Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf Slettet bruger » 5. maj 2017, 17:05

Pølsemix skrev:
paint skrev:
Men han siger jo netop i linket fra Jyllandsposten, at han har gennemlæst og godkendt manuskriptet?

"og 2-3 måneder senere fik jeg manuskriptet, læste det og sagde god for det."

Men derfor kan det jo godt være journalisten, som har skrevet en 'google-bog'. Khader, sidder vel ikke og gennempløjer Wikipedia for at se, om der skulle være 'lånt' lidt derfra.

Hvis Khader har sendt litteraturhenvisninger til journalisten burde en gennemlæsning vel få ham til at studse over de afsnit der ikke var dækket af disse..


Jeg tror Khader er fuld af løgn og at journalisten kan bevise det med emails.

Den forklaring afviser medforfatter og journalist Stig Matthiesen over for avisen.

- Jeg har ikke oversat ét ord fra engelsk til dansk. Alt, hvad der er kommet i "Hjertet Bløder", kommer fra Naser. Enten har jeg hørt ham holde foredrag, han har skypet fra Washington, eller han har sendt mig tekster på dansk.

- Altså ikke en eneste indholdsmæssig tilføjelse fra min side til Nasers talte ord eller fremsendte materiale, siger Stig Matthiesen.


Men der kommer vel en retssag om hvem af dem der er skyldige - Matthiesen lever jo af at skrive, så han bliver nødt til at rense sig.

Det ville overraske mig meget hvis det ikke var Khader.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf Slettet bruger » 5. maj 2017, 17:09

JJL skrev:Det er ikke første gang, at Khader lader sig kraftigt inspirere af andre uden at gøre opmærksom på det.

http://politiken.dk/kultur/art5678667/N ... -kritikere


Heh, nogen burde gå hans stuff igennem. Han har vist skrevet flere bøger end de 2 der nævnes her i tråden.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf paint » 5. maj 2017, 17:11

eks-Maupassant skrev:
Pølsemix skrev:
paint skrev:
Men han siger jo netop i linket fra Jyllandsposten, at han har gennemlæst og godkendt manuskriptet?

"og 2-3 måneder senere fik jeg manuskriptet, læste det og sagde god for det."

Men derfor kan det jo godt være journalisten, som har skrevet en 'google-bog'. Khader, sidder vel ikke og gennempløjer Wikipedia for at se, om der skulle være 'lånt' lidt derfra.

Hvis Khader har sendt litteraturhenvisninger til journalisten burde en gennemlæsning vel få ham til at studse over de afsnit der ikke var dækket af disse..


Jeg tror Khader er fuld af løgn og at journalisten kan bevise det med emails.

Den forklaring afviser medforfatter og journalist Stig Matthiesen over for avisen.

- Jeg har ikke oversat ét ord fra engelsk til dansk. Alt, hvad der er kommet i "Hjertet Bløder", kommer fra Naser. Enten har jeg hørt ham holde foredrag, han har skypet fra Washington, eller han har sendt mig tekster på dansk.

- Altså ikke en eneste indholdsmæssig tilføjelse fra min side til Nasers talte ord eller fremsendte materiale, siger Stig Matthiesen.


Men der kommer vel en retssag om hvem af dem der er skyldige - Matthiesen lever jo af at skrive, så han bliver nødt til at rense sig.

Det ville overraske mig meget hvis det ikke var Khader.


Det vil undre mig, hvis det er ham. (Nogle) Journalister, render jo kendte/semikendte på dørene for at få lov til at skrive en bog om dem, fordi det giver relativt godt hvis bogen sælger. Der er journalister der lever af det. Og naturligvis er den pågældende journalist nødt til at nægte det. Det er hans levebrød der står på spil.

Men det vil jo vise sig, hvis han (journalisten) kan dokumentere det. Det med skype og noget han husker at have hørt fra foredrag, lyder lidt luftigt, og er typisk sådan noget folk smider ud, fordi det er svært at modbevise.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf Slettet bruger » 5. maj 2017, 17:24

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:
Pølsemix skrev:
paint skrev:
Men han siger jo netop i linket fra Jyllandsposten, at han har gennemlæst og godkendt manuskriptet?

"og 2-3 måneder senere fik jeg manuskriptet, læste det og sagde god for det."

Men derfor kan det jo godt være journalisten, som har skrevet en 'google-bog'. Khader, sidder vel ikke og gennempløjer Wikipedia for at se, om der skulle være 'lånt' lidt derfra.

Hvis Khader har sendt litteraturhenvisninger til journalisten burde en gennemlæsning vel få ham til at studse over de afsnit der ikke var dækket af disse..


Jeg tror Khader er fuld af løgn og at journalisten kan bevise det med emails.

Den forklaring afviser medforfatter og journalist Stig Matthiesen over for avisen.

- Jeg har ikke oversat ét ord fra engelsk til dansk. Alt, hvad der er kommet i "Hjertet Bløder", kommer fra Naser. Enten har jeg hørt ham holde foredrag, han har skypet fra Washington, eller han har sendt mig tekster på dansk.

