Singletråden

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Singletråden

Indlægaf ManicNinja » 18. jun 2017, 14:28

Rapfisk skrev:Jeg er egentlig mindre interesseret i, om folk forstår, hvordan jeg har det, end om de respekterer det. Jeg synes fint, man kan sige "jeg forstår dig ikke, men jeg ved, at det er vigtigt for dig, og derfor indretter jeg mig efter det". Noget andet er så, om han har lige så meget brug for hyppig kontakt som du har brug for ro - så bliver det jo mere vanskeligt. Der synes jeg ofte, hunden ligger begravet, når éns ønsker ikke bliver respekteret - at der faktisk er et modsatrettet ønske den anden vej, som ikke er blevet udtrykt / forstået / respekteret.


Det er en rigtig god pointe, Rapfisk. Respekt - også over for det, man måske ikke helt kan sætte sig ind i.

Når dét er sagt, er min erfaring bare, at folk har nemmest ved at respektere det, de forstår.
Senest rettet af ManicNinja 18. jun 2017, 15:01, rettet i alt 1 gang.
1
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Singletråden

Indlægaf Lys » 19. jun 2017, 05:43

Animi skrev:Det er selvfølgelig rigtigt at folk er forskellige - men ville I fx også synes det er nødvendigt at gøre det klart over for sin kæreste at man ikke er til åbne forhold - og at man ikke bare kan forvente at det er eksklusivt?


Min pointe er nok lidt, at man er nødt til at forholde sig til virkeligheden og den er, at nogen - som fx ham din veninde datede - mener at udgangspunktet er ikke-eksklusivitet til man har aftalt andet. Og så nytter det ikke noget at have alle mulige hjemmebryggede regler om hvordan det bør være eller hvordan man skal opføre sig, for så risikerer man at blive rigtig skuffet og ked af det.

Jeg mener så i øvrigt ikke, at dating og kæresteforhold er helt sammenlignelige, bl.a. fordi kæresteforholdet vel først er relevant, når man har afklaret om man har samme værdisæt, herunder om man ser ens på spørgsmålet om eksklusivitet.
5
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Singletråden

Indlægaf Zombie » 19. jun 2017, 06:44

Lys skrev:
Animi skrev:Det er selvfølgelig rigtigt at folk er forskellige - men ville I fx også synes det er nødvendigt at gøre det klart over for sin kæreste at man ikke er til åbne forhold - og at man ikke bare kan forvente at det er eksklusivt?


Min pointe er nok lidt, at man er nødt til at forholde sig til virkeligheden og den er, at nogen - som fx ham din veninde datede - mener at udgangspunktet er ikke-eksklusivitet til man har aftalt andet. Og så nytter det ikke noget at have alle mulige hjemmebryggede regler om hvordan det bør være eller hvordan man skal opføre sig, for så risikerer man at blive rigtig skuffet og ked af det.

Jeg mener så i øvrigt ikke, at dating og kæresteforhold er helt sammenlignelige, bl.a. fordi kæresteforholdet vel først er relevant, når man har afklaret om man har samme værdisæt, herunder om man ser ens på spørgsmålet om eksklusivitet.


Jeg vil også tilføje til Lys' udmærkede indlæg, at det jo ikke er sort/hvidt, det med grænser i et forhold. Folk kan sagtens være eksklusive, men mene det er cool at fortsætte med at ses med og sove med tidligere knaldeveninder, bare der ikke "sker noget" og lignende. Sådan en type datede jeg før min kæreste.

Så der skal man jo også forventningsafstemme, hvad grænserne er.
1
aka Forbies

:gammel:
MOGA
Indlæg: 4031
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Singletråden

Indlægaf MOGA » 19. jun 2017, 08:01

Jeg har også lært på den hårde måde, at eksklusivitet skal aftales.
Jeg er ikke interesseret i at date en, som også dater andre, og jeg er SLET ikke interesseret i at knalde med en som også knalder andre. Bare tanken om, at der har været en anden aftenen før :nerve:
2
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Singletråden

Indlægaf Muspel » 19. jun 2017, 10:05

Jeg forventer eksklusivitet fra det tidspunkt vi begynder at knalde. Og har talt om, at vi begge leder efter noget 'der kan udvikle sig til at være kærester'. Forstået på den måde at den ven, jeg ser engang hvert halve år måske - og knalder. Ham forventer jeg ikke - ikke knalder andre i mellemtiden.

Men i opstart af forhold. Ja. Måske er jeg naiv.

