Familievenlig og nem hund

Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf PaleSeptember » 16. aug 2022, 08:25

catnip skrev:
achillaxedprune skrev:
LadyFox skrev:Hvis en mops ikke lever op til jeres krav sundhedsmæssigt (og det kan jeg i den grad godt forstå den ikke gør med alt de
racerelaterede skavanker de døjer med) så skal I holde jer langt fra en blanding af mops - udover at folk der avler blandinger sjældent går op i at teste forældrehundene i generationer inden avl så vil blandingen bare være disponeret for mopsens racerelaterede sygdomme + de sygdomme som den/de racer den er blandet meds sygdomme oven i.
Det er særligt ved hunde med en ringe sundhed det er ekstra vigtigt at købe sin hund fra et ordentligt sted.

Ved en voksen hund er det altid en risiko at den har noget med i bagagen - der tænker jeg at det mest sikre er at finde en race i gerne vil have, finde en god opdrætter og skrive jer op til en voksen hund hos denne. Mange opdrættere tager gerne sine hvalpe tilbage hvis deres ejere skal af med dem igen - så de har ind i mellem voksne hunde til vinderformidling og da de tager hunde tilbage har de jo en ekstra interesse i at hund og ejer er et match, samt at de jo også har et kendskab til deres race og linje så de kan måske også se nogle ting i adfærden.


Jeg er lidt overrasket over, hvor mange, der ikke anbefaler blandingshunde/gadekryds.

Hvilken hund, ville du anbefale? :)


Problemet opstår ofte i "designer" blandingshunde som labradoodles, cavapoos osv, hvor man bevidst krydser 2 renracede hunde for at få et bestemt mix. Alle (med ganske få undtagelse) hunderacer er så indavlede at det svarer til at avle på helsøskende, så der er genetiske problemer i alle hunderacer. Derfor fixer man ikke nødvendigvis noget ved at mixe to indvalede hunderacer med hinanden (man kan dog gøre det hvis sygdomme/defekter er recessivt nedarvet, men det er lidt et gamble og problemerne vil stadig forblive i arvemassen). Den oprindelige designer af labradoodles har sågar udtalt at det var en stor fejl at lave "racen" fordi den har vist sig at have så mange problemer.

Anyway, jeg har en blandingshund - en Alaskan husky. En type-hund avlet til præstation, og ikke hvordan de ser ud, så det er overvejende en sund hund, men derfor kan de stadig få problemer, som alle andre hunde. Især med alderen.


Jeg er nødt til at spørge, om du er sikker på det? Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at hundeopdrætterne bevidst skulle gå efter at lave indavl. Bevares, jeg har ikke slået op i nogen hundedatabaser, og jeg kan kun tale for mig selv som katteopdrætter, men i katteverdenen er de fleste altså meget obs på, hvilke parringer de laver, og vi har databaser vi kan lave testparringer i for at udregne indavlskvotient osv. for at sikre, at vi ikke kommer for højt op. Det kommer selvfølgelig også an på hvor stor en diversitet, der er i den enkelte race, og jeg skal ikke udelukke, at nogle racer har højere indavlskvotient end andre, men overordnet set så tror jeg altså, at det ikke er noget, man går bevidst efter.
2
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 666
Likede indlæg: 21045

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf catnip » 16. aug 2022, 08:32

achillaxedprune skrev:
catnip skrev:Problemet opstår ofte i "designer" blandingshunde som labradoodles, cavapoos osv, hvor man bevidst krydser 2 renracede hunde for at få et bestemt mix. Alle (med ganske få undtagelse) hunderacer er så indavlede at det svarer til at avle på helsøskende, så der er genetiske problemer i alle hunderacer. Derfor fixer man ikke nødvendigvis noget ved at mixe to indvalede hunderacer med hinanden (man kan dog gøre det hvis sygdomme/defekter er recessivt nedarvet, men det er lidt et gamble og problemerne vil stadig forblive i arvemassen). Den oprindelige designer af labradoodles har sågar udtalt at det var en stor fejl at lave "racen" fordi den har vist sig at have så mange problemer.

Anyway, jeg har en blandingshund - en Alaskan husky. En type-hund avlet til præstation, og ikke hvordan de ser ud, så det er overvejende en sund hund, men derfor kan de stadig få problemer, som alle andre hunde. Især med alderen.


