Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 7. okt 2017, 11:16

Kalimsofie skrev:Ja, det med L og R er ret almindelig i nogle asiatiske lande og også nogle steder i Afrika. Jeg har mødt mennesker fra både Rwanda og Thailand, som simpelthen ikke kunne høre forskel. Jeg hedder Malin, men blev konsekvent kaldt Marin. Min mand hedder Ruben og hed konsekvent Luben. Det er altså lidt spøjst :lol:

En desværre afdød ven var meget inde i sprog og en ret uskyldig natur, men en joke, han var helt vild med, var:

En amerikansk og en kinesisk studerende snakker sammen, og amerikanerne er jo tit ikke så velorienterede om forholdene i andre lande, så spurgte lystigt løs om alt muligt, bl.a.:
"Do you have elections in China?"
Hvortil den kinesiske student begejstret forsikrede ham: "Yeah, yeah. I have election every morning!" :)
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Sangius » 7. okt 2017, 11:35

Mistermor skrev:
Sangius skrev:
Mistermor skrev:Jeg hidser mig voldsomt op, hver gang studieværter og andre, der burde kunne tale ordentligt siger "tra" i stedet for træ eller kraft i stedet for kræft. Det sker ofte, og jeg kan ikke forstå, at der ikke er nogen, der lægger mærke til det og får dem til at rette det.

Ang sin og hans/hendes er det min opfattelse, at det har mere med grammatisk forståelse end dialekt at gøre, om folk bruger deres pronomener rigtigt.


Jeg udtaler det da også "tra" og "kraft". Har aldrig hørt det anderledes?
Skulle man sige træ - med æ som æsel? Det lyder da dumt. Jeg har altid hørt det som "tra", med en a-lyd som i abe. Lige som tre. Som så heller ikke udtales med det e det er udstyret med :P

Kræft udtalt med æ lyder helt vanvittigt, jeg udtaler det helt sikkert bare "kraft", og ligeledes gør alle de onkologer jeg har min daglige gang imellem :)

Jeg udtaler det som lydfilen her:
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=kr%C3%A6ft


Men dem der udtaler det forkert, siger det, ligesom lydfilen til kraft.


Jeg er ikke sikker på hvad du mener. Når jeg hører lydfilen, så hører jeg "kraft". Mener du at dette er ukorrekt, og der er fejl på ordnet.dk?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Sangius » 7. okt 2017, 11:38

Lucia skrev:Jeg mindes også at Divya Das udtalte kræft/dræbt osv. med meget tydelig æ-lyd :gruble:

Jeg synes det lyder ret dumt, og siger selv den type ord som om de var stavet med a. Lige bortset fra "træ", som jeg udtaler med æ-lyd og så undrer mig meget over jer, der udtaler det "tra". Det lyder helt forkert i mine ører :lol:


Siger du virkelig træ med samme æ som i æsel?

Hvordan udtaler du så tre?

Jeg udtaler "et træ" med a som i abe. Men hvis træ er en del af et ord, træbord f.eks., så udtaler jeg det "trah", med a som i arm...

Måske er jo lidt ukonsekvent :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Sangius » 7. okt 2017, 11:45

Mistermor skrev:
Sangius skrev:
Mistermor skrev:
Sangius skrev:
Mistermor skrev:Jeg hidser mig voldsomt op, hver gang studieværter og andre, der burde kunne tale ordentligt siger "tra" i stedet for træ eller kraft i stedet for kræft. Det sker ofte, og jeg kan ikke forstå, at der ikke er nogen, der lægger mærke til det og får dem til at rette det.

Ang sin og hans/hendes er det min opfattelse, at det har mere med grammatisk forståelse end dialekt at gøre, om folk bruger deres pronomener rigtigt.


Jeg udtaler det da også "tra" og "kraft". Har aldrig hørt det anderledes?
Skulle man sige træ - med æ som æsel? Det lyder da dumt. Jeg har altid hørt det som "tra", med en a-lyd som i abe. Lige som tre. Som så heller ikke udtales med det e det er udstyret med :P

Kræft udtalt med æ lyder helt vanvittigt, jeg udtaler det helt sikkert bare "kraft", og ligeledes gør alle de onkologer jeg har min daglige gang imellem :)

Jeg udtaler det som lydfilen her:
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=kr%C3%A6ft


Men dem der udtaler det forkert, siger det, ligesom lydfilen til kraft.


Jeg er ikke sikker på hvad du mener. Når jeg hører lydfilen, så hører jeg "kraft". Mener du at dette er ukorrekt, og der er fejl på ordnet.dk?


Lydfilerne til kræft og kraft er ikke ens. Dem, der ifølge mig :) udtaler kræft forkert, siger ordet kræft, ligesom lydfilen til kraft lyder.


Nu har jeg hørt begge lydfiler. Og de er fuldstændig ens. Det er endda den samme lyd-stavning. Kan ikke lige huske hvad det hedder :D

ˈkʁafd for begge to.

Edit - næh, det mig der er blind :P
Senest rettet af Sangius 7. okt 2017, 12:46, rettet i alt 1 gang.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Flora » 7. okt 2017, 12:00

Sangius skrev:
Mistermor skrev:
Lydfilerne til kræft og kraft er ikke ens. Dem, der ifølge mig :) udtaler kræft forkert, siger ordet kræft, ligesom lydfilen til kraft lyder.


Nu har jeg hørt begge lydfiler. Og de er fuldstændig ens. Det er endda den samme lyd-stavning. Kan ikke lige huske hvad det hedder :D

ˈkʁafd for begge to.


Jeg kan nu godt høre forskel på de to udtalelser i ordbogen. Jeg udtaler vist selv begge som kraft, men jeg kan godt høre forskellen, selvom den er meget lille.

