Løn ved sygdom FØR 8 ugers ansættelse

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Løn ved sygdom FØR 8 ugers ansættelse

Indlægaf cola » 3. mar 2017, 05:38

Er der nogen herinde der kan finde et link til mig, hvor der står hvem jeg får løn af hvis jeg har været syg indenfor de første 8 uger af min ansættelse og IKKE har været i arbejde før, dvs været på kh.

For det er ikke kommunen der skal betale min sygdom.
Jeg er funktionæransat, og så vidt jeg selv har kunnet finde ud af så skal min arbejdsgiver betale løn selv når jeg ikke har været ansat i 8 uger, hvis det er rigtigt har jeg brug for paragraf og link og dem kan jeg ikke finde, alt jeg finder er fra arbejdsgivers synspunkt.
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2592
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Løn ved sygdom FØR 8 ugers ansættelse

Indlægaf Anlewi » 3. mar 2017, 05:50

Kontakt din fagforening
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
idunk
Indlæg: 132
Tilmeldt: 19. aug 2016, 13:11
Kort karma: 2
Likede indlæg: 140

Re: Løn ved sygdom FØR 8 ugers ansættelse

Indlægaf idunk » 3. mar 2017, 21:57

Det er en god idé at spørge din fagforening eller A-kasse.

Funktionæransatte har ret til løn (incl. tillæg og pension) under sygdom fra 1. sygedag også i prøveperioden.
Det står i funktionærlovens §5, at sygdom er lovlig forfald. https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=123029
http://moth-adv.dk/loen-sygdom-funktionaerer/

Du har dog ikke ret til løn under sygdom, hvis du undlod at fortælle om sygdommen ved ansættelsestidspunktet, eller hvis du er blevet syg som følge af "grov uagtsomhed" - dvs. har begået vold, dyrket ekstremsport uden sikkerhedsforanstaltninger og lign.

Hvis du ikke er dagpengeberettiget, kan din arbejdsgiver ikke søge om refusion hos kommunen efter 30 dages sygdom. Så din arbejdsgiver hænger på regningen i hele din sygdomsperiode.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"