Forvaringsdomme eller ej?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Forvaringsdomme eller ej?

Indlægaf HerErJeg » 19. maj 2017, 14:56

I rigtig mange sager ønsker vi at en forbryder kunne låses inde og nøglen smides væk.
Det var anklagerens ønske for Kundby pigen, at hun skulle anbringes i forvaring, og forhåbentlig ikke lukkes ud før om rigtig rigtig lang tid.
Sådan gik det jo ikke, og 6 år med den indbyggede "rabat", så varer det måske ikke længe før hun er ude igen.
Det samme med sygeplejersken, der blev dømt for drab på 4 patienter. Dommen blev ændret og straffen sat ned til 12 år, og med det samme er forsvareren ude og regne på, hvornår hun måske kan sætte fod uden for fængslet igen.
Den sidste sag er er sagen om Sara der blev smadret til ukendelighed af hendes kæreste i en regulær blodrus, der fik kæresten 12 års fængsel.
Sidste link er til Sara sagen, hvor hendes bror forklarer lidt om de følelser der går gennem en, når det hele rulles ud i retten.
http://ekstrabladet.dk/112/marc-taesked ... en/6673280

Er der noget der provokerer os, hvis de værste "bare" for almindeligt fængsel? Burde vi som samfund sige at nok er nok, og så anbringe dem der virkelig for alvor har trådt ved siden af. Ingen fremstrakt hånd, ingen chance nr. 2?

Ingen af de 3 eksempler er folk der handler i afmagt eller forsvarer deres eget liv. Ingen af dem er ved deres fulde fem, eller har tabt forstanden til mørke kræfter og stemmer i hovedet. Alle 3 sager har en voldsomhed eller en tidsperiode, så det ikke er sket ved et uheld.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Forvaringsdomme eller ej?

Indlægaf kidkomb » 19. maj 2017, 15:08

Jeg tænker godt om konceptet forvaring, men det er ud fra formodninger for jeg ved reelt set intet om praktikken.
Jeg tænker at man får bedre behandlingstilbud?
Jeg er 100% for rehabilitering, men jeg ser gerne længere domme generelt fordi jeg synes at ofrets/ofrenes retsfølelse og sikkerhed må komme i første række.
Jeg synes vi mangler at kigge på hvordan vi eksekverer straffe. Mindre fritid, mere arbejde. Og gerne fysisk arbejde og arbejde med mening i: Økologisk landbrug,, både afgrøder og dyrehold, og ting i den dur. Og tvungen skole med fag som som samfundsvidenskab, matematik og historie. Også gerne musik. Man kunne passende udskifte billardborde, træningsredskaber osv med musikinstrumenter og videomeditationshold (lige cykelbio i træningscentrene)
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Forvaringsdomme eller ej?

Indlægaf kidkomb » 19. maj 2017, 15:13

Og så synes jeg egentlig at man kunne udnytte at rigtig mange kriminelle har brug for at være noget for nogen.
Tilknytningsproblemer er meget ofte en stor del af kriminelles liv ( så vidt jeg har forstået)
Jeg tror ikke at der er noget der er meget mere rehabiliterende at føle at man kan gøre en forskel.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Forvaringsdomme eller ej?

Indlægaf HerErJeg » 19. maj 2017, 15:30

Jeg tænker også bare, at der er virkelig nogen som sælger deres sjæl til djævelen, og de skal aldrig nogensinde have en chance for at gøre det godt igen.
Rockere og pædofile mordere. De få der virkelig bare dræber "for sjov".
Sådan en som Jønke, som næsten har kendis status, det er til at brække sig over, som manden bliver jagtet med en mikrofon i hånden.
Hvis Peter Lundin nogensinde bliver lukket ud, så kunne manden da også stille sig op som mediedarling.
Det er nemlig anden besynderlig side af vores samfund, for nogle hænger stjernestatus på træerne, bare man er tilstrækkelig blæst i hovedet, på den ene eller anden måde.
1
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Forvaringsdomme eller ej?

Indlægaf fisken80 » 19. maj 2017, 16:32

Peter Lundin sidder jo sådan set i forvaring, så hvorfor mener du, at han pludselig bliver lukket ud. Var det ikke netop dét du skrev man sikrede sig med forvaring?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Forvaringsdomme eller ej?

