Før man beslutter sig for at få børn

Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Kalimsofie » 28. aug 2017, 20:53

godtnavn skrev:
Godt gået! Så brugte du kun 5000 kr det første halvandet år på andet end dagpleje? Eller måske er dagplejepriserne anderledes andre steder i landet :) Det havde jeg ikke kunne klarer, men nu brugte vi f.eks. også 600 kr bare på bleer i majmåned (og vi køber de billige) :lol: Og vi har ingen venner/familie vi kan låne/arve tøj og andet fra, så selvom mange ting er købt brugt ville det ikke løbe rundt så billigt :) Eller måske ville det, vi har ikke forsøgt erkender jeg gerne, dog går hun heller ikke i mærketøj :)

og hov, vi har ikke regnet pension med, vi får over 80.000 kr minde udbetalt det første år grundet barslen, så det er ikke en gang før skat eller med pension...


Dagpleje- og vuggestuepriserne afhænger jo også af, hvad du tjener. Hos os er vuggestuepladsen rørende billig, og kan faktisk dækkes af børnepengene. Men det hænger jo udelukkende sammen med, at jeg ikke har en indtægt (jeg er på SU-slutlån), så vi lever kun for mandens indtægt. De andre mødre i min mødregruppe betaler mere end det dobbelte af, hvad vi giver.

Jeg gjorde faktisk noget af det samme som Milisa, da jeg havde læst et sted, at de gennemsnitlige førstegangsforældre bruger i omegnen af 20.000 på indkøb til baby, allerede før baby kommer. "Det skal være løgn!", tænkte jeg, og lavede et meget sirligt Excel-ark, hvor jeg noterede alt ned, både indkøb og besparelser ift. at købe nyt/købe brugt/sy selv/osv. Da baby var ankommet, havde vi alt klar formedelst den nette sum af 4.500 kr. (barnevogn ikke indregnet, da svigermor tilbød at betale en for os, og vi derfor endte med at købe en ny i stedet for en brugt). Siden har vi da klart brugt flere penge (hun fylder to på søndag), men til større indkøb (eks. cykelanhænger og løbevogn) har vi faktisk brugt hendes egne penge, som hun har fået til jul og fødselsdag - uden at have dårlig samvittighed over det, hun får jo ligeså meget glæde af de indkøb som vi, og hun elsker sin vognpark :lol2:

Til TS: Do it! Det kan slet ikke betale sig at vente, til man har "alt" på plads. For hvornår er det?
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf milisa » 28. aug 2017, 22:17

^Hahahaha, det var lige præcis det, jeg også gjorde!! Jeg læste et indlæg fra den gamle debat, hvor en bruger påstod, at hun altså tihvertifald ikke havde kunnet klare sig med mindre end 25.000 kr, for barnevognen alene kostede jo 10.000 kr, hvorefter jeg tænkte, at det den ondelynerme skulle være løgn!

Godtnavn: Jeg har ikke lige excelarket på denne PC, men lige på siddende, huskende fod, så fik vi 3 x børnepenge udbetalt, før hun skulle starte i dagpleje, dvs 3 x 4500 kr (er det ikke deromkring?) = 13500 kr. Hvis vi dertil lægger de cirka 4800 kr, vi brugte, så kommer vi jo op på over 18.000 kr - det er jo vanvittigt mange penge. Derudover solgte jeg jo mange af tingene, så snart vi var færdige med at bruge det (altså ikke det, vi havde lånt!), så det gav jo også noget igen - autostolen solgte jeg fx for samme beløb, som vi gav for den. Vi købte barnevogn for 2000 kr, tøj i str 50/56-80 lånte vi plus supplerede med mødrehjælpen, autostol brugt for 400 kr, seng var dels lift, dels en familie-generations-låne-en, pusleplads byggede jeg selv, pusletaske var en gammel skuldertaske, jeg fandt i skabet, vikle købte jeg brugt for en 50'er (og solgte for 75....), kommode plus manduca fik jeg og manden i julegave, ditto med madras, dyner og seng (ikea) da vi nåede dertil. Osv. Dagpleje hos os står i 2400 kr/mdr, det ved jeg ikke, om er meget eller lidt?

