Ny bil - serviceaftale eller ej?

Her kan du dele din glæde ved, at sidde fast i trafikken eller dine medpassagerer i toget.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Ny bil - serviceaftale eller ej?

Indlægaf sigge » 2. jul 2017, 16:31

Jeg hentede min nye Hyundai i10 i fredags. Sælgeren ville meget gerne sælge min en serviceaftale i samme omgang og talte vældig godt for sin sag, som den slags (sælgere altså) jo gør. Jeg har foreløbigt udbedt mig betænkningstid og lidt mere information på skrift - jeg vil gerne se aftalevilkårene og ikke bare en glittet salgsbrochure, inden jeg træffer beslutningen.

Jeg kommer sandsynligvis under alle omstændigheder til at benytte det værksted, med mindre jeg flytter langt væk, da jeg godt kan lide kontinuiteten i at holde fast i et bestemt sted, hvor jeg har følt mig godt behandlet. Med min forrige bil brugte jeg også konsekvent værkstedet ved den forhandler, hvor jeg havde købt den.

Jeg har siddet og gennemgået min kontoudtog for de sidste 5 år, så jeg kan se, hvor meget jeg har brugt på service osv. på min gamle bil. Jeg havde godt nok bilen i 6 år, men der har ikke været det store det første år, og mine kontoudtog kan kun ses 5 år tilbage i netbank. Min gamle bil stod mig i gennemsnit i 5640 kr. om året (fordelt over 6 år) i service osv., den havde ingen skader, så det har kun været vedligehold. Den serviceaftale Hyundaiforhandleren tilbyder, vil med mit kørselsbehov koste 6780 kr. om året. Så umiddelbart kan det ikke betale sig på papiret. Men priser ændrer sig jo osv. Desuden havde jeg VIPeugeot-fordele på min gamle bil, som gav mig ret til at få skiftet lygtepærer og viskerblade uden at betale for arbejdsløn, kun materialer. Det tilbyder Hyundai ikke umiddelbart som en del af deres almindelige service, men kun som en del af en serviceaftale, og jeg gider virkelig ikke at bøvle med lygtepærer selv, så det ville jeg så til at skulle betale for sandsynligvis. Og i det hele taget skal jeg overhovedet ikke i gang med at fikse noget som helst selv på den bil, det hverken kan eller gider jeg, så jeg kommer til at betale mig fra alt vedligehold.

Hvad er jeres erfaringer og gode råd?
0
You can't spell awesome without me.
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Ny bil - serviceaftale eller ej?

Indlægaf cola » 2. jul 2017, 18:23

Jeg overvejede det selv på min lille bil, men forhandleren fraråde det, om det var fordi han vidste at jeg ikke ville blive boende så han fik aftalen eller om han virkelig mente at det ikke kunne betale sig, det ved jeg først nu, det ville ikke have kunne betale sig for mig at få en sådan aftale, min bil kommer værksted hvert ½ år ca, dvs hver 15.000 km det koster mig ca 2000 kr pr gang, hvor det ville have kostet 2500 ved en serviceaftale. Nu er det ikke et autoriseret værksted eller hvad de nu kalder de der mærkeværksteder, men min bil virker og har nu kørt 4 år hos dem.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Ny bil - serviceaftale eller ej?

Indlægaf Studsgaard » 2. jul 2017, 18:35

Vi har lige købt ny bil og vi valgte serviceaftalen.
Vores gode veninde er værkstedschef (dvs ikke sælger og hun er meget reel overfor os) og det er hende der har lavet beregningerne til deres værksted og deres aftale og hun rådede os til det. I gennemsnittet af alle aftalerne er det ikke dem værestedet tjener noget på. Det er "alt det andet" folk får lavet.

Jeg ved ikke hvad der følger med i den aftale du kikker på, men vi får alle services med, også alt muligt amdet man løbende bruger penge på så som sprinklervæske, viskerblade og bremser. Jeg kan ikke huske om der også er dækskifte med, eller om var forhandlede det (vi forhandlede lidt ekstra så vi har i hvert fald dækskifte og opbevaring af sommer/vinterdæk)

Hun fortalte at hun selv ville have haft sådan en med de km hun selv kører, hvis ikke hun havde haft sit job/arbejdsbil.
1
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Ny bil - serviceaftale eller ej?

Indlægaf Spjaerten » 2. jul 2017, 19:24

Det lyder som en voldsom dyr aftale.
Jeg købte jo en Opel Karl for 2 år siden. Mom service aftale koster 249kr om mdr. 2988kr om året.
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Ny bil - serviceaftale eller ej?