Tak for svar! :)

Slædehunde er super skønne og flotte, men alt for aktive til vores liv. :genert:


Gud nej, det var overhovedet ikke ment som en anbefaling til at du, eller nogen andre, skulle anskaffe sig en slædehund. LAD VÆRE MED DET! Altså vi har godt nok verdens mest absurd velopdragne, nemme Alaskan husky. Jeg kan endda gå med hende uden snor og hun har awesome recall. Men hun er så absolut ikke repræsentativ for Alaskan huskies, generelt. Overhovedet.

...det var bare mere en kommentar til det med blandingshunde og sundhed.
1
- Nevertheless she persisted -
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf Fledermäuslein » 16. aug 2022, 08:35

Vi har en korthåret collie og en boston terrier, begge er virkelig gode familiehunde. Umiddelbart kunne de begge passe til jer. De er valgt efter at skulle være forholdsvis nemme at træne og især collien er en drøm hvad det angår. Bostien er en kæmpe kæle- og legetrold, som godt ville have kunnet lære meget mere, hvis vi havde lagt en indsats for det tidligere (hvilket vi ikke gjorde, da vores datter var halvandet, da vi fik ham). Begge hunde tilpasser sig familien og er glade, når bare vi er sammen.

9058B8E8-1376-458A-B476-EE112F284C03.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 666
Likede indlæg: 21045

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf catnip » 16. aug 2022, 08:48

PaleSeptember skrev:
catnip skrev:
achillaxedprune skrev:
LadyFox skrev:Hvis en mops ikke lever op til jeres krav sundhedsmæssigt (og det kan jeg i den grad godt forstå den ikke gør med alt de
racerelaterede skavanker de døjer med) så skal I holde jer langt fra en blanding af mops - udover at folk der avler blandinger sjældent går op i at teste forældrehundene i generationer inden avl så vil blandingen bare være disponeret for mopsens racerelaterede sygdomme + de sygdomme som den/de racer den er blandet meds sygdomme oven i.
Det er særligt ved hunde med en ringe sundhed det er ekstra vigtigt at købe sin hund fra et ordentligt sted.

Ved en voksen hund er det altid en risiko at den har noget med i bagagen - der tænker jeg at det mest sikre er at finde en race i gerne vil have, finde en god opdrætter og skrive jer op til en voksen hund hos denne. Mange opdrættere tager gerne sine hvalpe tilbage hvis deres ejere skal af med dem igen - så de har ind i mellem voksne hunde til vinderformidling og da de tager hunde tilbage har de jo en ekstra interesse i at hund og ejer er et match, samt at de jo også har et kendskab til deres race og linje så de kan måske også se nogle ting i adfærden.


Jeg er lidt overrasket over, hvor mange, der ikke anbefaler blandingshunde/gadekryds.

Hvilken hund, ville du anbefale? :)


Problemet opstår ofte i "designer" blandingshunde som labradoodles, cavapoos osv, hvor man bevidst krydser 2 renracede hunde for at få et bestemt mix. Alle (med ganske få undtagelse) hunderacer er så indavlede at det svarer til at avle på helsøskende, så der er genetiske problemer i alle hunderacer. Derfor fixer man ikke nødvendigvis noget ved at mixe to indvalede hunderacer med hinanden (man kan dog gøre det hvis sygdomme/defekter er recessivt nedarvet, men det er lidt et gamble og problemerne vil stadig forblive i arvemassen). Den oprindelige designer af labradoodles har sågar udtalt at det var en stor fejl at lave "racen" fordi den har vist sig at have så mange problemer.

Anyway, jeg har en blandingshund - en Alaskan husky. En type-hund avlet til præstation, og ikke hvordan de ser ud, så det er overvejende en sund hund, men derfor kan de stadig få problemer, som alle andre hunde. Især med alderen.


Jeg er nødt til at spørge, om du er sikker på det? Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at hundeopdrætterne bevidst skulle gå efter at lave indavl. Bevares, jeg har ikke slået op i nogen hundedatabaser, og jeg kan kun tale for mig selv som katteopdrætter, men i katteverdenen er de fleste altså meget obs på, hvilke parringer de laver, og vi har databaser vi kan lave testparringer i for at udregne indavlskvotient osv. for at sikre, at vi ikke kommer for højt op. Det kommer selvfølgelig også an på hvor stor en diversitet, der er i den enkelte race, og jeg skal ikke udelukke, at nogle racer har højere indavlskvotient end andre, men overordnet set så tror jeg altså, at det ikke er noget, man går bevidst efter.


