Hjælp en skattespasser

Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Hjælp en skattespasser

Indlægaf Hunkat » 18. jun 2017, 15:49

Jeg har haft et rimelig heftigt år foreløbig. Sygemelding (med fuld løn dog), flytning, og masser af andre ting.

Derfor har jeg først fået kigget på SKAT nu og der ventede lidt af en overraskelse. På trods af at jeg gik fra uddannelse til job i sep. sidste år så står min forventede indkomst til elevløn frem for voksenløn. :panik: Der er en forskel på ca. 100.000 om året!

Og så er det jeg ikke helt fatter om jeg er mega meget på røven eller ej. Min A-skat bliver jo betalt løbende hver måned så på den måde har jeg jo betalt det jeg skal. Men mit fradrag er helt forkert! Jeg får alt for lidt.... men får man et skattesmæk for det? Logisk set ville jeg jo mene at hvis jeg har ret til 200 kr men kun har fået 100 kr så skylder skat mig 100 kr.
Men jeg fatter ikke skat, det gør jeg bare ikke.

Er der nogen kloge hoveder der kan hjælpe? Jeg kan se at jeg reelt tjener lidt mere end det man skal tjene for at få maksimalt beskæftelsesfradrag.
Jeg havde tænkt mig at rette det så det passer men når jeg gør det står der at jeg skal ringe til dem fordi ændringen er så voldsom. Og så bliver jeg jo vildt nervøs.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Hjælp en skattespasser

Indlægaf MOGA » 18. jun 2017, 17:16

Som hovedregel kan det siges, at hvis du tjener under topskattegrænsen, så får du IKKE et smæk, tværtimod. Men ja, ring til dem for at få alle detaljer på plads.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hjælp en skattespasser

Indlægaf Buller » 19. jun 2017, 11:08

du kan jo ændre din forskudsopgørelse, når det er så stort et beløb det drejer sig om så vil den bede dig om at indtaste den løn du har modtaget allerede i år og den skat du har betalt allerede i år. Derfra beregner den så resten af året så du ikke får smæk eller skal vente på dine penge indtil april.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hjælp en skattespasser

Indlægaf Rapfisk » 19. jun 2017, 11:57

Ja, få rettet din forskudsopgørelse. Men ja, hvis dit beskæftigelsesfradrag er for lavt, får du en masse penge tilbage i skat til næste forår (alt andet lige, forstås!).

Du har muligvis også ret til et rentefradrag på dit nye boliglån? Omvendt vil dit befordringsfradrag blive mindre - det er dog vist ikke automatisk talt med i forskudsopgørelsen (?).
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hjælp en skattespasser

Indlægaf Hunkat » 19. jun 2017, 14:29

Okay, jeg er lidt mere rolig tror jeg nok. Jeg rettede den opad ca. halvvejs, det måtte jeg så godt. Så tager jeg næste halvdel om en måned eller to og så bliver det forhåbentlig glattet lidt ud.

Den med lånet har banken klaret tror jeg og befordring er i nul med vilje.

Nå, eller bliver det vel en huskekage af den uforglemmelige slags :tie:
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen

Tilbage til "Privatøkonomi"