Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2662

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf Venus222 » 1. aug 2017, 19:55

Venus222 skrev:Hera kom i løbetid for første gang for 2 måneder siden. Vi opdagede det ved at vores hanhund blev meget interesseret, men hun hævede ikke specielt meget op før hun havde været i løb en uges tid. Du kan med fordel teste et par gange om dagen ved at duppe filetten med et stykke køkkenrulle.
Vores han kom så på ferie i 4 uger, for han var alt for stresset. Og det var synd for dem begge.
Det med strømpen er virkelig en dårlig ide, for vil de parre sig så gør de det. Strømpe eller ej.

I øvrigt så har humpning ikke noget med dominans at gøre. Det er som oftest et udtryk for stress (under/overstimulatin, smerte osv.)
Senest rettet af Venus222 12. okt 2017, 20:29, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2662

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf Venus222 » 1. aug 2017, 19:56

Hera kom i løbetid for første gang for 2 måneder siden. Vi opdagede det ved at vores hanhund blev meget interesseret, men hun hævede ikke specielt meget op før hun havde været i løb en uges tid. Du kan med fordel teste et par gange om dagen ved at duppe filetten med et stykke køkkenrulle.
Vores han kom så på ferie i 4 uger, for han var alt for stresset. Og det var synd for dem begge.
Det med strømpen er virkelig en dårlig ide, for vil de parre sig så gør de det. Strømpe eller ej.

I øvrigt så har humpning ikke noget med dominans at gøre. Det er som oftest et udtryk for stress (under/overstimulatin, smerte osv.)
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf DenBruneMunk » 9. aug 2017, 17:48

Venus222 skrev:I øvrigt så har humpning ikke noget med dominans at gøre. Det er som oftest et udtryk for stress (under/overstimulatin, smerte osv.)


Emma The Mermaid skrev:Desuden er humpning ikke dominans. Det kan være en reaktion på stress/en stresssituation.
(Må lære at læse tråden).


Så min hanhund ter sig sådan efter at have spist, fordi han er stresset? Jeg tror ikke det kan være stress, han er så rolig som en hund kan være, og der er ingen elementer omkring ham, som i flere år har kunne stresse ham på den måde. Det er egentlig også noget han lærte af en anden hanhund som også brugte en bamse, så det kom lidt af denne erfaring (mener jeg) , bamsen er i hvert fald hans kæreste eje efter maden ;)
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf DenBruneMunk » 10. aug 2017, 00:09

Nå,
Bamsen er jo næsten 18 måneder gammel.

Tæven er 6 måneder :) Så det kan ikke være dens tilstedeværelse, det er jo et faktum. Som jeg sagde så startede det med bamsen, med en helt anden hund som kom her, og blev passet, så har denne løsning været der siden for min hanhund, den anden har ikke været her siden jeg fik den nye hvalp. Som jeg har læst det på andre forum og facebook for gravhunde, så er det bamsen eller benene :) Så vælger man selv når man har hanhund.

Tvivler på han har mave problemer, for igen, det er pre-tæve tiden, og facebook gravhunde ejere beskriver dette, som enten eller, med eller uden bamse planen. Så det skulle ikke være sygdoms relateret, udover hormoner, så vil man undgå benene bruges, så har folk valgt en bamse.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf Zombie » 10. aug 2017, 10:33

DenBruneMunk skrev:Nå,
Bamsen er jo næsten 18 måneder gammel.

Tæven er 6 måneder :) Så det kan ikke være dens tilstedeværelse, det er jo et faktum. Som jeg sagde så startede det med bamsen, med en helt anden hund som kom her, og blev passet, så har denne løsning været der siden for min hanhund, den anden har ikke været her siden jeg fik den nye hvalp. Som jeg har læst det på andre forum og facebook for gravhunde, så er det bamsen eller benene :) Så vælger man selv når man har hanhund.

Tvivler på han har mave problemer, for igen, det er pre-tæve tiden, og facebook gravhunde ejere beskriver dette, som enten eller, med eller uden bamse planen. Så det skulle ikke være sygdoms relateret, udover hormoner, så vil man undgå benene bruges, så har folk valgt en bamse.


Hejsa,

jeg håber det er ok, at jeg blander mig, selvom det hurtigt bliver lidt "jeg alene vide"-agtigt.
Jeg udtaler mig ud fra min erfaring som hundetræner og -adfærdsbehandler. Det er en 2-årig diplomuddannelse under den anerkendte træner Victoria Stilwell og jeg har arbejdet på frivillig basis med hundene i mit område, hvor der bor mange studerende med få midler til træning og adfærdsbehandling af deres dyr.

