Grimme ord der trigger - fx. Røvhul

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Grimme ord der trigger - fx. Røvhul

Indlægaf Purple Haze » 23. jul 2022, 09:25

Inspireret af et par episoder herinde hvor det på mig virker som om at ordet røvhul trigger nogen (mere eller mindre) i en grad så jeg tænker, at de må ligge noget andet og mere alvorligt i det ord end jeg gør.
Er fx blevet svinet til og har modtaget en påtale/advarsel for at sige, og insistere på, at hvis man ikke overholder aftaler med sine børn, så synes jeg man er et røvhul.
Det synes jeg stadig er sært, røvhul for mig oversættes nok bedst til uansvarlig, ukærlig, egoistisk og selvcentreret.
Men hvis nu røvhul for én anden betyder det laveste af det laveste, ikke værdig til at leve, bør tortureres i evighed mv. så giver det selvfølgelig mere mening.

Og synes jeg ser det samme omkring brugen af ordet nar herinde. Nogen bruger det rimelig let og uproblematisk - og andre tager meget mere på vej når det bruges.

Og så tænker jeg om andre oplever det samme omkring bestemte ord. At man oplever at andre enten bruger et ord hvor man selv tænker WTF sagde personen lige? Eller hvor andre reagere som om man har skrevet at man vil dræbe alle børn i verden, og man selv sidder og tænker “WTF var det ordet XXX udløste der” :skeptisk:

Trigger ord er måske sat lidt på spidsen, men der er nogle få ord som kan få det til lige at gibbe i mig, og så tænker jeg mit om dem der bruger det. Umiddelbart er det perker, neger og so.
Det kan godt bære der er flere. De to første pga ordnets historik og fordi jeg synes det siger en hel masse, der på ingen måder er positivt, om afsenderen.
So er bare et grimt ord, og umiddelbart det grimmeste jeg synes man kan kalde en kvinde, kælling er der oppe af, men knap så grimt synes jeg.

Kan ikke rigtig komme på ligende ord for mænd, stodder er det eneste jeg kan komme på - og det ærger mig lidt. Ikke fordi jeg ofte har brug for grimme ord for mænd, men sådan i ligestillingens navn og når man virkelig har brug for at tænke grimt om nogen, så kunne det være rart med et bredere udvalg af ord. Men det kan også bare være mig der er forskånet for det.

På mig så udvandes grimme ord når det er på engelsk (og andre sprog), så tror ikke det på mig vil have samme “chokeffekt” som en der har sproget dom modersmål.
Dog bliver jeg lidt triggeret når folk siger fuck, fucking, fucked osv hele tiden, udover jeg synes det lyder dumt, så får det virkelig gang i mine fordomme om folk.

Hvordan har du det med de grimme ord?
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16110

Re: Grimme ord der trigger - fx. Røvhul

Indlægaf Urtekussen » 23. jul 2022, 09:43

Jeg synes "tøs" er ubeskriveligt grimt.
Jeg tænker på det i ordets oprindelige form, sådan en, som trækker på gaden.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16875
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Grimme ord der trigger - fx. Røvhul

Indlægaf Misantropen » 23. jul 2022, 10:19

Jeg tror ikke der er ord der i sig selv gør noget negativt ved mig. Det er mere udtryk og afhængig af konteksten, tror jeg :gruble:

Jeg synes fx ikke der er noget sødt eller charmerende over at kalde sin kæreste/barn/kæledyr for nar, men bliver der fx sagt "din nar" kan jeg ikke rigtig tage det alvorligt. Konteksten kan gøre det sårende, men selve ordet gratter kun lidt i overfladen.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Grimme ord der trigger - fx. Røvhul

Indlægaf dgd2007 » 23. jul 2022, 10:23

Da jeg begyndte at debattere, var det ret udbredt at sige "Få et liv!"

