Psoriasis og "alternativ" behandling

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Psoriasis og "alternativ" behandling

Indlægaf Juki » 12. dec 2016, 11:25

Jeg søger nogle råd og noget vejledning i forhold til at behandle psoriasis på "alternative" måder, i stedet for de skrappe midler man kan få via lægen.

Er der mon nogen herinde der har erfaring med det?

Jeg har tidligere haft gode erfaringer med at bruge arganolie, ligesom en creme, men det hjælper ikke optimalt for tiden. Jeg ved ikke om det skyldes det omskiftelige vejr eller hvad, men min psoriasis er klart værst i vintermånederne.

Min psoriasis sidder primært i hovedbunden, øjenbrynene, på ørerne og i ansigtet, og jeg har tidligere brugt diverse dråber, cremer og shampooer(ordineret af lægen) men jeg synes det svier og klør endnu mere, måske pga. sårene efter kløe, så jeg kunne godt tænke mig at prøve nogle alternativer til det en læge kan ordinere, dog uden at vi er ude i noget hokus pokus "medicin" der fx skal bestilles fra Asien..

Jeg har selvfølgelig googlet og jeg kan læse mig frem til at især alkohol forværrer det, men det er yderst sjældent at jeg drikker (der går måneder imellem)

Hvad har I gode erfaringer med i forhold til behandling af psoriasis? Jeg er interesseret i at høre om både det lægeordinerede og andet.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Psoriasis og "alternativ" behandling

Indlægaf Oddinary » 12. dec 2016, 11:40

Der er forskellige undertyper af psoriasis, selvfølgelig, og jeg ved ikke, om det er effektivt, hvis man har deciderede plaques i hovedbunden. Men jeg har et familiemedlem, der har (haft) ret slem psoriasis i hovedbunden, som har rigtig god effekt af Neccin shampoo #1. Det er bare en mild skælshampoo, men den virker åbenbart på centimetertyk psoriasis-skældannelse også. Jeg tænker, at man også kunne forsøge sig med at lade shampooen sidde i øjenbrynene lidt, hvis nu det også virker på din hovedbund.
2
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19600

Re: Psoriasis og "alternativ" behandling

Indlægaf Animi » 12. dec 2016, 11:51

Jeg lider også af psoriasis, dog meget mild så jeg ved selvfølgelig ikke om det der hjælper mig kan hjælpe de mere svære udgaver. Men kopattesalve virker virkelig godt for mig, samt tilskud af fiskeolie. Og så sørger jeg altid for at bade rigtig meget i havet om sommeren.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: Psoriasis og "alternativ" behandling

Indlægaf Charly » 12. dec 2016, 12:55

Min far lider også af psoriasis, både i håret, ansigtet og albuer/knæ især. Han har haft god gavn af fiskeoliekapsler.
1
jeanett88
Indlæg: 371
Tilmeldt: 26. sep 2015, 14:24
Kort karma: 65
Likede indlæg: 646

Re: Psoriasis og "alternativ" behandling

Indlægaf jeanett88 » 12. dec 2016, 13:38

Jeg følger lige med her, da jeg også selv lider af psoriasis. Jeg har det på hænder, fødder og negle. Dog har jeg for et halvt år siden opdaget at jeg også har det i hovedbunden.
Det er virkelig en lorte sygdom!

Jeg bruger Neccin shampooen og synes den har hjulpet lidt, men den tager det bestemt ikke helt.
På hænder og fødder bruger jeg Raunsborg sensitiv håndcreme. Både mine hænder og fødder har virkelig været pæne i lang tid, dog ved jeg ikke om det kan spille ind, at jeg har været gravid og har ammet. Nogle siger at den påvirkning af ens hormoner kan have en virkning på psoriasisen.
1
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Psoriasis og "alternativ" behandling

Indlægaf Mulan » 12. dec 2016, 15:01

Jeg har psoriasis, som kan vise sig på hele kroppen, når den er værst. Det, der hjælper mig, er lysterapi. Det er godt nok igennem hudlægen, men det funker og så slipper jeg for klamme hormonpræparater, der arrer og gør min hud papirstynd så den flækker. Når jeg ikke får lysterapi, så bruger jeg Inotyol, som er et mildt tjærepræparat, der kan købes i håndkøb til huden. Jeg spiser generelt sundt, men der er desværre ikke voldsom evidens for bestemte madtyper man skal spise eller undgå ved psoriasis, men ja, alkohol er helt klart en værre fætter på det punkt.
Fiskeolie, der skal du være opmærksom på at købe "rigtig" fiskeolie, for nogle typer har ikke alt det gode med, der afhjælper psoriasis.
Der hvor mit går helt bananas, det er hvis jeg er ked af det eller stresset. Så pr. omvej, hvis jeg kan afstresse/afhjælpe det, der gør ondt, så letter symptomerne typisk også.
Det kan være en god ide at føre dagbog over, hvornår man har udbrud, for så kan du finde dine triggers og eventuelt få has på dem, så det ikke kommer til udbrud til at starte med. Der er den app, der hedder PsoMentor, der er udviklet i samarbejde med psoriasisforeningen for at give folk overblik over deres sygdom.
1
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Psoriasis og "alternativ" behandling

