Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 10. okt 2017, 20:52

Ekstra penge bliver brugt til at betale af på vores fælles hus. Det ville også ske hvis jeg arvede en million. Det kommer dog aldrig til at ske at jeg arver noget væsentligt medmindre jeg har en ukendt onkel et eller andet sted. Jeg har intet behov for særeje af noget som helst, hvad er mit, er husstandens. Men det kan selvfølgelig være fordi jeg ikke er tynget af nogensinde at have ejet noget af væsentlig værdi.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf TomKah » 10. okt 2017, 21:52

Wizzze skrev:
Akehurst2 skrev:
TomKah skrev:I øvrigt - nu har vi fokuseret meget på løn, men hvad hvis man kommer til penge på anden vis. Min mand og jeg har været sammen i mange år og vi har begge arvet ret store pengebeløb i vores tid sammen (over 0,5 mill hver), men selvfølgelig mange år forskudt.
Pengene er indgået fuldstændig i vores fælleskasse (blandt andet har vi betalt vores hus af på 12 år i stedet for de normale 30), men det kunne da være spændende at høre om andre ser anderledes på den slags uforudsete indkomster.


Jeg har selv arvet mine forældre, og de penge er gjort til skilsmissesæreje. De kan bruges i fællesskab, men skulle vi gå fra hinanden synes jeg, de hører til min familie, og vil hellere have, de så skal gå til mine brødres børn.

Arven faldt, så det ikke var relevant ift. huskøb, og det har heller ikke været relevant at omlægge lån eller andet på grund af den.


Nu har ingen af os arvet endnu (heldigvis). Personligt ville jeg lægge op til at gøre som Akehurst, men var der noget fælles som stod for, så ville jeg ikke have problem med at bruge en arv på det. Jeg får nogle gange om året noget bonus udbetalt, og så snakker vi lige om der er noget som vi mangler eller der skal fixes, det er der sjældent, og så plejer jeg at bruge lidt af dem på gaver, hygge og god mad/vin. Og resten ryger bare på opsparingen, som der måske så senere bliver købt rejser, oplevelser eller legetøj for :genert:

Hvad gør andre med "ekstra" penge der kommer ind, udover det normale budget/løn?


Vi får begge bonus - det indgår bare på lige fod med alle andre penge. Vi har også investeringer og gevinster/tab ifbm disse, så det er også noget vi er fælles om.

Men altså vi har som sagt været sammen i tyve år siden vi var helt unge. Økonomi er ikke rigtig noget vi snakker om.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Raenil » 11. okt 2017, 04:49

Jeg arvede en del penge - de er primært blevet brugt på fælles forbrugsgoder som vi måske ville have købt alligevel, men nu blev det lidt nemmere og lidt dyrere: en bil og en campingvogn.
Jeg har aldrig tænkt at det udelukkende skulle bruges på mig, eller mine, det giver simpelthen ingen mening for mig.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Sangius » 11. okt 2017, 05:00

Arvede en af os, ville pengene være fælles. Er også overbevist om, at ingen af os ville overveje særeje. Kan man få det midt i et ægteskab?

Skulle vi gå fra hinanden, tror jeg ikke nogen af os ville være typen der går efter ting, som ikke er ens egen.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Mi55y » 11. okt 2017, 06:06

Hmm, det er egentlig et godt spørgsmål det med ekstra penge. Vi har lige fået lavet samejeoverenskomst, som tilgodeser de penge, min kæreste havde med ind i huset. Vandt jeg i lotto eller fik jeg en stor arv, så ville pengene jo indgå i vores fælles økonomi. Men egentlig burde samejeoverenskomsten jo ændres, så jeg ikke længere ville skylde (så meget) ved et evt. salg. Det ville vel være mest fair? Eller hvad? Ville I skelne mellem penge, man er kommet til før og efter?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Akehurst2 » 11. okt 2017, 06:53

TomKah skrev:Vi havde egentlig også snakket om at lave sådan et skilsmissesæreje. Men vi har aldrig fået det gjort.
Jeg synes dog det det er en god ide at gøre det.

