8. Marts. Stadig noget at kæmpe for ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

8. Marts. Stadig noget at kæmpe for ?

Indlægaf Jørn » 8. mar 2017, 18:12

Hvad siger kvinderne her ...

:blomst:

Mænd må gerne være med ...

:blomst:

8. Marts = Kvindernes Internationale Kampdag ....

:fløjt:

Er der, stadig, noget at kæmpe for / kæmpe om - Internationalt / nationalt ?
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: 8. Marts. Stadig noget at kæmpe for ?

Indlægaf Neenah » 8. mar 2017, 19:56

Jeg forstår ikke man kan stille det spørgsmål. Selvfølgelig er der det.
1
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: 8. Marts. Stadig noget at kæmpe for ?

Indlægaf Oveditlevsen » 8. mar 2017, 20:53

Globalt set, ja.
Danmark specifikt, nej, medmindre man tager en svensk feminists briller på :shock: Hen vil nok kunne finde noget :sarkasme:
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: 8. Marts. Stadig noget at kæmpe for ?

Indlægaf Madam Pomfrey » 8. mar 2017, 21:13

der er i den grad noget at kæmpe for, særligt globalt, men bestemt også lokalt!
Jeg synes det er en vigtig dag, og det er rigtig godt at fokus bliver skærpet denne ene gang årligt.
jeg er ikke selv den store aktivist på en dag som denne, men jeg suger til mig af de mange informationer.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: 8. Marts. Stadig noget at kæmpe for ?

Indlægaf Madam Pomfrey » 8. mar 2017, 21:17

jeg synes faktisk det fokus tv2 har haft på kønsroller, ved at spørge 600 gymnasieelever er ret intressant, og siger ret meget om hvor store forskelle der fortsat er på mænd og kvinder i dagens danmark, selv hos de unge der jo om nogen er vokset op i en tid hvor ligestilling har været i fokus.
De unge oplever at der er en forskel, og det synes jeg vi skal tage ret alvorligt, og vi skal gøre os umage med at eliminere forskellene de oplever.

Forskelle der måske globalt set er i petitesse kategorien, men de gør immervæk en forskel!
f.x. at unge kvinder der har haft mange partnere, de omtales som værende billige, de bliver rynket på næsen af. Unge mænd med partnere i samme antal, de er seje, de er gode til at score...
At man til stadighed pålægger kvinder et ansvar for seksuelle krænkelser og overgreb, fordi de f.x. var udfordrende klædt, de flirtede... NEJ... BARE NEJ!
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 363
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 461

Re: 8. Marts. Stadig noget at kæmpe for ?

Indlægaf Ubiquitous » 8. mar 2017, 23:56

Madam Pomfrey skrev:jeg synes faktisk det fokus tv2 har haft på kønsroller, ved at spørge 600 gymnasieelever er ret intressant, og siger ret meget om hvor store forskelle der fortsat er på mænd og kvinder i dagens danmark, selv hos de unge der jo om nogen er vokset op i en tid hvor ligestilling har været i fokus.
De unge oplever at der er en forskel, og det synes jeg vi skal tage ret alvorligt, og vi skal gøre os umage med at eliminere forskellene de oplever.


Jeg synes ikke man skal eliminere alle forskelle mellem mænd og kvinder. Jeg synes man skal give kønnene lige muligheder, og det synes jeg man har opnået i Danmark. Dermed mener jeg ikke, at der er mere at kæmpe for.

Forskelle der måske globalt set er i petitesse kategorien, men de gør immervæk en forskel!
f.x. at unge kvinder der har haft mange partnere, de omtales som værende billige, de bliver rynket på næsen af. Unge mænd med partnere i samme antal, de er seje, de er gode til at score...
At man til stadighed pålægger kvinder et ansvar for seksuelle krænkelser og overgreb, fordi de f.x. var udfordrende klædt, de flirtede... NEJ... BARE NEJ!


Der vil altid være idioter (af begge køn).
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: 8. Marts. Stadig noget at kæmpe for ?

Indlægaf JoyNips » 9. mar 2017, 07:28

Ja, det synes jeg absolut. For nok har vi lige muligheder, men på mange områder er der stadig plads til forbedring.

Et eksempel her kunne være fokusset på grand prix vinderens krop og hvorvidt hendes bryster er ægte. Den slags havde vi ikke talt om med en mandlig vinder. Og jeg ser adskillige tv-reklamer der spiller på "min kone er skidesur". Det billeder er jeg ærlig talt lidt træt af. For slet ikke at tale om, hvordan vi betragter kvinders og mænds seksualitet forskelligt.