Indlægaf Mulan » 12. dec 2016, 15:16

... Og så vil jeg påpege, at der er milevid forskel på behandlingen alt efter hvilken hudlæge man har. Ham, som jeg går hos, er lydhør og sørger for at jeg har noget at sige angående behandling, hvor andre har været meget mindre lydhøre. Hvis du føler, at lægen ikke hører, at du synes tingene er "skrappe" og at du er lidt utryg ved at bruge de midler, som han/hun udskriver, så kan du jo altid finde en anden, mere lydhør, hudlæge :)
1
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Psoriasis og "alternativ" behandling

Indlægaf Juki » 12. dec 2016, 15:23

Mulan skrev:Jeg har psoriasis, som kan vise sig på hele kroppen, når den er værst. Det, der hjælper mig, er lysterapi. Det er godt nok igennem hudlægen, men det funker og så slipper jeg for klamme hormonpræparater, der arrer og gør min hud papirstynd så den flækker. Når jeg ikke får lysterapi, så bruger jeg Inotyol, som er et mildt tjærepræparat, der kan købes i håndkøb til huden. Jeg spiser generelt sundt, men der er desværre ikke voldsom evidens for bestemte madtyper man skal spise eller undgå ved psoriasis, men ja, alkohol er helt klart en værre fætter på det punkt.
Fiskeolie, der skal du være opmærksom på at købe "rigtig" fiskeolie, for nogle typer har ikke alt det gode med, der afhjælper psoriasis.
Der hvor mit går helt bananas, det er hvis jeg er ked af det eller stresset. Så pr. omvej, hvis jeg kan afstresse/afhjælpe det, der gør ondt, så letter symptomerne typisk også.
Det kan være en god ide at føre dagbog over, hvornår man har udbrud, for så kan du finde dine triggers og eventuelt få has på dem, så det ikke kommer til udbrud til at starte med. Der er den app, der hedder PsoMentor, der er udviklet i samarbejde med psoriasisforeningen for at give folk overblik over deres sygdom.

Jeg tror ikke min psoriasis er så udbredt så jeg kan blive tilbudt lysterapi :gruble: Synes jeg læste et sted at det skulle være slemt/dække en stor procentdel af kroppen for det. Og tak for tip med app'en!

Hvilken fiskeolie kan I anbefale, jer der indtager det? Og tak til alle der har svaret :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Psoriasis og "alternativ" behandling

Indlægaf Mulan » 12. dec 2016, 15:28

Jeg ved at "min" hudlæge har sådan en lækker hjelm, der kan sættes på hovedet af folk. :D - sikker på at du ville se mega-spiffy ud i den xD men pas jeg har jo kun kendskab til det igennem hvordan jeg selv har oplevet det. Der er også Bucky-stråler, men ikke sikker på at det bruges mere (Der er en minimal øget risiko for hudkræft).
Fiskeolier:
Myprotein Omega Balance - åbenbart bedste produkt på markedet og heller ikke så latterligt dyrt - du få flest Omega 3 olier pr krone i denne. :)
1
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Psoriasis og "alternativ" behandling

Indlægaf Mulan » 12. dec 2016, 15:30

Orv, og så glemte jeg - vær sikker på at du får nok D-vitamin. DET kan altså have en kablam effekt på din hud med psoriasis.
1
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Psoriasis og "alternativ" behandling

Indlægaf Juki » 12. dec 2016, 15:33

Mulan skrev:Jeg ved at "min" hudlæge har sådan en lækker hjelm, der kan sættes på hovedet af folk. :D - sikker på at du ville se mega-spiffy ud i den xD men pas jeg har jo kun kendskab til det igennem hvordan jeg selv har oplevet det. Der er også Bucky-stråler, men ikke sikker på at det bruges mere (Der er en minimal øget risiko for hudkræft).
Fiskeolier:
Myprotein Omega Balance - åbenbart bedste produkt på markedet og heller ikke så latterligt dyrt - du få flest Omega 3 olier pr krone i denne. :)

Der er aldrig nogen der har kaldt mig mega-spiffy før :lun:

Og tak igen!
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Psoriasis og "alternativ" behandling

Indlægaf Juki » 12. dec 2016, 15:34

Mulan skrev:Orv, og så glemte jeg - vær sikker på at du får nok D-vitamin. DET kan altså have en kablam effekt på din hud med psoriasis.

Jeg tager D-vitamin daglig, så det skulle der være styr på :)
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
jeanett88
Indlæg: 371
Tilmeldt: 26. sep 2015, 14:24
Kort karma: 65
Likede indlæg: 646

Re: Psoriasis og "alternativ" behandling

Indlægaf jeanett88 » 12. dec 2016, 20:08

Mht lysterapi, så kan man (i hvert fald ved min hudlæge) få det uanset hvor stor en procentdel af din krop der er angrebet. Jeg fik det inden jeg blev gravid og synes det hjalp lidt. Tror der er meget forskel på hvordan ens hud reagerer. I nogle perioder virkede det bedre end andre.

Mit går også mere i udbrud efter en periode med meget stress eller følelsesmæssige udsving.
2

Tilbage til "Helbred"