Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Cbas
Indlæg: 525
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 214

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf Cbas » 23. jul 2016, 11:31

Min kæreste er italiener, så jeg kender en del italienske børn og familier. Jeg vil sige den danske og italienske opdragelse er meget forskellig - primært pga. Italienere er hurtige til at hive et børn i øret, give dem et slag bagved mm. Men jeg synes generelt de italienske børn og velopdragne og respektfulde. Fx på restauranter sidder de pænt og spiser (og spiser lækker mad ikke decideret børnemenuer). De er længe oppe ja, men sover så også gerne midt på dagen her om sommeren (gælder også større børn og voksne).

Vi har lige været på ferie i Italien et sted hvor der var italienere, franskmænd, tyskere, svenskere og amerikanere og danskere. Og jeg var så imponeret over alle de meget velopdragne børn - mine (på 5 og 6) var næsten de mest støjende og jeg synes ellers ikke de er slemme.

Jeg har holdt to børnefødselsdage (5 og 6 års kun drenge). Og der skulle vi godt nok tale med store bogstaver og være efter nogle af drengene - de var bestemt ikke søde og velopdragne og jeg gruer i den grad for næste børnefødselsdag.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf dgd2007 » 3. jun 2017, 11:21

Akehurst2 skrev:Det jeg hæfter mig mest ved i forhold til børneopdragelse i andre lande er, når jeg i Frankrig og Italien ser folk slå deres børn, i fuld offentlighed og gerne helt små børn på 3-4 år. Det gør så ondt at se.

Hvis det er vejen frem, så hellere råb og skrigen blandt ungerne.

Ha-ha. Ja, vi havde noget familie med et hus i sydfrankring, som vi nogle gange besøgte om sommeren, da børnene var små. Første gang var vores helt chokkerede over: "De SLÅR børnene!!??" :shock:

Det er selvfølgelig 25+ år siden, så jeg ved ikke, om det har det ændret sig. Der var også den klassiske, men far, der lærer børnene at svømme ved at kaste dem ud på dybt vand! :P

Og så har jeg undret mig over visse herboende udlændinges måder. Fx at barnet kan vræle på offentlige steder, uden at forældrene overhovedet reagerer - eller når man ser en famile, hvor ældste søn tydeligvis bliver behandlet som en ren pasha :genert:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf dgd2007 » 3. jun 2017, 11:22

Mavis skrev:[...]
Hov, jeg glemte englænderne. De er simpelthen så kolde og kyniske overfor deres børn at man skulle tro det var løgn...

Hvordan? :gruble:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf Slettet bruger » 3. jun 2017, 11:29

TomKah skrev:Jeg har aldrig oplevet noget af det i beskriver. Jeg har aldrig lagt mærke til at danske børn opfører sig værre end andre. Jeg har aldrig oplevet at børn til fødselsdage (og vi har holdt mange - jeg har to skolebørn) har opført sig uregerligt. Både drenge og piger er generelt velopdragne og søde.


Jeg undres også, det må være nogle særlige områder i Danmark hvor børnene er uvorne. Når vi har holdt børnefødselsdag, har det været en fornøjelse, ikke det mindste anstrengende, søde børn der sidder pænt ved bordet og spiser deres mad og bagefter hygger sig med at lege.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf dgd2007 » 3. jun 2017, 11:36

Jeg kender to, der har undervist i børnehaveklasse i mange år (i Kbh., hvis der skulle være regionale forskelle). De mener på det bestemteste, at der har været en stigning i ego-mani år for år. At børnene i mindre og mindre grad lader andre tale ud eller i det hele taget har respekt for, at andre også skal være der. Det gælder selvfølgelig ikke alle, men den slags skulle være blevet værre ifølge dem.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf Slettet bruger » 3. jun 2017, 11:37

Cbas skrev:Min kæreste er italiener, så jeg kender en del italienske børn og familier. Jeg vil sige den danske og italienske opdragelse er meget forskellig - primært pga. Italienere er hurtige til at hive et børn i øret, give dem et slag bagved mm. Men jeg synes generelt de italienske børn og velopdragne og respektfulde. Fx på restauranter sidder de pænt og spiser (og spiser lækker mad ikke decideret børnemenuer). De er længe oppe ja, men sover så også gerne midt på dagen her om sommeren (gælder også større børn og voksne).

