At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

DannyZuko
Indlæg: 426
Tilmeldt: 31. okt 2015, 09:13
Kort karma: 30
Likede indlæg: 744

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf DannyZuko » 3. sep 2017, 20:28

Evapeva skrev:
DannyZuko skrev:Kan kun anbefale dig at kontakte Den Gode Barsel. Meget, meget søde og kompetente jordemødre/ammevejledere, som helt sikkert kan hjælpe dig videre.


Tja. Hvis ikke der var <200km mellem dem og mig, og hvis jeg havde søgt råd til at fortsætte med amningen for enhver tænkelig pris, så kunne det da godt være.

Eller misforstår jeg - kan de hjælpe kvinder med at trappe ud af amningen?

De er både på Sjælland, Fyn og Jylland, og tilbyder også telefonkonsultationer. De ved helt sikkert også, hvordan du bedst tackler en udtrapning. Tænkte bare at de er et godt bud på at tale med en professionel om det, og samtidig få et klap på skulderen for det hårde arbejde. :ae:

Jeg har altså ingen aktier i dem, jeg har bare været så kisteglad for deres hjælp, da jeg selv bøvlede med amningen.
Egen sundhedsplejerske og læge kunne slet ikke hjælpe på samme måde.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf Studsgaard » 3. sep 2017, 20:56

Det er hårdt arbejde at pumpe ud og give det på flaske, jeg tænker du kun skal gøre det hvis det er det du har det bedst med. Ikke fordi andre tænker det er bedst med modermælk.
Jeg har hørt flere der har haft svært ved at gå over til flasken, fordi "man" jo skal amme og moderen får dårlig samvittighed, jeg var der også selv første gang mine sønner fik flaske.

Jeg selv ville også rigtig gerne amme og ved første var det virkelig en hård opstart og jeg var virkelig syg med slem brystbetændelse, og der hjalp en elktronisk pumpe - mine bryster var så spændt af både mælk og betændelse at sønnen slet ikke kunne få fat, så jeg føler virkelig med dig, det gør sindssygt ondt.

Et trick der hjalp mig, var at lægge sønnen ud i tvillinger stilling, så fik han brystet anderledes i munden, og han kunne bedre få fat. Måske det er værd at prøve?

Og hvis du er usikker så få en andens vurdering angående tungebåndet. Min datter havde et meget kort tungebånd og det hjalp meget dadet blev klippet.

Og jeg kan også anbefale kiropraktor. Alle mine har været skæve og det var slet ikke voldsomt, men en god og blid oplevelse ved kiropraktoren.

De gange jeg trappede ud, gik helt naturligt for ved de to første (drengene) gik min mælkeproduktion nedaf så de fik så længe jeg havde mælk, ved datteren ammede jeg helt til hun kom på fast føde så der skete en naturlig nedtrapning.
Jeg tænker at hvis du skal stoppe uden at få medicinen, så vil det nok være bedst at malke lidt ud aå du tager spændingen i brysterne, ikke tømme dem, og så trappe ned på den måde. Hvis du tømmer brysterne vil du jo bibeholde den samme produktion af mælk.
1
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf Lykke » 4. sep 2017, 04:58

Evapeva skrev:
Lykke skrev:Jeg måtte bruge pumpe da hun slet ikke forstod at sutte på mine bryster.
Så jeg mærkede på mine bryster hvornår jeg havde brug for at malke ud.
Ellers kan man få nogle piller. Jeg ved ikke hvornår man tager sådan nogle piller.

Efterhånden blev det mindre og mindre jeg pumpede ud. Det var egentligt nemt nok at føle sig frem i forhold til det.

Jeg havde et skrækkeligt ammeforløb. Det bedste var da jeg/vi gik over til ren flaske. Jeg skulle have gjort det meget før.


Det lyder smart at mærke sig frem, tømte du så brystet helt? Eller stoppede du når det var blødt?

