Hundetræningstråden - tips og tricks

avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf avdotja » 6. jan 2022, 14:38

Ado skrev:...
- Ryd op. (Hun får kommandoen og samler herefter bamsen op og går hen og smider den ned i legetøjskassen)
...

Det har jeg også forsøgt at lære min hund. Hun var fin nok til at styrte hen og hente den ting jeg nu pegede på, men om den lige ramte legetøjskassen eller dumpede ned ved siden af, var lidt hip som hap :lol:
3
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Fledermäuslein » 7. jan 2022, 19:30

Ado skrev:Jeg har en drøm om at prøve at lade Pixi arbejde med får. Eller i det mindste se om det er noget for hende.
Planen er at jeg vil gå til agility med hende. Og så vil jeg bygge/lave min egen agilitybane til hende herhjemme. Vi har en "mark", der er indhegnet, som vi ikke bruger til noget. Så det er oplagt at lave en bane der. Vi laver selv vippen, springene, slalompinde og a-bræt. Og så køber jeg en tunnel.

Lige nu kan hun:

- Indkald. Erhmm, sådan da. Hun har været bedre, men teenagealderen spiller klart ind. Men jeg øver stadig hver dag med hende. Så det bliver fint igen.
- Sit.
- Pote.
- To ben. (Hun rejser sig og står på bagbenene)
- BANG! (Hun kaster sig ned på siden og bliver liggende)
- Rulle rundt.
- Sid pænt. (Hun sætter sig og holder forbenene op foran sig)
- Vente. (Hun bliver siddende til hun får "fri"-kommandoen).
- Dut/target på min hånd.
- Ryd op. (Hun får kommandoen og samler herefter bamsen op og går hen og smider den ned i legetøjskassen)
- Hop. (Hun hopper op på det jeg vil have hende til at hoppe op på)
- Kram. (Hun hopper op på en bænk/stol og lægger forbenene om min hals og putter hovedet ind på min brystkasse)
- Anden vej. (Hvis hun går forkert rundt om en lygtepæl/et træ, så snoren vikler om. Her ved hun godt at hun skal modsat vej)
- Plads. (Hun sætter sig klods op af mit venstre ben)
- Bakke/beeep beeep/sige som en bakkende lastbil. :D

Og så kan hun navnene på de fleste af sine bamser. Og når hun får en ny, tager det maks 10 minutter før hun kender navnet på den. Så jeg smider bamserne i en bunke og beder hende hente en bestemt bamse ad gangen. Det er skide god mental træning og det er fantastisk underholdning for mig.


Det er en sjov leg, den med legetøjet. Jeg vil prøve at træne min collie til at sortere vasketøj :D

Jeg sad i øvrigt i dag og så agility fra et engelsk hundestævne, der hedder Crufts (åbenbart meget kendt, men jeg havde aldrig hørt om det før). Der er mange border collier med.
4
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Studsgaard » 7. jan 2022, 19:56

Jeg kan anbefale at jeres target bliver ændret til en mindre ting, så er det lettere at bruge target til indlæring af nye opgaver.
Vores target er en lille rød dut på ca fem cm i diameter. Og med læretyggummi kan den sættes alle stedder
Vi har brugt target træning. Og da aya først have lært target, lærte hun let at lukke skuffer og derefter skabe. Og sidenhen at tænde og slukke lyskontakten. Det kan bruges til alt muligt sjovt.

Aya hjælper med at bære ting ind fra bilen. Hun er en hund med stor arbejdsglæde og vil meget gerne arbejde. Så det udnytter vi.
Hun kommer også med skåle eller tallerkner hun har tømt for mad og godbidder.