Vi har lige været på ferie i Italien et sted hvor der var italienere, franskmænd, tyskere, svenskere og amerikanere og danskere. Og jeg var så imponeret over alle de meget velopdragne børn - mine (på 5 og 6) var næsten de mest støjende og jeg synes ellers ikke de er slemme.

Jeg har holdt to børnefødselsdage (5 og 6 års kun drenge). Og der skulle vi godt nok tale med store bogstaver og være efter nogle af drengene - de var bestemt ikke søde og velopdragne og jeg gruer i den grad for næste børnefødselsdag.


Italien er bundkorrupt, imens Danmark er et af de mindst korrupte lande i verden. Så velopdragenheden er vist tom overflade.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf hotlips » 17. jun 2017, 16:55

abcd skrev:
TomKah skrev:Jeg har aldrig oplevet noget af det i beskriver. Jeg har aldrig lagt mærke til at danske børn opfører sig værre end andre. Jeg har aldrig oplevet at børn til fødselsdage (og vi har holdt mange - jeg har to skolebørn) har opført sig uregerligt. Både drenge og piger er generelt velopdragne og søde.


Jeg undres også, det må være nogle særlige områder i Danmark hvor børnene er uvorne. Når vi har holdt børnefødselsdag, har det været en fornøjelse, ikke det mindste anstrengende, søde børn der sidder pænt ved bordet og spiser deres mad og bagefter hygger sig med at lege.


Der var et par stykker i vores børnehave der var totalt uden styring og tre der var præget af at de hverken kunne tale eller forstå et ord dansk da de kom i børnehaven men det var også et særsyn, og noget der ihvertfald forsøgsvis blev gjort noget ved.

vi har haft stuen hjemme til halloween fest tre gange hvor de har rendt frit i haven og det er gået så fint, vi har ikke haft noget der blev hærget og de hjalp hinanden med at finde ud af tingene, som at der er diamanter i vores sandkasse og at man gerne må plukke vindruerne.

Jeg har også flere gange haft 3-4 knægte plus min egen med på tur, første gang med flere forældre og siden alene, de er bestemt ikke små engle men de er til at regne med og de er opmærksom på hvor resten af gruppen er og de bestræber sig på at opføre sig pænt, så er det ikke altid deres små hoveder liige kan styre sig men det er ikke noget der har været et større problem, det har mest været sådan noget med at vente på hinanden mens alle får set det de vil når man godt ved det man selv er vild for at se er i næste lokale.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf Zombie » 18. jun 2017, 21:46

Jeg har før oplevet at man så igennem fingrene med ti g der var "meh", men ikke farlige.
Efter sagen med den 4 årige, der blev kidnappet, har jeg observeret en markant ændring. Folk blander sig mere, reagerer tidligere. Egentlig ikke en dårlig ting imo.
0
aka Forbies

:gammel:
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf Lulu » 19. jun 2017, 05:25

hotlips skrev:
abcd skrev:
TomKah skrev:Jeg har aldrig oplevet noget af det i beskriver. Jeg har aldrig lagt mærke til at danske børn opfører sig værre end andre. Jeg har aldrig oplevet at børn til fødselsdage (og vi har holdt mange - jeg har to skolebørn) har opført sig uregerligt. Både drenge og piger er generelt velopdragne og søde.


Jeg undres også, det må være nogle særlige områder i Danmark hvor børnene er uvorne. Når vi har holdt børnefødselsdag, har det været en fornøjelse, ikke det mindste anstrengende, søde børn der sidder pænt ved bordet og spiser deres mad og bagefter hygger sig med at lege.


Der var et par stykker i vores børnehave der var totalt uden styring og tre der var præget af at de hverken kunne tale eller forstå et ord dansk da de kom i børnehaven men det var også et særsyn, og noget der ihvertfald forsøgsvis blev gjort noget ved.

vi har haft stuen hjemme til halloween fest tre gange hvor de har rendt frit i haven og det er gået så fint, vi har ikke haft noget der blev hærget og de hjalp hinanden med at finde ud af tingene, som at der er diamanter i vores sandkasse og at man gerne må plukke vindruerne.

Jeg har også flere gange haft 3-4 knægte plus min egen med på tur, første gang med flere forældre og siden alene, de er bestemt ikke små engle men de er til at regne med og de er opmærksom på hvor resten af gruppen er og de bestræber sig på at opføre sig pænt, så er det ikke altid deres små hoveder liige kan styre sig men det er ikke noget der har været et større problem, det har mest været sådan noget med at vente på hinanden mens alle får set det de vil når man godt ved det man selv er vild for at se er i næste lokale.


