Stavning kontra udtale

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3095
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6067

Re: Stavning kontra udtale

Indlægaf Lurende Peber » 29. jul 2022, 16:32

abcd skrev:
dgd2007 skrev:Jeg faldt da også pladask for Ulla Terkelsen engang hun i en paneldiskussion udbrød: "Jeg ved godt I unge mennesker ikke GIIIDER lære andre sprog end engelsk!" :D


Det er vel også spild af tid. Selv tyskere og franskmænd taler efterhånden udmærket engelsk. Kinesisk er der måske stadig mening i at lære.

Jeg har i andre forummer diskuteret med lidt ældre herrer som var fortørnede over at jeg - og de fleste andre efterhånden - taler engelsk med svenskere. Dronningen hader det også. Men jeg forstår simpelthen ikke hvorfor jeg skulle ulejlige mig med at afkode svensk når de taler så glimrende engelsk. Der er noget mærkeligt stivnakket over det.

De fleste svenskere, som jeg kommunikerer med, foretrækker også, at vi anvender engelsk.
1
Registreret Gammel Gris :gris:
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Stavning kontra udtale

Indlægaf MOGA » 29. jul 2022, 19:51

abcd skrev:
dgd2007 skrev:Jeg faldt da også pladask for Ulla Terkelsen engang hun i en paneldiskussion udbrød: "Jeg ved godt I unge mennesker ikke GIIIDER lære andre sprog end engelsk!" :D


Det er vel også spild af tid. Selv tyskere og franskmænd taler efterhånden udmærket engelsk. Kinesisk er der måske stadig mening i at lære.

Jeg har i andre forummer diskuteret med lidt ældre herrer som var fortørnede over at jeg - og de fleste andre efterhånden - taler engelsk med svenskere. Dronningen hader det også. Men jeg forstår simpelthen ikke hvorfor jeg skulle ulejlige mig med at afkode svensk når de taler så glimrende engelsk. Der er noget mærkeligt stivnakket over det.


Min oplevelse er ellers, at rigtig mange, især franskmænd, men også tyskere, taler meget lidt engelsk.

Jeg taler begge dele til husbehov, og begge dele blev trænet flittigt på vores sommerferie, på trods af, at jeg altid lægger ud på engelsk, fordi jeg synes det er mest komfortabelt.
0
ajnaM
Indlæg: 10016
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27347

Re: Stavning kontra udtale

Indlægaf ajnaM » 30. jul 2022, 13:24

Min unge aarhusianske student spurgte mig inden ferien, hvordan jeg ville stave til ‘geeød’. Jeg forstod ikke, så hun fortsatte: ‘ja altså, jeg har GEEØD dig en is’.

Givet, var det så. :lol: Hahahaha, jeg var helt færdig.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 452
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 337

Re: Stavning kontra udtale

Indlægaf mucher » 30. jul 2022, 19:41

Lurende Peber skrev:
abcd skrev:
dgd2007 skrev:Jeg faldt da også pladask for Ulla Terkelsen engang hun i en paneldiskussion udbrød: "Jeg ved godt I unge mennesker ikke GIIIDER lære andre sprog end engelsk!" :D


Det er vel også spild af tid. Selv tyskere og franskmænd taler efterhånden udmærket engelsk. Kinesisk er der måske stadig mening i at lære.

Jeg har i andre forummer diskuteret med lidt ældre herrer som var fortørnede over at jeg - og de fleste andre efterhånden - taler engelsk med svenskere. Dronningen hader det også. Men jeg forstår simpelthen ikke hvorfor jeg skulle ulejlige mig med at afkode svensk når de taler så glimrende engelsk. Der er noget mærkeligt stivnakket over det.

De fleste svenskere, som jeg kommunikerer med, foretrækker også, at vi anvender engelsk.

Jeg kan bedre forstå det fra en svensk synsvinkel, for danskere har en tendens til at tale for hurtigt og utydeligt, og måske gør de sig mere umage på engelsk.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Stavning kontra udtale

Indlægaf Danseprinsesse » 30. jul 2022, 21:41

Min søn siger “sjøst” (seriøst).
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22043

Re: Stavning kontra udtale

Indlægaf dgd2007 » 31. jul 2022, 06:49

ajnaM skrev:Min unge aarhusianske student spurgte mig inden ferien, hvordan jeg ville stave til ‘geeød’. Jeg forstod ikke, så hun fortsatte: ‘ja altså, jeg har GEEØD dig en is’.

Givet, var det så. :lol: Hahahaha, jeg var helt færdig.

:) Ja, der kan godt være lidt langt imellem udtale og stavning, så man er nødt til at lære stavning sådan lidt fra bunden, ikke fra udtalen.

Hvordan skal man ellers fx vide at "jalavær" staves "jeg lader være" :gruble:
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20470
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43935

Re: Stavning kontra udtale

Indlægaf paint » 31. jul 2022, 08:00

mucher skrev:
Lurende Peber skrev:
abcd skrev:
dgd2007 skrev:Jeg faldt da også pladask for Ulla Terkelsen engang hun i en paneldiskussion udbrød: "Jeg ved godt I unge mennesker ikke GIIIDER lære andre sprog end engelsk!" :D


Det er vel også spild af tid. Selv tyskere og franskmænd taler efterhånden udmærket engelsk. Kinesisk er der måske stadig mening i at lære.

Jeg har i andre forummer diskuteret med lidt ældre herrer som var fortørnede over at jeg - og de fleste andre efterhånden - taler engelsk med svenskere. Dronningen hader det også. Men jeg forstår simpelthen ikke hvorfor jeg skulle ulejlige mig med at afkode svensk når de taler så glimrende engelsk. Der er noget mærkeligt stivnakket over det.

De fleste svenskere, som jeg kommunikerer med, foretrækker også, at vi anvender engelsk.

Jeg kan bedre forstå det fra en svensk synsvinkel, for danskere har en tendens til at tale for hurtigt og utydeligt, og måske gør de sig mere umage på engelsk.


De svenskere jeg har talt med, mener, at dansk er blevet tiltagende sværere at forstå - i årenes løb. Der tales, som du skriver - for hurtigt og for utydeligt. Der var vist engang en der sagde eller sang: " Vort muddersmål er hæsligt. Det har så fæl en klang" ;)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Sprog"