Hvor træls at du har været igennem sådan et forløb. Hvor lang tid varede det?


Nej ikke helt tømt. Sådan så brystet ikke spændte længere.
Jeg husker forløbet som flere måneder, men i virkeligheden varede det nok 3-4 uger.
Men det er også længe når man har et meget sultent barn som skriger.
Jeg fik et knæk af det. Alle mente (sundhedspersonaler) at jeg bare lige skulle prøve det her (en ny stilling osv) så ville det virke. Og selvom de så, at det gjorde det ikke, ville ingen anbefale flaske.
Det var jo helt sygt. Så sultent barn var bedre end mæt tilsyneladende.
Indtil der kom en sundhedsplejerske ud som sagde stop. Hun kunne jo se hvordan det var. Det var simpelthen lettelsens dag. Jeg havde i de 3 uger ikke været uden for en dør, fordi jeg hele tiden skulle malke ud og give det på flaske. Så jeg malkede ud nat og dag. Nej bare nej. Det kan ikke lade sig gøre. (Ikke i min verden i hvert fald).

I dag har vi en pige som aldrig er syg eller forkølet. Ja, det troede jeg var altafgørende i forhold til amning/erstatning.
Det har været så dejligt at far i lige så høj grad kunne give flaske som mig. Det tror jeg virkelig har gjort noget godt for deres forhold. Der er ingen som er bedre end den anden.
2
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf Lulu » 4. sep 2017, 06:16

Jeg trappede sådan ud på 4 ca dage.
Hver gang mit bryst var spændt (så man ikke kunne holde det ud) pumpede jeg. Første dag var det tre gange. Pumpede indtil jeg ikke syntes der kom mere mælk. Anden dag 2 gange og 3 dag 1 gang. Fjerde dag var det teknisk set ikke nødvendigt, men det var rart lige at gøre det en sidste gang (der fik jeg ca 60ml fra begge bryster, alle andre gange mellem 160 og 180 fra begge bryster).
1
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf Evapeva » 4. sep 2017, 11:55

Lulu skrev:Jeg trappede sådan ud på 4 ca dage.
Hver gang mit bryst var spændt (så man ikke kunne holde det ud) pumpede jeg. Første dag var det tre gange. Pumpede indtil jeg ikke syntes der kom mere mælk. Anden dag 2 gange og 3 dag 1 gang. Fjerde dag var det teknisk set ikke nødvendigt, men det var rart lige at gøre det en sidste gang (der fik jeg ca 60ml fra begge bryster, alle andre gange mellem 160 og 180 fra begge bryster).


Wow, sådan håber jeg virkelig det kommer til at gå her også.

Men det tror jeg såmænd, det gør, for der er ikke meget at komme efter i brysterne længere. Jeg malkede ud i 20 minutter på højre bryst her til formiddag - der kom 15 ml ud.... :nerve: Det skyldes med al sandsynlighed 14 dages forkert sutteteknik, som i sig selv nedsætter produktionen.Så selvom jeg har lagt ham til hver 2.-3. time døgnet rundt og forsøgt at få ham hægtet bedre på brystet, så er mælkeproduktionen sideløbende dalet nedad. I første uge kunne jeg pumpe 60 ml ud.
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf Evapeva » 4. sep 2017, 12:00

Lykke skrev:
Evapeva skrev:
Lykke skrev:Jeg måtte bruge pumpe da hun slet ikke forstod at sutte på mine bryster.
Så jeg mærkede på mine bryster hvornår jeg havde brug for at malke ud.
Ellers kan man få nogle piller. Jeg ved ikke hvornår man tager sådan nogle piller.

Efterhånden blev det mindre og mindre jeg pumpede ud. Det var egentligt nemt nok at føle sig frem i forhold til det.

Jeg havde et skrækkeligt ammeforløb. Det bedste var da jeg/vi gik over til ren flaske. Jeg skulle have gjort det meget før.


