Kan det være kræft? Knude i næseboret.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Kan det være kræft? Knude i næseboret.

Indlægaf OberstNasig » 23. nov 2016, 08:27

Jeg har fundet en knude i mit ene næsebor ret tæt ved udgangen.
Den er nok 5 milimeter. Den er meget fast, for jeg kan mærke den, når jeg klemmer på ydersiden af næsen.
Det ligner at huden er udspændt, for den er sådan glinsende. Der er ikke noget sår i og den ser hudfarvet ud. Den er helt smertefri.
I de sidste par måneder har jeg også døjet med en tæt næse, så snart det bliver aften, nat og morgen, hvorefter det forsvinder op af formiddagen.

Jeg har først en tid ved lægen i næste uge, så jeg har kørt mig selv helt op i en spids. Jeg er i slutningen af tyverne, der er ingen næse-kræft tilfælde i min familie og jeg lever sundt og er slank, men i de sidste par år har jeg brugt snus.

Jeg havde tænkt næsepolyp, men den har ingen stilk.

Jeg er bare pissebekymret nu og har lavet den dumme med at google og billederne for både kræft og næsepolypper ligner mit.

Nogle der har nogle erfaringer eller kan trøste på anden vis?
0
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Kan det være kræft? Knude i næseboret.

Indlægaf Oddinary » 23. nov 2016, 09:42

Er den meget velafgrænset i kanten og ensartet i farven?
0
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Kan det være kræft? Knude i næseboret.

Indlægaf sansera » 23. nov 2016, 09:47

Kan du ikke bede om en akuttid hos din læge - ikke fordi jeg tænker "det er helt sikkert kræft", men fordi det er længe at vente, når man er urolig.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Kan det være kræft? Knude i næseboret.

Indlægaf dykkersild » 23. nov 2016, 10:01

Det lyder umiddelbart som en tilstoppet porre - og det vil give mening efter et forløb med tæt næse. Det har jeg selv haft on and off de sidste par år. Jeg har fået det tjekket hos en øre/næse/halslæge. Det er helt ufarligt - nogle gange gør det ondt, andre gange er der næsten intet at bemærke.

Jeg ville ringe til en øre/næse/halslæge for en tid - 70% af deres tider er sat af til dag-til-dag bookinger og du skal ikke have en henvisning.
3
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kan det være kræft? Knude i næseboret.

Indlægaf Annione » 23. nov 2016, 11:10

Ja, det kan godt være kræft. Men det kan altså også være en bums. Eller et indgroet hår. Chill og få det tjekket.
6
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kan det være kræft? Knude i næseboret.

Indlægaf Annione » 23. nov 2016, 12:54

...den tætte næse kan forøvrigt skyldes allergi - støv eller svampespore, der kan være i luften. Køb en pakke antihistamin og se om det virker.
1
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Kan det være kræft? Knude i næseboret.

Indlægaf OberstNasig » 23. nov 2016, 13:37

Den er ret velafgrænset og nok så tæt på ensfarvet, som den kan komme.
Men jeg ringede til min læge og fik en tid her idag istedet. Jeg har været ret tyndslidt på det seneste, så jeg stod og græd inde på mit kontor idag, hvorefter jeg flexede de sidste par timer med stor forståelse fra de andre. Alle mine tanker kredser om, hvad fanden det kan være, selvom jeg med mit rationale godt kan regne ud, at sandsynligheden for at det er noget andet en kræft, er meget stor.

Jeg har også tænkt på det med allergi, for det er kun, når jeg befinder mig i min seng, næsetætheden kommer. Måske det er støvmider. Jeg nyser også flere gange om dagen og har egentlig gjort det længe.
0
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Kan det være kræft? Knude i næseboret.

Indlægaf Oddinary » 23. nov 2016, 14:17

OberstNasig skrev:Den er ret velafgrænset og nok så tæt på ensfarvet, som den kan komme.
Men jeg ringede til min læge og fik en tid her idag istedet. Jeg har været ret tyndslidt på det seneste, så jeg stod og græd inde på mit kontor idag, hvorefter jeg flexede de sidste par timer med stor forståelse fra de andre. Alle mine tanker kredser om, hvad fanden det kan være, selvom jeg med mit rationale godt kan regne ud, at sandsynligheden for at det er noget andet en kræft, er meget stor.

Jeg har også tænkt på det med allergi, for det er kun, når jeg befinder mig i min seng, næsetætheden kommer. Måske det er støvmider. Jeg nyser også flere gange om dagen og har egentlig gjort det længe.


Det er gode tegn. :) Jeg skal ikke gøre mig til ekspert overhovedet, men det taler for, at det nok er en ufarlig vækst. Jeg tror, din frygt er ubegrundet, men det er godt, du får det tjekket alligevel, og det er forståeligt, du er skræmt.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Kan det være kræft? Knude i næseboret.

Indlægaf OberstNasig » 23. nov 2016, 15:51

Nå, nu har jeg været ved lægen. Desværre en ung læge under uddannelse, så jeg kunne godt finde på at bede min egen læge om en second opinion, når jeg alligevel skal have frosset en solkeratose.
Han mente at det var en fedtknude eller evt. en talgkirtel, der havde vokset sig stor. Han mente bestemt ikke at det var kræft.
1
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Kan det være kræft? Knude i næseboret.

Indlægaf Daphne » 24. nov 2016, 13:46

Vil bare lige pippe, at unge læger (også dem der stadig er under uddannelse) ofte er at foretrække frem for dem, der er gammel i gårde. De unge er oftest meget bange for at begå fejl og derfor ekstra grundige. Plus de har den nyeste viden.
Det var en ung læge, der sendte min kæreste videre i kræft-pakken, hvor flere rutinerede læger og sygeplejersker mente det var at overreagere. Den unge læge havde desværre ret.
Efterfølgende har vi hørt flere patienter og læger sige, at hvis man har valget, så gå efter en ung læge af de førnævnte grunde.

Men unge læger er jo naturligvis heller ikke fejlfri, så hvis det giver dig mere ro at få en second oppinion ved en du føler dig mere tryg ved, så gør det.

Jeg har selv haft sådan en hård klump i næsen et par gange, og de er gået over af sig selv evt. med lidt hjælp fra noget desinficerende.
11
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Kan det være kræft? Knude i næseboret.

Indlægaf OberstNasig » 2. dec 2016, 12:03

Dapne, min kæreste sagde det samme og jeg tror også at du kan have ret mht. at de er mere bekymrede for at begå fejl.
Men knuden er der endnu. Faktisk er der to, har jeg opdaget. Den ene sidder helt indkapslet i huden, men jeg giver det tid og ser, om det ikke falder til ro.
0
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Kan det være kræft? Knude i næseboret.

Indlægaf sansera » 8. dec 2016, 10:11

:kram: :kram: Jeg ville bede om en tid hos en øre, næse hals læge. bare for at være på den sikrer side.
1

Tilbage til "Helbred"