Sår i ansigtet - hvad gør vi?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Sår i ansigtet - hvad gør vi?

Indlægaf ina » 13. jan 2017, 18:35

Min søn er faldet af en cykel i dag i børnehaven og har - udover hudafskrabninger - fået et sår der gaber. Vi har givet ham sommerfugleplaster på indtil videre.

Hvordan håndterer vi bedst sådan et sår? Det er ikke specielt stort, det sidder på siden af panden og gaber som sagt. Vi pressede såret let sammen og satte 2 plastre henover hinanden. Det bløder stadig og har lige været oppe for at se om han sov, og kunne se at det var ved at bløde lidt igennem. Burde det blive skiftet? :gruble: Hvor længe skal vi putte plaster på? Indtil det stopper med at bløde?

Hjæææælp. :panik: :genert: Beklager dumme spørgsmål, men har ikke skulle håndtere sådan et sår før, og vil helst gøre det så godt som muligt, så der ikke kommer et ar.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Sår i ansigtet - hvad gør vi?

Indlægaf Sangius » 13. jan 2017, 18:38

Jeg ville nok forhøre mig hos skadestuen, om den burde få et sting?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Sår i ansigtet - hvad gør vi?

Indlægaf ina » 13. jan 2017, 18:52

Sangius skrev:Jeg ville nok forhøre mig hos skadestuen, om den burde få et sting?


Jeg tror ikke det er stort nok (bredt nok) til at skulle syes eller limes. :gruble: Det er måske ½-1 cm bredt.
0
*smb*
Indlæg: 65
Tilmeldt: 10. feb 2016, 14:41
Kort karma: 5
Likede indlæg: 38

Re: Sår i ansigtet - hvad gør vi?

Indlægaf *smb* » 13. jan 2017, 19:05

Min søn legede jorden er giftig da han gik i børnehave på nogen stole og faldt og slog hul i panden det måske 1 cm (kan seriøst ikke huske det) Max 1 1/2 og han kom på skadestuen og fik 3sting tror jeg det var.. så hellere få det tjekket... han har trods sting et ar i panden idag (det skete da han var 3- 3 1/2 og han bliver 10 i år) det sidder heldigvis så højt man kun ser det når han er trimmet helt kort
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Sår i ansigtet - hvad gør vi?

Indlægaf ina » 13. jan 2017, 19:07

*smb* skrev:Min søn legede jorden er giftig da han gik i børnehave på nogen stole og faldt og slog hul i panden det måske 1 cm (kan seriøst ikke huske det) Max 1 1/2 og han kom på skadestuen og fik 3sting tror jeg det var.. så hellere få det tjekket... han har trods sting et ar i panden idag (det skete da han var 3- 3 1/2 og han bliver 10 i år) det sidder heldigvis så højt man kun ser det når han er trimmet helt kort


Åh nej. :( Min søn kan slet ikke finde ud af at være ved lægen, han stritter så meget imod. Men det lyder som om vi hellere må ringe. Kan det monstro vente til i morgen? Nu sover han jo. Og skal jeg forsøge at skifte plasteret indtil da?
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Sår i ansigtet - hvad gør vi?

Indlægaf Sangius » 13. jan 2017, 19:12

Hvis plasteret sidder som det skal, ville jeg ikke forsøge skifte det.

Men jeg synes I skal ringe og høre en læge ad i morgen, om det måske skulle limes eller syes :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
*smb*
Indlæg: 65
Tilmeldt: 10. feb 2016, 14:41
Kort karma: 5
Likede indlæg: 38

Re: Sår i ansigtet - hvad gør vi?

Indlægaf *smb* » 13. jan 2017, 19:15

Det er ikke det du vil høre, men jeg ville ikke vente til imorgen.. så vil blodet jo størkne altså det vil sikkert lukke sig langsommere end hvis han bliver syet men det bliver ikke pænt... siger hende der har et meget grimmere ar efter noget der ikke blev syet samt efter et hvor stingene sprang op, men hvor jeg ikke fik det syet igen.. det dog ikke i hovedet heldigvis..