Det lyder smart at mærke sig frem, tømte du så brystet helt? Eller stoppede du når det var blødt?

Hvor træls at du har været igennem sådan et forløb. Hvor lang tid varede det?


Nej ikke helt tømt. Sådan så brystet ikke spændte længere.
Jeg husker forløbet som flere måneder, men i virkeligheden varede det nok 3-4 uger.
Men det er også længe når man har et meget sultent barn som skriger.
Jeg fik et knæk af det. Alle mente (sundhedspersonaler) at jeg bare lige skulle prøve det her (en ny stilling osv) så ville det virke. Og selvom de så, at det gjorde det ikke, ville ingen anbefale flaske.
Det var jo helt sygt. Så sultent barn var bedre end mæt tilsyneladende.
Indtil der kom en sundhedsplejerske ud som sagde stop. Hun kunne jo se hvordan det var. Det var simpelthen lettelsens dag. Jeg havde i de 3 uger ikke været uden for en dør, fordi jeg hele tiden skulle malke ud og give det på flaske. Så jeg malkede ud nat og dag. Nej bare nej. Det kan ikke lade sig gøre. (Ikke i min verden i hvert fald).

I dag har vi en pige som aldrig er syg eller forkølet. Ja, det troede jeg var altafgørende i forhold til amning/erstatning.
Det har været så dejligt at far i lige så høj grad kunne give flaske som mig. Det tror jeg virkelig har gjort noget godt for deres forhold. Der er ingen som er bedre end den anden.


Det lyder helt forfærdeligt. Hvor er det latterligt, når sundhedspersonalet ikke tager sig tid til at foretage en mere skræddersyet vurdering, og bare moser på uanset hvad. Ammeforløb er jo forskellige!
Og det allervigtigste er da netop, at baby ikke skal sulte, hvilket du som mor jo ellers selv var opmærksom på. :blomst:

Hvor godt med sundhedsplejersken, som kunne se virkeligheden for, hvad den var. Sådan er min sundhedsplejerske heldigvis også. Hun har lige været her. Og hun er fuldstændig på linje med min beslutning og mener, at jeg har gjort alt, hvad jeg kunne for at få amningen op at køre. Det er jo netop det, man har brug for at høre (hvis ellers det er sådan). Ikke alt det andet, for det er pludselig idealer, man ikke længere kan leve op til.
6
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf FruKuk » 4. sep 2017, 18:49

Ingen gode råd til nedtrapning, bare et let på hatten over din beslutning, når det bare ikke fungerer. Håber, at det kommer til at gå nemt og nogenlunde smertefrit.

Jeg ville fandme ønske, at jeg havde været lige så klog som dig og ikke trukket problematisk amning i langdrag. Tror stadig min datter lider under sine 4 måneders sult :trist:
2
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf Evapeva » 4. sep 2017, 20:22

FruKuk skrev:Ingen gode råd til nedtrapning, bare et let på hatten over din beslutning, når det bare ikke fungerer. Håber, at det kommer til at gå nemt og nogenlunde smertefrit.

Jeg ville fandme ønske, at jeg havde været lige så klog som dig og ikke trukket problematisk amning i langdrag. Tror stadig min datter lider under sine 4 måneders sult :trist:


Tak. :)

Du har ikke været uklog, du har jo bare kæmpet for det, som vi allesammen har lært er det allerbedste for baby. Men jeg føler med dig, at forløbet set i bakspejlet blev trukket i langdrag, det må ikke have været sjovt overhovedet. :(

Når du skriver, at du tror din datter lider under det, så lyder det egentlig som lidt for hård selvbebrejdelse; du er altså et velovervejet menneske (læser i hvert fald ofte gode og fine indlæg fra din hånd herinde), så det er synd, hvis det har sat sig som et 'traume'.