Der er INGEN tvivl om, at jeg kunne gøre det så billigt dels fordi, jeg brugte tiden på at opstøve ordentlige ting brugt, dels fordi vi brugte vores netværk og lånte os ud af det meste, dels fordi vi vitterligt IKKE var/er kræsne med udseendet på diverse. Hendes første flyverdragt var 25 år gammel orange sag - jøsses, hvor var den afskyelig!!, og hendes autostol var lyserød med brune blomster.......... Klapvognens pris var mindre end prisen på den mængde rodalon, jeg måtte bruge for at undgå, at ungen blev spist af den (ok, dét er måske lige vel overdrevet på flere planer, men altså....), men til gengæld var den så god som ny, da jeg var færdig med den. Nogen vil nok indvende noget med timepris osv, men altså, jeg synes istandsættelse og små byggeprojekter er mega sjove og har det som hobby (er fx ved at bygge en brandmand sam seng til hende!!), så for mig er det ikke noget, der skal regnes med.

TS: Jeg gjorde som sagt lige som Kalimsofie, at jeg lavede et stort excelark med alle anskaffelsespriser, så jeg bevarede overblikket, og så støvede jeg ellers facebook, reshopper og mødrehjælpen igennem jævnligt. Derudover har jeg altid været MEGET obs på, at hun bestemt ikke skulle have mere legetøj end det, hun legede med, eller mere tøj end det, hun rent faktisk brugte - når legetøjet ikke var blevet brugt i en periode, blev det solgt. Hun har aldrig haft tøj, som ikke har været brugt flere gange på en måned. Min søster har kunnet fylde 2-4 poser med tøj i hver størrelse, jeg har aldrig skullet bruge mere end 1 pose, indtil vi ramte str 92, hvor jeg tænker, at tøjet er så stort, det fylder det mere.

Et sparetip er i øvrigt, at man IKKE køber på forhånd. Jeg har købt rætti meget billigt, nyt tøj ved, at folk har købt tøj en sæson i forvejen for så at konstatere, at ungen var vokset ud af det, inden det kom i brug.... Det er eddermame dumt! På samme måde var det eneste, vi havde klar, da hun blev født, en barnevogn, en pose tøj i str 50/56 og en pusleplads. Ingen babyalarm, ingen blespand, ingen skråstol, ingen ammepude, ingen vikle, ingen klapvogn osv. Meget hurtigt fandt vi ud af, at det med at gå ned i gården med hver ble, dét gad vi sgu ikke, ergo blespand købt! Men det var først, da hun som 6 mdr sov regelmæssige lure, hvor vi cirka vidste længden på luren, at vi købte en babyalarm og lod hende sove i gården - for jeg gad dælme ikke spæne ned fra 3. sal, hvis hun viste sig at være en, der kun sov ½ time ad gangen - og det gjorde hun! Ergo var babyalarmen simpelthen ikke nødvendig før. På det tidspunkt havde jeg jo luret fra fx mødregruppen præcis, hvad fordele og ulemper var ved de forskellige alarmer, så jeg kunne meget specifikt søge efter en bestemt model brugt, som jeg så fik til 20% af nyprisen. Ulempen er selvfølgelig, at man må undvære, indtil det rigtige kommer til salg, men altså, en baby skal have omsorg og mad og være tør og varm, så er resten altså nice-to-have og ikke need-to-have.
5
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf milisa » 28. aug 2017, 22:22

Edit: Med til historien hører jo altså også, at jeg bor i en storby, hvilket vil sige, at udvalget af brugt tøj og udstyr er meget, meget højt. Jeg havde IKKE kunnet købe så meget brugt, som jeg gjorde, med mindre jeg begyndte at ligge og køre fra herodes til pilatus og så skulle benzinudgifterne jo lige lægges til, hvis jeg fx boede i en landsby med 200 indbyggere, hvis nærmeste storby på 1000 indbyggere er 20 km væk.
0
Tally-ho
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf godtnavn » 29. aug 2017, 09:36