Jeg skal i øvrigt på anden date med sød amerikaner bosat i Danmark i aften. Til øl ved vandet :)
4
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Singletråden

Indlægaf Animi » 19. jun 2017, 10:51

Spændende at høre jeres holdninger - selvom jeg godt nok bliver helt forpustet ved tanken om alle de ting man åbenbart skal have talt om, ned til mindste detalje :-D

Så tror jeg måske jeg fortsætter min lidt naive dating tilgang - jeg vil i hvert fald ikke orke at skulle date, hvis man ret hurtig skal sætte sig ned og sige "Vi skal lige have styr på X, X, X og X" :genert: Selvom det med eksklusivitet måske er meget smart at få på plads
5
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Singletråden

Indlægaf Animi » 19. jun 2017, 11:05

DenSyngendeLussing skrev:
Animi skrev:Spændende at høre jeres holdninger - selvom jeg godt nok bliver helt forpustet ved tanken om alle de ting man åbenbart skal have talt om, ned til mindste detalje :-D

Så tror jeg måske jeg fortsætter min lidt naive dating tilgang - jeg vil i hvert fald ikke orke at skulle date, hvis man ret hurtig skal sætte sig ned og sige "Vi skal lige have styr på X, X, X og X" :genert:


Det skal man heller ikke LYNhurtigt jo, synes jeg så. Man kan snakke om det, når man har set hinanden et par gange eller fire og man i hvert fald selv har fundet ud af, om man gerne vil fortsætte med at date.

Det behøver ikke være svært eller dramatisk. Jeg gjorde det efter et nogle uger med ham, jeg ser nu. Det var stille og roligt, jeg sagde bare, "du skal lige vide, at det her ikke bare er for sjov for mig og at jeg ikke gider blive ved med at ses, hvis du ser andre." Det forstod han fint og han havde det helt på samme måde, så det var bare en lynhurtig forventningsafstemning.

Men altså, man SKAL jo ingenting. Jeg synes personligt bare, det er en god idé at forventningsafstemme den slags så hurtigt, som det nu giver mening at gøre - om ikke andet så for at undgå, at man selv bliver såret. Og så synes jeg ikke, man kan tillade sig at blive sur på modparten, hvis han/hun ikke er loyal og monogam, så længe man ikke har talt om det. Folk dater af alle mulige forskellige grunde i dag, og ikke nødvendigvis altid for at finde en eksklusiv partner. :)


Men kun ikke ift ekslusitivitet. Det lyder jo som om at man skal have forventningsafstemt omkring ret mange ting, både ift. grænser og andre ting der er blevet nævnt i tråden.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4864

Re: Singletråden

Indlægaf Patience » 19. jun 2017, 11:14

Animi skrev:
DenSyngendeLussing skrev:
Animi skrev:Spændende at høre jeres holdninger - selvom jeg godt nok bliver helt forpustet ved tanken om alle de ting man åbenbart skal have talt om, ned til mindste detalje :-D

Så tror jeg måske jeg fortsætter min lidt naive dating tilgang - jeg vil i hvert fald ikke orke at skulle date, hvis man ret hurtig skal sætte sig ned og sige "Vi skal lige have styr på X, X, X og X" :genert:


Det skal man heller ikke LYNhurtigt jo, synes jeg så. Man kan snakke om det, når man har set hinanden et par gange eller fire og man i hvert fald selv har fundet ud af, om man gerne vil fortsætte med at date.

Det behøver ikke være svært eller dramatisk. Jeg gjorde det efter et nogle uger med ham, jeg ser nu. Det var stille og roligt, jeg sagde bare, "du skal lige vide, at det her ikke bare er for sjov for mig og at jeg ikke gider blive ved med at ses, hvis du ser andre." Det forstod han fint og han havde det helt på samme måde, så det var bare en lynhurtig forventningsafstemning.

Men altså, man SKAL jo ingenting. Jeg synes personligt bare, det er en god idé at forventningsafstemme den slags så hurtigt, som det nu giver mening at gøre - om ikke andet så for at undgå, at man selv bliver såret. Og så synes jeg ikke, man kan tillade sig at blive sur på modparten, hvis han/hun ikke er loyal og monogam, så længe man ikke har talt om det. Folk dater af alle mulige forskellige grunde i dag, og ikke nødvendigvis altid for at finde en eksklusiv partner. :)


Men kun ikke ift ekslusitivitet. Det lyder jo som om at man skal have forventningsafstemt omkring ret mange ting, både ift. grænser og andre ting der er blevet nævnt i tråden.


