Kemisk kastration

Brugeravatar
Maija
Indlæg: 111
Tilmeldt: 29. sep 2020, 08:20
Kort karma: 7
Likede indlæg: 98

Kemisk kastration

Indlægaf Maija » 25. mar 2022, 19:09

Sidder der mon nogen herinde med meget viden og erfaring indenfor kemisk kastration? Jeg ved godt, at det er et emne, der kan være følsomt for nogle, men nu kaster jeg mig alligevel ud i det.

Jeg er den lykkelige ejer af to hanhunde, hvoraf den ene på 2,5 år er kemisk kastreret og har været i omkring ét år. Det har været min opfattelse, som hans ejer, at det var den helt rigtige beslutning for ham, så det overrasker mig lidt, at det åbenbart er lige så svært at skulle tage den beslutning med hanhund nr. 2.

Lillebror er et år, han er mild og glad som dagen er lang, MEN han er så påvirket af sine hormoner, at han slet ikke fungerer, hvorfor det er kommet på tale, om han også skal kemisk kasteres med den der har en varighed på 6 måneder til en start. Jeg var egentlig mere eller mindre sikker i min beslutning om, at det skulle han, indtil jeg havde en samtale med min opdrætter. Hun informerede mig om, at fertiliteten ikke altid vender tilbage efter en kemisk kastration, hvilket i lillebrors tilfælde dermed ville udelukke, at han kan bruges i avl. Han har allerede fra hvalp af været udset som kommende avlshund, og vi havde ikke haft ham længe, før vi fik de første henvendelser om, hvorvidt vi ville avle på ham eller ej. Det samme gælder i øvrigt hans storebror, men da han fik den kemiske kastration var jeg overbevidst om, at hormonerne ville vende tilbage som før, så hvis han skulle bruges i avl, ville det ikke være et problem.

Hvorvidt der skal avles på dem har altid været sekundært for mig ift., at de skal være glade og velfungerende i deres liv herhjemme. Det kom dog alligevel bag på mig, da min opdrætter fortalte mig dette, da dyrlægen jo netop argumenterede for en kemisk, fordi den var midlertidig og det derfor ikke ville være umuligt at avle på ham senere i livet.

Har I nogensinde hørt om, at den kemiske kastration har gjort hanhunden infertil, selv efter den er ude af kroppen?
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9938
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1201
Likede indlæg: 17867

Re: Kemisk kastration

Indlægaf .Magic. » 26. mar 2022, 05:32

Nej. Aldrig.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Kemisk kastration

Indlægaf JoyNips » 26. mar 2022, 06:58

Jeg havde en sag ved ankenævn for dyrlæger for år tilbage, hvor klagen gik på at hunden var blevet steril pga kemisk kastration. Som jeg husker det fik klager ikke medhold fordi der netop ikke er noget forskning der kan bekræfte årsagssammenhæng. Det er dog en problematik at du ikke på forhånd vil kunne vide hvor længe implantatet virker - et 12-mdrs kan godt virke i 2 år, fx. Så hvis hunden med sikkerhed skal bruges i avl ville jeg bruge den i avl først og kastrere efterfølgende.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: Kemisk kastration

Indlægaf PaleSeptember » 27. mar 2022, 09:45

Jeg har kun erfaring med det hos katte. Vi har brugt det masser af gange på vores avlskatte (både hanner og hunner), og de er altid blevet fertile efterfølgende. Jeg har heller aldrig hørt om nogen, hvor de IKKE er blevet fertile igen.
Vi får altid implantatet lagt ind ved navlen (nogen får det lagt i inderlåret), på den måde kan det fjernes igen, hvis man har brug for det. Det har vi fået gjort en enkelt gang. Han blev fertil og parrede efter 4 uger.
Jeg har kun positivt at sige om Suprelorin. Dog kunne jeg godt ønske mig, at der var en version til katte. Vi bruger den, der er godkendt til hunde, og selv den mindste størrelse holder omkring 1½-2 år på katte.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner

Tilbage til "Kæledyr"