Jeg siger bare det ikke hjælper ikke at være kræsen hvis man vitterlig ikke har omgangskreds man kan låne/arve fra :) Så er man nødt til at købe alt, og selv brugt er det svært at klarer en hel tøjstørrelse for 250 kr, men man kan helt sikkert gøre det billigt :)

Og det med ikke at købe forud er et godt råd! Det har vi selv benyttet, og det betyder at vi f.eks. ikke har spildt penge på babyalarm, som vi endnu ikke har haft brug for den. Vi havde ikke en gang en barnevogn klar da hun blev født! Men det var så ikke frivilligt, så det var heldigt vi havde købt en vikle, ellers havde det været svært at komme hjem fra sygehuset :lol:

Vi sælger dog ikke hendes brugte ting da vi regner med at få flere børn :) Men tænker vi ville få en god del af pengene igen hvis vi solgte de ting hun var vokset ud af, vi har allerede en stor kasse tøj, en strækvikle og en lille slyngevugge. Godt vi har en kælder!
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf JoyNips » 29. aug 2017, 11:01

godtnavn skrev:Jeg siger bare det ikke hjælper ikke at være kræsen hvis man vitterlig ikke har omgangskreds man kan låne/arve fra :) Så er man nødt til at købe alt, og selv brugt er det svært at klarer en hel tøjstørrelse for 250 kr, men man kan helt sikkert gøre det billigt :)


Enig. Vi har ikke haft den store mulighed for at arve og låne os frem. Enten har vores familie og venner haft så store børn, at deres babyudstyr allerede var væk eller også har de haft så små, at det stadig var i brug (eller reserveret til når de fik en 2'er).
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Kalimsofie » 29. aug 2017, 11:32

Vi har faktisk heller ikke arvet tøj fra familie og venner, da vi er de første i omgangskredsen til at få børn. Jeg var til gengæld heldig, da jeg fandt en dame på dba, som ville rydde ud. Og jeg købte derfor fire store sække tøj med alt fra yderst til inderst i str. 50-98 for 700kr. Hun er en lille splejs, og jeg forventer derfor, at de sidste størrelser holder i hvert til næste sommer. Dvs tre års tøjhold for 700kr. Det er den slags, man skal kigge efter og være heldig med, men det har virkelig betydet meget i tøjbudgettet.
3
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf milisa » 29. aug 2017, 11:50

godtnavn skrev:Jeg siger bare det ikke hjælper ikke at være kræsen hvis man vitterlig ikke har omgangskreds man kan låne/arve fra :) Så er man nødt til at købe alt, og selv brugt er det svært at klarer en hel tøjstørrelse for 250 kr, men man kan helt sikkert gøre det billigt :)

Og det med ikke at købe forud er et godt råd! Det har vi selv benyttet, og det betyder at vi f.eks. ikke har spildt penge på babyalarm, som vi endnu ikke har haft brug for den. Vi havde ikke en gang en barnevogn klar da hun blev født! Men det var så ikke frivilligt, så det var heldigt vi havde købt en vikle, ellers havde det været svært at komme hjem fra sygehuset :lol:

Vi sælger dog ikke hendes brugte ting da vi regner med at få flere børn :) Men tænker vi ville få en god del af pengene igen hvis vi solgte de ting hun var vokset ud af, vi har allerede en stor kasse tøj, en strækvikle og en lille slyngevugge. Godt vi har en kælder!


Helt sikkert, omkostningerne handler lige så meget om held - i mangel af bedre ord. Bor man i en lille by uden det store udvalg, eller er man de første i familien/omgangskredsen til at få børn eller lignende, jamen så HAR man jo bare mere begrænsede muligheder.
Lige som det jo også har været held, at jeg gennem Reshopper har gjort som kalimsofie og fundet en tøjpusher: En bedstemor der solgte alle børnebørnenes tøj og legetøj for absolut ingen penge. Hun boede 20 meter nede ad gaden, så når det var tid til ny garderobe, kom jeg forbi til en kop kaffe og tog hjem med en pose tøj for et par hundrede kroner max! Det ER sgu da heldigt!