Det er jeg, ja: https://cgejournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40575-021-00111-4?fbclid=IwAR0EFEVjjLtKyud5xucI2vFFIzISKWolAEMu1cUJzhIs-iuQR-Pw2cR43EQ

Der er meget deprimerende læsning i den artikel, men her står det sort på hvidt:

"The inbreeding values within dog breeds were very high, with the mean being 0.24, just below the coefficient of inbreeding obtained from breeding full siblings."

De nævner faktisk den australske labradoodle som et eksemple på en "race" som ikke er indavlet. Interessant nok:

"The breeds with low inbreeding included recent cross breeds (Tamaskan Dog, Barbet and Australian Labradoodle)"
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. aug 2022, 08:50

Jeg ville personligt gå med en stor hund, ala labrador og retriver, - som jeg oplever er en rigtig god "begynderhund"
En hund der typisk er rolig, har en god solid personlighed - uden for meget "diva" eller "hidsigprop", de er kloge, motiverede for træning, og samtidig er de gode til "bare at være" - og integrere sig i et familieliv og rytme.

Vi har for nylig sagt farvel til vores labrador, hun blev 12 år, og havde været en del af vores, børnenes liv, siden hun var 6 måneder gammel.
Hun var skøn fra dag 1, ud over en langsom og besværlig alene hjemme træning, men altid så blid, omgængelig, forsigtig og afventede omkring børnene, som dengang var 6 mdr, knap 5 og 7 år gamle. Og sådan var hun hele vejen igennem. Hun har på alle måder været den mest fantastiske, glade, tilpasse, omgængelige hund, som elskede at putte i sofaen sammen med os, som elskede at komme ud på traveture om de var korte eller lange, bare det ikke stod ned i stænger.
Jeg kender en del der har labrador, som oplever det samme, en skøn personlighed, et skønt familiemedlem.

Jeg har kun haft store hunde, og ønsket for en ny hund er oppe i "kæmpe basse" kategorien, hvor vi snakker om Berner sennen, new foundlænder, sankt bernhard hund, som også er nogle solide, rolige basser, som ikke kræver alt for meget motion, og som trives som familiehund.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf achillaxedprune » 16. aug 2022, 08:51

Fledermäuslein skrev:Vi har en korthåret collie og en boston terrier, begge er virkelig gode familiehunde. Umiddelbart kunne de begge passe til jer. De er valgt efter at skulle være forholdsvis nemme at træne og især collien er en drøm hvad det angår. Bostien er en kæmpe kæle- og legetrold, som godt ville have kunnet lære meget mere, hvis vi havde lagt en indsats for det tidligere (hvilket vi ikke gjorde, da vores datter var halvandet, da vi fik ham). Begge hunde tilpasser sig familien og er glade, når bare vi er sammen.

9058B8E8-1376-458A-B476-EE112F284C03.jpeg


Sikke et par flotte vuffere! :love2:

De racer lyder til at være noget, der ville passe ret godt ind i vores familie. Hvor har du fået dem fra? :) Men jeg troede faktisk, at Collien krævede meget aktivering og motion, da det er en hyrdehund(?).
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf achillaxedprune » 16. aug 2022, 08:56

Madam Pomfrey skrev:Jeg ville personligt gå med en stor hund, ala labrador og retriver, - som jeg oplever er en rigtig god "begynderhund"
En hund der typisk er rolig, har en god solid personlighed - uden for meget "diva" eller "hidsigprop", de er kloge, motiverede for træning, og samtidig er de gode til "bare at være" - og integrere sig i et familieliv og rytme.

Vi har for nylig sagt farvel til vores labrador, hun blev 12 år, og havde været en del af vores, børnenes liv, siden hun var 6 måneder gammel.
Hun var skøn fra dag 1, ud over en langsom og besværlig alene hjemme træning, men altid så blid, omgængelig, forsigtig og afventede omkring børnene, som dengang var 6 mdr, knap 5 og 7 år gamle. Og sådan var hun hele vejen igennem. Hun har på alle måder været den mest fantastiske, glade, tilpasse, omgængelige hund, som elskede at putte i sofaen sammen med os, som elskede at komme ud på traveture om de var korte eller lange, bare det ikke stod ned i stænger.
Jeg kender en del der har labrador, som oplever det samme, en skøn personlighed, et skønt familiemedlem.