Men kommer den slags ikke ret naturligt frem i den almindelige samtale ? Selvom det efterhånden er nogle år siden jeg har datet, så mindes jeg da aldrig, at jeg har taget en stor snak med en fyr jeg har datet. Vi har jo bare talt om alt muligt og lært hinanden at kende, og så synes jeg at man ret hrtigt får et billede af folks værdier og deres liv og kan mærke om de dater seriøst eller mest for sjov.
Men sådan er det selvfølgelig nok ikke for alle.
0
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Singletråden

Indlægaf Animi » 19. jun 2017, 11:18

DenSyngendeLussing skrev:
Nåeh, joeh, ja. Men er det ikke bare en del af datingprocessen, at man finder ud af den slags hen ad vejen - altså netop formålet med at "date," lære hinandens grænser at kende og finde ud af, om man hat værdier og holdninger, der matcher?

Men no, det er nok meget individuelt. Det eneste, jeg har behov for at få afstemt forholdsvis hurtigt er spørgsmålet om eksklusivitet. Jeg er for eksempel fløjtende ligeglad med, om han tilbringer tid sammen med eks-flirts eller sover i samme rum med dem eller hvad nu. Når han først har sagt, at han kun ser mig, kun kysser mig og kun knalder med mig, så har jeg fuld tillid til, at det passer.


Det håber jeg da. Jeg håber at hvis en mand jeg dater ikke vil have børn, ikke vil flytte sammen med en kæreste nogensinde, har planer om at rejse til den anden side af jorden permanent, eller andre lignende store ting, så selv fortæller mig det. Og at det ikke er noget jeg selv aktivt skal spørge ind til. Og meget gerne inden det bliver alt for seriøst.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Singletråden

Indlægaf Animi » 19. jun 2017, 11:22

Patience skrev:Men kommer den slags ikke ret naturligt frem i den almindelige samtale ? Selvom det efterhånden er nogle år siden jeg har datet, så mindes jeg da aldrig, at jeg har taget en stor snak med en fyr jeg har datet. Vi har jo bare talt om alt muligt og lært hinanden at kende, og så synes jeg at man ret hrtigt får et billede af folks værdier og deres liv og kan mærke om de dater seriøst eller mest for sjov.
Men sådan er det selvfølgelig nok ikke for alle.


Men man kan jo altid risikere at der er ting der ikke bliver dækket i de samtaler man har, og som man måske ikke har tænkt over at få afklaret.
Fx var der en der nævnte det med at flytte sammen. Folks flytte præferencer har aldrig været noget der i mine forhold er kommet frem i datingfasen - og jeg har aldrig selv tænkt over at spørge specifikt om de gerne vil flytte sammen med en seriøs kæreste. Det har jeg altid tænkt gav sig selv at man gerne vil. Så jeg ville nok blive ret ked af det, hvis man så blev kærester og personen så efterfølgende sagde "Nå jah hov, forresten vil jeg gerne bo alene resten af livet."
Og så kan man argumentere for at de fleste nok selv ville sige det. Hvilket jeg også tror. Men det troede jeg jo så også med eksklusivitet - at de fleste ville nævne hvis de ikke ville være eksklusive, og ikke at man selv skal spørge ind til det.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Singletråden

Indlægaf Animi » 19. jun 2017, 11:35

^Jeg forstår godt hvad du mener. Selvom jeg bare nok ikke er helt enig.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Singletråden

Indlægaf Animi » 19. jun 2017, 12:06

DenSyngendeLussing skrev:
Animi skrev:^Jeg forstår godt hvad du mener. Selvom jeg bare nok ikke er helt enig.


Jeg forstår såmænd også dig. Jeg kunne da helt sikkert godt ønske, at det ikke var nødvendigt at sige, at man altså ikke gider at konkurrere med andre potentielle kandidater om at blive Frøken Eksklusiv, fordi dating for mig ikke bare er tidsfordriv. Kodeordet er desværre bare også "for mig" her, så jeg må acceptere, at andre ser anderledes på dating. Derfor vælger jeg at være direkte, når jeg føler at der kunne være potentiale til noget mere på sigt.


Jeg tror bare jeg stiller mig lidt uforstående over hvorfor det kun gælder i datingfasen fx, men ikke i et officielt forhold.
Fx det med at man ikke har "ret" (i nogens øjne, selvfølgelig) til at føle sig forrådt, hvis en man dater seriøst, knalder med andre uden at nævne det. Fordi man måske ikke lige tænkte over at tage snakken om det. Men ligeså snart man putter lablen "kæreste" på er det mere okay at føle sig forrådt (?) - selvom man måske heller ikke har taget snakken.
Jeg mener, der er jo også 1000 måder at være i et forhold på nutildags - så der burde man vel heller ikke kunne forvente at ens kæreste ser på forholdet på samme måde.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Singletråden

Indlægaf Animi » 19. jun 2017, 12:30

DenSyngendeLussing skrev:Jamen fordi kærestetitlen vel for langt de fleste (hvis ikke alle) er noget, man tager, når man føler, at man er klar til og har lyst til at give kærligheden og tosomheden med netop denne person et seriøst skud? Selvfølgelig er der undtagelser (for eksempel åbne forhold) men hvis du spørger nærmest hvem som helst, så vil de formentlig sige, at når man bliver kærester, så er det fordi man håber og tror på en fremtid sammen, og derfor vælger at hellige sig hinanden fuldt og helt. Sådan er den populære og traditionelle konsensus bare ikke om dating.

