Er Alfons Åberg for skrap kost til børn?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Er Alfons Åberg for skrap kost til børn?

Indlægaf Slettet bruger » 12. feb 2016, 05:34

En svensk børnehave er stoppet helt med at vise film for børnene. Det skyldes at et forældrepar klagede over at deres barn fik marerids af "Alfons Åberg og uhyret."

Meget tidstypisk :)

http://www.bt.dk/udland/boernehave-vist ... have-gjort
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Er Alfons Åberg for skrap kost til børn?

Indlægaf Urtekussen » 12. feb 2016, 05:42

Jeg synes egentlig snarere det er voksne, den er slem for.

Der er sådan en trist, melankolsk stemning over den.
4
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Er Alfons Åberg for skrap kost til børn?

Indlægaf Rapfisk » 12. feb 2016, 05:47

Jeg syntes, den var meget uhyggelig, da jeg var barn, men der blev ikke taget særhensyn dengang.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Er Alfons Åberg for skrap kost til børn?

Indlægaf Wizzze » 12. feb 2016, 07:46

De er skøre de svenskere :stoned:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Er Alfons Åberg for skrap kost til børn?

Indlægaf Skralde » 12. feb 2016, 08:50

Min datter på 5 elsker Alfons og hun er ellers lidt af en bangebuks :genert:
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Er Alfons Åberg for skrap kost til børn?

Indlægaf icelady » 12. feb 2016, 09:01

Jeg er lidt splittet, for jeg kan godt forstå der findes børn, som kan få mareridt af den film og derfor burde den ikke være vist. Det havde været noget andet hvis lille Göran havde set den hjemme med mor og far, som kunne snakke med ham om filmen. For det er vel mest dér, det er gået galt? At drengen har set en film og ikke fået snakket om det bagefter.

Omvendt, så er det vel også en børnehaves opgave at forberede børnene på, hvordan livet er? :gruble:
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Er Alfons Åberg for skrap kost til børn?

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. feb 2016, 10:26

Hold kæft, hvor er jeg dog træt af Sverige-bashing :rulle:
Det er én børnehave, som er holdt op med at vise de film, og vi aner ikke en hujende fis om den pågældende børne- eller forældregruppe.

Nå, personligt elskede jeg Alfons Åberg som barn, fordi jeg let kunne identificere mig med hans tankemylder, lettere dystopiske fantasiverden og store behov for at være alene.
Af samme grund var Madicken min yndlingsfigur hos Astrid Lindgren.
3
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Er Alfons Åberg for skrap kost til børn?

Indlægaf Madam Pomfrey » 12. feb 2016, 10:42

Rakel skrev:Der vises da sjældent film i danske daginstitutioner? Der adskiller Sverige sig nok fra Danmark.
Jeg synes, at det er hysteri at klage over Alfons Åberg, men synes ikke, at børnehavebørn skal passificeres med film i børnehaven.


I vores børnehaver brugte man tv ret meget, - og desværre også ret bevidstløs. Det var typisk i morgentimerne.
I skole-gruppe børnehaven, der valgte de helt at droppe tv'et, nu anvendes det til billeder fra børnenes dagligdag og ture, og det er rigtig godt, og ungerne elsker det, og sætter sig ned og kigger, og snakker om indhold og oplevelser.

I den anden børnehave har vi som forældrebestyrelse, godkendt at tv'et bruges i morgentimerne. Vi bor i en pendlerkommune, og der er en del tidlige børn, erfaringen er at det for nogle børn er en rigtig god måde at starte dagen på, at putte i sofaen med tæpper, og se lidt tv, børnene misbruger det ikke, og de accepterer fint når det er slut.
Dog var det man viste ikke specielt hensigtmæssigt, det var bl.a. tom og jerry, og disney klassikere, ikke det mest småbørnsegnede.
Det er derfor indskærpet at man KUN viser ting der er godkendt til alle, og også med en opfordring om at det er film/programmer med et læringsmæssigt indhold. F.x. Sebastian, dyrene i Zoo, dyrene på bondegården, Hr. Skæg, Rosa og rouladegade, mini-nørderne osv.