Jeg har haft både hanhund og nu en tæve.
Det var lidt om mig, sorry. Bare for at sige, jeg ikke snakker så meget ud fra hvad jeg lige synes, men også ud fra en vis faglighed - selvom de forskellige træneruddannelser kan variere i kvalitet. :) Jeg synes dog, min var god. ;)


Nu til emnet:

Som de andre nævner, humper hunde ikke pga. dominans. Det er oftest pga. stress, over- eller understimulation eller hormoner.

Uanset hvad, så anses den type opførsel som en markør for, at hunden ikke trives optimalt. Det er ikke det samme som, at din hund har det skidt!! Slet ikke - men en hund som mentalt har det top-dollar nice, humper ikke, med mindre han (her hentyder jeg til intakte hanhunde) omgås tæver i løbetid.
- Det kan også nemt blive en dårlig vane, men med mindre din hund decideret får sædafgang, så virker hans humpen ikke til at reducere hans stress, tværtimod faktisk.
Han bliver måske fysisk træt til sidst. ;) Men det er ren symptombehandling.

Det er ikke alle drifter man kan gøre så meget ved, hvis din hanhund rent ud sagt bare er liderlig. Hvis han virker meget påvirket, kan man overveje at kastrere ham - enten kemisk i en periode for at se, hvordan det påvirker ham eller permanent.
Inden jeg skriver en længere udredning om emnet kastration, vil jeg blot sige, at jeg anbefaler man afprøver andre ting først. Til gengæld er det ikke synd at kastrere en hund, der stresser af liderlighed, når han ikke skal bruges til avl (hvilket er en bekostelig affære, hvis man vil avle sikkert på racehunde, pga. dyrlægetjek, scanninger osv.).

Noget du kan prøve, er stimulering og afledning. Med dette mener jeg, at give din hanhund andet at tænke på (stimuli), så han ikke fokuserer på det, som kører ham op (afledning). Det kan være alm. lydighedstræning, at lære ham små tricks eller at måltiderne skal opsnuses i græsplænen hvor man spreder maden ud.
Du kan finde rigtig mange små tricks, kommandoer og øvelser ved lidt let Google-fu eller ved at inspireres af videoer på eks. Youtube.
Gravhunde er ret kloge, selvstændige hunde, så man skal ikke så meget køre dem træt fysisk som man skal fokusere på mentale hovedbrud.

Derudover skal du være opmærksom på, at stress bygger op. Det kan sagtens være forstærkende, når han forsøger at komme af med sine frustrationer på bamsen - du behøver ikke fjerne bamsen, men du kan i en periode forsøge at kalde ham til dig og lave nogle af de øvelser og tricks, I har trænet når han IKKE er liderlig. Så kender ham dem allerede, så han ikke bliver for udfordret ift. at der er anden handling (nemlig bamsehumperi), der trækker i ham.

Det kræver selvfølgelig, at du er villig til at træne med ham/lave tricks osv. hver dag, som en slags forebyggende "behandling" også selvom han stopper med sit humperi.
Og du skal være villig til at være konsekvent og kalde ham til dig + lave tricks, hver gang han gør anmærkning til at humpe bamsen. Du skal helst afbryde opførslen INDEN han begynder at humpe.


- Jeg ved, at jeg personligt ikke ville tillade den opførsel, fordi det nemt bliver selvforstærkende og fordi det er et tegn på, at min hund "obsesser" over et eller andet.


Anyways, håber du kan bruge idéerne til lidt. :)
2
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf DenBruneMunk » 10. aug 2017, 12:56

Zombie skrev:Som de andre nævner, humper hunde ikke pga. dominans. Det er oftest pga. stress, over- eller understimulation eller hormoner.

Uanset hvad, så anses den type opførsel som en markør for, at hunden ikke trives optimalt. Det er ikke det samme som, at din hund har det skidt!! Slet ikke - men en hund som mentalt har det top-dollar nice, humper ikke, med mindre han (her hentyder jeg til intakte hanhunde) omgås tæver i løbetid.
- Det kan også nemt blive en dårlig vane, men med mindre din hund decideret får sædafgang, så virker hans humpen ikke til at reducere hans stress, tværtimod faktisk.
Han bliver måske fysisk træt til sidst. ;) Men det er ren symptombehandling.

Det er ikke alle drifter man kan gøre så meget ved, hvis din hanhund rent ud sagt bare er liderlig. Hvis han virker meget påvirket, kan man overveje at kastrere ham - enten kemisk i en periode for at se, hvordan det påvirker ham eller permanent.

Nu kan jeg tilføje det er dage siden han har brugt bamsen men her til formiddag, blev han liderlig, og ville hoppe på hende flere gange, det endte med han gik ind til bamsen og fik afreageret. (Kan fortælle at det er svært at vaske sådan en bamse). Så forsvandt lysten jo, og hun fik fred.

