Ordbogen er blevet opdateret

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Ordbogen er blevet opdateret

Indlægaf Wizzze » 5. nov 2021, 09:42

Det danske sprog er blevet beriget, eller er det? :gruble:

Der er ihverfald kommet en række nye ord og faste udtryk til
https://ordnet.dk/ddo/nyeste-ord-i-ddo/november-2021

F.eks. Kan man nu gå balalajka, smage sin egen medicin eller gå ned på og slikke fisse, yep nu er det officielt dansk sprogbrug :-D

Der er mange nye ord, bl.a. en masse madbetegnelser som er nye, som egentlig overrasker mig. Ting som figenpålæg, som vi vel har haft siden 80érne :gruble: men også ananasjuice, pølsemix, frysepizza og ostehaps, alt sammen noget som næppe kan betegnes som nyt, men sprogligt åbenbart er :forvirret:

Vi har også fået endnu flere engelske ord ind i sproget, f.eks. cringe, cancel culture, dickpic, gamechanger, hype & roadtrip

Så gutter og gutinder (jep også nyt) hvad synes I om de nye ord og udtryk? Hvilke falder I over, hvad undrer jer ?
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Ordbogen er blevet opdateret

Indlægaf Kommodedyret » 5. nov 2021, 09:45

Det er så fint.
4
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Ordbogen er blevet opdateret

Indlægaf Wizzze » 5. nov 2021, 10:33

Fyrst Eberhard skrev:“Kødsved” skal jeg have forklaret.


Spiser du store mængder kød, især rødt kød, så reagerer kroppen ind i mellem ved at svede ekstra meget mens den arbejder på at nedbryde kødet i maven.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Ordbogen er blevet opdateret

Indlægaf dgd2007 » 5. nov 2021, 10:51

Nogle af dem er jo (som sædvanlig) bare indføjelse af ord/betydninger som har været brugt i årtier.

Man kan selvfølgelig undre sig over nogle af dem, hvorfor de pludselig skal med lige nu, når de ikke har været der før, og de ikke har ændret betydningen de sidste 50 eller 100 år. Fx "i morgen tidlig" :gruble:

Personligt er jeg lidt negativ over for at man officelt indføjer sådan noget disclaimer-sprog som at "tjekke op på" noget, frem for bare at tjekke det. Alle kan jo godt regne ud at betyder det samme, men at taleren bare er lidt krukket - eller måske vil have sin ryg fri mht. ikke at have lovet at gøre det meget grundigt.

Men det er da altid noget at de er så langt bagefter at de, så vidt jeg kan se, endnu ikke har indføjet "jeg har din ryg"! :lol:
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Ordbogen er blevet opdateret

Indlægaf dgd2007 » 5. nov 2021, 11:15

På nogle punkter er de til gengæld helt på forkant: "hangry", kendt fra 2014 fra engelsk sammensat af hungry 'sulten' og angry 'vred'. (Åbenbart når man er gnaven fordi man ikke har fået mad.)

Er der nogen der har hørt eller brugt det i virkeligheden? :)
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Ordbogen er blevet opdateret

Indlægaf dgd2007 » 5. nov 2021, 11:23

Der er faktisk også nogle der undrer mig lidt. Går ud fra at "kaninhul" er kommet med fordi det er moderne på amerikansk at sige fx "don't go go down that rabbit hole". Men det har jeg altid opfattet som = være på vildspor, grave sig ned i en irrelevant problemstilling, og ikke som ordbogen forklarer, noget med Alice i Eventyrland (selv om det meget vel kan stamme derfra). :gruble:
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Ordbogen er blevet opdateret

Indlægaf Nesnay » 5. nov 2021, 11:28

dgd2007 skrev:På nogle punkter er de til gengæld helt på forkant: "hangry", kendt fra 2014 fra engelsk sammensat af hungry 'sulten' og angry 'vred'. (Åbenbart når man er gnaven fordi man ikke har fået mad.)

Er der nogen der har hørt eller brugt det i virkeligheden? :)
Ja, jeg vil sige, at det er forholdsvis almindeligt :)
9
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Ordbogen er blevet opdateret

Indlægaf Nesnay » 5. nov 2021, 11:29

Wizzze skrev:Det danske sprog er blevet beriget, eller er det? :gruble:

Der er ihverfald kommet en række nye ord og faste udtryk til
https://ordnet.dk/ddo/nyeste-ord-i-ddo/november-2021

F.eks. Kan man nu gå balalajka, smage sin egen medicin eller gå ned på og slikke fisse, yep nu er det officielt dansk sprogbrug :-D

Der er mange nye ord, bl.a. en masse madbetegnelser som er nye, som egentlig overrasker mig. Ting som figenpålæg, som vi vel har haft siden 80érne :gruble: men også ananasjuice, pølsemix, frysepizza og ostehaps, alt sammen noget som næppe kan betegnes som nyt, men sprogligt åbenbart er :forvirret:

Vi har også fået endnu flere engelske ord ind i sproget, f.eks. cringe, cancel culture, dickpic, gamechanger, hype & roadtrip

