Danskerne skifter navn som aldrig før

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf Wizzze » 19. maj 2017, 12:10

Næsten 5.000 danskere skiftede navn sidste år, og vi taler ikke om at de blev gift eller skilt, og ændrede efternavn, nej det er fornavnet / identiteten det handler om.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danma ... -identitet

https://www.kristeligt-dagblad.dk/famil ... e-i-stedet

Har du skiftet navn, eller overvejet at gøre det?

Jeg har aldrig helt forstået ønsket/behovet for at skifte navn, men jeg har så heller ikke oplevet nogen kriser eller problemer med mit navn.
(Fornavnet altså, har nok set en milliard fejlstavninger af efternavnet, men det er en anden historie)

Jeg kan læse at nogle Hans´er, hellere vil hedde Christian (mit navn). Det forstår man jo godt (pænt kongeligt navn :klap: ) Men hvad er der nu galt med Hans :gruble: og hvorfor så ikke skifte til Hans-Christian, som jo er et fint dansk navn, og bibeholder Hans "i systemet" :gruble:
Senest rettet af Wizzze 19. maj 2017, 12:16, rettet i alt 2 gange.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6594

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf Sophaya » 19. maj 2017, 12:12

Jeg har to fornavne og bliver kun kaldt det ene. Jeg har ikke fået fjernet det andet sådan rent formelt og på papiret, men min facebook og alle steder jeg fremgår på arbejde og frivilligt arbejde afspejler, at jeg kun bruger det ene :)
Senest rettet af Sophaya 19. maj 2017, 18:17, rettet i alt 1 gang.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf mariannaa » 19. maj 2017, 12:17

Nej det har jeg ikke overvejet, jeg synes at jeg har et okay navn. Dog ville jeg nok have skiftet det hvis min mor, da jeg blev født, havde fået sit ønske opfyldt ( det gjorde hun så heldigvis ikke) hun ville gerne have haft at jeg skulle hedde Yvonne.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf Spjaerten » 19. maj 2017, 12:22

Jeg føler mig ret Royal med mine 4 navne.
Er egentlig ikke ked af dem. Men det er ialt 30 bogstaver og inkl Ø. Ret besværligt med flybilletter osv. Så har da overvejet om der skulle skæres i dem.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf Jasmin » 19. maj 2017, 12:23

Wizzze skrev:Næsten 5.000 danskere skiftede navn sidste år, og vi taler ikke om at de blev gift eller skilt, og ændrede efternavn, nej det er fornavnet / identiteten det handler om.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danma ... -identitet

https://www.kristeligt-dagblad.dk/famil ... e-i-stedet

Har du skiftet navn, eller overvejet at gøre det?

Jeg har aldrig helt forstået ønsket/behovet for at skifte navn, men jeg har så heller ikke oplevet nogen kriser eller problemer med mit navn.
(Fornavnet altså, har nok set en milliard fejlstavninger af efternavnet, men det er en anden historie)

Jeg kan læse at nogle Hans´er, hellere vil hedde Christian (mit navn). Det forstår man jo godt (pænt kongeligt navn :klap: ) Men hvad er der nu galt med Hans :gruble: og hvorfor så ikke skifte til Hans-Christian, som jo er et fint dansk navn, og bibeholder Hans "i systemet" :gruble:
Næ, godt tilfreds med mit.

Hans er vel også et kongeligt navn? Jeg mener, hedder han ikke Hans Majestæt? :gruble:
2
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf Akehurst2 » 19. maj 2017, 12:26

Har aldrig overvejet at skifte navn, selvom det er besværligt med ø'et i udlandet.

Men synes egentlig også, det er fint nok at hedde noget med et dansk bogstav.
0
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf Hewlett » 19. maj 2017, 12:35

Jeg har også 4 navne og selvom jeg er tilfreds med dem alle, synes jeg stadig det er en smule træls at sammentrækningen af mine to mellemnavne ofte får mig til at hedde "Gris" på flybilletter.

I skrivefelter på nettet har jeg lært at ignorere "skriv dit fulde navn", for der er sjældent plads. Så bliver mit efternavn altid til "Ha" eller "Hanse". Hanse Manse... Nej tak.

Men! Ovenstående er altså ikke nok til at få mig til at skifte navn.
Kender to som har skiftet dele eller hele navne og det var lige mærkeligt begge gange. I mine øjne vil de altid være en *indsæt deres gamle navn* fremfor det nye.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf billiebean » 19. maj 2017, 12:37

Jeg har et langt dobbeltnavn og er hele min skolegang blevet kaldet en bogstavsforkortelse - a la "HP" eller "MC". Og da jeg i min familie blot kaldes mit andet navn, har jeg mange gange overvejet at få sløjfet det første navn. Men omvendt er jeg glad for mit navn. Synes det er pænt. Folk er bare dovne :P Har dog besluttet at jeg næste gang jeg begynder et nyt sted vil præsentere mig med mit andet navn.
0
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf fisken80 » 19. maj 2017, 12:46

Jasmin skrev:
Wizzze skrev:Næsten 5.000 danskere skiftede navn sidste år, og vi taler ikke om at de blev gift eller skilt, og ændrede efternavn, nej det er fornavnet / identiteten det handler om.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danma ... -identitet

https://www.kristeligt-dagblad.dk/famil ... e-i-stedet

Har du skiftet navn, eller overvejet at gøre det?