Indlægaf sigge » 2. jul 2017, 19:46

Spjaerten skrev:Det lyder som en voldsom dyr aftale.
Jeg købte jo en Opel Karl for 2 år siden. Mom service aftale koster 249kr om mdr. 2988kr om året.


Prisen er baseret på en 5-årig aftale med 30.000 km om året, og det koster 565 kr./mdr. Det ville være billigere, hvis jeg kun valgte 3 år f.eks., men jeg gætter på, at de dyre ting begynder at dukke op lidt senere.
Men jeg er helt enig i, at det virker dyrt.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Ny bil - serviceaftale eller ej?

Indlægaf Studsgaard » 2. jul 2017, 20:15

sigge skrev:
Spjaerten skrev:Det lyder som en voldsom dyr aftale.
Jeg købte jo en Opel Karl for 2 år siden. Mom service aftale koster 249kr om mdr. 2988kr om året.


Prisen er baseret på en 5-årig aftale med 30.000 km om året, og det koster 565 kr./mdr. Det ville være billigere, hvis jeg kun valgte 3 år f.eks., men jeg gætter på, at de dyre ting begynder at dukke op lidt senere.
Men jeg er helt enig i, at det virker dyrt.


Vi skal give 499 for tilsvarende km/år til en Kia ceed.
1
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Ny bil - serviceaftale eller ej?

Indlægaf Luffegås » 3. jul 2017, 05:00

Vores lille serviceaftale er på 299 i måneden op til 15000 om året, og vi har været ret glade for bare at kunne smide den ind til et kig her det første år hvor man jo tror en masse er galt.
Nu skal vi så op til 60.000 km. om året, så måske vi så også skal oftere til service uanmeldt.
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Ny bil - serviceaftale eller ej?

Indlægaf sigge » 3. jul 2017, 06:26

Jeg ville ønske, jeg var lidt bedre til at forhandle, så ville jeg nemlig forsøge at få inkluderet dækskift og -opbevaring i de 565 kr./mdr. Det vil de have yderligere 100 kr./mdr. for, men hvis det nu kunne komme ind i de 565, ville prisen være mere spiselig for mig. Kan man ikke godt tillade sig at forsøge med det? (Og evt. tage sin søster med, som er lidt mere hardcore. :genert: )
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Ny bil - serviceaftale eller ej?

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. jul 2017, 06:39

Jeg købte en Renualt clio i december, og tilvalgte service og garanti aftale (udvidet garanti)
den koster 523 kr/mdr.

jeg overvejede det, for det kan reelt blive dyrere end bare selv at køre bilen til service. Men jeg kunne jo også være uheldig og få en "mandagsmodel" derfor tænker jeg at den eventuelle merpris er okay, for jeg er sikret i hele perioden uden at skulle bekymre mig om eventuelle mer-udgifter (ud over evt. skader), og jeg kender den samlede udgift til bilen.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Ny bil - serviceaftale eller ej?

Indlægaf Filipai » 6. jul 2017, 07:39

Vi har også en hyundai i10, og har været virkelig glade for vores serviceaftale til 349 om måneden (til vores kørselsbehov) Men vi kan heller intet lave selv, og da vi købte den havde vi lav indkomst, så store ting kunne hurtigt vælte budgettet.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Ny bil - serviceaftale eller ej?

Indlægaf sigge » 6. jul 2017, 07:44

Jeg er pt. i forhandling og venter på et udspil fra sælgeren på en aftale inkl. skift og opbevaring af hjul.

Jeg hælder efterhånden meget imod at vælge serviceaftalen. Og faktisk har sælgeren indirekte sparet mig for godt 2000 kr. om året på min bilforsikring*, så selv hvis serviceaftalen viser sig i det lange løb at være lidt dyrere end at betale hver gang, noget skal fikses, så har jeg sandsynligvis opnået en besparelse over tid.


*Han ville også gerne sælge mig en bilforsikring, hvilket gav mig et spark i bagdelen til selv at få undersøgt forsikringer. Jeg valgte så ikke den, han ville sælge mig, men en anden, som er betydeligt billigere end den, jeg havde i forvejen.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Ny bil - serviceaftale eller ej?

Indlægaf sigge » 12. jul 2017, 16:54

Jeg har nu fået et tilbud på en 5-årig aftale inkl. skift og opbevaring af hjul samt gratis lånebil på 600 kr./mdr., og det har jeg besluttet at tage imod. Så behøver jeg ikke at overveje, om et eller andet småt nu er værd at køre på værksted for, og det er rart, når jeg nu ikke har den mindste interesse i at pille ved bilen selv. I princippet kan jeg også få dem til at hælde sprinklervæske på, men det kan jeg nu godt overkomme selv, medmindre jeg er der i andet ærinde.

Tak for alle jeres input. :)
0
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Trafik og (offentlige) transportmidler"