Jeg har kun haft store hunde, og ønsket for en ny hund er oppe i "kæmpe basse" kategorien, hvor vi snakker om Berner sennen, new foundlænder, sankt bernhard hund, som også er nogle solide, rolige basser, som ikke kræver alt for meget motion, og som trives som familiehund.


Hun lyder skøn! Kondolerer for jeres tab. :ae:

Hvor fik I jeres labrador fra? :)
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf PaleSeptember » 16. aug 2022, 09:02

catnip skrev:
PaleSeptember skrev:
catnip skrev:
achillaxedprune skrev:
LadyFox skrev:Hvis en mops ikke lever op til jeres krav sundhedsmæssigt (og det kan jeg i den grad godt forstå den ikke gør med alt de
racerelaterede skavanker de døjer med) så skal I holde jer langt fra en blanding af mops - udover at folk der avler blandinger sjældent går op i at teste forældrehundene i generationer inden avl så vil blandingen bare være disponeret for mopsens racerelaterede sygdomme + de sygdomme som den/de racer den er blandet meds sygdomme oven i.
Det er særligt ved hunde med en ringe sundhed det er ekstra vigtigt at købe sin hund fra et ordentligt sted.

Ved en voksen hund er det altid en risiko at den har noget med i bagagen - der tænker jeg at det mest sikre er at finde en race i gerne vil have, finde en god opdrætter og skrive jer op til en voksen hund hos denne. Mange opdrættere tager gerne sine hvalpe tilbage hvis deres ejere skal af med dem igen - så de har ind i mellem voksne hunde til vinderformidling og da de tager hunde tilbage har de jo en ekstra interesse i at hund og ejer er et match, samt at de jo også har et kendskab til deres race og linje så de kan måske også se nogle ting i adfærden.


Jeg er lidt overrasket over, hvor mange, der ikke anbefaler blandingshunde/gadekryds.

Hvilken hund, ville du anbefale? :)


Problemet opstår ofte i "designer" blandingshunde som labradoodles, cavapoos osv, hvor man bevidst krydser 2 renracede hunde for at få et bestemt mix. Alle (med ganske få undtagelse) hunderacer er så indavlede at det svarer til at avle på helsøskende, så der er genetiske problemer i alle hunderacer. Derfor fixer man ikke nødvendigvis noget ved at mixe to indvalede hunderacer med hinanden (man kan dog gøre det hvis sygdomme/defekter er recessivt nedarvet, men det er lidt et gamble og problemerne vil stadig forblive i arvemassen). Den oprindelige designer af labradoodles har sågar udtalt at det var en stor fejl at lave "racen" fordi den har vist sig at have så mange problemer.

Anyway, jeg har en blandingshund - en Alaskan husky. En type-hund avlet til præstation, og ikke hvordan de ser ud, så det er overvejende en sund hund, men derfor kan de stadig få problemer, som alle andre hunde. Især med alderen.


Jeg er nødt til at spørge, om du er sikker på det? Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at hundeopdrætterne bevidst skulle gå efter at lave indavl. Bevares, jeg har ikke slået op i nogen hundedatabaser, og jeg kan kun tale for mig selv som katteopdrætter, men i katteverdenen er de fleste altså meget obs på, hvilke parringer de laver, og vi har databaser vi kan lave testparringer i for at udregne indavlskvotient osv. for at sikre, at vi ikke kommer for højt op. Det kommer selvfølgelig også an på hvor stor en diversitet, der er i den enkelte race, og jeg skal ikke udelukke, at nogle racer har højere indavlskvotient end andre, men overordnet set så tror jeg altså, at det ikke er noget, man går bevidst efter.


Det er jeg, ja: https://cgejournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40575-021-00111-4?fbclid=IwAR0EFEVjjLtKyud5xucI2vFFIzISKWolAEMu1cUJzhIs-iuQR-Pw2cR43EQ

Der er meget deprimerende læsning i den artikel, men her står det sort på hvidt:

"The inbreeding values within dog breeds were very high, with the mean being 0.24, just below the coefficient of inbreeding obtained from breeding full siblings."