Min hader også læger så hvordan hans far fik det til at lykkes dengang må guderne vide, jeg synes det svært nok når han skal have taget blodprøver med Emla plaster..

Men ellers prøv at ring og snak med 1813 så kan de jo råde hvad de tænker når du fortæller størrelse Osv. Så bliver du måske også lidt bedre beroliget af dem, det kan jo også være de siger de ikke tænker det nødvendigt
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Sår i ansigtet - hvad gør vi?

Indlægaf ina » 13. jan 2017, 19:15

Sangius skrev:Hvis plasteret sidder som det skal, ville jeg ikke forsøge skifte det.

Men jeg synes I skal ringe og høre en læge ad i morgen, om det måske skulle limes eller syes :)


Det ved jeg jo ikke om det gør. :genert: :lol: Jeg lader det sidde og ringer til en læge i morgen. Tak for hjælpen. :)
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Sår i ansigtet - hvad gør vi?

Indlægaf Sangius » 13. jan 2017, 19:16

ina skrev:
Sangius skrev:Hvis plasteret sidder som det skal, ville jeg ikke forsøge skifte det.

Men jeg synes I skal ringe og høre en læge ad i morgen, om det måske skulle limes eller syes :)


Det ved jeg jo ikke om det gør. :genert: :lol: Jeg lader det sidde og ringer til en læge i morgen. Tak for hjælpen. :)


Nåja, men hvis du ikke ved det nu, så ved du det vel heller ikke hvis du skifter det :fløjt: :D
Så jeg ser ingen grund til at vække ham og skifte det, som det er nu :)

Pøj pøj med det! :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Sår i ansigtet - hvad gør vi?

Indlægaf ina » 13. jan 2017, 19:18

*smb* skrev:Det er ikke det du vil høre, men jeg ville ikke vente til imorgen.. så vil blodet jo størkne altså det vil sikkert lukke sig langsommere end hvis han bliver syet men det bliver ikke pænt... siger hende der har et meget grimmere ar efter noget der ikke blev syet samt efter et hvor stingene sprang op, men hvor jeg ikke fik det syet igen.. det dog ikke i hovedet heldigvis..

Min hader også læger så hvordan hans far fik det til at lykkes dengang må guderne vide, jeg synes det svært nok når han skal have taget blodprøver med Emla plaster..

Men ellers prøv at ring og snak med 1813 så kan de jo råde hvad de tænker når du fortæller størrelse Osv. Så bliver du måske også lidt bedre beroliget af dem, det kan jo også være de siger de ikke tænker det nødvendigt


Jeg er alene hjemme med børnene, så det ville blive lidt besværligt, at skulle vække begge og slæbe begge med. Men altså, hvis det er bedst at der bliver set på det nu, så er det jo sådan det her. Godt tip med lige at ringe til 1813, men er det ikke kun i hovedstaden det gælder?

Vi skulle have overvejet det her i eftermiddags, da vi hentede ham. Jeg tænker måske at det ikke er så slemt igen, når pædagogerne ikke ringede og sagde at han skulle hentes, men bare fortalte det, da jeg hentede ham til normal tid.
Senest rettet af ina 13. jan 2017, 19:21, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Sår i ansigtet - hvad gør vi?

Indlægaf ina » 13. jan 2017, 19:20

Sangius skrev:
ina skrev:
Sangius skrev:Hvis plasteret sidder som det skal, ville jeg ikke forsøge skifte det.

Men jeg synes I skal ringe og høre en læge ad i morgen, om det måske skulle limes eller syes :)


Det ved jeg jo ikke om det gør. :genert: :lol: Jeg lader det sidde og ringer til en læge i morgen. Tak for hjælpen. :)


Nåja, men hvis du ikke ved det nu, så ved du det vel heller ikke hvis du skifter det :fløjt: :D
Så jeg ser ingen grund til at vække ham og skifte det, som det er nu :)

Pøj pøj med det! :)


Nej, du har ret. :lol: Jeg afventer og ser på det i morgen.