Nu har vi selv (mange) børn så de penge vi hver især efterlader vil gå til dem under alle omstændigheder.


Havde vi egne børn ville jeg formentlig også tænke mange ting anderledes i min økonomi.

Vi har besluttet at beskytte egne større beløb i vores økonomi (arv, pensionsopsparinger, penge fra salg af fast ejendom) i tilfælde af skilsmisse, men bliver vi sammen for evigt som det pt. er planen, så arver vi selvfølgelig hinanden fuldt ud (bortset fra min mands ejendom i Frankrig, der skal gå til hans side af familien). Når den sidstlevende går bort deles pengene (hvis der er nogen tilbage) i to lige store dele og fordeles på nevøer og niecer på hver vores side.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Akehurst2 » 11. okt 2017, 06:55

Mi55y skrev:Hmm, det er egentlig et godt spørgsmål det med ekstra penge. Vi har lige fået lavet samejeoverenskomst, som tilgodeser de penge, min kæreste havde med ind i huset. Vandt jeg i lotto eller fik jeg en stor arv, så ville pengene jo indgå i vores fælles økonomi. Men egentlig burde samejeoverenskomsten jo ændres, så jeg ikke længere ville skylde (så meget) ved et evt. salg. Det ville vel være mest fair? Eller hvad? Ville I skelne mellem penge, man er kommet til før og efter?


Jeg synes, det er ligegyldigt om pengene kommer ind før eller efter. Og hvis du skyder et større beløb ind i et huskøb, så ville jeg beskytte dem lige som at din kæreste har beskyttet sine.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Akehurst2 » 11. okt 2017, 06:56

Sangius skrev:Arvede en af os, ville pengene være fælles. Er også overbevist om, at ingen af os ville overveje særeje. Kan man få det midt i et ægteskab?

Skulle vi gå fra hinanden, tror jeg ikke nogen af os ville være typen der går efter ting, som ikke er ens egen.


Sagtens :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Slettet bruger » 11. okt 2017, 07:01

Akehurst2 skrev:Vi har besluttet at beskytte egne større beløb i vores økonomi (arv, pensionsopsparinger, penge fra salg af fast ejendom) i tilfælde af skilsmisse, men bliver vi sammen for evigt som det pt. er planen, så arver vi selvfølgelig hinanden fuldt ud (bortset fra min mands ejendom i Frankrig, der skal gå til hans side af familien). Når den sidstlevende går bort deles pengene (hvis der er nogen tilbage) i to lige store dele og fordeles på nevøer og niecer på hver vores side.


Lidt urelateret, men det har ofte undret mig at (større) arv som regel er en enkelt generation bagud, f.eks. forældre => børn eller onkler og tanter => niecer og nevøer. Fordi hvis man bliver 90 år gammel, er arvtagerne 60 år gamle og ofte et sted i deres liv hvor de ikke lige står og mangler penge, huset er betalt og pensionsordningen bugner. To generationer bagud har mere brug for dem.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf TomKah » 11. okt 2017, 07:04

abcd skrev:
Akehurst2 skrev:Vi har besluttet at beskytte egne større beløb i vores økonomi (arv, pensionsopsparinger, penge fra salg af fast ejendom) i tilfælde af skilsmisse, men bliver vi sammen for evigt som det pt. er planen, så arver vi selvfølgelig hinanden fuldt ud (bortset fra min mands ejendom i Frankrig, der skal gå til hans side af familien). Når den sidstlevende går bort deles pengene (hvis der er nogen tilbage) i to lige store dele og fordeles på nevøer og niecer på hver vores side.


Lidt urelateret, men det har ofte undret mig at (større) arv som regel er en enkelt generation bagud, f.eks. forældre => børn eller onkler og tanter => niecer og nevøer. Fordi hvis man bliver 90 år gammel, er arvtagerne 60 år gamle og ofte et sted i deres liv hvor de ikke lige står og mangler penge, huset er betalt og pensionsordningen bugner. To generationer bagud har mere brug for dem.