- Altså ikke en eneste indholdsmæssig tilføjelse fra min side til Nasers talte ord eller fremsendte materiale, siger Stig Matthiesen.


Men der kommer vel en retssag om hvem af dem der er skyldige - Matthiesen lever jo af at skrive, så han bliver nødt til at rense sig.

Det ville overraske mig meget hvis det ikke var Khader.


Det vil undre mig, hvis det er ham. (Nogle) Journalister, render jo kendte/semikendte på dørene for at få lov til at skrive en bog om dem, fordi det giver relativt godt hvis bogen sælger. Der er journalister der lever af det. Og naturligvis er den pågældende journalist nødt til at nægte det. Det er hans levebrød der står på spil.

Men det vil jo vise sig, hvis han (journalisten) kan dokumentere det. Det med skype og noget han husker at have hørt fra foredrag, lyder lidt luftigt, og er typisk sådan noget folk smider ud, fordi det er svært at modbevise.


Nej Skype/foredrag dur overhovedet ikke som forsvar, ikke fordi man ikke kan modbevise det, men fordi det simpelthen er umuligt, at man skriver noget ned fra skype og det så ender med at være plagiat. Som journalist ved man jo godt, at den er der ingen der hopper på.

Det er ikke fordi man ikke kan be/modbevise det, men fordi "this can't be what happened".

Men han siger så også at Khader sendte ham tekst. Og det går jeg ud fra han nemt kan bevise.

Har svært ved at forestille mig at han, som journalist, går ud og siger han har beviser i emails vel vidende at han ingen har - det ville jo være et dobbelt selvmord på hans levebrød.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf Slettet bruger » 5. maj 2017, 17:25

Men vi må vædde en internet-kage om det :)

Jeg satser den her, på at Khader er den skyldige

Billede
1
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7851

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf Nicolait » 6. maj 2017, 00:53

paint skrev:
Nicolait skrev:Indtilvidere er det svært at vide, hvad der er op og ned i sagen, indtil der kommer nogle beviser på bordet.

Men man undrer sig over, at man lægger navn til noget, som man ikke selv har gennemlæst.

Når jeg ser forsiden, så får jeg dog indtrykket af at det er Khaders bog, som han er ophavsmand bag bogen, og han har fået hjælp til at skrive den af journalisten.


Men han siger jo netop i linket fra Jyllandsposten, at han har gennemlæst og godkendt manuskriptet?

"og 2-3 måneder senere fik jeg manuskriptet, læste det og sagde god for det."

Men derfor kan det jo godt være journalisten, som har skrevet en 'google-bog'. Khader, sidder vel ikke og gennempløjer Wikipedia for at se, om der skulle være 'lånt' lidt derfra.


Nej er nok rigtigt. Men hvis man læser manuskriptet til bogen og støder på en anekdote fra ens liv, i det her tilfælde med brødet, bør man ikke stoppe op og tænke at den historie kender jeg ikke i relation til min familie. Hvorfor er den med i bogen? Der behøver man ikke have tjekket internettet igennem først.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. maj 2017, 06:15

Forlaget har trukket bogen tilbage med øjeblikkelig virkning og vil destruere oplaget omgående.
Det tror jeg ikke, at de ville gøre, hvis de ikke havde set noget temmelig tungtvejende dokumentation.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf Hunkat » 6. maj 2017, 06:20

DetSorteCirkus skrev:Forlaget har trukket bogen tilbage med øjeblikkelig virkning og vil destruere oplaget omgående.
Det tror jeg ikke, at de ville gøre, hvis de ikke havde set noget temmelig tungtvejende dokumentation.


Man kan se dokumentationen her: http://www.weekendavisen.dk/sites/default/files/mediafiles/4/Hjertet_bl__der.pdf
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf paint » 6. maj 2017, 07:18

Hunkat skrev:
DetSorteCirkus skrev:Forlaget har trukket bogen tilbage med øjeblikkelig virkning og vil destruere oplaget omgående.
Det tror jeg ikke, at de ville gøre, hvis de ikke havde set noget temmelig tungtvejende dokumentation.


Man kan se dokumentationen her: http://www.weekendavisen.dk/sites/default/files/mediafiles/4/Hjertet_bl__der.pdf


At det er et plagiat, er der vist ingen der betvivler. Spørgsmålet er hvem, der har plagieret.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf ajnaM » 6. maj 2017, 08:02

Det er jo ikke første gang, og ikke samme journalist. Så jeg tænker umiddelbart, det er Khader selv.

Samtidig tænker jeg, at man som journalist skal være godt dum for at skrive endnu en interviewbog (som mikrofonholder) for en mand, der tidligere er blevet kritiseret for at plagiere. Bliver en journalist mistænkt for at fifle med sandheden, har du nogle svære år foran dig. Skulle jeg nogensinde selv skrive en bog for Naser Khader (god forbid), ville jeg godt nok sørge for at have dokumentationen i orden. Det har jo nærmest været et spørgsmål om tid, før nogen kastede sig over hans bøger.