Datteren har lært hene at spille død og side som en bamse, med løftede forben.
5
Apostrof
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. dec 2015, 13:48
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1085

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Apostrof » 14. jan 2022, 12:04

Jeg er super træningsnørd, så det vigtigste min hund har lært er at lære. Diverse nye discpliner eller tricks han skal kunne er kun et spørgsmål om at bygge på, da der er et solidt fundament, så vi har trænet rigtig meget kontakt, initiativ og selvkontrolsøvelser. Det gør, at det er nemt at bygge ovenpå.
Jeg startede med jagttræning i sin tid primært pga racen for stimulering (jeg er ikke jæger), men på trods af racen er selve det at apportere ikke særligt belønnende for ham, så selvom han har lært at lave en flot apportering, så har jeg bare prøvet en masse forskelligt for at finde vores niche bla. spor, nosework, agility osv. Pt. har vi primært kastet os over tricks og HTM/Freestyle (dog dance), da vi brugte Corona nedlukningen på at træne en masse tricks. P.t. har vi bestået færdighedsprøve 1, 2 og 3, og mangler bare titelprøven :)

Udover alt det basale hverdagslydighed, jagttræningsfærdigheder med dirigering osv., kan vi p.t. disse tricks:
- Twist/Spin (cirkel om sin egen akse)
- Cirkle hver vej rundt om mig
- Cirkle rundt om stok
- Gå ud og rundt om genstand
- Bakke
- Springe over stok/genstand
- Springe over ben, arm, gennem arme osv.
- Slalom
- Bakke i slalom (både hvor jeg går baglæns og han forlæns eller han bakker gennem mine ben)
- 8-taller rundt om mine ben
- Bakke i cirkel rundt om mig
- Vende med ryggen til og gå foran mig
- Følge (snude op mod stok eller hånd)
- Gemme hoved i kegle (eller lignende)
- Elefantøvelse på balje (forpoter op og gå rundt med bagpart)
- Give pote
- Vinke med forpote, holde forpote i luften
- Bukke
- Spille død
- Sidde i bamse
- Gå på bagben
- Snudetarget på hånd, kind, diverse rekvisitter
- Hagetarget
- Kravle
- Kravle baglæns
- Hest (stå mellem ben)
- Feet up (som hest med poter på mine fødder)
- Danse (Stå på stedet i "trav" med høje poteløft ala en hest i piaffe)
- "Læse" skilte (kommandoer med sit, stå og dæk, hvor han går hvad der står på skiltet)
- Rydde op
- Skubbe med snuden (f.eks. rulle måtte ud)
- Rulle sig ind i tæppe
- Rydde op (samle ting op og lægge i kasse)
- Holde om stok/parably eller lignede med pote

... og sikkert meget mere, som jeg har glemt :lol:
5
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Ado » 14. jan 2022, 12:26

Holy shit! :worship:
2
Donna Martin Graduates!
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf avdotja » 14. jan 2022, 18:50

Nå, men i det mindste ser min hund da sød ud, når hun sover :lol:

EDIT: Hov, jeg har da helt glemt hendes vigtigste (og klart mest brugbare!) skill: hun kan varme dyner op på no time - og hun går til opgaven med STOR seriøsitet :-D
8
Apostrof
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. dec 2015, 13:48
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1085

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Apostrof » 14. jan 2022, 22:46

avdotja skrev:Nå, men i det mindste ser min hund da sød ud, når hun sover :lol:

EDIT: Hov, jeg har da helt glemt hendes vigtigste (og klart mest brugbare!) skill: hun kan varme dyner op på no time - og hun går til opgaven med STOR seriøsitet :-D


Altså... Det er jo også det vigtigste træk :lun: Der fejler min til gengæld stort, da han er så varm, at han højest kan holde til at putte og nusse få minutter før han ikke gider mere :genert:
0
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Fledermäuslein » 15. jan 2022, 09:05

Apostrof skrev:Jeg er super træningsnørd, så det vigtigste min hund har lært er at lære. Diverse nye discpliner eller tricks han skal kunne er kun et spørgsmål om at bygge på, da der er et solidt fundament, så vi har trænet rigtig meget kontakt, initiativ og selvkontrolsøvelser. Det gør, at det er nemt at bygge ovenpå.
Jeg startede med jagttræning i sin tid primært pga racen for stimulering (jeg er ikke jæger), men på trods af racen er selve det at apportere ikke særligt belønnende for ham, så selvom han har lært at lave en flot apportering, så har jeg bare prøvet en masse forskelligt for at finde vores niche bla. spor, nosework, agility osv. Pt. har vi primært kastet os over tricks og HTM/Freestyle (dog dance), da vi brugte Corona nedlukningen på at træne en masse tricks. P.t. har vi bestået færdighedsprøve 1, 2 og 3, og mangler bare titelprøven :)