Det syntes jeg, var virkelig grimt/over stregen.
0
Fruity
Indlæg: 4015
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7264

Re: Grimme ord der trigger - fx. Røvhul

Indlægaf Fruity » 23. jul 2022, 10:25

Jeg forstår slet ikke, det kan undre, at det tricker folk, når man bruger kraftudtryk om dem. Så tilkendegiver man jo - forudsat man er et almindeligt dannet menneske, der ikke går og bander ad andre mennesker - at deres handlinger/person er så slem, at man ikke kan nøjes med de almindelige ord.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Grimme ord der trigger - fx. Røvhul

Indlægaf DenBruneMunk » 23. jul 2022, 10:39

Jeg har fjernet mange fra mit verdensbillede, som ikke kunne dy sig i fuldskab, hidsighed eller bare fordi de tabte ord for at fortsætte en saglig debat og ikke kunne mere. De mennesker er ikke længere del af min hverdag, det gælder familie som det gælder andre, og tro mig, jeg siger det ikke for sjovt. Så jeg tager det til mig og reagerer ved at ignorere folk, i skrevne debatter, er det oftest lettest at sende samme sætninger tilbage til dem som er afsender, de kan aldrig lide deres egne ord :) men det gider jeg ikke i hverdagen, så er det bare at stoppe og gå, det er sket et par gange at man fik en sviner og telefonsamtalen sluttede (for evigt), sådan tror folk også de kan gøre, nok mest fordi de ikke kan forsvare sig.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Grimme ord der trigger - fx. Røvhul

Indlægaf Artem » 23. jul 2022, 10:59

Urtekussen skrev:Jeg synes "tøs" er ubeskriveligt grimt.
Jeg tænker på det i ordets oprindelige form, sådan en, som trækker på gaden.

What? det har jeg godt nok aldrig hørt om før?

Tøs er ikke selv et ord jeg bruger, men tænker selv på tøs som sådan en ung pige, der måske er lidt vild og provokerende.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3015
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 36
Likede indlæg: 5214

Re: Grimme ord der trigger - fx. Røvhul

Indlægaf AFK » 23. jul 2022, 11:19

Purple Haze skrev:
Og så tænker jeg om andre oplever det samme omkring bestemte ord. At man oplever at andre enten bruger et ord hvor man selv tænker WTF sagde personen lige? Eller hvor andre reagere som om man har skrevet at man vil dræbe alle børn i verden, og man selv sidder og tænker “WTF var det ordet XXX udløste der” :skeptisk:


Både med ord og med humor har jeg det sådan, at INTET er off limits. Intet ord eller joke kan trigge mig. Det er jo bare ord.

Purple Haze skrev:So er bare et grimt ord, og umiddelbart det grimmeste jeg synes man kan kalde en kvinde, kælling er der oppe af, men knap så grimt synes jeg.


Jeg synes "skede", "fjams", "kneppe-affald" eller "cum-tainer" er værre end so.

Purple Haze skrev:Kan ikke rigtig komme på ligende ord for mænd, stodder er det eneste jeg kan komme på - og det ærger mig lidt.


Tøsedreng, bøsserøv, svækling, mors dreng

Hvis man vil nedgøre en kvinde, bruger man ord der går på udseende eller ærbarhed.
Hvis man vil nedgøre en mand, bruger man ord der går på hans styrke eller evne til at være maskulin.
Begge parter er generelt hver især følsomme over for den slags, så det rammer hårdest.
Senest rettet af AFK 23. jul 2022, 11:24, rettet i alt 1 gang.
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Grimme ord der trigger - fx. Røvhul

Indlægaf Ado » 23. jul 2022, 11:22

"So, stodder og strisser" giver mig tics. Det signalerer en meget lav socialklasse.
2
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Grimme ord der trigger - fx. Røvhul

Indlægaf Purple Haze » 23. jul 2022, 11:30

AFK skrev:
Tøsedreng, bøsserøv, svækling, mors dreng



Svækling er ikke kønsbestemt, og har ikke tal på hvor mange min veninde har kaldt mig en svækling - så synes det er mere hyggeligt end en fornærmelse. :)

Tøsedreng og bøsserøv holder ikke i min verden, da det handler om at nedgøre andre (kvinder g homosexuelle) lige så meget som den man prøver at kalde noget grimt.

Men dreng med div tillægsord foran fungere, men er bare ikke særlige kraftige udtryk.
Selvom jeg nok selv ville synes det var rimelig træls som voksen at blive kaldt lille pige fx.
:gruble:
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Grimme ord der trigger - fx. Røvhul

Indlægaf Purple Haze » 23. jul 2022, 11:32

Ado skrev:"So, stodder og strisser" giver mig tics. Det signalerer en meget lav socialklasse.


