Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 18. jun 2017, 22:32

Torn skrev:Hvorfor? "Og" har i sætningen samme funktion som "," og du skriver derfor bare "sætningsadskillelse" + "sætningsadskillelse" ved at bruge komma + og.

Hvis man skal følge den tankegang, har "og" vel nærmere funktionen sætningssammenføjning?
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Slettet bruger » 19. jun 2017, 04:03

Torn skrev:
abcd skrev:
Flora skrev:Så vidt jeg husker, lærte jeg i folkeskolen, at der aldrig skal komma foran "og". Jeg har godt set, at nogen gør det, men har aldrig helt forstået hvorfor. Om det så er lavet om siden jeg gik i skole, eller jeg bare husker forkert, ved jeg ikke :gruble:


Jeg tror du husker forkert, der skal ofte være komma foran og fordi det deler to hele sætninger. Det er søndag. Jeg har fri. Derfor: Det er søndag, og jeg har fri.


Hvorfor? "Og" har i sætningen samme funktion som "," og du skriver derfor bare "sætningsadskillelse" + "sætningsadskillelse" ved at bruge komma + og.


Fordi sådan er reglerne bare. Der er lidt mere om dem her: http://sproget.dk/raad-og-regler/Retskr ... lsetninger - afsnit 1 handler om helsætninger forbundet med konjunktion. "Det er søndag" og "jeg har fri" er helsætninger, og "og" er en konjunktion.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf sigge » 20. jun 2017, 11:18

Min kollega sendte mig et link til denne artikel i dag: http://illvid.dk/mennesket/psykologi/folk-der-irriteres-over-stavefejl-er-indebraendte-egoister

Vi er heldigvis lige gode om det, så vi blev bare enige om, at den måtte vi jo så tage på vores kappe. :fløjt:
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 20. jun 2017, 11:23

sigge skrev:Min kollega sendte mig et link til denne artikel i dag: http://illvid.dk/mennesket/psykologi/folk-der-irriteres-over-stavefejl-er-indebraendte-egoister

Vi er heldigvis lige gode om det, så vi blev bare enige om, at den måtte vi jo så tage på vores kappe. :fløjt:

Man kan jo ikke tage en artikel alvorligt, når de staver sådan her: "ud fra psykoloigske tests" :P
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 20. jun 2017, 11:38

Lemonella skrev:Har du læst det der står til sidst i artiklen? :lol:

Nej :wink3:
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Aspargsen » 20. jun 2017, 12:01

sigge skrev:Min kollega sendte mig et link til denne artikel i dag: http://illvid.dk/mennesket/psykologi/folk-der-irriteres-over-stavefejl-er-indebraendte-egoister

Vi er heldigvis lige gode om det, så vi blev bare enige om, at den måtte vi jo så tage på vores kappe. :fløjt:


så er jeg altså ikke en indebrændte egoiste :pompom:
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf JoyNips » 26. jun 2017, 20:24

"I længe".

Nej. Enten " i lang tid" eller "længe". Stop det andet.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf sigge » 28. jun 2017, 13:43

Den har været nævnt mange gange før, men jeg synes bare, den dukker op over alt for tiden:

"Massere" i stedet for masser (af). Argh. :panik: Det ender med at blive accepteret af Dansk (såkaldt) Sprognævn, når så mange skriver det konsekvent forkert.
9
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 28. jun 2017, 15:44

sigge skrev:Den har været nævnt mange gange før, men jeg synes bare, den dukker op over alt for tiden:

"Massere" i stedet for masser (af). Argh. :panik: Det ender med at blive accepteret af Dansk (såkaldt) Sprognævn, når så mange skriver det konsekvent forkert.

Der er en masse sjove eksempler med sådan noget på engelsk, fx hvor n'et har skiftet ord, fordi mange misforstod, hvor det hørte til:
a nadder => an adder (hugorm)
a naranja => an orange (fra spansk)
an ekename => a nickname (fra dansk/nordisk, samme som "øgenavn")
2
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Juki » 28. jun 2017, 15:56

"Hvorfor en" i stedet for "hvilken".

Jeg forstår virkelig ikke den type fejl. Måske det er fordi folk forveksler "hvorfor en" med "hvad for en", i stedet for hvilken :gruble:
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf HappyPaww » 28. jun 2017, 16:03

Juki skrev:"Hvorfor en" i stedet for "hvilken".

Jeg forstår virkelig ikke den type fejl. Måske det er fordi folk forveksler "hvorfor en" med "hvad for en", i stedet for hvilken :gruble:

Det er pattebarnssprog... Ligesom voksne der siger hvems, tihvertifald og brøds ikke om...
4
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Juki » 28. jun 2017, 16:09

HappyPaww skrev:
Juki skrev:"Hvorfor en" i stedet for "hvilken".

Jeg forstår virkelig ikke den type fejl. Måske det er fordi folk forveksler "hvorfor en" med "hvad for en", i stedet for hvilken :gruble:

Det er pattebarnssprog... Ligesom voksne der siger hvems, tihvertifald og brøds ikke om...

Og "jegs", som i "Ulla og jegs forhold" :panik:
4
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 28. jun 2017, 22:46

HappyPaww skrev:Det er pattebarnssprog... Ligesom voksne der siger hvems, tihvertifald og brøds ikke om...

Apropos børnesprog: Jeg så lige noget af en gammel "Quizzen med Signe Molde". Jeg var overrasket over, at hun 20 gange i træk sagde: "skylde skylden" (på nogen). Det hedder jo trods alt "skyde" skylden ... :)

Også meget almindeligt: han behøves ikke at ... (han behøver eller det behøves).
Dog skal det siges, at jeg har mistanke om, at det samme er sket med "jeg synes" - bare for så lang tid siden, at vi ikke tænker over det. Det har nok oprindeligt heddet "mig synes" (men det ville jo faktisk lyde som børnesprog nu) eller "et eller andet synes mig sådan og sådan" - fx som i "Den synes dem hin stjerne lig, der stod ved Betlehem".
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf sigge » 3. jul 2017, 09:57

Det irriterer mig generelt, når der er fejl i professionelt kommunikations- eller salgsmateriale. Derfor har jeg "været nødt til" at påpege overfor bilforhandleren, at de har skrevet både "foreskrifter" og "omkosntninger" i deres brochure om serviceaftaler. Jeg overvejer stadig at indsætte de 117 manglende kommaer i deres standardmail vedr. betaling og returnere den. :genert:

Jeg kan lidt bedre leve med det i mere uformelle sammenhænge som her på debatten, på Facebook og i private mails, men når det er noget, der repræsenterer et firma udadtil, synes jeg altså, man skal læse grundig korrektur.
8
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Juki » 3. jul 2017, 10:08

sigge skrev:Det irriterer mig generelt, når der er fejl i professionelt kommunikations- eller salgsmateriale. Derfor har jeg "været nødt til" at påpege overfor bilforhandleren, at de har skrevet både "foreskrifter" og "omkosntninger" i deres brochure om serviceaftaler. Jeg overvejer stadig at indsætte de 117 manglende kommaer i deres standardmail vedr. betaling og returnere den. :genert:

Jeg kan lidt bedre leve med det i mere uformelle sammenhænge som her på debatten, på Facebook og i private mails, men når det er noget, der repræsenterer et firma udadtil, synes jeg altså, man skal læse grundig korrektur.

Jeg har det på samme måde.

Og så synes jeg det er mega kikset når der bliver lavet smilies i breve og mails, fra firmaer m.m., selvom det ikke er en decideret fejl.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Sprog"