Så måske er han lysten, måske er hun i løbetid, det har været trådens oprindelige emne, og jeg kikker stadig :)

Men tak for lidt uddybende forklaring, jeg har ellers læst både for og imod dominans teorier, og ja, begge vil gerne have ret. Personligt synes jeg ikke om at tage bamsen fra ham, da det modsatte er angreb på benene og hvorfor skal det så være bedre og gå og sparke ham væk og irritere gæster? Det vil jeg ikke have, så jeg vil ikke på nuværende tidspunkt tage den væk, og afhjælper den trang som jeg gerne vil holde ham fra hende, så er det jo et plus her, og tilsyneladende lidt op og ned, hvornår han lyster lige pt.
Har godt set andre dominans hunde, som går amok hele tiden på andre hunde, det kan da godt være de har stress når de slet ikke kan stoppe og det er hele tiden og ikke bare periodisk, så kan der være lidt om snakken.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf Zombie » 10. aug 2017, 13:28

DenBruneMunk skrev:
Zombie skrev:Som de andre nævner, humper hunde ikke pga. dominans. Det er oftest pga. stress, over- eller understimulation eller hormoner.

Uanset hvad, så anses den type opførsel som en markør for, at hunden ikke trives optimalt. Det er ikke det samme som, at din hund har det skidt!! Slet ikke - men en hund som mentalt har det top-dollar nice, humper ikke, med mindre han (her hentyder jeg til intakte hanhunde) omgås tæver i løbetid.
- Det kan også nemt blive en dårlig vane, men med mindre din hund decideret får sædafgang, så virker hans humpen ikke til at reducere hans stress, tværtimod faktisk.
Han bliver måske fysisk træt til sidst. ;) Men det er ren symptombehandling.

Det er ikke alle drifter man kan gøre så meget ved, hvis din hanhund rent ud sagt bare er liderlig. Hvis han virker meget påvirket, kan man overveje at kastrere ham - enten kemisk i en periode for at se, hvordan det påvirker ham eller permanent.

Nu kan jeg tilføje det er dage siden han har brugt bamsen men her til formiddag, blev han liderlig, og ville hoppe på hende flere gange, det endte med han gik ind til bamsen og fik afreageret. (Kan fortælle at det er svært at vaske sådan en bamse). Så forsvandt lysten jo, og hun fik fred.

Så måske er han lysten, måske er hun i løbetid, det har været trådens oprindelige emne, og jeg kikker stadig :)

Men tak for lidt uddybende forklaring, jeg har ellers læst både for og imod dominans teorier, og ja, begge vil gerne have ret. Personligt synes jeg ikke om at tage bamsen fra ham, da det modsatte er angreb på benene og hvorfor skal det så være bedre og gå og sparke ham væk og irritere gæster? Det vil jeg ikke have, så jeg vil ikke på nuværende tidspunkt tage den væk, og afhjælper den trang som jeg gerne vil holde ham fra hende, så er det jo et plus her, og tilsyneladende lidt op og ned, hvornår han lyster lige pt.
Har godt set andre dominans hunde, som går amok hele tiden på andre hunde, det kan da godt være de har stress når de slet ikke kan stoppe og det er hele tiden og ikke bare periodisk, så kan der være lidt om snakken.


For at være ærlig, så os der går ud fra nyeste forskning på området, anser dem som tror på dominansteorier lidt som antivaxxere der er imod vaccination eller dem som tror, CIA stod bag 9/11. Der er bare ikke så meget (læs: intet) der støtter de teorier.

Forstå mig ret, hunde kan godt ville sætte sig i respekt ved at nappe efter andre hunde osv, men der er intet belæg for at mene, hunde humper mennesker pga dominans. Hunde ved godt, mennesker er en helt anden race.
De kan godt være nogle bestemme-mikkler, men de teorier man snakker om, når man snakker om dominansteorier, de er altså baseret på halvt opspind og halvt observation af ulve i fangenskab, hvilket har nærmest intet til fælles med hundes opførsel - eller alm ulves, for den sags skyld.

Jeg ville gerne anerkende den anden teori, hvis den rent faktisk var baseret på reel viden. Jeg anerkender IKKE, at den teori har lige så meget ret, da den lige så godt kunne være baseret på tegneserier.
Jeg er, på dette punkt i al fald, en forskningens person. Hvis forskningen viste noget andet i morgen og undersøgelsesmetoden var solid, ville jeg ændre tilgang efter dét - jeg er altså ikke religiøs, men bare rationel.
2
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf DenBruneMunk » 12. okt 2017, 06:40

Så er jeg tilbage med en tæve i løbetid :)

Alle mine tvivlsspørgsmål er besvaret.