Indlægaf fisken80 » 19. maj 2017, 16:34

kidkomb skrev:Jeg tænker godt om konceptet forvaring, men det er ud fra formodninger for jeg ved reelt set intet om praktikken.
Jeg tænker at man får bedre behandlingstilbud?
Jeg er 100% for rehabilitering, men jeg ser gerne længere domme generelt fordi jeg synes at ofrets/ofrenes retsfølelse og sikkerhed må komme i første række.
Jeg synes vi mangler at kigge på hvordan vi eksekverer straffe. Mindre fritid, mere arbejde. Og gerne fysisk arbejde og arbejde med mening i: Økologisk landbrug,, både afgrøder og dyrehold, og ting i den dur. Og tvungen skole med fag som som samfundsvidenskab, matematik og historie. Også gerne musik. Man kunne passende udskifte billardborde, træningsredskaber osv med musikinstrumenter og videomeditationshold (lige cykelbio i træningscentrene)


Hvis det er fordi du ønsker behandling, så skal den dømte jo have en behandlingsdom, det der hedder psykiatrisk særbehandling. Forvaring idømmer man kun folk, der er mentalt raske, så hvad er det lige du vil behandle dem for?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Forvaringsdomme eller ej?

Indlægaf HappyPaww » 19. maj 2017, 17:04

Slettet
Senest rettet af HappyPaww 20. maj 2017, 08:55, rettet i alt 1 gang.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Forvaringsdomme eller ej?

Indlægaf Akehurst2 » 19. maj 2017, 18:02

fisken80 skrev:Peter Lundin sidder jo sådan set i forvaring, så hvorfor mener du, at han pludselig bliver lukket ud. Var det ikke netop dét du skrev man sikrede sig med forvaring?


Lundin sidder nu på livstid.

Og er vist heller ikke ligefrem på vej ud. Der sidder faktisk en del indsatte i danske fængslet, der har siddet mere end tyve år, så der er nogen, hvor nøglen i hvert fald ikke er rigtig fremme, omend man selvfølgelig ikke kan sige, den nødvendigvis er smidt helt væk.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Forvaringsdomme eller ej?

Indlægaf Akehurst2 » 19. maj 2017, 18:05

fisken80 skrev:
kidkomb skrev:Jeg tænker godt om konceptet forvaring, men det er ud fra formodninger for jeg ved reelt set intet om praktikken.
Jeg tænker at man får bedre behandlingstilbud?
Jeg er 100% for rehabilitering, men jeg ser gerne længere domme generelt fordi jeg synes at ofrets/ofrenes retsfølelse og sikkerhed må komme i første række.
Jeg synes vi mangler at kigge på hvordan vi eksekverer straffe. Mindre fritid, mere arbejde. Og gerne fysisk arbejde og arbejde med mening i: Økologisk landbrug,, både afgrøder og dyrehold, og ting i den dur. Og tvungen skole med fag som som samfundsvidenskab, matematik og historie. Også gerne musik. Man kunne passende udskifte billardborde, træningsredskaber osv med musikinstrumenter og videomeditationshold (lige cykelbio i træningscentrene)


Hvis det er fordi du ønsker behandling, så skal den dømte jo have en behandlingsdom, det der hedder psykiatrisk særbehandling. Forvaring idømmer man kun folk, der er mentalt raske, så hvad er det lige du vil behandle dem for?


Præcis - man skal jo netop være egnet til straf for at få en forvaringsdom.

Når en forvaringsdom så indebærer en konkret gentagelsesrisiko og kun bruges ved personfarlug kriminalitet, så betyder det selvfølgelig at behandling vil være en naturlig del af afsoningen.
0
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Forvaringsdomme eller ej?

Indlægaf fisken80 » 19. maj 2017, 18:28

Akehurst2 skrev:
fisken80 skrev:Peter Lundin sidder jo sådan set i forvaring, så hvorfor mener du, at han pludselig bliver lukket ud. Var det ikke netop dét du skrev man sikrede sig med forvaring?


Lundin sidder nu på livstid.

Og er vist heller ikke ligefrem på vej ud. Der sidder faktisk en del indsatte i danske fængslet, der har siddet mere end tyve år, så der er nogen, hvor nøglen i hvert fald ikke er rigtig fremme, omend man selvfølgelig ikke kan sige, den nødvendigvis er smidt helt væk.