Jeg siger dermed ikke, at der ikke også er noget at hente den anden vej. Mænds barsel er fx helt håbløs, i min optik. Og mænd er overrepræsenterede i statistikker for kriminalitet, selvmord, misbrug etc. Her skal der selvfølgelig også sættes ind.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: 8. Marts. Stadig noget at kæmpe for ?

Indlægaf Madam Pomfrey » 9. mar 2017, 07:30

Ubiquitous skrev:
Jeg synes ikke man skal eliminere alle forskelle mellem mænd og kvinder. Jeg synes man skal give kønnene lige muligheder, og det synes jeg man har opnået i Danmark. Dermed mener jeg ikke, at der er mere at kæmpe for.

,,,,

Der vil altid være idioter (af begge køn).


Det synes jeg heller ikke man skal, jeg er af den overbevisning at der er (væsentlige) forskelle på mænd og kvinder som køn, og at det ligger i os ret genetisk, og det skal man ikke nødvendigvis bekæmpe.

Lige muligheder har vi nok i meget høj grad opnået, det er jeg enig i, men har vi opnået det på resultatsiden? Det tror jeg ikke helt vi har, slet ikke når vi ser på lønsiden! - kvinder i samme høje stillinger som mænd, der præsterer på helt samme niveau, får mindre i løn, om det så er fordi kvinden er dårligere til at forhandle, kræve sit værd - det er måske rigtigt, men der er stadig en forskel, som skaber ulighed.
Og ser man på typiske kvindefag vs. typiske mandefag, hvor uddannelsesniveauet er sammenligneligt, så er kvindernes løn betragteligt lavere, pensionen dårligere - det kan vi godt gøre bedre!

idioti er der da sikker tale om, men så længe denne idioti trækker holdninger ind i samfundet, holdninger folk er vidende om eksisterer, oplever eksisterer, hører dem udtalt - så er vi efter min mening lang fra målet. Og f.x. holdninger om at kvinder der krænkes, selv er uden om det, den lever i bedste velgående! Jeg hører den jænvligt, og det gør mig vred og ked af det. Og kvinderne er ofrene her, det er ofte dem der bliver krænket, og pålagt et eget ansvar for dette.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: 8. Marts. Stadig noget at kæmpe for ?

Indlægaf dykkersild » 9. mar 2017, 07:32

Oveditlevsen skrev:Globalt set, ja.
Danmark specifikt, nej, medmindre man tager en svensk feminists briller på :shock: Hen vil nok kunne finde noget :sarkasme:


Prostitution og slaver - i Danmark - og jeg er ikke engang svensk!
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: 8. Marts. Stadig noget at kæmpe for ?

Indlægaf Oveditlevsen » 9. mar 2017, 07:40

dykkersild skrev:
Prostitution og slaver - i Danmark - og jeg er ikke engang svensk!

Prostitution er et lovligt erhverv, og hvad mener du med "slaver"?
Eller skal det læses i relation til hinanden?
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: 8. Marts. Stadig noget at kæmpe for ?

Indlægaf JoyNips » 9. mar 2017, 07:55

Nå ja, og kvinder straffes økonomisk for noget, der biologisk er vores lod: at få børn. Det kan vi vist også godt rette lidt op på.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: 8. Marts. Stadig noget at kæmpe for ?

Indlægaf dykkersild » 9. mar 2017, 08:03

Oveditlevsen skrev:
dykkersild skrev:
Prostitution og slaver - i Danmark - og jeg er ikke engang svensk!

Prostitution er et lovligt erhverv, og hvad mener du med "slaver"?
Eller skal det læses i relation til hinanden?


Hvor mange af de unge, unge piger, der er spærret inde i bordeller, som står i skumle døråbninger, som tvinges fra kunde til kunde af alfonser, rundt om i landet, tror du er momsregistreret og syntes at det er en fest at mand efter mand onanerer i deres åbninger - fordi det er et lovligt erhverv?

Må jeg ikke foreslå, at du tager en smut forbi Reden i København eller Odense - og så siger at der ikke er noget at kæmpe for 8. marts for prostitution er lovligt - og så kan I jo samtidig tage en lille snak om trafficking - aka slaveri - som lever i bedste velgående i Danmark.

http://www.humantrafficking.dk/
http://hopenow.dk/en/about-human-traffi ... n-denmark/
https://www.danskkvindesamfund.dk/maerk ... cking.html
https://redeninternational.dk/
1
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: 8. Marts. Stadig noget at kæmpe for ?

Indlægaf dykkersild » 9. mar 2017, 08:15

Oveditlevsen skrev:
dykkersild skrev:
Prostitution og slaver - i Danmark - og jeg er ikke engang svensk!