Altså - det er jo op til den enkelte familie at vurdere. Jeg synes det er fint nok, for man kan jo f.eks. risikere at nogen dør meget tidligt. Den arv jeg har fået er to generationer oppe - begge mine forældre lever stadig, men gav arveafkald.
I min mands tilfælde er det hans forældre der er døde, og vi har selv beholdt arven. Vi har rigeligt mulighed for at give pengegaver til vores børn over tid, da de er ret små endnu. Jeg skal lige vurdere hvor impulsive de er rent økonomisk før jeg vurderer om de kan arve.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf TomKah » 11. okt 2017, 07:12

Akehurst2 skrev:
TomKah skrev:Vi havde egentlig også snakket om at lave sådan et skilsmissesæreje. Men vi har aldrig fået det gjort.
Jeg synes dog det det er en god ide at gøre det.

Nu har vi selv (mange) børn så de penge vi hver især efterlader vil gå til dem under alle omstændigheder.


Havde vi egne børn ville jeg formentlig også tænke mange ting anderledes i min økonomi.

Vi har besluttet at beskytte egne større beløb i vores økonomi (arv, pensionsopsparinger, penge fra salg af fast ejendom) i tilfælde af skilsmisse, men bliver vi sammen for evigt som det pt. er planen, så arver vi selvfølgelig hinanden fuldt ud (bortset fra min mands ejendom i Frankrig, der skal gå til hans side af familien). Når den sidstlevende går bort deles pengene (hvis der er nogen tilbage) i to lige store dele og fordeles på nevøer og niecer på hver vores side.


Jeg synes også det er det mest fornuftige - altså at man beskytter større beløb som man har bragt ind i ægteskabet, men omvendt synes jeg ikke man kan/bør beskytte beløb som er skabt i ægteskabet, selvom det er via lønindkomst. Det er primært fordi et ægteskab også er et arbejde, der er ting der skal gøres og madpakker der skal smøres. Nu tjener vi ca lige meget - så herhjemme er det ikke så relevant. Men min mand tager klart den største arbejdsbyrde i hjemmet, og hvis han ikke gjorde det, så kunne jeg ikke have det job jeg har. Så får vi en masse hjælp fra min familie også, men ingen fra hans (af gode grunde) - og hvordan skal den gøres op?
1
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Lilleluftballon » 11. okt 2017, 07:18

godtnavn skrev:
Lilleluftballon skrev:
godtnavn skrev:
Lilleluftballon skrev:Vi har helt fælles økonomi. Alle penge tjent er fælles, alle udgifter er fælles. Ingen af os er store forbrugere, så det der behov for "lommepenge" som nogen her i tråden beskriver, det har jeg ikke. Ville ikke ane hvad jeg skulle bruge lommepenge på?

Nå, men vi har stadig to konti. De er helt fælles, vi har begge adgang til hinandens. Så vil da mene vi har fællesøkonomi. De to konti stammer fra før vi blev gift, vi har ikke fået det ændret. Det kunne vi ligesågodt have.


Men giver du ikke gaver? Laver ting med venner? Køber nogle gange nyt tøj? Skal du aldrig have ny mobil? Tage i svømmehallen? I biffen?

Det er ikke fordi vi er storforbrugere, men det er meget rart at altid at vide hvad der står på ens konto og det er svært hvis man er to om at bruge pengene :) Så lommepengekonto giver overblik :)


Altså nej til dine eksempler generelt, køber helst ikke tøj og ting (jo, jeg køber selvfølgelig både tøj og ting - men brugt, og der går år imellem). Men det er jo ikke fordi jeg aldrig bruger penge. Jeg anser bare ikke mine forbrug for "lommepenge". Men vi har også masser af penge - det hjælper jo nok lidt. Går meget lidt op i hvad der står på min konto. Min holdning til budgetter er nok generelt bare at man har en tendens til at bruge de penge man sætter af. Og jeg vil hellere bare bruge så få penge som muligt. Og min mand har det på samme måde. Jeg stoler på at han ikke bare spenderer alle vores penge på dumme ting, så vi har ikke det der behov for "dine" og "mine".