Tak for det. :kys:
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Sår i ansigtet - hvad gør vi?

Indlægaf Delfin » 13. jan 2017, 19:24

Normalt skal sår sys indenfor 6 timer, men hvis I har samlet det med strips (er det sommerfugleplaster?), bør det være fint at lade dem sidde en uges tid. Sæt nye på, hvis de falder af og evt et ekstra plasterr ovenpå, så drengen ikke selv kan komme til at trække strips af
0
14 11 14
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Sår i ansigtet - hvad gør vi?

Indlægaf ina » 13. jan 2017, 19:40

Delfin skrev:Normalt skal sår sys indenfor 6 timer, men hvis I har samlet det med strips (er det sommerfugleplaster?), bør det være fint at lade dem sidde en uges tid. Sæt nye på, hvis de falder af og evt et ekstra plasterr ovenpå, så drengen ikke selv kan komme til at trække strips af


Ja ok, de 6 timer er jo så gået. Det skete omkring kl. 13, tror jeg.

Vi har forsøgt at samle det og så satte vi en strips på, ja. Det gør ikke noget at der kommer blod igennem?

Føler mig virkelig som en uvidende forælder, men så ved jeg det da til næste gang. :genert:
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Sår i ansigtet - hvad gør vi?

Indlægaf Delfin » 13. jan 2017, 19:53

ina skrev:
Delfin skrev:Normalt skal sår sys indenfor 6 timer, men hvis I har samlet det med strips (er det sommerfugleplaster?), bør det være fint at lade dem sidde en uges tid. Sæt nye på, hvis de falder af og evt et ekstra plasterr ovenpå, så drengen ikke selv kan komme til at trække strips af


Ja ok, de 6 timer er jo så gået. Det skete omkring kl. 13, tror jeg.

Vi har forsøgt at samle det og så satte vi en strips på, ja. Det gør ikke noget at der kommer blod igennem?

Føler mig virkelig som en uvidende forælder, men så ved jeg det da til næste gang. :genert:


Nej det gør ikke noget, det er sikkert også holdt op med at bløde nu, men det sætter sig jo i plasteret, så måske er det en god ide at bløde plasteret lidt op i badet, når det skal af, så I ikke hiver sårskorpen af.

Man kan ikke vide alt. Nu har jeg ikke selv set såret, men jeg tror heller ikke, jeg var faret på skadestuen, når det ikke er større
0
14 11 14
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Sår i ansigtet - hvad gør vi?

Indlægaf ina » 13. jan 2017, 19:56

Delfin skrev:
ina skrev:
Delfin skrev:Normalt skal sår sys indenfor 6 timer, men hvis I har samlet det med strips (er det sommerfugleplaster?), bør det være fint at lade dem sidde en uges tid. Sæt nye på, hvis de falder af og evt et ekstra plasterr ovenpå, så drengen ikke selv kan komme til at trække strips af


Ja ok, de 6 timer er jo så gået. Det skete omkring kl. 13, tror jeg.

Vi har forsøgt at samle det og så satte vi en strips på, ja. Det gør ikke noget at der kommer blod igennem?

Føler mig virkelig som en uvidende forælder, men så ved jeg det da til næste gang. :genert:


Nej det gør ikke noget, det er sikkert også holdt op med at bløde nu, men det sætter sig jo i plasteret, så måske er det en god ide at bløde plasteret lidt op i badet, når det skal af, så I ikke hiver sårskorpen af.

Man kan ikke vide alt. Nu har jeg ikke selv set såret, men jeg tror heller ikke, jeg var faret på skadestuen, når det ikke er større


Tak for svar. :kys: Vi lader det sidde, og så husker vi at bløde det op, inden vi hiver. Nu ved vi da hvad vi skal gøre næste gang det sker (for der kommer helt sikkert en næste gang) .
1

Tilbage til "Helbred"