Udover alt det basale hverdagslydighed, jagttræningsfærdigheder med dirigering osv., kan vi p.t. disse tricks:
- Twist/Spin (cirkel om sin egen akse)
- Cirkle hver vej rundt om mig
- Cirkle rundt om stok
- Gå ud og rundt om genstand
- Bakke
- Springe over stok/genstand
- Springe over ben, arm, gennem arme osv.
- Slalom
- Bakke i slalom (både hvor jeg går baglæns og han forlæns eller han bakker gennem mine ben)
- 8-taller rundt om mine ben
- Bakke i cirkel rundt om mig
- Vende med ryggen til og gå foran mig
- Følge (snude op mod stok eller hånd)
- Gemme hoved i kegle (eller lignende)
- Elefantøvelse på balje (forpoter op og gå rundt med bagpart)
- Give pote
- Vinke med forpote, holde forpote i luften
- Bukke
- Spille død
- Sidde i bamse
- Gå på bagben
- Snudetarget på hånd, kind, diverse rekvisitter
- Hagetarget
- Kravle
- Kravle baglæns
- Hest (stå mellem ben)
- Feet up (som hest med poter på mine fødder)
- Danse (Stå på stedet i "trav" med høje poteløft ala en hest i piaffe)
- "Læse" skilte (kommandoer med sit, stå og dæk, hvor han går hvad der står på skiltet)
- Rydde op
- Skubbe med snuden (f.eks. rulle måtte ud)
- Rulle sig ind i tæppe
- Rydde op (samle ting op og lægge i kasse)
- Holde om stok/parably eller lignede med pote

... og sikkert meget mere, som jeg har glemt :lol:


Wow :love2:

Jeg gad godt have tiden og evnerne til at nå så langt.

Hvad er det for en race og hvor lang tid bruger du ca. på træning/beskæftigelse om dagen?
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Charly » 27. jan 2022, 09:59

Apostrof, jeg er vildt imponeret!!! Du må lægge mange timer i træningen?
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Charly » 27. jan 2022, 10:08

Siden sidst er vi startet op med nose work - muligvis gør jeg det ikke rigtigt, men hunden elsker det, og siden vi ikke skal deltage i konkurrencer, går det nok. Og hold nu op, det kræver noget mentalt af ham. Efter to korte runder ryger hans koncentration (og så stopper vi selvfølgelig).

Han har også lært "vente", så han ikke bare stormer ned af bakker med mig hængende efter i snoren :D + at han kan vente mens jeg gemmer godbidder.

Vi øver stadig riiiiiiigtig meget at andre hunde GODT må være på den anden side af vejen, i parken osv. Det er absolut ikke noget, der er lært på en uge. Ind til videre har vi trænet det i et år. Og jeg kan godt blive lidt træt af det, men når jeg kigger på hvor vi var sidste, så ER det sket noget. Det er bare babysteps.
3
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9937
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1201
Likede indlæg: 17865

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf .Magic. » 27. jan 2022, 12:23

Charly skrev:Siden sidst er vi startet op med nose work - muligvis gør jeg det ikke rigtigt, men hunden elsker det, og siden vi ikke skal deltage i konkurrencer, går det nok. Og hold nu op, det kræver noget mentalt af ham. Efter to korte runder ryger hans koncentration (og så stopper vi selvfølgelig).

Han har også lært "vente", så han ikke bare stormer ned af bakker med mig hængende efter i snoren :D + at han kan vente mens jeg gemmer godbidder.

Vi øver stadig riiiiiiigtig meget at andre hunde GODT må være på den anden side af vejen, i parken osv. Det er absolut ikke noget, der er lært på en uge. Ind til videre har vi trænet det i et år. Og jeg kan godt blive lidt træt af det, men når jeg kigger på hvor vi var sidste, så ER det sket noget. Det er bare babysteps.

