Dialekt

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Dialekt

Indlægaf Undtagelsen » 2. mar 2022, 12:25

dgd2007 skrev:Skægt ... jeg bruger jævnligt et kryds&tværs-blad i højeste sværhedsgrad, hvorved jeg selvfølgelig har lært en del (for mig) nye ord.

Et af dem har været "sjas" som skulle betyde en smule eller sådan noget, og jeg har hidtil tænkt på det som rimende på gas, bas, pas, glas. Men nu hørte jeg det for første gang udtalt i virkeligheden (af Gertrud Højlund fra News), og det viser sig at det rimer på las, mas, jas.

Anyways, det må jo være noget jysk af en slags?


Det betyder ca det samme som en skvis :)

Jeg er fra Nordjylland. Kender det godt og udtaler det korrekt, men synes ikke det er så brugt som ovenstående.
3
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 2. mar 2022, 15:22

Undtagelsen skrev:Det betyder ca det samme som en skvis :)
[...]

Nååhh, så er vi helt med! :lol:
0
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Dialekt

Indlægaf Undtagelsen » 2. mar 2022, 17:22

dgd2007 skrev:
Undtagelsen skrev:Det betyder ca det samme som en skvis :)
[...]

Nååhh, så er vi helt med! :lol:


Tænkte det nok :lol:
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 2. jun 2022, 20:54

Er der nogen hardcore fynboer til stede? :-D

Er "sat" datid af "at sitte"?
Jeg syntes bestemt jeg hørte en Folkeparti-mand hævde at stemningen havde været god og optimistisk "da vi sat inde til mø'et".
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 8. jun 2022, 22:38

Er det fynsk eller gammeldags at "vaske fingre" i stedet for at vaske hænder?

Hørte en sige det i dag, og kom i tanke om at det gjorde min far og bedstemor også - men det kunne være dækket af begge forklaringer. :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 15. jul 2022, 09:56

Nogle dialekter har det med at være mere omstændelige end andre. Kom lige til at tænke på et eksempel for et stykke tid siden, hvor der var to der skulle forudse hvad der skete med SAS-situationen, så der var en hulens masse "hvis'er", Fx hvis piloterne går i strejke ...

Den ene udtalte konsekvent hver eneste gang "hvis" som "hvis-det-er" (fx "Hvis-det-er piloterne går i strejke).
Det anden tog det til næste niveau og sagde konsekvent fx "Hvis-det-er-sådan-at piloterne går i strejke. :D
0
abcd
Indlæg: 5907
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9789

Re: Dialekt

Indlægaf abcd » 22. nov 2022, 12:05

Jeg undres nogle gange over at mine børn påtaler min udtale selv om de vokser op i samme område som jeg selv voksede op.

F.eks. spurgte jeg i dag "skal du have idræt i dag?". Hvad kaldte du det, far? Iiiidræt? Det hedder da i.dræt... Og jeg ved ikke hvad kommer hvorfra...
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 27. maj 2023, 17:04

I dagens håndboldkamp råbte til skuerne Odense som et tostavelsesord: "O'nse! O'nse! O'nse!" :)
0
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3013
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 36
Likede indlæg: 5214

Re: Dialekt

Indlægaf AFK » 27. maj 2023, 18:34

dgd2007 skrev:I dagens håndboldkamp råbte til skuerne Odense som et tostavelsesord: "O'nse! O'nse! O'nse!" :)


jeg har hørt fynboer udtale "Odense" som etstavelsesord! Noget i stil med et "O'ens', hvor O'et blev trukket virkelig langt ud, og så nærmest landede på S'et.
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Musenmor
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 11. apr 2018, 18:07
Kort karma: 286
Likede indlæg: 2468

Re: Dialekt

Indlægaf Musenmor » 28. maj 2023, 19:23

Planten skrev:Der er vel stort set ingen i Danmark, der taler med dialekt mere? Er vi ikke bare alle gået over til at tale med accent alt efter vores Region? I Norge higer de om deres dialekter og jeg elsker det. Det er vildt så stor forskel der er på ord der :)


Ahhh det ved jeg nu ikke, her på Sjælland er der da også dialekter. Jeg har lige været sammen med familie fra Jylland og fra Kalundborg området, og de taler da bestemt ikke københavnsk :D Kalundborg, Slagelse, Nordsjælland, de taler altså anderledes.

Mit eget sprog er en stor landhandel :stoned:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
"All you need is faith, trust and a little pixie dust." - :preggo1:
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3013
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 36
Likede indlæg: 5214

Re: Dialekt

Indlægaf AFK » 24. jul 2023, 13:43

Jeg ved ikke om det er en regional ting, men jeg har lige set nogen kalde det "en bøtte nutella", hvor der tydeligvis var tale om standard-nutellaen i glas. Jeg ville kalde det "et glas nutella", eller til nød "en krukke nutella".