Jeg har aldrig helt forstået ønsket/behovet for at skifte navn, men jeg har så heller ikke oplevet nogen kriser eller problemer med mit navn.
(Fornavnet altså, har nok set en milliard fejlstavninger af efternavnet, men det er en anden historie)

Jeg kan læse at nogle Hans´er, hellere vil hedde Christian (mit navn). Det forstår man jo godt (pænt kongeligt navn :klap: ) Men hvad er der nu galt med Hans :gruble: og hvorfor så ikke skifte til Hans-Christian, som jo er et fint dansk navn, og bibeholder Hans "i systemet" :gruble:
Næ, godt tilfreds med mit.

Hans er vel også et kongeligt navn? Jeg mener, hedder han ikke Hans Majestæt? :gruble:


Danmark har haft en kong Hans selvom det er mange århundreder siden. Så Hans ER et kongenavn
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf Wizzze » 19. maj 2017, 12:52

fisken80 skrev:
Jasmin skrev:
Wizzze skrev:Næsten 5.000 danskere skiftede navn sidste år, og vi taler ikke om at de blev gift eller skilt, og ændrede efternavn, nej det er fornavnet / identiteten det handler om.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danma ... -identitet

https://www.kristeligt-dagblad.dk/famil ... e-i-stedet

Har du skiftet navn, eller overvejet at gøre det?

Jeg har aldrig helt forstået ønsket/behovet for at skifte navn, men jeg har så heller ikke oplevet nogen kriser eller problemer med mit navn.
(Fornavnet altså, har nok set en milliard fejlstavninger af efternavnet, men det er en anden historie)

Jeg kan læse at nogle Hans´er, hellere vil hedde Christian (mit navn). Det forstår man jo godt (pænt kongeligt navn :klap: ) Men hvad er der nu galt med Hans :gruble: og hvorfor så ikke skifte til Hans-Christian, som jo er et fint dansk navn, og bibeholder Hans "i systemet" :gruble:
Næ, godt tilfreds med mit.

Hans er vel også et kongeligt navn? Jeg mener, hedder han ikke Hans Majestæt? :gruble:


Danmark har haft en kong Hans selvom det er mange århundreder siden. Så Hans ER et kongenavn


Meeen, han var jo lidt vattet, han kunne ikke rigtig holde gang i Kalmarunionen, og så havde han jo den pinlige affære i Ditmarsken, der er nok en grund til at der ikke kom flere Hans´er ;)
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9549

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf FrøkenM » 19. maj 2017, 13:40

Jeg har overvejet at få slettet mit efternavn og så bare bruge mit mellemnavn. Det er det, jeg bruger altid, men jeg ved ikke om jeg gør det. Hvis jeg gør det, så skulle det være for at tage min fars mellemnavn, som begge mine fætre også har. (det er min fars efternavn, jeg aldrig bruger) men det ved jeg at han vil have det svært med. Så jeg tror bare, at jeg lader det være som det er :)
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8236

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf Fru Himmelblå » 19. maj 2017, 13:59

Da min kæreste gjorde det klart, at han aldrig vil gå med til mit favorit navn til en eventuelt barn ( :cuss: dumme ham), overvejede jeg i et flygtigt sekund, selv at tage navnet. Jeg har aldrig brudt mig synderligt om mit eget navn, men på den anden side tror jeg ikke, jeg ville kunne vende mig til et andet navn.
Mit navn irriterer mig ikke nok til, at jeg vil bruge tid på at ændre det.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf Sevii » 19. maj 2017, 14:02

Ja, ændrede mit fornavn for 8 år siden. Jeg var ikke så gammel (teenager), men jeg havde aldrig kaldt mig mit eget navn. Jeg er utrolig glad for mine forældre tog mig seriøst og lod mig ændre mit navn, fordi det værste var, når folk (som lærere, læger) blev ved med at kalde mig det gamle navn.
Det er egentlig mærkeligt, men lige siden jeg var barn, kunne jeg bare ikke lide mit navn.
0
:banan: :banan:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf dgd2007 » 19. maj 2017, 14:19

Wizzze skrev:[...]
Jeg kan læse at nogle Hans´er, hellere vil hedde Christian (mit navn). Det forstår man jo godt (pænt kongeligt navn :klap: ) Men hvad er der nu galt med Hans :gruble: og hvorfor så ikke skifte til Hans-Christian, som jo er et fint dansk navn, og bibeholder Hans "i systemet" :gruble:

Det kan ikke være det royale aspekt, for vi har da også haft en Hans som konge! :)
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Danskerne skifter navn som aldrig før

Indlægaf JoyNips » 19. maj 2017, 14:33

Vi skifter efternavn og i den forbindelse dropper min kæreste halvdelen af sit dobbeltfornavn. Jeg beholder derimod mit dobbeltfornavn selvom jeg kun bruger den første del.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Livets forhold"