juki skrev:Hvor skal ham der snakker forestille at være fra?



Jeg har ikke set serien, men den foregår jo i alt fald i første sæson i Frederikshavn - eller rettere den er optaget der, men det er ikke givet, at den skal forestille at foregår der. Jeg mindes, at reklameklippene på tv fik mig til at undre mig også... Det er i alt fald ikke sådan de har talt i Frederikshavn før i tiden. De synger meget anderledes på ordene (dem jeg kender).

Klippet ovenfor lyder som en slags mærkelig jysk med en helt forkert melodi. - Men det lyder lidt som Flemming Bamse Jørgensensk. :D Og det siger jeg, fordi jeg ikke kender andre, der taler, ligesom han gjorde.

Jeg ved ikke, om københavnere sidder på samme måde og tænker, at skuespillerne gør det dårligt, når de taler københavnsk; jeg tænker det ofte, når det tales jysk. Det er ofte "melodien" mere end udtalen, som det er galt med.

Præcis! :D

Jeg synes ofte "skuespiller-jysk" er helt forkert og kikset. Mig narrer de i hvert fald ikke :santa2:
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 13. okt 2017, 08:34

Juki skrev:Præcis! :D

Jeg synes ofte "skuespiller-jysk" er helt forkert og kikset. Mig narrer de i hvert fald ikke :santa2:

Det må dæleme også være svært at skulle efterligne en lokal dialekt, hvis man aldrig har boet der selv. :)
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Planten » 13. okt 2017, 08:59

Mistermor skrev:
Juki skrev:Hvor skal ham der snakker forestille at være fra?



Jeg har ikke set serien, men den foregår jo i alt fald i første sæson i Frederikshavn - eller rettere den er optaget der, men det er ikke givet, at den skal forestille at foregår der. Jeg mindes, at reklameklippene på tv fik mig til at undre mig også... Det er i alt fald ikke sådan de har talt i Frederikshavn før i tiden. De synger meget anderledes på ordene (dem jeg kender).

Klippet ovenfor lyder som en slags mærkelig jysk med en helt forkert melodi. - Men det lyder lidt som Flemming Bamse Jørgensensk. :D Og det siger jeg, fordi jeg ikke kender andre, der taler, ligesom han gjorde.

Jeg ved ikke, om københavnere sidder på samme måde og tænker, at skuespillerne gør det dårligt, når de taler københavnsk; jeg tænker det ofte, når det tales jysk. Det er ofte "melodien" mere end udtalen, som det er galt med.

Han snakker i hvert fald ikke frashaunerne.... Det lyder som Jens Jørn Spottag og han snakker midt/østjysk og ikke nordjysk. Åndet... :D
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 13. okt 2017, 09:21

Planten skrev:Han snakker i hvert fald ikke frashaunerne.... Det lyder som Jens Jørn Spottag og han snakker midt/østjysk og ikke nordjysk. Åndet... :D

Ja, jeg er jo ikke ekspert, men jeg tænkte faktisk også, at der var iblandet et stænk århusiansk hist og her :)
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Planten » 13. okt 2017, 09:28

dgd2007 skrev:
Planten skrev:Han snakker i hvert fald ikke frashaunerne.... Det lyder som Jens Jørn Spottag og han snakker midt/østjysk og ikke nordjysk. Åndet... :D

Ja, jeg er jo ikke ekspert, men jeg tænkte faktisk også, at der var iblandet et stænk århusiansk hist og her :)

Så er det jo ikke helt galt :)
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Planten » 13. okt 2017, 09:39

Planten skrev:
dgd2007 skrev:
Planten skrev:Han snakker i hvert fald ikke frashaunerne.... Det lyder som Jens Jørn Spottag og han snakker midt/østjysk og ikke nordjysk. Åndet... :D

Ja, jeg er jo ikke ekspert, men jeg tænkte faktisk også, at der var iblandet et stænk århusiansk hist og her :)

Så er det jo ikke helt galt :)

Slog lige skuespilleren op. Han hedder Jacob Lohman og er født i Odense men uddannet fra Århus teater. Så århusiansk må være lige i øjet (øret).
1
Brugeravatar
Ghattner
Indlæg: 2502
Tilmeldt: 17. aug 2017, 12:27
Kort karma: 146
Likede indlæg: 6677

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Ghattner » 13. okt 2017, 11:43

Rikke skrev:At man ikke læser korrektur på sin annonce, eller får andre til det, når man betaler sig fra reklame på FB?


Ja, det er så fjollet, men kan trods alt rettes efterfølgende. Værre er de ting der er sendt til print eller store outdoor-skilte. Fx kan man få "Frokoskt tilbud" på et pizzaria nær mig.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 13. okt 2017, 11:45

Mistermor skrev:"Problemet" er, at man ikke bare kan tale en dialekt korrekt, fordi man er opvokset i pågældende område.
Jeg så for længe siden et indslag med en instruktør, som jeg hverken kan huske, hvem var, eller hvad han instruerede. Han gik op i dialekten og mente sig i stand til at rette på folk, men han havde for det første været nogle år omkring København og andre steder, (så han kunne altså ikke høre det) og for det andet - synes jeg - glemte han ligesom mange andre, at alle i et område ikke er "lige hårdt" ramt af dialekt.

Når alle taler med meget dialekt kommer det til at virke utrolig kunstigt, fordi det er fuldstændig urealistisk.

Min svoger kommer fra midtjylland omkring Kjellerup, og han har lidt dialekt, når han slapper af, men har har været sælger, og derfor "aflagt" sig en del. Hans bror taler med mere dialekt, og søsteren er "værst" ramt. De er over 50 alle 3. Af deres børn taler den ene med dialekt. De andre har højere uddannelser og har lagt dialekten fra undervejs. De er i 20' erne.

Jeg er godt klar over, at jeg - selvom jeg ikke synes, jeg har ret meget dialekt, ville blive afsløret i, hvor jeg kommer fra, hvis jeg taler ret længe med folk. Men et er nogle få bestemte ord og endelser. Det er ikke hele mit sprog.

Personligt synes jeg ikke, en historie får tilført noget som helst godt af at dyrke dialekten; jeg synes altid, det kommer til at virke forkert og overdrevet. (og det gælder ikke kun, når det er jysk.)


God pointe, det der med, at ikke alle fra samme egn taler lige meget dialekt!

Det er selvfølgelig en svær overvejelse, om man bare skal lade skuespiller tale deres fynske eller københavnske, hvis det har betydning for filmen, at det foregår i Hirtshals :) Det ville måske også virke underligt ... afhængigt af hvilken slag stykke, det er. :gruble:

Men du har ret i, at det ikke er noget man sådan lige kan gå ind og gøre, det med at anlægge en lokal dialekt. Der vil altid være nogle nuancer, man aldrig fanger.
Senest rettet af dgd2007 13. okt 2017, 11:46, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf icelady » 13. okt 2017, 13:20

Hvad der lige sker her?

( Tallene i parentes, øverst over den rødlige pil der ligner noget et barn kunne gøre bedre :D )

Underligt tal debatten forside.1jpg.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 13. okt 2017, 14:32

icelady skrev:Hvad der lige sker her?

( Tallene i parentes, øverst over den rødlige pil der ligner noget et barn kunne gøre bedre :D )

Ja, det ser noget mystisk ud. :)
Jeg har aldrig været ude for det, men "-2x-1" minder jo lidt om "den gamle debat", hvor man pludselig kunne få at vide, at man havde 65.535 ulæste privatbeskeder ...
0

Tilbage til "Generelt"