Hvor længe kan man tillade sig at søge jobs inden for ens uddannelsesfelt?

Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Hvor længe kan man tillade sig at søge jobs inden for ens uddannelsesfelt?

Indlægaf Torn » 5. aug 2016, 11:50

Min veninde har været ledig i tre måneder. Hun blev uddannet fra universitetet i maj og har siden da søgt uddannelsesrelevante stillinger. Hun er på dagpenge, en ret hun har som nyuddannet. Hun søger ikke 'alt', men derimod i den branche, hendes studium lægger op til. Der er en del jobs at søge, men også mange ansøgere i feltet. Vores kammerat mener, at hun ikke kan tillade sig at være kræsen og derfor bør søge alt. Og jeg tænker ... seriøst, efter tre måneder?! Jeg ville måske tænke det samme, hvis der var gået to år. Vi tre endte i en diskussion og blev ikke klogere, så nu vil jeg brede debatten lidt ud.


Som nyuddannet, hvor længe kan man da "tillade sig" at søge jobs inden for studiets branche? Bør man som nyuddannet søge alle slags jobs eller kan man tillade sig at bruge tid på at få foden inden for den branche, men har uddannet sig efter?
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvor længe kan man tillade sig at søge jobs inden for ens uddannelsesfelt?

Indlægaf JoyNips » 5. aug 2016, 11:55

Indtil ens dagpengeret udløber.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvor længe kan man tillade sig at søge jobs inden for ens uddannelsesfelt?

Indlægaf Kattefjæs » 5. aug 2016, 12:54

Det er så forskelligt fra felt til felt om det giver mening at søge her eller der. Jeg forestiller mig at de fleste nyuddannede selv har en fornemmelse af hvad der er mest/mindst realistisk og at de som udgangspunkt gør deres bedste for at komme i job. Så fedt er det heller ikke at være på dagpenge.

Hvis man er uddannet sygeplejerske, så giver det god mening at blive ved med at søge jobs som sygeplejerske, også selvom man tilfældigvis bliver færdig i en periode hvor der ikke er særlig mange stillinger. Det kan godt være at der er mange ledige stillinger som ingeniør, men det giver bare ikke så meget mening for sygeplejersken at søge dem... Det betyder ikke at han/hun ikke gør sit bedste eller gør det godt nok.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Hvor længe kan man tillade sig at søge jobs inden for ens uddannelsesfelt?

Indlægaf Akehurst2 » 5. aug 2016, 12:54

Hvis hun har søgt i maj-juli så er det jo heller ikke lige det mest aktive tidspunkt ift. ansættelse alligevel - så jeg ville bestemt ikke synes, at nu skulle hun allerede give fortabt.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvor længe kan man tillade sig at søge jobs inden for ens uddannelsesfelt?

Indlægaf dgd2007 » 5. aug 2016, 13:36

Jeg går ud fra, at reglerne er de samme for nyuddannede som for "almindelige" ledige.

Jeg mener, man bliver indkaldt til at gøre regnskab for sin jobsøgning efter et halvt år (skal helst være ca. 2 om ugen). Det er sikkert lidt forskelligt fra A-kasse til A-kasse. Men fx et orienteringsmøde, hvor man så samtidig har indsendt en liste med, hvad man har søgt, og lidt andet om, hvad man agter at gøre for at øge sine chancer. Hvis hun har søgt "relevante job" og inden for "områder, hvor der er arbejde at få", så er A-kassen tilfredsstillet. Det er de to ting, de kigger efter (og så antallet af ansøgninger).

Det er jo klart, man hellere ville prøve at få noget inden for det fag, man lige er blevet uddannet til.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvor længe kan man tillade sig at søge jobs inden for ens uddannelsesfelt?

Indlægaf girl_beat » 5. aug 2016, 13:38

Personligt ville jeg give den fuld skrald i en 6 mdr. periode inden for branchen, og herefter ville jeg brede søgningen ud til også at omfatte andre områder, vikarbureauer m.m. :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvor længe kan man tillade sig at søge jobs inden for ens uddannelsesfelt?