Det sidste synes jeg også tit man ser (også vi herhjemme), og synes egentlig det er ganske fint. Det er jo en del af det at være meget impulsstyret og så længe de så hører efter når man beder dem om det, så kan jeg ikke se problemet.
Det er lidt som den der restaurant ting om igen (den tråd der var herinde for noget tid siden) at nogle voksne ikke kan tolerere børn i en restaurant, heller ikke selvom de er yderst velopdragne og måske kun nogle enkelte gange skal huskes på at dæmpe sig lidt.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf dgd2007 » 19. jun 2017, 12:10

Var i et større indkøbscenter i dag. Det forekom flere gange, at børn af "etniske" forældre hylede/skreg himmelhøjt og gennemtrængende (og tilsyneladende umotiveret). Forældrene, som var lige ved siden af, ignorerede det nærmest totalt. Det har jeg også været ude for før.
Senest rettet af dgd2007 19. jun 2017, 12:23, rettet i alt 1 gang.
0
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf MOGA » 19. jun 2017, 12:18

Lulu skrev:
hotlips skrev:
abcd skrev:
TomKah skrev:Jeg har aldrig oplevet noget af det i beskriver. Jeg har aldrig lagt mærke til at danske børn opfører sig værre end andre. Jeg har aldrig oplevet at børn til fødselsdage (og vi har holdt mange - jeg har to skolebørn) har opført sig uregerligt. Både drenge og piger er generelt velopdragne og søde.


Jeg undres også, det må være nogle særlige områder i Danmark hvor børnene er uvorne. Når vi har holdt børnefødselsdag, har det været en fornøjelse, ikke det mindste anstrengende, søde børn der sidder pænt ved bordet og spiser deres mad og bagefter hygger sig med at lege.


Der var et par stykker i vores børnehave der var totalt uden styring og tre der var præget af at de hverken kunne tale eller forstå et ord dansk da de kom i børnehaven men det var også et særsyn, og noget der ihvertfald forsøgsvis blev gjort noget ved.

vi har haft stuen hjemme til halloween fest tre gange hvor de har rendt frit i haven og det er gået så fint, vi har ikke haft noget der blev hærget og de hjalp hinanden med at finde ud af tingene, som at der er diamanter i vores sandkasse og at man gerne må plukke vindruerne.

Jeg har også flere gange haft 3-4 knægte plus min egen med på tur, første gang med flere forældre og siden alene, de er bestemt ikke små engle men de er til at regne med og de er opmærksom på hvor resten af gruppen er og de bestræber sig på at opføre sig pænt, så er det ikke altid deres små hoveder liige kan styre sig men det er ikke noget der har været et større problem, det har mest været sådan noget med at vente på hinanden mens alle får set det de vil når man godt ved det man selv er vild for at se er i næste lokale.


Det sidste synes jeg også tit man ser (også vi herhjemme), og synes egentlig det er ganske fint. Det er jo en del af det at være meget impulsstyret og så længe de så hører efter når man beder dem om det, så kan jeg ikke se problemet.
Det er lidt som den der restaurant ting om igen (den tråd der var herinde for noget tid siden) at nogle voksne ikke kan tolerere børn i en restaurant, heller ikke selvom de er yderst velopdragne og måske kun nogle enkelte gange skal huskes på at dæmpe sig lidt.


Når jeg tænker på de børnefødselsdage jeg har holdt, så har det været gennemgående, at langt, langt de fleste børn er både søde, velopdragne og hører efter. Men der vil vel altid være nogle børn, som skiller sig lidt ud, kræver lidt ekstra? I min yngste søns klasse er der et par stykker, og det, synes jeg, kan man også se ved skolearrangementer eller hvis man har dem med hjemme til en legeaftale.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf Kattefjæs » 19. jun 2017, 12:44

Det er meget forskelligt, synes jeg. Der er helt sikkert grundlæggende kulturelle forskelle, men der er jo altså masser af mennesker som adopterer deres lokale kultur når de flytter, fordi det bare giver mening. Så så simpelt er det jo ikke.

Jeg rejser meget og oplever at danske børn og teenagere kan fylde utrolig meget i landskabet på rejser fordi en del forældre har den tilgang at børn også har ret til at være med, og andre mennesker skal rumme dem som de er, for man kan ikke gøre noget ved det hvis børn opfører sig træls. Der er nok også et vist ferieelement indblandet - nu har de fri, de gider ikke opdrage, og de skal ikke stå til ansvar overfor fremmede i lufthavne etc. "Det er jo bare børn" har jeg hørt VIRKELIG mange gange - også når grænsen for acceptabel opførsel er overskredet x100.