Så gutter og gutinder (jep også nyt) hvad synes I om de nye ord og udtryk? Hvilke falder I over, hvad undrer jer ?
Det var da på tide, pølsemix blev officielt anerkendt :D

Pølsemix skrev:@tag
6
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Ordbogen er blevet opdateret

Indlægaf dgd2007 » 5. nov 2021, 11:30

Nesnay skrev:Ja, jeg vil sige, at det er forholdsvis almindeligt :)

Ok- så er det jo godt de har fået det med, så sådan nogle som mig har en chance for at forstå det! :lol:
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Ordbogen er blevet opdateret

Indlægaf Wizzze » 5. nov 2021, 12:42

dgd2007 skrev:På nogle punkter er de til gengæld helt på forkant: "hangry", kendt fra 2014 fra engelsk sammensat af hungry 'sulten' og angry 'vred'. (Åbenbart når man er gnaven fordi man ikke har fået mad.)

Er der nogen der har hørt eller brugt det i virkeligheden? :)


Jeps, jeg bruger det blandt andet :genert:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Ordbogen er blevet opdateret

Indlægaf paint » 5. nov 2021, 15:21

dgd2007 skrev:Nogle af dem er jo (som sædvanlig) bare indføjelse af ord/betydninger som har været brugt i årtier.

Man kan selvfølgelig undre sig over nogle af dem, hvorfor de pludselig skal med lige nu, når de ikke har været der før, og de ikke har ændret betydningen de sidste 50 eller 100 år. Fx "i morgen tidlig" :gruble:

Personligt er jeg lidt negativ over for at man officelt indføjer sådan noget disclaimer-sprog som at "tjekke op på" noget, frem for bare at tjekke det. Alle kan jo godt regne ud at betyder det samme, men at taleren bare er lidt krukket - eller måske vil have sin ryg fri mht. ikke at have lovet at gøre det meget grundigt.

Men det er da altid noget at de er så langt bagefter at de, så vidt jeg kan se, endnu ikke har indføjet "jeg har din ryg"! :lol:


:shock:

Billede
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7464
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24400

Re: Ordbogen er blevet opdateret

Indlægaf Moxy-lady » 5. nov 2021, 16:26

dgd2007 skrev:Der er faktisk også nogle der undrer mig lidt. Går ud fra at "kaninhul" er kommet med fordi det er moderne på amerikansk at sige fx "don't go go down that rabbit hole". Men det har jeg altid opfattet som = være på vildspor, grave sig ned i en irrelevant problemstilling, og ikke som ordbogen forklarer, noget med Alice i Eventyrland (selv om det meget vel kan stamme derfra). :gruble:


Jeg læste ikke lige dit link, men jeg bruger udtrykket når jeg lige skal læse om seksuelt aktive paver (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_s ... prov=sfla1) og 3 timer senere sidder og læser om https://en.wikipedia.org/wiki/Buffalo_b ... prov=sfla1 (Buffalo buffalo Buffalo buffalo buffalo buffalo Buffalo buffalo er en ægte, grammatisk korrekt sætning på engelsk.)
5
My world 12-10-18 :lun:
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52047

Re: Ordbogen er blevet opdateret

Indlægaf fisken80 » 5. nov 2021, 19:07

dgd2007 skrev:Der er faktisk også nogle der undrer mig lidt. Går ud fra at "kaninhul" er kommet med fordi det er moderne på amerikansk at sige fx "don't go go down that rabbit hole". Men det har jeg altid opfattet som = være på vildspor, grave sig ned i en irrelevant problemstilling, og ikke som ordbogen forklarer, noget med Alice i Eventyrland (selv om det meget vel kan stamme derfra). :gruble:


Jeg synes nu de forklarer det ret præcist. At ryge i et kaninhul opfatter jeg som at man forlæser sig på eksempelvis konspirationsteorier og begynder at tro på, at verden er styret af djævletilbedende, børnespisende reptiler, der har en plan om at udrydde menneskeheden. Det passer da meget godt på Alice i Eventyrland, der falder i hullet og oplever en skør og forskruet virkelighed.

Det der så er sjovt er jo, at hun jo altså kommer UD af hullet igen og tilbage til den rigtige verden. Kaninhullet er ikke en positiv ting i den oprindelige fortælling, men det synes konspirationsfolket. De er stolte af at forblive i kaninhullet.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4864

Re: Ordbogen er blevet opdateret

Indlægaf Patience » 5. nov 2021, 22:45

dgd2007 skrev:På nogle punkter er de til gengæld helt på forkant: "hangry", kendt fra 2014 fra engelsk sammensat af hungry 'sulten' og angry 'vred'. (Åbenbart når man er gnaven fordi man ikke har fået mad.)

Er der nogen der har hørt eller brugt det i virkeligheden? :)


Det er virkelig almindeligt efter min mening
2
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 449
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 332

Re: Ordbogen er blevet opdateret

Indlægaf mucher » 6. nov 2021, 04:01

Kommodedyret skrev:Det er så fint.

Gudskelov ikke på listen.
1

Tilbage til "Sprog"