Hjælp! Min kat larmer om natten.

Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Hjælp! Min kat larmer om natten.

Indlægaf Moxy-lady » 24. jun 2017, 23:08

Ja, det giver jo i princippet sig selv da katten er et natdyr, og det er heller ikke noget nyt. Men tingene er spidset til herhjemme, og jeg er dybt ulykkelig, da jeg ikke ved hvad jeg skal stille op.

Hun er steriliseret, og gider ikke lege. Jeg har SÅ svært ved at aktivere hende.

Her om sommeren har vi vinduerne stående helt åbne, og hun render derfor ud og ind som hun har lyst til. På et eller andet tidspunkt i løbet af natten stiller hun sig ude foran vinduet og mijaver. Meget. Jeg har prøvet alt. Hun gider ikke ind, hun gider ikke kæle. Jeg skal bare kigge på hende. Det samme sker om vinteren når hun er inde, men der er prblemet ikke så stort, for der ryger hun bare på badeværelset om natten, hvis hun begynder.

jeg prøver at ignorere hende, at snakke med hende, at give hende mad, at aktivere hende. Jeg har prøvet alt. Det hjælper ikke.

Tidligere på ugen skulle min kæreste til eksamen, og havde problemer med at falde i søvn, og da han endelig var ved at falde i søvn - vækkede hun ham. Og så kunne han slet ikke sove fordi han blev så irriteret. Dette sparkede en kædereaktion i gang der førte til at han måtte st¨af toget dagen efter pga. et angstanfald. Og han kom så ikke til sin eksamen. Han er pissed. Og ked af det. Og det røvstinker altså bare. Nu er han der hvor, bare hun siger det mindste, så stiger blodtrykket.

Nu er hun så kommet ind i dag, med en kæmpe bar plet i pelsen. Dette skyldes enten lopper (hun har nu fået loppemiddel) eller, som jeg tror, stress. For min kæreste har råbt af hende når hun er begyndt, de seneste par dage. Som han siger, nu har det stået på i 9 år, med hende. Det har irriteret ham før, men det er ikke noget der har påvirket hans studie før. Han har ingen tålmodighed tilbage.

Jeg har ingen steder jeg kan sende hende hen, for en uges tid, lige til der kommer ro på. Så lige pt. render jeg rundt og forsøger at forhindre sammenstød, men det er heller ikke holdbart, især fordi jeg ikke kan være hjemme hele tiden.

Så. Råd? Jeg ved godt at intet virker med det samme, men hvis jeg bare kan finde nogle råd og lægge en plan, så kan vi vel for helvede allesammen overleve den næste uges tid.

Pt. forsøger jeg at holde hende inde. Så kan hun komme på badeværelset om natten, og jeg har lidt bedre styr på hende. Hun har været meget ude den seneste tid (hendes eget valg), og jeg har det svært med at hun render rundt udenfor i det her vejr. Derudover opfører hun sig sært.... opfører sig næsten håndsky når hun er ude. Når hun kommer ind, er der ingenting. Hun har ligget op af mig hele aftenen og hygget.

Jeg kan ikke bygge en voliere til hende, da vi bor til leje. Hun holder sig dog altid meget tæt på, sådan 10 meters radius, umiddelbart.

Der er sikkert mere, men kan ikke komme på det nu. Jeg vil sætte pris på alle råd. Jeg er virkelig desperat.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
JackieO
Indlæg: 158
Tilmeldt: 8. nov 2015, 22:08
Kort karma: 25
Likede indlæg: 574

Re: Hjælp! Min kat larmer om natten.

Indlægaf JackieO » 25. jun 2017, 14:48

Ja, det lyder som en uholdbar situation og ikke særlig rart for din kat. Men kunne det være en mulighed, at din kæreste fandt et andet sted at læse til eksamen den næste uge, hos familie eller venner, så han ikke får afbrudt sin søvn? Og så må I jo tage den efter hans eksamen.
1
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Hjælp! Min kat larmer om natten.

Indlægaf Luffegås » 25. jun 2017, 16:26

Kan ikke huske hvad de hedder men de der stik-kontakte-duftere der kan hjælpe med at afstresse??
Ellers burde I lige ringe til dyrlægen og spørge om det med pletten, det lyder virkelig som om hun har kløet sig meget.

Ellers er det bare ørepropper, jeg har selv været igennem det med en kat der ikke kunne acceptere lukkede døre, der sov jeg med ørepropper da han var ung, nu ved han dog godt at det er kedeligt når vi sover, han kommer maks ind kl. 05 og hopper lidt i organerne på en, men skrider hvis vi ikke reagere.
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Hjælp! Min kat larmer om natten.

Indlægaf Moxy-lady » 25. jun 2017, 16:32

Jeg overvejer også de der feliway, men har ikke nogen erfaring med den. Er det noget der virker?

Min kæreste har lige skrevet at han tager hjem til sin mormor i en periode den næste tid. Jeg har det bare så skidt med at han ikke føler at han kan være i sit eget hjem. Jeg føler at jeg skal vælge. Det er frygteligt.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Hjælp! Min kat larmer om natten.