Indlægaf Flora » 5. aug 2016, 14:42

Jeg synes godt man kan tillade sig at bruge tiden på at søge inden for ens felt det første lange stykke tid. Hvor lang tid afhænger nok af hvor meget der er at søge indenfor ens felt, men tre måneder synes jeg absolut ikke er længe nok at have været ledig til at man behøver søge udenfor det man har uddannet sig til :).
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Hvor længe kan man tillade sig at søge jobs inden for ens uddannelsesfelt?

Indlægaf Torn » 8. aug 2016, 07:16

I lyder til, i nogen grad, at være enig med mig. I hvert fald at hun med god samvittighed kan fortsætte søgen inden for eget uddannelsefelt. Jeg blev helt provokeret af, at min kammerat mente "hun var kræsen og forkælet", når hun endnu ikke havde "søgt alt".
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvor længe kan man tillade sig at søge jobs inden for ens uddannelsesfelt?

Indlægaf Rapfisk » 8. aug 2016, 07:45

Hvis jeg skulle søge "alt", dvs. både inden for mit felt og stillinger, jeg er kvalificeret til, ville jeg skulle sende 25-30 målrettede ansøgninger om ugen. Det er i praksis urealistisk. Når man udvælger, synes jeg, man skal se på, hvor man har størst chance for at komme i job, og gå efter det. En nyuddannet vil formodentlig have størst chance for at få noget tæt på sin uddannelse, så det synes jeg ikke er en dårlig strategi.
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvor længe kan man tillade sig at søge jobs inden for ens uddannelsesfelt?

Indlægaf Kattefjæs » 8. aug 2016, 07:58

Torn skrev:I lyder til, i nogen grad, at være enig med mig. I hvert fald at hun med god samvittighed kan fortsætte søgen inden for eget uddannelsefelt. Jeg blev helt provokeret af, at min kammerat mente "hun var kræsen og forkælet", når hun endnu ikke havde "søgt alt".


Jeg synes tit at man støder på den holdning at ledige skal "søge alt" førend de gør det godt nok. Det kommer som regel fra personer som ikke selv har siddet i situationen eller bare ikke har særlig godt indblik i andre felter end deres eget og derfor ingen forståelse har for at der kan være virkelig stor forskel på hvad der virker.

At "søge alt" er i virkeligheden en ret dårlig metode som sjældent giver afkast. Igen, er du uddannet sygeplejerske vil folk umiddelbart vælge dig fra til "alt"-stillinger med mindre det specifikt er et krav at du skal være uddannet sygeplejerske (og det er det ikke til den slags stillinger) - de vil mene at du er overkvalificeret eller at du forlader arbejdspladsen til fordel for et job i dit felt så snart du kan komme til det, hvilket de jo nok også har ret i. Der er masser af mere obskure uddannelsesretninger som menigmand ikke kender og ikke ved hvad betyder som straks vil ryge i nej-bunken også, simpelthen fordi det virker for underligt og malplaceret.

Især som højtuddannet kan man søge 500 "alt"-stillinger om måneden hvis man har lyst, men det gør sjældent nogen vild forskel andet end at jobcenteret bliver glad. Faktum er at der er alt for mange hænder og alt for få jobs, og det giver næsten ingen mening at ansætte en højtuddannet, som formodentlig kender sine rettigheder og skrider når de får chancen, i et "alt"-job. Der er tusinder andre at vælge imellem.

Det dér med at søge alt er bare noget man siger at folk skal gøre fordi man inderst inde er bitter over at de er på overførselsindkomst for "deres penge" og reelt ikke tror på at der ikke er jobs nok til alle. Der er visse personer som stadig tror at der altid er arbejde til den der gerne vil arbejde, så hvis man ikke kan finde arbejde, er man bare en doven forkælet skid. Den type menneske er ikke værd at spilde sit liv på.

At søge "alt" er næsten altid en dårlig og ufrugtbar metode som sjældent giver afkast for højtuddannede, så man kan undre sig over at der stadig findes mennesker som oprigtigt tror på at det er vejen frem, men de har jo nok ikke siddet der selv.
5
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Hvor længe kan man tillade sig at søge jobs inden for ens uddannelsesfelt?

Indlægaf Chachacha » 11. aug 2016, 16:24

Ved du hvad, jeg synes du skal støtte din veninde mest muligt i denne tid og bede venner/familie/whoever med "velmente råd" og uopfordrede holdningstilkendegivelser om at lukke røven.