Der er vist slet ingen tvivl om hun er i løbetid, og hun hopper på ham hvert andet øjeblik og har i en 8-10 dage måtte gå med ble for ikke at svine hele huset til for blod ;(

Så tak for alle svar, jeg synes at det hele besvarede sig selv nu :)
0
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2662

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf Venus222 » 12. okt 2017, 20:29

Zombie skrev:
DenBruneMunk skrev:
Zombie skrev:Som de andre nævner, humper hunde ikke pga. dominans. Det er oftest pga. stress, over- eller understimulation eller hormoner.

Uanset hvad, så anses den type opførsel som en markør for, at hunden ikke trives optimalt. Det er ikke det samme som, at din hund har det skidt!! Slet ikke - men en hund som mentalt har det top-dollar nice, humper ikke, med mindre han (her hentyder jeg til intakte hanhunde) omgås tæver i løbetid.
- Det kan også nemt blive en dårlig vane, men med mindre din hund decideret får sædafgang, så virker hans humpen ikke til at reducere hans stress, tværtimod faktisk.
Han bliver måske fysisk træt til sidst. ;) Men det er ren symptombehandling.

Det er ikke alle drifter man kan gøre så meget ved, hvis din hanhund rent ud sagt bare er liderlig. Hvis han virker meget påvirket, kan man overveje at kastrere ham - enten kemisk i en periode for at se, hvordan det påvirker ham eller permanent.

Nu kan jeg tilføje det er dage siden han har brugt bamsen men her til formiddag, blev han liderlig, og ville hoppe på hende flere gange, det endte med han gik ind til bamsen og fik afreageret. (Kan fortælle at det er svært at vaske sådan en bamse). Så forsvandt lysten jo, og hun fik fred.

Så måske er han lysten, måske er hun i løbetid, det har været trådens oprindelige emne, og jeg kikker stadig :)

Men tak for lidt uddybende forklaring, jeg har ellers læst både for og imod dominans teorier, og ja, begge vil gerne have ret. Personligt synes jeg ikke om at tage bamsen fra ham, da det modsatte er angreb på benene og hvorfor skal det så være bedre og gå og sparke ham væk og irritere gæster? Det vil jeg ikke have, så jeg vil ikke på nuværende tidspunkt tage den væk, og afhjælper den trang som jeg gerne vil holde ham fra hende, så er det jo et plus her, og tilsyneladende lidt op og ned, hvornår han lyster lige pt.
Har godt set andre dominans hunde, som går amok hele tiden på andre hunde, det kan da godt være de har stress når de slet ikke kan stoppe og det er hele tiden og ikke bare periodisk, så kan der være lidt om snakken.


For at være ærlig, så os der går ud fra nyeste forskning på området, anser dem som tror på dominansteorier lidt som antivaxxere der er imod vaccination eller dem som tror, CIA stod bag 9/11. Der er bare ikke så meget (læs: intet) der støtter de teorier.

Forstå mig ret, hunde kan godt ville sætte sig i respekt ved at nappe efter andre hunde osv, men der er intet belæg for at mene, hunde humper mennesker pga dominans. Hunde ved godt, mennesker er en helt anden race.
De kan godt være nogle bestemme-mikkler, men de teorier man snakker om, når man snakker om dominansteorier, de er altså baseret på halvt opspind og halvt observation af ulve i fangenskab, hvilket har nærmest intet til fælles med hundes opførsel - eller alm ulves, for den sags skyld.

Jeg ville gerne anerkende den anden teori, hvis den rent faktisk var baseret på reel viden. Jeg anerkender IKKE, at den teori har lige så meget ret, da den lige så godt kunne være baseret på tegneserier.
Jeg er, på dette punkt i al fald, en forskningens person. Hvis forskningen viste noget andet i morgen og undersøgelsesmetoden var solid, ville jeg ændre tilgang efter dét - jeg er altså ikke religiøs, men bare rationel.


Og forsøg med høns (!) i 1920´erne. Det er simpelthen det mest syrende, at man uden at blinke, har overført hønseadfærd til hunde. :stoned:
0
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2662

Re: Tæve i mulig løbetid, hvad nu

Indlægaf Venus222 » 12. okt 2017, 20:31

Venus222 skrev:
Venus222 skrev:Hera kom i løbetid for første gang for 2 måneder siden. Vi opdagede det ved at vores hanhund blev meget interesseret, men hun hævede ikke specielt meget op før hun havde været i løb en uges tid. Du kan med fordel teste et par gange om dagen ved at duppe filetten med et stykke køkkenrulle.
Vores han kom så på ferie i 4 uger, for han var alt for stresset. Og det var synd for dem begge.
Det med strømpen er virkelig en dårlig ide, for vil de parre sig så gør de det. Strømpe eller ej.

I øvrigt så har humpning ikke noget med dominans at gøre. Det er som oftest et udtryk for stress (under/overstimulatin, smerte osv.)


Jeg har prøvet at slette denne dobbeltpost, men det kan ikke lade sig gøre. :blush:
0

Tilbage til "Kæledyr"