Prostitution er et lovligt erhverv, og hvad mener du med "slaver"?
Eller skal det læses i relation til hinanden?


Og jeg tænker at 8. marts initiativet - kan komme med nogle af modargumenterne - som du vil komme med:

Sex gode grunde til at gøre
det forbudt at købe sex

1. 3 ud af 4 tager skade i prostitution
2. Sexkøbere udnytter prostitueredes
udsathed
3. Prostitution er et socialt problem, ikke
et arbejde
4. Et forbud mod at købe sex gør, at der
bliver mindre prostitution
5. Sex bør være en nydelse, ikke en ydelse
6. Et forbud mod at købe sex skaber mere
ligeværd mellem kvinder og mænd
Sex myter
1. Et forbud mod at købe sex vil få prostitutionen
til at gå under jorden
75 pct. af prostitutionen i DK foregår allerede i det
skjulte
2. Et forbud mod at købe sex vil få antallet
af voldtægter til at stige
Selv om sexindustrien er vokset eksplosivt, er antallet
af anmeldte voldtægter ikke faldet
3. At købe sex er ofte handicappedes
eneste mulighed for at få sex
Sex er en menneskelig lyst, ikke en menneskeret
4. Et forbud mod at købe sex vil ikke
fjerne prostitution.
Nej, men det vil mindske antallet af sexkøbere
5. Prostitution er kvindens ældste erhverv
Nej, prostitution er en ældgammel konsekvens af det
ulige magtforhold mellem mænd og kvinder
6. Mænd har mere lyst til sex end kvinder
Selv hvis det var sandt, ville det ikke berettige mænd
til at udnytte mennesker i prostitution
1
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: 8. Marts. Stadig noget at kæmpe for ?

Indlægaf Oveditlevsen » 9. mar 2017, 10:36

dykkersild skrev:
Oveditlevsen skrev:
Hvor mange af de unge, unge piger, der er spærret inde i bordeller, som står i skumle døråbninger, som tvinges fra kunde til kunde af alfonser, rundt om i landet, tror du er momsregistreret og syntes at det er en fest at mand efter mand onanerer i deres åbninger - fordi det er et lovligt erhverv?

Må jeg ikke foreslå, at du tager en smut forbi Reden i København eller Odense - og så siger at der ikke er noget at kæmpe for 8. marts for prostitution er lovligt - og så kan I jo samtidig tage en lille snak om trafficking - aka slaveri - som lever i bedste velgående i Danmark.

http://www.humantrafficking.dk/
http://hopenow.dk/en/about-human-traffi ... n-denmark/
https://www.danskkvindesamfund.dk/maerk ... cking.html
https://redeninternational.dk/


Rimelig smart at du kun vil tale om et antal på ca. 5 % ;)

https://www.politi.dk/da/servicemenu/ba ... 062007.htm
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: 8. Marts. Stadig noget at kæmpe for ?

Indlægaf dykkersild » 9. mar 2017, 10:55

Oveditlevsen skrev:
dykkersild skrev:
Oveditlevsen skrev:
Hvor mange af de unge, unge piger, der er spærret inde i bordeller, som står i skumle døråbninger, som tvinges fra kunde til kunde af alfonser, rundt om i landet, tror du er momsregistreret og syntes at det er en fest at mand efter mand onanerer i deres åbninger - fordi det er et lovligt erhverv?

Må jeg ikke foreslå, at du tager en smut forbi Reden i København eller Odense - og så siger at der ikke er noget at kæmpe for 8. marts for prostitution er lovligt - og så kan I jo samtidig tage en lille snak om trafficking - aka slaveri - som lever i bedste velgående i Danmark.

http://www.humantrafficking.dk/
http://hopenow.dk/en/about-human-traffi ... n-denmark/
https://www.danskkvindesamfund.dk/maerk ... cking.html
https://redeninternational.dk/


Rimelig smart at du kun vil tale om et antal på ca. 5 % ;)

https://www.politi.dk/da/servicemenu/ba ... 062007.htm


Kan du ikke komme med lidt mere nutidigt data - dit link er 10 år gammel.

Mit svar til dig var prostitution OG slaveri - dine fejlagtige 5% forslår som en skrædder i helvedet når vi taler om disse to emner.

Og om det så var 0.1% så er mit svar til dig det samme: ja der er stadigvæk noget at kæmpe for - ingen skal sælges som slaver, ingen skal onaneres i uden deres sammentykke, ingen skal tjene penge på at sælge et andet menneske. Det var dit oprindelige spørgsmål - og jeg tænker at jeg har leveres valid - opdateret data som begrundelse.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"