Jeg er sikker på, at hun nok skal finde et job inden for sit felt, det gør de fleste trods alt. Uanset hvad så hjælper det i hvert fald ikke på selvtilliden at få den slags i hovedet, som om man er er doven eller forkælet, fordi man gerne vil arbejde inden for det fag, man har uddannet sig i. Det bedste hun kan gøre er at følge sin drøm, sit engagement og lukke alle politikernes, smålige medborgeres kommentarer og venners råd ude. Det er hendes rejse.
8
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Hvor længe kan man tillade sig at søge jobs inden for ens uddannelsesfelt?

Indlægaf Torn » 12. aug 2016, 07:05

Tak for de gode svar.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvor længe kan man tillade sig at søge jobs inden for ens uddannelsesfelt?

Indlægaf Rapfisk » 12. aug 2016, 07:34

Ballademager skrev:
girl_beat skrev:Personligt ville jeg give den fuld skrald i en 6 mdr. periode inden for branchen, og herefter ville jeg brede søgningen ud til også at omfatte andre områder, vikarbureauer m.m. :)


Det ville jeg nok også (oven i en eventuel opsigelsesperiode, hvilket selvfølgelig ikke er relevant for Torns veninde). Men det skyldes ikke, at jeg ikke synes, man har ret til at søge længere. Det er mere fordi, at jeg simpelthen ikke ville have tålmodighed til at søge begrænset længere, hvis der ikke var sket noget i løbet af et halvt år.

Lige i TS' venindes situation er der stor forskel på at søge inden for sit fag og kun at søge i en bestemt branche. Jeg ville prøve lykken i så mange brancher som muligt fra starten.

Det er i øvrigt min erfaring, at man har størst succes med de ansøgninger, hvor man er direkte kvalificeret, og hvor man kan skrive en overbevisende motivation.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Hvor længe kan man tillade sig at søge jobs inden for ens uddannelsesfelt?

Indlægaf Tux » 12. aug 2016, 07:57

Rapfisk skrev:
Ballademager skrev:
girl_beat skrev:Personligt ville jeg give den fuld skrald i en 6 mdr. periode inden for branchen, og herefter ville jeg brede søgningen ud til også at omfatte andre områder, vikarbureauer m.m. :)


Det ville jeg nok også (oven i en eventuel opsigelsesperiode, hvilket selvfølgelig ikke er relevant for Torns veninde). Men det skyldes ikke, at jeg ikke synes, man har ret til at søge længere. Det er mere fordi, at jeg simpelthen ikke ville have tålmodighed til at søge begrænset længere, hvis der ikke var sket noget i løbet af et halvt år.

Lige i TS' venindes situation er der stor forskel på at søge inden for sit fag og kun at søge i en bestemt branche. Jeg ville prøve lykken i så mange brancher som muligt fra starten.

Det er i øvrigt min erfaring, at man har størst succes med de ansøgninger, hvor man er direkte kvalificeret, og hvor man kan skrive en overbevisende motivation.


Helt enig, jeg ville ret hurtigt kigge ud over den oplagte branche ift uddannelsen. Men der ville nok gå et godt stykke tid (et år måske) før jeg begyndte at søge stillingen jeg ikke var direkte kvalificeret til og lå uden for mit fag..

Synes ikke der giver mening at søge "alt" fra dag et, eller efter få måneder. Man vil jo gerne bruge sin uddannelse, og selv hvis man søgte ufaglært ville jeg som arbejdsgiver pænt sige nej tak..
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvor længe kan man tillade sig at søge jobs inden for ens uddannelsesfelt?

Indlægaf Rapfisk » 12. aug 2016, 08:16

Men netop her er der en relevant diskussion. Jeg er fx uddannet i statskundskab. Det er relevante stillinger til os over det hele, og hvor bredt skal man så søge?

I faget er der måske størst prestige i at være i centraladministrationen - med finans-, udenrigs- og statsministeriet i spidsen. Man kan søge de stillinger, hvis de er der. Dernæst måske de andre ministerier og styrelser. Det kan man måske godt få tiden til at gå med.

Omvendt er der ofte bedre muligheder for ansættelse, hvis man søger jobs i kommunerne eller måske andre offentlige myndigheder. I hvor høj grad skal man så satse på det, man havde forestillet sig kontra det, man måske kunne være tættere på?
0
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Job"