Nu er I jo heldigvis begge på den anden side, og du kan lægge det bag dig. :blomst:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf FruKuk » 5. sep 2017, 13:48

Evapeva skrev:
FruKuk skrev:Ingen gode råd til nedtrapning, bare et let på hatten over din beslutning, når det bare ikke fungerer. Håber, at det kommer til at gå nemt og nogenlunde smertefrit.

Jeg ville fandme ønske, at jeg havde været lige så klog som dig og ikke trukket problematisk amning i langdrag. Tror stadig min datter lider under sine 4 måneders sult :trist:


Tak. :)

Du har ikke været uklog, du har jo bare kæmpet for det, som vi allesammen har lært er det allerbedste for baby. Men jeg føler med dig, at forløbet set i bakspejlet blev trukket i langdrag, det må ikke have været sjovt overhovedet. :(

Når du skriver, at du tror din datter lider under det, så lyder det egentlig som lidt for hård selvbebrejdelse; du er altså et velovervejet menneske (læser i hvert fald ofte gode og fine indlæg fra din hånd herinde), så det er synd, hvis det har sat sig som et 'traume'.

Nu er I jo heldigvis begge på den anden side, og du kan lægge det bag dig. :blomst:


Tak for de søde ord :lun: Måske jeg tillægger de 4 måneder for meget betydning - men hun brugte bare så mange kræfter på at være sulten og ulykkelig, at hun kom meget langt bagud motorisk, og det er hun først nu (i en alder af 7 år), at hun er ved at indhente det. Men det kan naturligvis skyldes 1000 andre ting.

Hvordan går det hos dig i dag?
2
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf Evapeva » 6. sep 2017, 14:11

Pyha, nu kunne jeg altså ikke holde brystspændingerne ud længere - de er for vilde, selvom jeg har malket lidt ud for at tage toppen af presset cirka hver 8. time. Jeg ringede derfor til lægen og bad om råd til et konkret "malke-skema" eller en anden løsning. Han anbefalede straks pillerne til ammestop. Jeg har på forhånd læst lidt om pillerne og bivirkningerne er vildt skræmmende - blandt andet despressioner og andre psykiske påvirkninger ud over en masse fysisk ubehag, hvilket jeg nævnte, men lægen var ikke bekymret og holdt fast i, at det vil være den bedste løsning.
Pt. kan jeg faktisk ikke for godt sidde med min søn uden at brysterne gør hamrende nas, så selvom pillerne skræmmer, er jeg mør til at forsøge og har nu slugt første ration. Og bundet brysterne stramt ind. Hm.

Jeg havde på forhånd ingen anelse om, hvor vanvittigt og smertefuldt det på mange måder ender med at være, når man ufrivilligt afbryder amningen. Det er godt nok ikke sjovt.
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
primle
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 16. aug 2015, 13:51
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2235

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf primle » 8. sep 2017, 19:04

Hvordan går det? Håber du er kommet over det værste :kys:
2
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: At nedtrappe amningen ---> flaske. Hvordan gør man det bedst?

Indlægaf Evapeva » 9. sep 2017, 20:49

primle skrev:Hvordan går det? Håber du er kommet over det værste :kys:


Tak fordi du spørger. :)

Det går ok, altså pillerne har helt klart reduceret ubehaget, og i går aftes/i formiddags mærkede jeg faktisk ikke længere noget til brysterne. Meeen i løbet af dagen i dag er de blevet mere spændte og ømme, desværre. Overvejer om der skal endnu en dosis til, det skal der for nogle nemlig. Men det må lægen jo kunne hjælpe med på mandag. Mere haster det jo ikke. De lækker ikke mælk, så den del tror jeg egentlig er slut. Yay, det gik jo nemt.

Lille E trives på mme, hold op han er blevet rolig efter vi gik over på det. Han var hele tiden sådan febrilsk i det, da jeg ammede. Som om han aldrig helt fik nok at spise. Så jeg tror bestemt, det var den rette beslutning. Så når spændingerne er ovre, er alt godt. :)
2
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:

Tilbage til "Børn"