Om Komma og Stor bogstav og sån

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
HansPeter
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20. nov 2015, 00:22
Kort karma: 4
Geografisk sted: Skive
Likede indlæg: 114

Om Komma og Stor bogstav og sån

Indlægaf HansPeter » 17. okt 2021, 11:35

Hej :) ;) :D

Jeg har aldrig rigtig lært det med at Bruge komma og hvornår, man ska starte Ord med Stor bogstav og sån for på den Special skole jeg gik på fik jeg, næsten Ingen dansk Timer fordi lærer troede at jeg, som Infantil Autist ik behøved at ku læse og skrive og sån når jeg bare sku ud og Arbejde på Beskyttet Værksted, så lærte først at læse da, jeg var 12 år eller Der omkring og det var mine Forældre der lærte mig det fordi, de var vred på Skole over at skole ik havde lært mig det. Og har stadig ikke lært Komma og Stor bogstav så sætter bare komma og Stor bogstav der hvor, jeg synes det ser bedst ud i Sætning.

Så er der nogen hjemmeside hvor man, ka lære rigtige Regler for komma og Stor bogstav og sån hvor de, forklarer det på en Simpel måde???

P.S. Og hvis nogen af jer, er Lærer på Special Skole så husk at lære jeres elev at læse og skrive!!! Bare fordi de ska arbejde på Beskyttet Værksted og ik ka få rigtig job betyder det ik at det ik er godt, at ku, læse og Skrive!!!
0
Med Venlig Hilsen Rasmus Carlsen

Jeg er Infantil Autist det er, derfor jeg nogen gange skriver på en, lidt Mærkelig måde men jeg er flink fyr. :wink3: :lol2:

det er ik mig på Profil Billed men manden på Billedet, hedder os Rasmus Carlsen.
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8487

Re: Om Komma og Stor bogstav og sån

Indlægaf Raenil » 17. okt 2021, 11:52

Hej,
Reglerne for store bogstaver er egentlig ret simple:
1) Ved egennavne. Et egennavn er alle de ting der har et navn: Byer(Silkeborg), slotte(Kronborg Slot), butikker(Føtex) og mennesker (Kaj).
2) Først i sætningen - efter et punktum.
Der er sikkert alle mulig undtagelser, men ignorer dem for nu.
Og husk, at om du får sat store eller små bogstaver ikke betyder meget for om din tekst kan læses. Vi kan sagtens læse dine sætninger, selvom du ikke får sat korrekt begyndelsesbogstav.

Om kommaer: Jeg synes at du skal fokusere på at gøre dine sætninger nemmere at læse, og det er måske at sætte flere punktummer og at du laver flere linjeskift. Et punktum viser en vejrtrækning. Hvis du synes at der mangler en vejrtrækning, så sæt et punktum og start med stort bogstav.

Helt personligt synes jeg at kommaregler er interessante, men for nogle mennesker bliver det religiøst. Og det er synd, for brugbar skrivning er ikke begrænset af kommaer. Sæt kommaer når du føler for en pause, men punktummer er vigtigere.
8
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Om Komma og Stor bogstav og sån

Indlægaf ajnaM » 18. okt 2021, 08:45

Bogen ‘styr kommaet’ er den bedste guide til kommatering - og de mest væsentlige sider kan læses her: https://books.google.dk/books?id=2Nz6Y5 ... edir_esc=y

Stort bogstav er nemt - når du begynder en sætning, efter punktum eller kolon, eller når det er navne på steder, mennesker eller virksomheder. Er du i tvivl, så skriv med småt. ;)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
HansPeter
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20. nov 2015, 00:22
Kort karma: 4
Geografisk sted: Skive
Likede indlæg: 114

Re: Om Komma og Stor bogstav og sån

Indlægaf HansPeter » 25. okt 2021, 13:33

Mange tak, vil prøve at huske det der med stor bogstav og, kigge nærmere på bog om styr kommaet.
1
Med Venlig Hilsen Rasmus Carlsen

Jeg er Infantil Autist det er, derfor jeg nogen gange skriver på en, lidt Mærkelig måde men jeg er flink fyr. :wink3: :lol2:

det er ik mig på Profil Billed men manden på Billedet, hedder os Rasmus Carlsen.

Tilbage til "Sprog"