Og så kan jeg ikke forstå, skulle det være journalisten, at Khader ikke har studset over de falske personlige anekdoter, når han har læst bogen igennem.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf paint » 6. maj 2017, 08:28

ajnaM skrev:Det er jo ikke første gang, og ikke samme journalist. Så jeg tænker umiddelbart, det er Khader selv.

Samtidig tænker jeg, at man som journalist skal være godt dum for at skrive endnu en interviewbog (som mikrofonholder) for en mand, der tidligere er blevet kritiseret for at plagiere. Bliver en journalist mistænkt for at fifle med sandheden, har du nogle svære år foran dig. Skulle jeg nogensinde selv skrive en bog for Naser Khader (god forbid), ville jeg godt nok sørge for at have dokumentationen i orden. Det har jo nærmest været et spørgsmål om tid, før nogen kastede sig over hans bøger.

Og så kan jeg ikke forstå, skulle det være journalisten, at Khader ikke har studset over de falske personlige anekdoter, når han har læst bogen igennem.


Måske har Khader ikke engang gidet at læse det hele igennem? Jeg kunne godt forestille mig, at han har tænkt at det var journalistens opgave at finde 'stof' at fylde lidt ud med, hist og her., samt at journalisten vel også havde en vis digterisk frihed til at få bogen til at hænge sammen.

Har man ikke før hørt, at dén slags bøger, senere, er blevet kritiseret af den skildrede person, fordi der var passager som vedkommende ikke ville vedkende sig udlægningen af? Det synes jeg at kunne huske noget om. Og dét, kunne tyde på at folk bare overlader det til journalisten, efter at have givet et par stikord og lidt løs snak om, hvad der skulle med.

Khader,kommer jo selv fra Syrien og kender vel derfor en del til arabisk kultur, også arabiske heste. Dét behøver han vel ikke sidde at slå op på Wikipedia?

Jeg ved ikke om det er tilfældet, men det ligner en der har siddet og researchet efter noget der kunne bruges til at fylde lidt ud med. Om det så også er tilfældet, kan jeg naturligvis ikke vide. Men jeg tror sgu Khader er for doven/optaget af andre ting, til at sidde og pløje Wikipedia igennem eller skrive lange afsnit af fra andre bøger. Dét er jo journalistens arbejde at skrive og redigere bogen, og få det hele til at ligne noget fra Khaders hånd.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf ajnaM » 6. maj 2017, 08:29

paint skrev:
Måske har Khader ikke engang gidet at læse det hele igennem? Jeg kunne godt forestille mig, at han har tænkt at det var journalistens opgave at finde 'stof' at fylde lidt ud med, hist og her., samt at journalisten vel også havde en vis digterisk frihed til at få bogen til at hænge sammen.

Har man ikke før hørt, at dén slags bøger, senere, er blevet kritiseret af den skildrede person, fordi der var passager som vedkommende ikke ville vedkende sig udlægningen af? Det synes jeg at kunne huske noget om. Og dét, kunne tyde på at folk bare overlader det til journalisten, efter at have givet et par stikord og lidt løs snak om, hvad der skulle med.

Khader,kommer jo selv fra Syrien og kender vel derfor en del til arabisk kultur, også arabiske heste. Dét behøver han vel ikke sidde at slå op på Wikipedia?

Jeg ved ikke om det er tilfældet, men det ligner en der har siddet og researchet efter noget der kunne bruges til at fylde lidt ud med. Om det så også er tilfældet, kan jeg naturligvis ikke vide. Men jeg tror sgu Khader er for doven/optaget af andre ting, til at sidde og pløje Wikipedia igennem eller skrive lange afsnit af fra andre bøger. Dét er jo journalistens arbejde at skrive og redigere bogen, og få det hele til at ligne noget fra Khaders hånd.


I så fald er Khader lige så dum. Han sætter sit navn på en bog, så er det mindste, han kan gøre, da at læse den igennem.

I øvrigt er det nu kommet frem, at også Stig Matthiesen er blevet kritiseret for at plagiere. :lol: Så er vi vist lige vidt.

http://askerboye.dk/plagiat-iii/



(I øvrigt mistænker jeg Khader for at have behov for at slå det meste op på Wikipedia... :genert:)
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
JJL
Indlæg: 112
Tilmeldt: 30. nov 2016, 08:43
Kort karma: 3
Likede indlæg: 54

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf JJL » 6. maj 2017, 10:29

Når begge har en forhistorie med at citere uden anførselstegn, så kan der komme underholdning ud af det. Bare utroligt at én eller begge gør det igen.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf dgd2007 » 6. maj 2017, 10:35

Tumpe! Nu gik det ellers lige så godt for de Konservative :)
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Nasser Khader plagierer - og er meget rystet over sig selv

Indlægaf dgd2007 » 6. maj 2017, 10:37

Jeg læste for ørvigt en bog af, fra før han blev politiker. Jeg mener, den hed "Ære og skam" om hans opvækst og arabisk mentalitet kontra dansk. Jeg ved selvfølgelig ikke, om han selv havde skrevet den, men den var faktisk meget interessant.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"