Indlægaf Daphne » 28. jun 2017, 00:48

Jeg er med på Zylkene og Feliway. Det har virket på vores stressede kat - hun har over flere gange kløet hul pga. stress over min kærestes sygdom og hospitalsophold.
Zylkene er i kapselform og den kan åbnes, så man kan hælde pulveret i noget guf/mad.
Mht. Feliway, så synes jeg klart den til kontakten virker bedre end sprayen herhjemme.
0
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Hjælp! Min kat larmer om natten.

Indlægaf Maoam » 28. jun 2017, 06:58

Jeg er fan af katteeksperten Jackson Galaxy. Han har lavet nogle videoer om at få katte til ikke at forstyrre om natten.



2
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Hjælp! Min kat larmer om natten.

Indlægaf Maoam » 28. jun 2017, 14:55

Har i prøvet med mange forskellige slags legetøj? Vores kat vil kun lege med en "fiskestang med fjer", og kun hvis vi bevæger den som hun vil have det. Alt andet gider hun ikke. Måske kan I finde noget, jeres kat vil lege med.

http://www.zooplus.dk/shop/kat/katteleg ... jer/182742
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hjælp! Min kat larmer om natten.

Indlægaf Pandesteg » 28. jun 2017, 15:28

Jeg tror, at kattemanden i videoerne ret. I skal for det første lege hende træt og derefter give mad en times tid inden sengetid.

Mht leg så prøv at tænke lidt ud af boksen ift traditionelt kattelegetøj. Vi har tre katte, som har vidt forskellige legevaner, men det de synes er sjovest er 1) papirskugler (af feks. Bagepapir eller papirsposer) som smølfesparkes hen over gulvet/op i sofaen osv. De kan overhovedet ikke stå for det og kommer selv løbende, hvis man krøller en bon sammen. 2) Silkebånd! Lyder åndssvagt men sådan nogle lange silkebånd der kan jagtes over stok og sten er et hit. Kattekløer hænger skønt fast i sådan nogle bånd. 3) kattetunneller/papkasser. Prøv at søge lidt på emnet til inspiration. Men ellers kunne et bud være en papkasse af måske 1/2 flyttekasse-størrelse, som I laver nogle små 5 kr-størrelse huller i siderne på. Højst sandsynligt vil hun synes den er spændende uden videre, men I skal bruge hullerne til at drille hende til at jagte feks føromtalte silkebånd på indersiden og ydersiden af kassen. Vores katte går totalt amok, når vi leger den leg. Og så sjal kassen stilles væk, når ikke I leger, så den bevarer nyhedens interesse.

Jeg synes det er lidt svært at læse om hun altid har opført sig sådan om natten? I skal ignorere hende fuldstændigt, når hun mjaver sig om natten. Det gør en vores ene hankat også nogle gange, men uden reaktion fra os så stopper han hurtigt. Alternativt hvad så med at holde dør og vindue til soveværelset lukket, så I kan have rummet for jer selv?

Jeg håber meget, at din kæreste kan styre sin irritation, så han ikke lader frustrationerne gå ud over katten. Det synes jeg faktisk gør lidt ondt i hjertet at læse :( hvis det reelt har været et problem i 9 år, så undrer det mig måske også lidt at situationen pludselig eksploderer sådan her. Selvom jeg godt kan forstå det er træls ikke at sove om natten, dont get me wrong...

Håber I får løst situationen så alle parter kan have det godt hjemme hos jer.
Senest rettet af Pandesteg 28. jun 2017, 15:36, rettet i alt 1 gang.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hjælp! Min kat larmer om natten.

Indlægaf Pandesteg » 28. jun 2017, 15:34

Luffegås skrev:Kan ikke huske hvad de hedder men de der stik-kontakte-duftere der kan hjælpe med at afstresse??
Ellers burde I lige ringe til dyrlægen og spørge om det med pletten, det lyder virkelig som om hun har kløet sig meget.

Ellers er det bare ørepropper, jeg har selv været igennem det med en kat der ikke kunne acceptere lukkede døre, der sov jeg med ørepropper da han var ung, nu ved han dog godt at det er kedeligt når vi sover, han kommer maks ind kl. 05 og hopper lidt i organerne på en, men skrider hvis vi ikke reagere.


Hvis jeg var så stressed out over situationen som jeg synes det lyder til at TS og kæresten er, så ville jeg også tage ørepropper i brug ASAP. Rigtig godt råd.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hjælp! Min kat larmer om natten.

Indlægaf JoyNips » 1. jul 2017, 07:21

I feel you. Jeg har i nat været oppe 6(!) gange for at jage vores ene kat væk fra soveværelsesdøren, hvor den har fået en fiks ide med at stå og miave og kradse på døren. Tidligere gjorde den det indimellem og vi kunne shsss'e den væk, men nu er det flere gange dagligt (...natligt) og vi kan ikke rigtig shsss'e fordi vores baby også sover derinde. Og vi kan ikke rigtig ignorere det heller.
Det er drøntræls og kattene har ALDRIG måtte komme i soveværelset, så hvorfor den ene kat har fået den ide ved jeg ikke.

I aften vil jeg prøve at fjerne maden først på aftenen og så give den gas med leg når baby er gået i seng. Måske kan det slå katten ud...
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hjælp! Min kat larmer om natten.

Indlægaf Pandesteg » 10. jul 2017, 17:09

Hvordan går det, TS?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Kæledyr"