De nævner faktisk den australske labradoodle som et eksemple på en "race" som ikke er indavlet. Interessant nok:

"The breeds with low inbreeding included recent cross breeds (Tamaskan Dog, Barbet and Australian Labradoodle)"


Det er sørgeligt, hvis det er sådan. I min egen race har vi ofte en complete inbreeding på lige omkring 5% som maks. Men jeg har også en naturrace med en stor population. Ved at ragdolls har en noget højere complete inbreeding på omkring 20-25%, men det er er jo også en designerrace. Og ja, de fleste hunderacer er vel også i et eller andet omfang designerracer, hvor det sikkert ikke er tilladt at parre nyt blod ind i racen.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. aug 2022, 09:04

achillaxedprune skrev:
Madam Pomfrey skrev:Jeg ville personligt gå med en stor hund, ala labrador og retriver, - som jeg oplever er en rigtig god "begynderhund"
En hund der typisk er rolig, har en god solid personlighed - uden for meget "diva" eller "hidsigprop", de er kloge, motiverede for træning, og samtidig er de gode til "bare at være" - og integrere sig i et familieliv og rytme.

Vi har for nylig sagt farvel til vores labrador, hun blev 12 år, og havde været en del af vores, børnenes liv, siden hun var 6 måneder gammel.
Hun var skøn fra dag 1, ud over en langsom og besværlig alene hjemme træning, men altid så blid, omgængelig, forsigtig og afventede omkring børnene, som dengang var 6 mdr, knap 5 og 7 år gamle. Og sådan var hun hele vejen igennem. Hun har på alle måder været den mest fantastiske, glade, tilpasse, omgængelige hund, som elskede at putte i sofaen sammen med os, som elskede at komme ud på traveture om de var korte eller lange, bare det ikke stod ned i stænger.
Jeg kender en del der har labrador, som oplever det samme, en skøn personlighed, et skønt familiemedlem.

Jeg har kun haft store hunde, og ønsket for en ny hund er oppe i "kæmpe basse" kategorien, hvor vi snakker om Berner sennen, new foundlænder, sankt bernhard hund, som også er nogle solide, rolige basser, som ikke kræver alt for meget motion, og som trives som familiehund.


Hun lyder skøn! Kondolerer for jeres tab. :ae:

Hvor fik I jeres labrador fra? :)


Hun blev købt via den blå avis dengang. Som omplaceringshund. Vores yngste barn var 6 mdr gammel, vores gamle hund havde vi sagt farvel til gr. livmor betændelse, og vores hus var bare alt for tomt uden hund, - men vi kunne samtidig ikke overskue at stå med en helt lille hvalp, så vi kiggede efter en der var et års tid eller mere, og faldt over hende.

Hun kom fra en familie, som både havde mor, far, og 2 andre voksne hunde.
Derfor den besværlige alene hjemme træning, hun var jo vant til at være sammen med 4 voksne hunden, var lavest i hierakiet.
Så det gjorde hun var lidt usikker og utryg i enkelte situationer, og meget "jeg er så fantastisk, og du kan slet ikke stå for mig" agtig i andre :D


Vi fik faktisk selv et kuld hvalpe på hende, - som ikke lige var planen. Hun nåede at smutte ud af bilen, da jeg kort skulle hente noget hos en kollega, og han havde en lækker stor labrador-bamse, som hun ikke kunne stå for :fløjt: Så det resulterede lige i et kuld på 10 hvalpe :fløjt:
En fantastisk oplevelse for hele familien, og vi fik afsat alle 10 hvalpe til søde, skønne, kærlige familier.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf Fledermäuslein » 16. aug 2022, 09:29

achillaxedprune skrev:
Fledermäuslein skrev:Vi har en korthåret collie og en boston terrier, begge er virkelig gode familiehunde. Umiddelbart kunne de begge passe til jer. De er valgt efter at skulle være forholdsvis nemme at træne og især collien er en drøm hvad det angår. Bostien er en kæmpe kæle- og legetrold, som godt ville have kunnet lære meget mere, hvis vi havde lagt en indsats for det tidligere (hvilket vi ikke gjorde, da vores datter var halvandet, da vi fik ham). Begge hunde tilpasser sig familien og er glade, når bare vi er sammen.

9058B8E8-1376-458A-B476-EE112F284C03.jpeg


Sikke et par flotte vuffere! :love2:

De racer lyder til at være noget, der ville passe ret godt ind i vores familie. Hvor har du fået dem fra? :) Men jeg troede faktisk, at Collien krævede meget aktivering og motion, da det er en hyrdehund(?).