Jeg er for eksempel slet ikke klar til hverken at love eller forlange eksklusivitet allerede på anden date, fordi jeg på det tidspunkt ikke kender ham godt nok til at fornemme, om der kunne være grobund for mere. Til gengæld beder jeg om eksklusivitet, så snart jeg KAN fornemme det seriøse potentiale. Jeg synes da også, det er fair nok, hvis det er vigtigt for en fyr, at jeg ikke er sammen med andre helt fra start, men så må han jo SIGE det, så jeg har en chance for at tage stilling til, om jeg vil rette mig efter det. Og jeg ville ikke finde mig i, at han blev vred på mig, hvis jeg gik på date med en anden dagen efter, at jeg havde været på en afslappet og uforpligtende kaffedate med ham, hvor han måske fik et kys eller sådan noget - og jeg kan nok ikke se, hvorfor det skulle være mere "rigtigt" eller "rimeligt" at forvente total loyalitet, når man ikke selv formår at sætte ord på behovet.


Men jeg taler jo heller ikke om de situationer hvor man har været på 1 eller 2 afslappende kaffedates. Ville du ikke kunne forstå det hvis du havde datet en i 2-3 måneder, hvor I opførte jer ret kæresteagtigt - og han så blev ked af det fordi han fandt ud af at du ved siden af havde en anden, du ikke lige havde nævnt for ham?

Og på den anden side, utroskab i forhold bliver jo mere og mere 'normalt' - jeg tror nærmest ikke jeg kender nogen, der ikke har været udsat for utroskab eller selv har været utro på et tidspunkt. Det er i hvert fald meget få. Så det kunne jo godt tyde på at denne her fuldkommen 'tosomhed' i forhold er på vej ud.
Så der er det vel også snart et spørgsmål om tid før man ikke kan forvente eksklusivitet i et forhold, medmindre men eksplicit beder om det.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Singletråden

Indlægaf Animi » 19. jun 2017, 12:41

Et andet lille input, så kunne jeg ikke lade være med at grine lidt over en Tinderbesked jeg fik. Jeg har bl.a. i min profil skrevet at jeg aldrig har set Star Wars. Så fik jeg denne besked "Har du aldrig set Star Wars?"

Måske er jeg bare blevet for kræsen, men sådanne ukreative beskeder orker jeg bare ikke :-D
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Singletråden

Indlægaf Animi » 19. jun 2017, 12:49

DenSyngendeLussing skrev:Jeg synes, du roder lidt rundt i det nu. Det kaldes jo netop "utroskab" fordi man er utro - altså bryder en aftale, man godt er klar over, at man har indgået. Der er jo ingen i faste forhold, det boller udenom og så siger, "nå, det troede jeg altså godt, vi måtte." Alle VED, at det er forkert at være sammen med en anden, når man først er i parforhold. Sådan er det, fordi parforholdet som institution er monogamt i vores kultur, medmindre andet aftales på forhånd.


Jo, det sker altså. Hvor argumentet netop var - "Vi havde jo ikke sagt at vi ikke måtte."


DenSyngendeLussing skrev:Og jo, jeg ville da synes, det var træls, hvis jeg havde set en fyr i tre måneder og så fandt ud af, at han også havde set en anden i al den tid. Men det ville netop ikke ske for mig, fordi jeg klog af skade er begyndt at spørge om den slags. Jeg har nemlig også prøvet at have set en fyr fast, hvor jeg egentlig troede, vi datede seriøst, fordi vi lavede "kæresteagtige" ting. Det fandt jeg så ud af, at vi ikke gjorde, da jeg fandt et brugt kondom på gulvet ved hans seng. Han mente bare, at vi var bollevenner og var meget overrasket, da jeg blev ked af det - og jeg kunne simpelthen ikke få mig selv til at blive vred på ham, for vi havde aldrig TALT om de her ting. Jeg havde aldrig sagt noget om, hvad jeg troede, håbede og forventede af ham og "os", og det havde han heller ikke. Vi gik bare hver især ud fra, at vi havde de samme holdninger og syn på vores relation. Klassisk tilfælde af dårlig kommunikation.

Derfor spørger jeg altid nu, og det fungerer rigtig godt.


Det var mere det omvendte jeg tænkte på - om du ikke godt ville kunne forstå at han blev sur/ked, hvis du knaldede andre uden at fortælle det.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Forhold og sex"