Med den logik at der bruges hvad der er så burde I jo bruge alle jeres penge hver måned ;) Men hvis du aldrig giver gaver, laver sociale ting eller køber andet end mad er lommepenge jo overvurderet, troede bare alle gjorde den slags.

Vi har sådan set også penge nok, men jeg synes det giver en ro at vide hvad der står på opsparingen om f.eks. 3 år, så kan vi bedre vurderer hvad vi har råd til fordi vi ved hvordan det ser ud langsigtet :) Vi har så intet mål om at bruge så få penge som muligt, men at bruge pengene så rigtigt som muligt. Dvs. kun bruge penge på ting man ikke fortryder, og bruge penge på ting der gør vores liv lettere og bedre. Vores liv bliver ikke bedst af størst mulig opsparing (selvfølgelig skal der være en opsparing, for det kunne gøre vores liv ret skidt hvis der ikke var).


Nej, for vi har ikke noget budget. Vi bruger de penge vi skal - vi rejser, spiser godt og økologisk, har rengøringshjælp osv. Men vi deler en fælles grundholdning om at forbrug som sådan ikke gør os lykkelige. Når måneden er slut sætter vi alt der er tilovers på opsparingen. Nogle gange er det 40 000, nogle gange ingenting. Det er ok.
Derfor har vi ikke brug for lommepenge - for vi bruger ikke penge uden at have overvejet nødvendigheden. Og jeg stoler på at hvis min mand bruger en masse penge en måned, så er det nok vigtigt for ham. Det betyder ikke at jeg har "krav" på også at bruge samme mængde penge.
2
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Akehurst2 » 11. okt 2017, 07:22

TomKah skrev:
Jeg synes også det er det mest fornuftige - altså at man beskytter større beløb som man har bragt ind i ægteskabet, men omvendt synes jeg ikke man kan/bør beskytte beløb som er skabt i ægteskabet, selvom det er via lønindkomst. Det er primært fordi et ægteskab også er et arbejde, der er ting der skal gøres og madpakker der skal smøres. Nu tjener vi ca lige meget - så herhjemme er det ikke så relevant. Men min mand tager klart den største arbejdsbyrde i hjemmet, og hvis han ikke gjorde det, så kunne jeg ikke have det job jeg har. Så får vi en masse hjælp fra min familie også, men ingen fra hans (af gode grunde) - og hvordan skal den gøres op?


Der er der igen forskel netop fordi vi ikke har børn, for så er der bare ikke den samme mængde praktisk arbejde, og det er ret let at dele det op. Min mand kunne ikke have det job, han har og børn uden at der var en anden der tog betydeligt fra, så det ville jo gøre en forskel.

I forhold til, hvad der skabes i ægteskabet er det også sådan noget som pensionsopsparinger, hvor min som overenskomstbundet udtages forlods - og så synes jeg det er meget rimeligt at min mand så beskytter sin. Ville være mærkeligt, hvis jeg først fik min egen pensionsposparing og dernæst halvdelen af min mands :-D
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Akehurst2 » 11. okt 2017, 07:27

TomKah skrev:
abcd skrev:
Akehurst2 skrev:Vi har besluttet at beskytte egne større beløb i vores økonomi (arv, pensionsopsparinger, penge fra salg af fast ejendom) i tilfælde af skilsmisse, men bliver vi sammen for evigt som det pt. er planen, så arver vi selvfølgelig hinanden fuldt ud (bortset fra min mands ejendom i Frankrig, der skal gå til hans side af familien). Når den sidstlevende går bort deles pengene (hvis der er nogen tilbage) i to lige store dele og fordeles på nevøer og niecer på hver vores side.


Lidt urelateret, men det har ofte undret mig at (større) arv som regel er en enkelt generation bagud, f.eks. forældre => børn eller onkler og tanter => niecer og nevøer. Fordi hvis man bliver 90 år gammel, er arvtagerne 60 år gamle og ofte et sted i deres liv hvor de ikke lige står og mangler penge, huset er betalt og pensionsordningen bugner. To generationer bagud har mere brug for dem.