Og det er godkendt at man i begge børnehaver, kan vælge, når vejret og stemningen appelerer til det, kan lave biograf-dag, og vælge at vise en film/program godkendt til alderen. Personligt synes jeg det er ok at man viser en film 1½ times tid, en fredag eftermiddag hvor det bare er surt, gråt og vådt ude, og børnene er trætte efter en lang uge.

Men filmene skal vælges med omtanke, og man skal have fokus på formålet med at vise en film, og der skal også være fokus på børn og deres reaktioner, og hensyn til børn der måske er mere følsomme og indtagende, og som derfor kan reagere på det der vises.
Er der et enkelte børn der tager fiktion meget alvorligt og bliver påvirket heraf, er det jo ikke nødvendigvis ensbetydende med at man ikke skal vise film, men man skal ihvertfald tage et hensyn til børnene som de trives med, og man skal evt. også tænke forældrene ind i en dialog om hvordan griber man det an, skal børnene inddrages og personale og forældre tale med børnene om fiktionen, eller skal de skånes og skærmes.

har man et specielt projekt i gang, der kan understøttes af en film eller 2, - det har de f.x. i vores skolegruppe børnehave, så kan man jo være forberedende og informere forældrene om at specifikke film vises, så kan man som forældre forberede sit barn, og man er klar over det og kan være mere skarp på at håndtere eventuelle reaktioner og spørgsmål fra barnet.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Er Alfons Åberg for skrap kost til børn?

Indlægaf Sophies-mor » 12. feb 2016, 13:19

Jeg var bange for Alfons Åberg, så for mit vedkommende ville det ikke være noget tab, hvis den heller aldrig blev vist på tv. Men der har jeg dog muligheden for at skifte kanal/ slukke :D
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er Alfons Åberg for skrap kost til børn?

Indlægaf Fru Sunshine » 12. feb 2016, 16:59

Hvis barnet har det med Alfons Åberg, som jeg har det med Mummitroldene, kan jeg godt forstå forældrenes indvendinger.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er Alfons Åberg for skrap kost til børn?

Indlægaf Bimmerdyret » 12. feb 2016, 17:12

adagio skrev:Og meget debattypisk kun at fremhæve den del af artiklen der bedst kan give os noget at forarges over. Forældrene påpegede dels at der generelt blev vist for mange film uden pædagogisk grund og dels at den konkrete film var uhyggelig. Jeg synes det er meget fair at gøre indsigelser hvis børnene ofte sidder og ser film når man kommer ned i børnehaven. At klage over at Alfons Åberg var for uhyggelig, synes jeg derimod er i overkanten, men hvis det var den eneste gang der var blevet vist film, kunne det være de ikke havde klaget, men at det i situationen var det der fik bægeret til at flyde over.


Pointen med hele sagen er den pågældende film, da det er den, der er blevet klaget over.
Der har ikke været klager over fremvisning af mange film.
Derfor er forargelsespunktet helt korrekt.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Er Alfons Åberg for skrap kost til børn?

Indlægaf Sophies-mor » 12. feb 2016, 17:49

Fru Sunshine skrev:Hvis barnet har det med Alfons Åberg, som jeg har det med Mummitroldene, kan jeg godt forstå forældrenes indvendinger.

Åh, ja.
Mummitroldene fik jeg mange mareridt af. Det fik jeg trods alt ikke af Alfons Åberg. Ham var jeg bare bange for.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Er Alfons Åberg for skrap kost til børn?

Indlægaf Rapfisk » 14. feb 2016, 14:10

Jeg var også sådan et barn, der blev bange for Alfons Åberg-filmene (jeg skulle også holdes i hånden, når Emils far blev vred), men det var heldigvis ikke noget, man lod gå ud over de andre børn.

Derudover er jeg enig med Cirkus.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Er Alfons Åberg for skrap kost til børn?

Indlægaf heysamaysa » 14. feb 2016, 17:30

jeg elskede alfons Åberg som barn!!!!! Det er nok meget individuelt hvad det enkelte barn finder skræmmende så at klage over A. Å. synes jeg er liiiiiiiige i overkanten.
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Er Alfons Åberg for skrap kost til børn?

Indlægaf Flora » 14. feb 2016, 23:46

Billede

Nuff said! :P
1

Tilbage til "Generelt"