Man kan også få Nutella i 3 kg. plastik spande. Dét ville jeg kalde "en bøtte nutella" eller "en spand nutella". I Fleggaard kalder de det gudhjælpeme "et glas nutella".
https://www.fleggaard.dk/pi/Nutella-3-k ... RoEALw_wcB

Hvad kalder I det, og hvor er I fra? Jeg har boet øst for storebælt i ca. 80 % af mit liv.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Dialekt

Indlægaf Delfin » 24. jul 2023, 14:25

Musenmor skrev:
Planten skrev:Der er vel stort set ingen i Danmark, der taler med dialekt mere? Er vi ikke bare alle gået over til at tale med accent alt efter vores Region? I Norge higer de om deres dialekter og jeg elsker det. Det er vildt så stor forskel der er på ord der :)


Ahhh det ved jeg nu ikke, her på Sjælland er der da også dialekter. Jeg har lige været sammen med familie fra Jylland og fra Kalundborg området, og de taler da bestemt ikke københavnsk :D Kalundborg, Slagelse, Nordsjælland, de taler altså anderledes.

Mit eget sprog er en stor landhandel :stoned:


Helt sikkert og selv det kort er delt op i for store områder. Man taler ikke ens i Kalundborg, Korsør, Hundested og Køge
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25607

Re: Dialekt

Indlægaf Delfin » 24. jul 2023, 14:27

AFK skrev:Jeg ved ikke om det er en regional ting, men jeg har lige set nogen kalde det "en bøtte nutella", hvor der tydeligvis var tale om standard-nutellaen i glas. Jeg ville kalde det "et glas nutella", eller til nød "en krukke nutella".

Man kan også få Nutella i 3 kg. plastik spande. Dét ville jeg kalde "en bøtte nutella" eller "en spand nutella". I Fleggaard kalder de det gudhjælpeme "et glas nutella".
https://www.fleggaard.dk/pi/Nutella-3-k ... RoEALw_wcB

Hvad kalder I det, og hvor er I fra? Jeg har boet øst for storebælt i ca. 80 % af mit liv.


Jeg siger et glas Nutella. Jeg tror ikke, jeg har hørt nogen sige bøtte, og jeg har boet i mange landsdele
1
14 11 14
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Dialekt

Indlægaf Flora » 24. jul 2023, 14:30

AFK skrev:Jeg ved ikke om det er en regional ting, men jeg har lige set nogen kalde det "en bøtte nutella", hvor der tydeligvis var tale om standard-nutellaen i glas. Jeg ville kalde det "et glas nutella", eller til nød "en krukke nutella".

Man kan også få Nutella i 3 kg. plastik spande. Dét ville jeg kalde "en bøtte nutella" eller "en spand nutella". I Fleggaard kalder de det gudhjælpeme "et glas nutella".
https://www.fleggaard.dk/pi/Nutella-3-k ... RoEALw_wcB

Hvad kalder I det, og hvor er I fra? Jeg har boet øst for storebælt i ca. 80 % af mit liv.


Jeg kalder det et glas. Har altid boet øst for Storebælt.
1
libertá
Indlæg: 854
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 346

Re: Dialekt

Indlægaf libertá » 20. mar 2024, 22:06

Jeg har i mit voksne liv boet så forskellige steder som i Kbh., i Midtjylland og i Nordjylland. Og selvom især de unge ikke længere taler særligt tung og tyk dialekt, så er der da stadig forskel på udtalen og sprogets klang alt efter, hvor i landet man bor. Da jeg flyttede op til Nordjylland kunne jeg bestemt godt høre, at folk taler anderledes end i Kbh. Men det er ikke sådan, at jeg har problemer med at forstå hverken nordjyder eller københavnere. Så i dag taler de fleste vel bare rigsdansk- men med en smule lokalt særpræg. Jeg vil så sige, at hvis man virkeligt kommer langt ud på landet eller langt ud vest på til f.eks. Thyboren eller langt ude på heden, så bliver dialekten mere tydelig og får mere særpræg.

Men fra min barndom i 70´erne og 80´erne kan jeg da huske, at der dengang var mennesker, som talte betydeligt tungere og mere heftig dialekt end i dag. Jeg havde to oldeforældre, som kom fra Fyn og de talte meget kraftig syngende fynsk dialekt hele deres liv. Jeg kunne dog sagtens forstå dem alligevel. Min mormor´s mor (min oldemor) kom helt ude fra det yderste Vestjylland og det kunne man bestemt sagtens høre. Igen kunne jeg godt forstå hende, men hendes vestjyske accent var meget tydelig. Jeg havde også en oldefar, der stammede fra Amager, men han døde før, jeg blev født, så ham mødte jeg aldrig. Jeg har dog fået fortalt, at han talte meget fed københavnsk dialekt, selvom han de sidste 30 år af sit liv boede i Nordjylland. Men københavnerdialekten fastholdt han helt til sine sidste dage. Han var eneste københavner i kvarteret, så i mange år gik han bare under øgenavnet KJØWENHAWNEREN!
2

Tilbage til "Sprog"