Altså - det er jo op til den enkelte familie at vurdere. Jeg synes det er fint nok, for man kan jo f.eks. risikere at nogen dør meget tidligt. Den arv jeg har fået er to generationer oppe - begge mine forældre lever stadig, men gav arveafkald.
I min mands tilfælde er det hans forældre der er døde, og vi har selv beholdt arven. Vi har rigeligt mulighed for at give pengegaver til vores børn over tid, da de er ret små endnu. Jeg skal lige vurdere hvor impulsive de er rent økonomisk før jeg vurderer om de kan arve.


Jeg var kun 34, da jeg arvede mine forældre, men havde som sådan ikke brug for pengene, da jeg havde etableret mig i hus og indrettet økonomien på det uden at forvente arv (havde selvsagt aldrig forestillet mig, at jeg skulle blive forældreløs så tidligt). Mine brødre var jævnaldrene og barnløse og har begge skudt arven i deres respektive huse, så den var en stor hjælp for dem.

Jeg synes det er en rigtig fin gestus at man som den midterste generation fx giver arveafkald, hvis man synes pengene gør mere gavn for ens børn. For det er jo rigtigt, at for mange er en arv, man modtager som 50-60-årig "overflødig".
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf TomKah » 11. okt 2017, 07:41

Akehurst2 skrev:
TomKah skrev:
abcd skrev:
Akehurst2 skrev:Vi har besluttet at beskytte egne større beløb i vores økonomi (arv, pensionsopsparinger, penge fra salg af fast ejendom) i tilfælde af skilsmisse, men bliver vi sammen for evigt som det pt. er planen, så arver vi selvfølgelig hinanden fuldt ud (bortset fra min mands ejendom i Frankrig, der skal gå til hans side af familien). Når den sidstlevende går bort deles pengene (hvis der er nogen tilbage) i to lige store dele og fordeles på nevøer og niecer på hver vores side.


Lidt urelateret, men det har ofte undret mig at (større) arv som regel er en enkelt generation bagud, f.eks. forældre => børn eller onkler og tanter => niecer og nevøer. Fordi hvis man bliver 90 år gammel, er arvtagerne 60 år gamle og ofte et sted i deres liv hvor de ikke lige står og mangler penge, huset er betalt og pensionsordningen bugner. To generationer bagud har mere brug for dem.


Altså - det er jo op til den enkelte familie at vurdere. Jeg synes det er fint nok, for man kan jo f.eks. risikere at nogen dør meget tidligt. Den arv jeg har fået er to generationer oppe - begge mine forældre lever stadig, men gav arveafkald.
I min mands tilfælde er det hans forældre der er døde, og vi har selv beholdt arven. Vi har rigeligt mulighed for at give pengegaver til vores børn over tid, da de er ret små endnu. Jeg skal lige vurdere hvor impulsive de er rent økonomisk før jeg vurderer om de kan arve.


Jeg var kun 34, da jeg arvede mine forældre, men havde som sådan ikke brug for pengene, da jeg havde etableret mig i hus og indrettet økonomien på det uden at forvente arv (havde selvsagt aldrig forestillet mig, at jeg skulle blive forældreløs så tidligt). Mine brødre var jævnaldrene og barnløse og har begge skudt arven i deres respektive huse, så den var en stor hjælp for dem.

Jeg synes det er en rigtig fin gestus at man som den midterste generation fx giver arveafkald, hvis man synes pengene gør mere gavn for ens børn. For det er jo rigtigt, at for mange er en arv, man modtager som 50-60-årig "overflødig".


Men selvom man er ældre og egentlig etableret, så kan man jo godt have nogle uforløste behov. Nu har du ikke børn og du har dit drømmehus (eller tæt på), men f.eks. sådan en som mig, der er over 40 og etableret - jeg har stadig et uforløst behov fordi jeg var så dum at få barn nummer 3, som der ikke rigtig er plads til i mit hus. Vi har så ikke rigtig taget os sammen til at gøre noget ved det, for det er SÅ besværligt, men det er nu meget rart at man har økonomisk mulighed for det hvis vi en dag skulle tage os sammen.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"