Har du købt hydrolat? Hvis ja, hvilken?
Nanook og jeg er startet ud med lavendel. Det bevirkede at han stoppede op hos et hus på en nabovej som har lavendel ud til vejen :lol:
Jeg skal virkelig stå tidligt op for at følge med ham :love2: :lol:
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Charly » 27. jan 2022, 12:28

.Magic. skrev:
Charly skrev:Siden sidst er vi startet op med nose work - muligvis gør jeg det ikke rigtigt, men hunden elsker det, og siden vi ikke skal deltage i konkurrencer, går det nok. Og hold nu op, det kræver noget mentalt af ham. Efter to korte runder ryger hans koncentration (og så stopper vi selvfølgelig).

Han har også lært "vente", så han ikke bare stormer ned af bakker med mig hængende efter i snoren :D + at han kan vente mens jeg gemmer godbidder.

Vi øver stadig riiiiiiigtig meget at andre hunde GODT må være på den anden side af vejen, i parken osv. Det er absolut ikke noget, der er lært på en uge. Ind til videre har vi trænet det i et år. Og jeg kan godt blive lidt træt af det, men når jeg kigger på hvor vi var sidste, så ER det sket noget. Det er bare babysteps.

Har du købt hydrolat? Hvis ja, hvilken?
Nanook og jeg er startet ud med lavendel. Det bevirkede at han stoppede op hos et hus på en nabovej som har lavendel ud til vejen :lol:
Jeg skal virkelig stå tidligt op for at følge med ham :love2: :lol:

Jep, jeg har købt hydrolat :) Både lavendel og eucalyptus, men jeg har kun brugt lavendel ind til videre. Tænker at han ikke skal præsenteres for alt for meget nyt på en gang.

Han er altså en klog en, ham Nanook :lun:
1
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9937
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1201
Likede indlæg: 17865

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf .Magic. » 27. jan 2022, 12:30

Charly skrev:
.Magic. skrev:
Charly skrev:Siden sidst er vi startet op med nose work - muligvis gør jeg det ikke rigtigt, men hunden elsker det, og siden vi ikke skal deltage i konkurrencer, går det nok. Og hold nu op, det kræver noget mentalt af ham. Efter to korte runder ryger hans koncentration (og så stopper vi selvfølgelig).

Han har også lært "vente", så han ikke bare stormer ned af bakker med mig hængende efter i snoren :D + at han kan vente mens jeg gemmer godbidder.

Vi øver stadig riiiiiiigtig meget at andre hunde GODT må være på den anden side af vejen, i parken osv. Det er absolut ikke noget, der er lært på en uge. Ind til videre har vi trænet det i et år. Og jeg kan godt blive lidt træt af det, men når jeg kigger på hvor vi var sidste, så ER det sket noget. Det er bare babysteps.

Har du købt hydrolat? Hvis ja, hvilken?
Nanook og jeg er startet ud med lavendel. Det bevirkede at han stoppede op hos et hus på en nabovej som har lavendel ud til vejen :lol:
Jeg skal virkelig stå tidligt op for at følge med ham :love2: :lol:

Jep, jeg har købt hydrolat :) Både lavendel og eucalyptus, men jeg har kun brugt lavendel ind til videre. Tænker at han ikke skal præsenteres for alt for meget nyt på en gang.

Han er altså en klog en, ham Nanook :lun:

Nej, det vil bare forvirre ham :-)
1
Smiling_Goat
Indlæg: 2725
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:29
Kort karma: 1282
Likede indlæg: 12237

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf Smiling_Goat » 31. jan 2022, 21:21

Det vigtigste vores kan er at kysse på kommando :lun:

Man siger "kys" (og evt. Hvem han skal kysse) og så går han hen og lægger snuden mod vedkommendes kind :dåne:
2
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9937
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1201
Likede indlæg: 17865

Re: Hundetræningstråden - tips og tricks

Indlægaf .Magic. » 31. jan 2022, 23:23

Nanook og Mocha kan også kysse.
Mocha er så diskret med et lille slik på kinden. Nanook ikke så diskret - Hundetunge i hele hovedet :lol:
1

Tilbage til "Kæledyr"