Lyd-stavningen (jeg ved heller ikke hvad det hedder :D ) er heller ikke ens. Kræft udtales som [ˈkʁafd] og kraft udtales som [ˈkʁɑfd]. a'et ser anderledes ud. Jeg ved ikke hvad det betyder lydmæssigt, men det må være der forskellen ligger.

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=kr%C3%A6ft

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=kraft
1
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1545
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2154

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Lucia » 7. okt 2017, 12:19

Sangius skrev:
Lucia skrev:Jeg mindes også at Divya Das udtalte kræft/dræbt osv. med meget tydelig æ-lyd :gruble:

Jeg synes det lyder ret dumt, og siger selv den type ord som om de var stavet med a. Lige bortset fra "træ", som jeg udtaler med æ-lyd og så undrer mig meget over jer, der udtaler det "tra". Det lyder helt forkert i mine ører :lol:


Siger du virkelig træ med samme æ som i æsel?

Hvordan udtaler du så tre?

Jeg udtaler "et træ" med a som i abe. Men hvis træ er en del af et ord, træbord f.eks., så udtaler jeg det "trah", med a som i arm...

Måske er jo lidt ukonsekvent :D

Ja, hvis jeg siger "et træ" så er det ligesom æ i æsel. "Tre" udtaler jeg mere i retning af "trej" eller "trei", der kommer i hvert fald en lille ekstra lyd på, der er lidt j/i-agtig.

Når træ er første del af et sammensat ord, så udtaler jeg det ligesom dig, men hvis det er sidste del, f.eks. grantræ, så er æ-lyden der igen. Så du er ikke ene om at være inkonsekvent :D
1
Brugeravatar
Flix
Indlæg: 140
Tilmeldt: 22. aug 2016, 19:48
Kort karma: 19
Likede indlæg: 250

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Flix » 7. okt 2017, 12:39

Jeg er ved at gå AMOK over alle dem, som efterhånden skriver “for” i stedet for “får”, altså fx. “Til aftensmad for vi frikadeller”. Det er så basic!
6
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Ado » 7. okt 2017, 14:08

Det hedder "et hoved". Ikke "et hovede".
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Juki » 9. okt 2017, 16:13

Jeg er lige stødt på tre nye ord "aleredde", "andmeler" og min absolut favorit: "synisk syg"(psykisk syg)

De to første er skrevet af børn/unge teens så de giver på en måde mening, men synisk syg er blevet min nye yndlingsstavefejl! Synes den er ret sød :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 10. okt 2017, 10:41

Dmitra skrev:Stort set hver gang jeg hører nogle forsøge at sige "initiativ" bliver det til "initiv", og det er ved at drive mig til vanvid, jeg hører det så ofte at jeg efterhånden er ved at tro jeg hører den mere end ordets rigtige form. Om det er fordi folk vitterligt tror det hedder "initiv" eller om det "bare" er en bredtforekommende talefejl ved jeg ikke :gruble:?

Jørn Lund havde engang en morsom artikel om, hvordan de ord, der bliver brugt meget i bestemte kredse, efterhånden bliver "slidt".
Jeg tror, det var "Farvandsdirektoratet", han brugte som eksempel - hvor dem, der rent faktisk arbejder der og siger det 37 gange om dagen, måske efterhånden bare siger "favnstrate" eller noget i den stil :)
Jeg har også grinet lidt af mine tenniskommentatorer, der tit udtaler "WTA" (Women's Tennis Association) som "dob-te-a", og folk der tit nævner årstal, har en tendens til at forkorte "to tusind og ..." til "to-sen-å ..."
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf sigge » 10. okt 2017, 13:20

Når folk udtaler ordet grube med kort u-lyd, så det nærmere kommer til at lyde som gruppe eller grubbe. Der er immervæk forskel.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Kalimsofie » 10. okt 2017, 18:40

Der er virkelig overraskende mange, der tror, det hedder en "tommelstok" :tie:
5
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Fillie » 11. okt 2017, 16:25

Jeg er frygtelig træt af, at Carsten Linnemann fra Luksusfælden kun kan sige “min vedvært og jeg”; “min medvært og mig” er simpelthen ikke en mulighed.
2
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16988
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41301

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf LaMariposa » 12. okt 2017, 07:38

Fillie skrev:Jeg er frygtelig træt af, at Carsten Linnemann fra Luksusfælden kun kan sige “min vedvært og jeg”; “min medvært og mig” er simpelthen ikke en mulighed.


Det er SÅ irriterende.

"Jeg er nødt til at høre, om du gør grin med Jan og jeg"... :nerve:
3
:lun: Be brave
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 12. okt 2017, 10:39

Mistermor skrev:Ligesom man på københavnsk? siger givet; geed.

Jeg hørte et skægt eksempel for lidt siden i en reklame.
"Blevet" på københavnsk er også nærmest "bled" eller "blede" (med bløde d'er). Og som nævnt, tror jeg ikke, det er noget, andre københavnere lægger mærke til, fordi det er meget almindeligt her.
Men ham gutten i reklamen udtalte "blevet" som "bløvn" ... så han ville selvfølgelig straks lægge mærke til den sære københavnske udtale.

PS: dette er måske mest for at forklare mig selv, hvordan det kan gå til, at fx jyske debattører ofte pure benægter forekomsten af sprogfænomener, der ellers får vores jyskometer til at slå kraftigt ud :)
Men det giver jo mening, hvis det i nogle tilfælde skyldes, at man er så vant til at høre en eller anden formulering eller udtale, at man simpelthen ikke tænker over det :gruble:
0

Tilbage til "Sprog"