De er begge fra Tyskland, hvor jeg også bor. Korthåret collie bliver måske også svær at finde i DK, den er ikke så udbredt, heller ikke hos mig. Hvilket jeg ikke forstår, for det er virkelig en fantastisk hund. Han er nem, omgængelig, venlig og meget interesseret i, hvad man beder ham om at gøre. Ikke på nogen måde bange, kan komme med alle vegne og bare virkelig ukompliceret. Som 8 måneder gammel har han allerede et virkelig godt indkald og jeg kan gå med ham uden snor. Som hyrdehund ønsker han instinktivt, at vi alle bliver sammen, så han er aldrig langt væk, når vi går tur, og tjekker ofte, at alle er med.

Jeg går til træning med ham en gang om ugen og når han bliver gammel nok, vil jeg gerne prøve agility også. Jeg går en længere tur med ham om dagen (2-4 km, da han stadig er hvalp) og det er planen, at han skal være min vandrebuddy, når han bliver lidt ældre og er udvokset. Derudover en mindre tur, leg i haven, måske lidt træning og det er det. Han er glad og tilfreds. Så hvis du kan lide at gå lange ture og kan lokke din søn til at kaste lidt bold eller gemme godbidder og ellers bare være meget sammen med hunden, så ville det være en supergod hund for jer. Det er en god begynderhund på linje med golden retriever og labrador (jeg kender i øvrigt flere krævende labradorer, der skal man lige holde sig for øje, at man ikke får en, der er alt for sportsligt anlagt).

Vores søde gamle Hugo (8 år), boston terrieren, gider ikke længere gå lange ture, men er stadig meget legesyg og kælen hjemme. Han er reserveret over for fremmede og ret beskyttende, hvilket collien ikke er, selv om den også nok skal fortælle, hvis der kommer gæster.
0
Brugeravatar
Posedamen
Indlæg: 379
Tilmeldt: 22. mar 2022, 19:24
Kort karma: 46
Likede indlæg: 903

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf Posedamen » 16. aug 2022, 09:31

Jeg har ikke hund, har blot gennem mit liv observeret de mange hunde der er i min mors familie :lol:

Dem der har været flest af, er labrador og golden retriever.
Sidstnævnte synes jeg er ret chill, når de ikke længere er teenagere. En stille og rolig hund, men måske lidt kluntede.
Labradoren synes jeg også har været ret chill.

Senest er der to der har fået en blanding af golden retriever og puddel, de andre har fået en puddel/cocker spaniel.
Også nogle virkelig rare og rolige racer, der ikke bliver kæmpe store.

Min søster hyggeavler border collies, det er min absolutte favorit race, men de kræver en del aktivering. Til gengæld har jeg aldrig mødt så lydige og intelligente hunde som dem.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf LadyFox » 16. aug 2022, 09:32

achillaxedprune skrev:
LadyFox skrev:Hvis en mops ikke lever op til jeres krav sundhedsmæssigt (og det kan jeg i den grad godt forstå den ikke gør med alt de
racerelaterede skavanker de døjer med) så skal I holde jer langt fra en blanding af mops - udover at folk der avler blandinger sjældent går op i at teste forældrehundene i generationer inden avl så vil blandingen bare være disponeret for mopsens racerelaterede sygdomme + de sygdomme som den/de racer den er blandet meds sygdomme oven i.
Det er særligt ved hunde med en ringe sundhed det er ekstra vigtigt at købe sin hund fra et ordentligt sted.

Ved en voksen hund er det altid en risiko at den har noget med i bagagen - der tænker jeg at det mest sikre er at finde en race i gerne vil have, finde en god opdrætter og skrive jer op til en voksen hund hos denne. Mange opdrættere tager gerne sine hvalpe tilbage hvis deres ejere skal af med dem igen - så de har ind i mellem voksne hunde til vinderformidling og da de tager hunde tilbage har de jo en ekstra interesse i at hund og ejer er et match, samt at de jo også har et kendskab til deres race og linje så de kan måske også se nogle ting i adfærden.


Jeg er lidt overrasket over, hvor mange, der ikke anbefaler blandingshunde/gadekryds.

