Regler for ansættelse af tjenerelev

Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Regler for ansættelse af tjenerelev

Indlægaf KitKat » 1. aug 2017, 08:16

Min knægt bøvler desværre stadig med at finde læreplads som tjener, og skolen er ikke til meget hjælp.

Imens han søger, feriejobber han som ufaglært tjener på en restaurant som har luftet mulighed for evt. at ville ansætte ham som elev, men:
Der er ingen faglærte tjenere ansat i restauranten, og det skal der vist være for at blive godkendt som læreplads.

Restaurantchefen har snakket lidt om, at der er en "tvist" som går ud på, at man godt må ansætte en kokkeelev uden at have en faglært kok, hvis bare man har en faglært tjener i stedet (noget med at de to uddannelser ligger så tæt op ad hinanden) men han er usikker på om det tilsvarende gælder modsat. (De har nemlig en faglært kok ansat)

Chefen har meget om ørerne og er vist kommet fra at undersøge det nærmere.
Knægten har forsøgt at kontakte studievejlederen men har ikke meget held med det, og imens løber tiden jo.

Så jeg tænkte, at måske debatten ved noget (selvfølgelig gør den dét :slem: )

Det allerbedste ville være et link til noget der helt konkret beskriver om det er muligt eller ej, som knægten kan sende videre til chefen i håb om at han så griber bolden :)
(jeg har fundet overenskomst for 2014 - 2017 på Horestas hjemmeside men synes ikke der stod noget om dét deri)
0
Brugeravatar
Tyrfing
Indlæg: 62
Tilmeldt: 7. jun 2017, 13:53
Kort karma: 4
Likede indlæg: 105

Re: Regler for ansættelse af tjenerelev

Indlægaf Tyrfing » 1. aug 2017, 08:32

Jeg ville ringe til Horestas.
2
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Regler for ansættelse af tjenerelev

Indlægaf Muspel » 1. aug 2017, 19:58

Uanset om det er formelt muligt eller ej, ville jeg kraftigt overveje ikke at gøre det.

Det at være i lære er jo netop en 'mesterlære' hvor en uddannet gennem flere år lærer lærlingen op til at kunne det samme som mester selv. Hvis der ikke er nogle uddannede- så får han nok ikke ret meget reel læring. Men bare en 'proforma' læreplads. Og det kan have betydning for hans muligheder senere hen. Ligesom det fx er svært for tømrere med skolepraktik at få et job efter uddannelsen.
4
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Regler for ansættelse af tjenerelev

Indlægaf Muspel » 1. aug 2017, 20:05

I kan læse noget om det i denne brochure;
http://ipaper.ipapercms.dk/Horesta/Broc ... ortoggodt/

Umiddelbart står der ikke, at man SKAL have uddannet tjener, men at det faglige udvalg (som er en slags overordnet instans for uddannelsen) skal godkende praktikpladsen. Så din søns chef skal ansøge det faglige udvalg om at blive praktiksted.
1

Tilbage til "Studie"