Panser...

Kan ikke huske hvem jeg talte med for nylig der snakkede om panserne.
Det lød helt forkert for mig, da det også er et udtryk jeg forbinder med den klasse - og den boks passede han ikke ned i.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Grimme ord der trigger - fx. Røvhul

Indlægaf Purple Haze » 23. jul 2022, 11:34

Fruity skrev:Jeg forstår slet ikke, det kan undre, at det tricker folk, når man bruger kraftudtryk om dem. Så tilkendegiver man jo - forudsat man er et almindeligt dannet menneske, der ikke går og bander ad andre mennesker - at deres handlinger/person er så slem, at man ikke kan nøjes med de almindelige ord.



Pointen er at hvad der er et stærkt kraftudtryk for dig, er måske noget der bare er lidt stærkere end et “normalt” ord for mig.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Grimme ord der trigger - fx. Røvhul

Indlægaf Ado » 23. jul 2022, 11:41

Purple Haze skrev:
Ado skrev:"So, stodder og strisser" giver mig tics. Det signalerer en meget lav socialklasse.


Panser...

Kan ikke huske hvem jeg talte med for nylig der snakkede om panserne.
Det lød helt forkert for mig, da det også er et udtryk jeg forbinder med den klasse - og den boks passede han ikke ned i.

Ja, panser er også virkelig grimt.
0
Donna Martin Graduates!
abcd
Indlæg: 5910
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9789

Re: Grimme ord der trigger - fx. Røvhul

Indlægaf abcd » 23. jul 2022, 11:45

Jeg bliver ikke så meget trigget af grimme ord, de er i det mindste direkte. Hvis nogen citerer mig og siger jeg er et fucking fjols, så fair nok. Jeg har det mere anstrengt med indlæg der ikke citerer, kun indirekte henviser til noget der tidligere er skrevet, så man bagefter kan sige "jeg mente bare generelt", og så er sådan underspillet ondskabsfulde. Hvis jeg skal nævne et ord der særligt trigger mig i den forbindelse, er det nok "uempatisk". Ordet uempatisk er for folk der ikke tør sige grimme ord, men som indeholder langt mere undertrykt vrede end folk der i kampens hede får sagt "du er fandeme en idiot".
3
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3015
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 36
Likede indlæg: 5214

Re: Grimme ord der trigger - fx. Røvhul

Indlægaf AFK » 23. jul 2022, 11:59

Purple Haze skrev:
AFK skrev:
Tøsedreng, bøsserøv, svækling, mors dreng



Svækling er ikke kønsbestemt, og har ikke tal på hvor mange min veninde har kaldt mig en svækling - så synes det er mere hyggeligt end en fornærmelse. :)


Det er indirekte kønsbestemt, fordi det rammer langt hårdere hos mænd end hos kvinder. Som du selv siger, du synes det er lidt hyggeligt. De færreste mænd vil synes det er hyggeligt at blive ramt på maskuliniteten. Kvinder er sjældent synderligt fysisk stærke. Det ved alle, og ingen forventer de er fysisk stærke. Derfor går der ikke noget af dem, ved at blive kaldt svækling. Kalder du en mand en svækling, indikerer du at han er under gennemsnit på et maskulint parameter.

Purple Haze skrev:Tøsedreng og bøsserøv holder ikke i min verden, da det handler om at nedgøre andre (kvinder g homosexuelle) lige så meget som den man prøver at kalde noget grimt.


igen - de færreste mænd bryder sig om at blive sammenlignet med noget feminint.

Purple Haze skrev:Men dreng med div tillægsord foran fungere, men er bare ikke særlige kraftige udtryk.


Det vil man nok synes, hvis maskulinitet er en del af én identitet. "Runde-Trunte" fungerer også bedre mod kvinder end mod mænd, fordi der ikke går noget af en mand, at blive omtalt som seksuelt hyperaktiv. Men hvis man kerer sig om ærbarhed, (hvilket kvinder generelt gør mere end mænd), rammer det væsentligt hårdere.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.

Tilbage til "Sprog"