Jeg solgte i øvrigt hendes ting pga pladsmangel og ikke økonomi - vi har ingen kælder!! Desuden, gemmer man og genbruger, skal man jo dele med to (eller 3 og 4....!). :)
1
Tally-ho
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Shmartiesh » 29. aug 2017, 12:25

Jeg vil også sige at reshopper har reddet vores budget. Og at svigerforældrene betalte barnevognen. Den gav vi 8000 for, et fejlkøb der er brugt i et par uger, så den står som ny.
Jeg gad godt at vi havde lavet regnskab, bare for mit eget sparegens skyld, så jeg kunne være selvtilfreds. :D

Vi har lånt autostol som også er en dyr post hvis den købes fra ny. Mange er bange for at købe dem brugt da mange har en idé om at folk lyver om at de har været i ulykker. Jeg tænker bare at så mange trafikulykker sker der vist heller ikke.

Udstyrsmæssigt er jeg også gået lidt amok. Nok mest fordi jeg har kedet mig her i min barsel. (Babyen er så heller ikke kommet endnu :D ) Men igen, det er købt brugt, enten fra reshopper eller mine søstre, eller lånt af søstre og venner.
Dog har jeg købt virkelig meget tøj. Sikkert også alt for meget. Men det kan sælges videre...

Mange af vores venner sagde at den intention jeg havde om at købe brugt kunne jeg ligeså godt opgive for det magtede man alligevel ikke når det kom til stykket.. :rulle: Yeah right. Jeg siger til mig selv at det kun er fordi de faktisk har pengene til at købe nyt og ikke finder det ligeså hyggeligt at kigge efter brugte ting som jeg gør. :D
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf godtnavn » 29. aug 2017, 12:31

milisa skrev:
godtnavn skrev:Jeg siger bare det ikke hjælper ikke at være kræsen hvis man vitterlig ikke har omgangskreds man kan låne/arve fra :) Så er man nødt til at købe alt, og selv brugt er det svært at klarer en hel tøjstørrelse for 250 kr, men man kan helt sikkert gøre det billigt :)

Og det med ikke at købe forud er et godt råd! Det har vi selv benyttet, og det betyder at vi f.eks. ikke har spildt penge på babyalarm, som vi endnu ikke har haft brug for den. Vi havde ikke en gang en barnevogn klar da hun blev født! Men det var så ikke frivilligt, så det var heldigt vi havde købt en vikle, ellers havde det været svært at komme hjem fra sygehuset :lol:

Vi sælger dog ikke hendes brugte ting da vi regner med at få flere børn :) Men tænker vi ville få en god del af pengene igen hvis vi solgte de ting hun var vokset ud af, vi har allerede en stor kasse tøj, en strækvikle og en lille slyngevugge. Godt vi har en kælder!


Helt sikkert, omkostningerne handler lige så meget om held - i mangel af bedre ord. Bor man i en lille by uden det store udvalg, eller er man de første i familien/omgangskredsen til at få børn eller lignende, jamen så HAR man jo bare mere begrænsede muligheder.
Lige som det jo også har været held, at jeg gennem Reshopper har gjort som kalimsofie og fundet en tøjpusher: En bedstemor der solgte alle børnebørnenes tøj og legetøj for absolut ingen penge. Hun boede 20 meter nede ad gaden, så når det var tid til ny garderobe, kom jeg forbi til en kop kaffe og tog hjem med en pose tøj for et par hundrede kroner max! Det ER sgu da heldigt!

Jeg solgte i øvrigt hendes ting pga pladsmangel og ikke økonomi - vi har ingen kælder!! Desuden, gemmer man og genbruger, skal man jo dele med to (eller 3 og 4....!). :)


Her har familie og venner enten ikke børn endnu, eller så store børn at deres ting er røget videre. Tilgengæld har hun fået en del i gave :) Har fundet meget fint tøj på Børneloppen, og skal helt sikkert derind igen når hun skal have i næste størrelse :)

Ingen tvivl om at næste barn bliver markant billigere, babytøjet ser jo nærmest ubrugt ud (det bliver helt sikkert noget andet med den tøjstørrelse hun er i nu, hun er lige begyndt på mad så der kommer pletter) og vi har jo seng, barnevogn, vikler (okay, tror det er det jeg har brugt flest penge på baby på), slyngevugger (både lille og junior), legetøj osv.

