Nattesved FTW!

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Nattesved FTW!

Indlægaf OberstNasig » 14. dec 2016, 16:24

Pinligt at jeg allerede har to tråde øverst herinde, men mit helbred svigter mig grumme meget for tiden. Fik dog taget blodprøver ved lægen for et halvt år siden i forbindelse med noget andet, så målingerne burde stadig være fine.


Jeg blev syg i fredags. Mandag gik det fremad og nu er jeg kun lidt træt og døjer med hoste.
Men i de sidste to nætter er jeg for første gang i mit liv vågnet op totalt badet i sved. Simpelthen så der lå en sø på ryggen. Mit soveværelse er ikke synderligt varmt eller koldt. Det er lige tilpas. Jeg har aldrig prøvet det før på den måde- heller ikke ved sygdom. Jeg ved ikke, om det fordi jeg rent privat er i en belastende periode af mit liv, men det har jeg været længe, så det er besynderligt at det skulle komme nu.
Jeg har lige ulejliget lægen i forgårs, fordi jeg har døjet med tæthed i næsen i flere måneder, så jeg synes at det er lige tidligt nok at komme igen.

Har andre prøvet noget lignende? Og i forbindelse med hvad? Kan jeg gøre noget?! Det forstyrrer min nattesøvn, fordi jeg vågner op.

Jeg venter selvfølgelig og ser tiden an og ulejliger kun lægen, hvis det sker hver nat i flere uger.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Nattesved FTW!

Indlægaf HappyPaww » 14. dec 2016, 16:56

FTW=For the Win :D Mon du mener WTF=What the fuck"?

Og OT: Der kan jo være mange årsager - sygdom, noget hormonelt osv.. Eller dit sengetøj/nattøj, hvis der er noget polyester i fx..?

Jeg ville bare se tiden an og evt prøve med mindre tøj, god udluftning og evt sommerdyne osv.
0
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Nattesved FTW!

Indlægaf Oddinary » 14. dec 2016, 17:09

Har du hævede lymfeknuder, evt. feber, eller er der andet galt også? Snakkede du med lægen om dit dårlige helbred da du var forbi sidst, eller gik det kun på din knude i næsen?
Jeg tænker, at det godt bare kan være pga. feberen, hvis du har været sløj - eller måske er det et tegn på stress eller ængstelighed. Du har været lidt presset og bekymret på det sidste, ikke?
1
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Nattesved FTW!

Indlægaf Avino » 14. dec 2016, 17:44

OberstNasig skrev:Pinligt at jeg allerede har to tråde øverst herinde, men mit helbred svigter mig grumme meget for tiden. Fik dog taget blodprøver ved lægen for et halvt år siden i forbindelse med noget andet, så målingerne burde stadig være fine.


Jeg blev syg i fredags. Mandag gik det fremad og nu er jeg kun lidt træt og døjer med hoste.
Men i de sidste to nætter er jeg for første gang i mit liv vågnet op totalt badet i sved. Simpelthen så der lå en sø på ryggen. Mit soveværelse er ikke synderligt varmt eller koldt. Det er lige tilpas. Jeg har aldrig prøvet det før på den måde- heller ikke ved sygdom. Jeg ved ikke, om det fordi jeg rent privat er i en belastende periode af mit liv, men det har jeg været længe, så det er besynderligt at det skulle komme nu.
Jeg har lige ulejliget lægen i forgårs, fordi jeg har døjet med tæthed i næsen i flere måneder, så jeg synes at det er lige tidligt nok at komme igen.

Har andre prøvet noget lignende? Og i forbindelse med hvad? Kan jeg gøre noget?! Det forstyrrer min nattesøvn, fordi jeg vågner op.

Jeg venter selvfølgelig og ser tiden an og ulejliger kun lægen, hvis det sker hver nat i flere uger.


Nu kan det jo være i forbindelse med, at du er syg, selv om du ikke mener det er derfor.

Hvor gammel er du ?

Hvis du er i overgangsalderen kan det jo være en grund.
Jeg selv, som er i 60årsalderen døjer meget med nattesved.
Er undersøgt på kryds og tværs ( dog ikke med henblik på det)
Synes dog- uanset du ikke ønsker at kontakte lægen, at det vil være en god ide.
Når du går og er nervøs- er det - det eneste rigtige at gøre.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Nattesved FTW!

Indlægaf OberstNasig » 14. dec 2016, 18:18

Jeg ser, om jeg kan opsummere det hele.

First off. Troede FTW (for the win) var et udtryk for, at der var meget af det :D

Jeg er slut tyverne, så det er ikke overgangsalderen :D

Mine lymfeknuder i nakken er blevet let hævede, men ikke ømme. Jeg er stadig ikke helt rask, men det er kun forkølelsen tilbage og ikke sygdomsfølelsen med ondt i kroppen, svimmelhed og temperaturfølsomhed. Det forsvandt natten til mandag godt og vel. Jeg har ihvertfald slet ikke haft feber siden søndag.

Der er ingen tvivl om at jeg går og bekymrer mig meget for tiden. Det startede med et meget opslidende stress-forløb sidste år, der udviklede sig til en mild angst.

Jeg nævnte ikke overfor min læge at mit immunforsvar har drillet mig en del i år. Jeg har nok tilskrevet det min stress/angst.

Den mest nærliggende forklaring på nattesveden ville være sygdommen i weekenden, men jeg tror til dels også at min efterhånden hypokondriske hjerne fantaserer løs om alvorlig sygdom. Og så er min oprettelse af tråde på denne måde nok en sikkerheds-adfærd...hvis jeg skulle analysere min egen adfærd!

Jeg vil helst ikke besøge min læge, før det har varet så længe, at jeg med sikkerhed kan sige at sygdommen er ude af kroppen, men det er også fordi at jeg er ved at være pinlig berørt over mine besøg. Før i tiden gik der år imellem mine besøg, men nu er det i snit hveranden/tredje måned.
0
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Nattesved FTW!

Indlægaf Hewlett » 30. dec 2016, 21:38

Lidt sent svar, men det lyder som om jeg har ligget på langs henover julen med samme omgang som dig. Jeg fik det bedre på 3. dagen, men vågnede så badet i sved natten til 4. dagen. Altså, sådan virkelig voldsomt!

Jeg tilskrev det sygdommen og at det sikkert var kroppens måde at "rense ud" på :)
0

Tilbage til "Helbred"