Hvilken hund, ville du anbefale? :)


Jeg synes fortrækker klart hunde med tavle, men omvendt er jeg heller ikke den mest afskrækkede fra blandingshunde ved køb af voksne hunde da man ikke støtter avlen. Blandingsgunde kan jo sagtens være skønne hunde. Men hvis jeg skulle købe en blandingshund ville jeg gå uden om blandinger der lider af for meget som skrevet ovenover - og samme tid være OBS på at blandingen består af racer med hunde der minder om hinanden i forhold til sindet så man ikke står med en hund med kvaliteter der stikker i alle mulige retninger.

Hvis vi skal komme med forslag til hvilken hund der passer til jer så kunne du måske skrive lidt om hvad i til dels kan tilbyde hunden, det kunne være alene hjemme tid, om I har lyst til at træne, er i til lange ture eller mest derhjemme og den slags. Derudover også hvad i ønsker af en hund - hvilken størrelse, gider i pelspleje, skal den være meget pleasene eller må den godt være lidt mere selvstændig, kunne i godt tænke jer at debnskal kunne lære gå uden snor eller er det lidt ligegyldigt, vil i gerne at der er større sandsynlighed for den kommer godt ud af det med andre hunde? Eller hvad der ellers kunne være vigtigt for jer i jeres hverdag.
Man kan selvfølgelig aldrig på den måde spå om at hvis man vælger en bestemt race så er den 100% på en bestemt måde, men man kan gøre meget ved sandsynligheden for det udefra hvad man vælger.
0
...
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf Misantropen » 16. aug 2022, 10:17

Et måske lidt kedeligt svar, men hundens adfærd og temperament afhænger i høj grad af den træning m.m. den har fået. At vælge en raceren hund kan give et praj ift. temperament, behov osv., men den vil altid være et "produkt" af sin opvækst og tilværelse.

Man kan sagtens overtage en voksen hund der er velopdragen, men man vil stadig være nødt til at træne og præge den resten af dens liv. Men der er selvfølgelig forskel på om det er en hvalp der intet har lært endnu og en hund på 5 år.

Hvis I ønsker en lidt ældre hund ville jeg kontakte opdrættere, af den eller de racer I ønsker. Mange opdrættere ønsker også selv at stå for omplaceringen af hunde fra deres tidligere kuld, og har derfor også været i kontakt med ejerne inden omplaceringen.
2
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf achillaxedprune » 16. aug 2022, 10:19

Madam Pomfrey skrev:Hun blev købt via den blå avis dengang. Som omplaceringshund. Vores yngste barn var 6 mdr gammel, vores gamle hund havde vi sagt farvel til gr. livmor betændelse, og vores hus var bare alt for tomt uden hund, - men vi kunne samtidig ikke overskue at stå med en helt lille hvalp, så vi kiggede efter en der var et års tid eller mere, og faldt over hende.

Hun kom fra en familie, som både havde mor, far, og 2 andre voksne hunde.
Derfor den besværlige alene hjemme træning, hun var jo vant til at være sammen med 4 voksne hunden, var lavest i hierakiet.
Så det gjorde hun var lidt usikker og utryg i enkelte situationer, og meget "jeg er så fantastisk, og du kan slet ikke stå for mig" agtig i andre :D


Vi fik faktisk selv et kuld hvalpe på hende, - som ikke lige var planen. Hun nåede at smutte ud af bilen, da jeg kort skulle hente noget hos en kollega, og han havde en lækker stor labrador-bamse, som hun ikke kunne stå for :fløjt: Så det resulterede lige i et kuld på 10 hvalpe :fløjt:
En fantastisk oplevelse for hele familien, og vi fik afsat alle 10 hvalpe til søde, skønne, kærlige familier.


Er en 1-årig labrador ikke stadig meget hvalp? For det virker lidt til at jeres behov dengang minder om vores nu. Og måske vi skulle se efter en “alene”-hund, hvis den er voksen og ikke en alvshund.

10 hvalpe - Yiakes! Så kom der da liv i huset. :lol:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: Familievenlig og nem hund

Indlægaf Fledermäuslein » 16. aug 2022, 10:30

Jeg kender i øvrigt nogen, der har en Altdeutscher mops. Det skulle være en sundere hund end den meget indavlede mops, man typisk ser.

Deres mops har lange ben, en slank krop og længere næse, elsker at løbe og gå tur og er vist ellers bare som en normal mops.
0

Tilbage til "Kæledyr"