Må krydse fingre for næste barn om et par år bliver en pige, for ellers må han bare lære at gå i kjoler :lol: Ej alt legetøjet kan jo genbruges til en dreng og meget af tøjet kan også, der er dog lidt kjoler imellem en lillebror ikke ville blive udsat for, og samtlige gaver hun har fået af tøj har været meget lyserødt.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Danseprinsesse » 29. aug 2017, 17:49

Shmartiesh skrev:Vi har lånt autostol som også er en dyr post hvis den købes fra ny. Mange er bange for at købe dem brugt da mange har en idé om at folk lyver om at de har været i ulykker. Jeg tænker bare at så mange trafikulykker sker der vist heller ikke.


Vi er nogen af dem, der ikke vil købe autostol brugt (jo, måske af venner/familie). En ting er evt. tidligere ulykke, men for mig handler det egentlig mere om, at jeg ikke ved, hvordan den er blevet behandlet; har den fået slag/spark og er der større børn, der har leget med den.
Men vi har nu alligevel ikke brugt et stort beløb på den første autostol. Vi vidste, hvilken model vi ville have og fik den for 1.300 kr. sat ned fra 2.800 kr., fordi det var en udgået farve. Halvdelen af de 1.300 fik vi retur, da vi købte næste størrelse autostol.
0
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Kakro05 » 30. aug 2017, 06:39

Shmartiesh skrev:Jeg vil også sige at reshopper har reddet vores budget. Og at svigerforældrene betalte barnevognen. Den gav vi 8000 for, et fejlkøb der er brugt i et par uger, så den står som ny.
Jeg gad godt at vi havde lavet regnskab, bare for mit eget sparegens skyld, så jeg kunne være selvtilfreds. :D

Vi har lånt autostol som også er en dyr post hvis den købes fra ny. Mange er bange for at købe dem brugt da mange har en idé om at folk lyver om at de har været i ulykker. Jeg tænker bare at så mange trafikulykker sker der vist heller ikke.

Udstyrsmæssigt er jeg også gået lidt amok. Nok mest fordi jeg har kedet mig her i min barsel. (Babyen er så heller ikke kommet endnu :D ) Men igen, det er købt brugt, enten fra reshopper eller mine søstre, eller lånt af søstre og venner.
Dog har jeg købt virkelig meget tøj. Sikkert også alt for meget. Men det kan sælges videre...

Mange af vores venner sagde at den intention jeg havde om at købe brugt kunne jeg ligeså godt opgive for det magtede man alligevel ikke når det kom til stykket.. :rulle: Yeah right. Jeg siger til mig selv at det kun er fordi de faktisk har pengene til at købe nyt og ikke finder det ligeså hyggeligt at kigge efter brugte ting som jeg gør. :D


Hvor der er vilje, er der en vej. Vi har bestemt ikke meget overskud og vi ville bestemt have råd til nyt tøj, men vores dreng på knap 2 år (str 98/104) har altid gået primært i brugt tøj og kommre til at gøre det så længe han ikke selv protestere ;) . Det kræver lidt, men det kan sagtens lade sig gøre. Jeg har da lyst til at købe nyt, men jeg bliver bare SÅ nærig, når jeg ser priserne på nyt tøj :genert: :lol: . Han har også fået en del brugt legetøj. Han er ligeglad og den dag han ikke er ligeglad, så må vi jo ændre strategi. Jeg er også begyndt at købe brugt til mig selv :panik: . Der er mange penge at spare og så er det godt for miljøet :love:
3
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Bøtte » 30. aug 2017, 07:38

Jeg besluttede da min store var baby at jeg ikke ville give fuld pris for mærketøj, så det gør jeg ikke jeg køber på lagersalg, køber brugt og på udsalg. Selv i H&M kan man altid få en 10 % rabatkode.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf godtnavn » 30. aug 2017, 07:47

En i min terminsgruppe har kun købt hver anden tøjstørrelse, udfra princippet i at så længe de er små gør det ikke ngoet tøjet er lidt for stort, så folder hun bare ærmer og ben op. Det fungere selvfølgelig ikke særlig godt længere nu hvor babyerne er begyndt at møve, så nu regner hun med at købe næste størrelse uden at springe en over, men hun har da sparet en del ved kun at købe str. 56 og 68, så det kan man også hvis man vil spare :)
2
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Shmartiesh » 30. aug 2017, 11:33