Jeg er helt med på at børn også skal være med og at de har ret til at eksistere ligesom alle andre, men jeg mener så ikke at de har ret til at eksistere på en måde som kompromitterer andre menneskers evne til at være med. Hvis man ikke kan være i kirken, på restauranten eller museet for skrigeri og løben rundt, så er der KUN plads til børnene - ikke til alle.

Sjovt nok oplever jeg oftest i Danmark at børn og unge er virkelig søde og dejlige, men det handler nok også om at man mest omgås mennesker som er ligesom én selv, så jeg er nok mere tilbøjelig til at have venner med en indstilling til børn som matcher min. Echo chamber og alt det der. Og på ferie lægger man alligevel også kun mærke til dem som er trælse, så det er jo ikke nødvendigvis et særligt repræsentativt billede på virkeligheden. Men det er dog noget jeg har bidt mærke i ved flere lejligheder.

Her i UK, eller dvs. London som nok er en verden for sig, oplever jeg at børn ikke rigtig er tænkt ind i byplanlægning, arbejdsliv og generel samfundsstruktur. Børn er ikke velkomne og inkluderes ikke på samme måde som i DK. Folk græmmes når der kommer børn ind i toget. Der er ingen prioritet i busser - man må kun have sammenklappelige vogne med, og de skal pakkes sammen og barnet skal stå, bæres eller sidde på skødet.

Samtidig er der en udpræget stranger danger, så folk er bange for andre voksne, og man risikerer at blive beskyldt for diverse hvis man taler med andre menneskers børn. Det er nok en del af grunden til at folk er skeptiske overfor at inkludere børn i det hele taget. De lærer ikke rigtig at omgås andre voksne.

Det er i det hele taget lidt pinligt hvis børn larmer/fylder her, så forældre vil hellere have dem derhjemme end tage dem med til ting, eller hyre en babysitter.

Det er måske også en by-ting, men jeg oplever også at de er lidt upraktiske og ikke "kan" tage børnene med, sådan rent logistisk - fx kan man da ikke tage ud hvis det regner, og børnene kan da ikke lege i haven for hvad nu hvis, og nej de må virkelig ikke hjælpe i køkkenet for hvad nu hvis de skærer sig... :stoned:

Det er helt klart en ting der kører for danske forældre og børn; man lader dem lære ting selv, prøve praktiske færdigheder af og pakker ikke ind i vat. Danske børn klatrer i træer, ejer gummistøvler og klipper julepynt. Sådan nogle helt basale ting er der masser af børn og unge som slet ikke får lov til at prøve - og det er bestemt ikke kun i London det er tilfældet. Jeg har mødt det i mange lande. Det er lidt skræmmende hvor clueless de kan være som store teenagere fordi de bare aldrig har gjort noget selv.

Jeg har hørt det samme i stort set alle lande jeg har rejst og arbejdet; danske unge er generelt godt klædt på, er praktisk begavede og det man på engelsk vil kalde "capable".

Så er der jo også det modsatte af de overbeskyttende kulturer; i visse afrikanske kulturer er det normen at børn klarer sig selv fra de mere eller mindre kan stå på benene, så der er ingen kære mor, ingen kram, ingen historier, intet opsyn og ikke noget flæberi fra de er 2-3 år. Det tror jeg til gengæld heller ikke er godt for noget.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf Akehurst2 » 19. jun 2017, 13:02

Kattefjæs skrev:Her i UK, eller dvs. London som nok er en verden for sig, oplever jeg at børn ikke rigtig er tænkt ind i byplanlægning, arbejdsliv og generel samfundsstruktur. Børn er ikke velkomne og inkluderes ikke på samme måde som i DK. Folk græmmes når der kommer børn ind i toget. Der er ingen prioritet i busser - man må kun have sammenklappelige vogne med, og de skal pakkes sammen og barnet skal stå, bæres eller sidde på skødet.



Det er virkelig sært at opleve, og jeg har også bemærket det i New York, det med at der nærmest ikke er (mindre) børn i bybilledet (parker og legepladser undtaget). Og så lægger man selvfølgelig virkelig mærke til dem, når de er der.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf Kattefjæs » 19. jun 2017, 16:39

Akehurst2 skrev:
Kattefjæs skrev:Det er virkelig sært at opleve, og jeg har også bemærket det i New York, det med at der nærmest ikke er (mindre) børn i bybilledet (parker og legepladser undtaget). Og så lægger man selvfølgelig virkelig mærke til dem, når de er der.



