abcd skrev:Fru Sunshine skrev:abcd skrev:Fru Sunshine skrev:Bimmerdyret skrev:Det er der mange der er - det er dem, der arbejder i de kommuner med gode lokalaftaler der gør det muligt for lærerne selv at bestemme hvor deres forberedelse kan ligge, dem der ikke er tvunget til det på skolen.
Mange af dem, der har tvungen forberedelse arbejder alligevel weekend og aften alligevel.
Det kan de jo så bare lade være med. De burde faktisk lade være.
Den holdning forstår jeg ikke. Jeg kan ikke forestille mig at have et job jeg er glad for hvor jeg ikke ville have lyst til at bruge ekstra tid på at gøre det bedre end hvad der blev krævet af mig. Jeg kunne ikke leve med at skulle holdes tilbage af krav om solidaritet.
Nå.
Min far var slagteriarbejder i mange år. Han var åbenbart hurtig til det, så han var nødt til at holde en del ekstra pauser for ikke at risikere at forringe akkorden for de andre. Det vil sige han måtte give afkald på indtjening i solidaritetens navn. Det er degenereret solidaritet når der ikke er plads til at nogen kan udnytte deres potentiale. Hvis en lærer virkelig brænder for at give eleverne en særlig læringsoplevelse af en eller anden art og derfor investerer fritid i det, er det sgu ærgerligt hvis der står nogle kollegaer og mener han burde lade være. Det må være muligt at have solidaritet uden absolut at skulle kue individuelt initiativ.
Hvis man er mere effektiv til sit job, skal der selvfølgelig være plads til det og det er totalt misforstået at vær "solidarisk" ved at gøre der langsommere eller dårligere end man er i stand til - gode medarbejdere skal tvært imid belønnes.
Når det er sagt så mener jeg det er noget helt andet, hvis der lægges fritid i det. "interessetimer" risikerer at blive normen og noget der forventes af arbejdsgiverne, og så er vi ude på et skråplan..
Selvfølgelig skal man have løn for alle de timer man lægger i arbejdet, og belønnes med bonus hvis man er ekstra god, og det er der rig mulighed for at indarbejde i OK hvis man vil..