Kakro05 skrev:
Shmartiesh skrev:Jeg vil også sige at reshopper har reddet vores budget. Og at svigerforældrene betalte barnevognen. Den gav vi 8000 for, et fejlkøb der er brugt i et par uger, så den står som ny.
Jeg gad godt at vi havde lavet regnskab, bare for mit eget sparegens skyld, så jeg kunne være selvtilfreds. :D

Vi har lånt autostol som også er en dyr post hvis den købes fra ny. Mange er bange for at købe dem brugt da mange har en idé om at folk lyver om at de har været i ulykker. Jeg tænker bare at så mange trafikulykker sker der vist heller ikke.

Udstyrsmæssigt er jeg også gået lidt amok. Nok mest fordi jeg har kedet mig her i min barsel. (Babyen er så heller ikke kommet endnu :D ) Men igen, det er købt brugt, enten fra reshopper eller mine søstre, eller lånt af søstre og venner.
Dog har jeg købt virkelig meget tøj. Sikkert også alt for meget. Men det kan sælges videre...

Mange af vores venner sagde at den intention jeg havde om at købe brugt kunne jeg ligeså godt opgive for det magtede man alligevel ikke når det kom til stykket.. :rulle: Yeah right. Jeg siger til mig selv at det kun er fordi de faktisk har pengene til at købe nyt og ikke finder det ligeså hyggeligt at kigge efter brugte ting som jeg gør. :D


Hvor der er vilje, er der en vej. Vi har bestemt ikke meget overskud og vi ville bestemt have råd til nyt tøj, men vores dreng på knap 2 år (str 98/104) har altid gået primært i brugt tøj og kommre til at gøre det så længe han ikke selv protestere ;) . Det kræver lidt, men det kan sagtens lade sig gøre. Jeg har da lyst til at købe nyt, men jeg bliver bare SÅ nærig, når jeg ser priserne på nyt tøj :genert: :lol: . Han har også fået en del brugt legetøj. Han er ligeglad og den dag han ikke er ligeglad, så må vi jo ændre strategi. Jeg er også begyndt at købe brugt til mig selv :panik: . Der er mange penge at spare og så er det godt for miljøet :love:


Jeg kommer også til at købe mere brugt end jeg har. I forvejen har jeg købt lidt og fået lidt, men har også været på lagersalg to gange hvor jeg har fået meget for pengene. Legetøj er faktisk også noget jeg slet ikke har brugt penge på. Udover at hækle bamser. Ikke engang brugt legetøj har jeg købt. Jeg har fået af min søster og tænker der er så meget man kan ønske sig til dåben.
0
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Kalimsofie » 30. aug 2017, 14:26

I bund og grund kan babyer klare sig med meget meget lidt :)

En grydeske er eksempelvis ligeså spændende (ofte mere) at lege med som en dyr rangle fra Lamaze. Brugt tøj til babyer er ofte ligeså pænt som nyt, fordi det bliver brugt i så korte perioder. Osv osv. Babyer og børn har først og fremmest brug for omsorg og kærlighed. Og det er heldigvis helt gratis :love:

Min datter har ikke alt. Og det meste, hun har, har andre brugt før hende. Primært fordi jeg ønsker at købe brugt af miljøhensyn, og sekundært fordi vi sparer en masse penge på det, som vi kan bruge på sjove oplevelser sammen. Hun en glad og elsket lille dame, der stortrives i alle aspekter af sit liv. Selvom vi ikke havde "alt" på plads, da vi begyndte at lave hende. Det samme er de børn, vi har mødt i vuggestue og mødregruppe, som netop har haft alt fra nyt. Der gør ikke nogen forskel, hvad et barn har kostet.

Så TS, I skal bare i gang med at lave babyer da! Jeg tror sjældent, nogen fortryder børn, som er kommet til verden. Derimod hører jeg ofte om folk, der fortryder ikke at have fået børn tidligere.
4

Tilbage til "Børn"