Det er noget underligt noget.

Altså jeg hader da også når børn skriger i offentligheden, men når jeg ser hvordan nogle forældre her krymper sig sammen bare fordi deres børn pipper lidt, og hvor lede folk er ved mødre med barnevogne - og ammende mødre især - så græmmer jeg mig helt vildt og får selv lyst til at messe "PLADS TIL ALLE." :lol:

Synes det er synd og skam.

Men jeg er også typen som taler med børn, og laver sjove ansigter i bus og tog hvis underholdningen kan hjælpe på humøret. Det er da bedre end at de sidder og skriger. Man kan jo selv gøre meget for at hjælpe på stemningen. I øvrigt er de fleste børn sjove at tale med.

Okay, man er ikke altid i humør til det, og man er selvfølgelig heller ikke forpligtet, men derfor kan det da være meget hyggeligt. Selvom jeg nogle gange oplever forældre som er meget skeptiske. Men det er forståeligt - især hvis de prøver at lære børnene ikke at gå med fremmede.

Har en i øvrigt dansk kollega som afholder events. Hun havde et for nyligt hvor en familie kom - det var ellers ikke en familieevent, men selvfølgelig var de da velkomne. Min kollega gik så rundt og tog nogle billeder for at dokumentere dagen, og de her børn var tilfældigvis med på et af dem. Hun fik en verbal syngende lussing af moderen som spurgte om hun da ikke vidste at det er ulovligt at fotografere børn, og hvem min kollega havde tænkt sig at sælge de billeder til, og om hun var pervers eller noget... Jow jow.

Så er det ikke så mærkeligt hvis ens børn vokser op uden evnen til at tale med andre mennesker og begå sig socialt!

Sidste år var min kæreste og jeg ude og se et naturreservat. Pludselig kommer en dreng på måske fem år løbende - SKRIGENDE - han kan ikke finde sin mor. Jeg prøver at kalde ham hen til mig og siger at jeg gerne vil hjælpe ham, men han er meget skeptisk og vil ikke i nærheden af mig. Jeg taler roligt til ham, fortæller ham mit navn, og foreslår at jeg følger ham op til indgangen så vi kan finde noget personale. Det går han så med til. På vej derop slapper han lidt af og tager mig i hånden, og så snakker vi helt normalt og jeg får hans navn og mors navn.

Oppe ved personalet er de super gode. Men da jeg ikke giver mine til at gå, siger de at jeg hellere må smutte hvis nu forældrene kommer - så de ikke "tror noget". Jeg spørger så drengen om han er ok med at jeg går nu hvor vi ved at mor er på vej. Han siger det er ok, smiler og vinker. På vej ud går jeg så næsten lige ind i moren, siger hej og at hendes søn er lige derinde - og forklarer hvor jeg fandt ham. Ikke på en bebrejdende måde - eller det var i hvert fald ikke min intention. Men hun går lige forbi uden at tage sine solbriller af, ind til drengene og tager ham op - han er selvfølgelig lykkelig - og kigger så tilbage mod mig. Jeg tror jeg fik elevatorblikket - det er svært at sige bag solbriller - men jeg fik i hvert fald hønserøven. :lol: Så jeg sagde bare hej-hej til drengen og smuttede. Underlig opførsel.

Men min kæreste var ikke den mindste smule overrasket - han fatter slet ikke hvor åbne, inklusive og hands on vi er i Danmark, også med andres børn. For ham virker ovenstående helt normalt.
1
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Håndtering af børn i andre lande, opdragelse mm.

Indlægaf Zoxa » 13. jul 2017, 11:27

Ha ha - så ville hun dø hvis hun så min pung/taske. På 10'ende år er jeg altid udrustet med plaster, sår rens og spray plaster (stopper også bødning og desinficerer) samt tægetang i sommer månederne og er der nogen som slår sig i min datters nærhed (også vildt fremmede børn) er hendes standart udmelding "kom, vi går hen til min mor, hun ordner det...." Jeg er simpelthen den medbragte skadestue i light udgaven. lol
Tæge tangen er også forrygende til splinter og vildfarene fiske kroge...
1

Tilbage til "Børn"