Det er da rigtigt. Jeg mente han sad i forvaring, men han fik livstid og sidder nu på 16. År mener jeg det er. Og sidst jeg læste om ham var der ingen udsigt til at han ville komme ud. Så man behøves ikke blive idømt forvarring for at sidde i rigtig rigtig mange år.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Forvaringsdomme eller ej?

Indlægaf fisken80 » 19. maj 2017, 18:30

Akehurst2 skrev:
fisken80 skrev:
kidkomb skrev:Jeg tænker godt om konceptet forvaring, men det er ud fra formodninger for jeg ved reelt set intet om praktikken.
Jeg tænker at man får bedre behandlingstilbud?
Jeg er 100% for rehabilitering, men jeg ser gerne længere domme generelt fordi jeg synes at ofrets/ofrenes retsfølelse og sikkerhed må komme i første række.
Jeg synes vi mangler at kigge på hvordan vi eksekverer straffe. Mindre fritid, mere arbejde. Og gerne fysisk arbejde og arbejde med mening i: Økologisk landbrug,, både afgrøder og dyrehold, og ting i den dur. Og tvungen skole med fag som som samfundsvidenskab, matematik og historie. Også gerne musik. Man kunne passende udskifte billardborde, træningsredskaber osv med musikinstrumenter og videomeditationshold (lige cykelbio i træningscentrene)


Hvis det er fordi du ønsker behandling, så skal den dømte jo have en behandlingsdom, det der hedder psykiatrisk særbehandling. Forvaring idømmer man kun folk, der er mentalt raske, så hvad er det lige du vil behandle dem for?


Præcis - man skal jo netop være egnet til straf for at få en forvaringsdom.

Når en forvaringsdom så indebærer en konkret gentagelsesrisiko og kun bruges ved personfarlug kriminalitet, så betyder det selvfølgelig at behandling vil være en naturlig del af afsoningen.


Men hvilken behandling? Hvis man ikke er syg, mener jeg. Altså jeg spørger af nysgerrighed, fordi jeg spekulerer på, hvilken behandling man giver forvaringdømte
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Forvaringsdomme eller ej?

Indlægaf paint » 19. maj 2017, 18:31

Akehurst2 skrev:
fisken80 skrev:Peter Lundin sidder jo sådan set i forvaring, så hvorfor mener du, at han pludselig bliver lukket ud. Var det ikke netop dét du skrev man sikrede sig med forvaring?


Lundin sidder nu på livstid.

Og er vist heller ikke ligefrem på vej ud. Der sidder faktisk en del indsatte i danske fængslet, der har siddet mere end tyve år, så der er nogen, hvor nøglen i hvert fald ikke er rigtig fremme, omend man selvfølgelig ikke kan sige, den nødvendigvis er smidt helt væk.


Ja, det kan man vist roligt sige. Palle Sørensen, sad i ca. 34 år (han blev vist lukket ud som 78-årig). Der er også nogle stykker, for hvem livstid, har været livstid. de er simpelthen døde i fængslet. Der sidder nogle stykker nu, som sidder på syvogtyvende og otteogtyvende år.

Mht. til Lundin, så tror jeg at nøglen ligger ret langt ude i fremtiden. Han har siddet 16 år nu, og jeg tror ikke at han bliver én af dem, der rammer gennemsnittet for livstidsdømte (16.9 år)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Forvaringsdomme eller ej?

Indlægaf landsbytossen » 19. maj 2017, 18:36

Jeg kan huske, at anklageren i Lundinsagen gik efter en livtidsdom i stedet for den anbefalede forvaring. Ved en forvaringsdom kunne man risikere, at Lundin kom ud tidligere end ved en livstidsdom.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forvaringsdomme eller ej?

Indlægaf Slettet bruger » 19. maj 2017, 19:41

HappyPaww skrev:Jeg synes forvaring er en passende dom i mange tilfælde - og den bruges ikke nok. Hardcore Pædofile, koldblodige mordere, forældre der dræber deres børn o.lign.


Forældre der dræber deres børn, kan kun gøre det én gang, så bliver eventuelle resterende børn nok fjernet. Hvad er pointen i at sætte dem i forvaring? De er vel ikke specielt farlige for resten af verden, og en betingelse for at komme i forvaring er at man skal være specielt farlig.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Forvaringsdomme eller ej?

Indlægaf HappyPaww » 19. maj 2017, 20:06

Slettet
Senest rettet af HappyPaww 20. maj 2017, 08:56, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"