Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: 20+5

Indlægaf Sustentaculum » 16. okt 2020, 13:31

Mi55y skrev:
MrsHyacinth skrev:
Mi55y skrev:Jeg synes godt nok, at sulten tager til nu her. :tie: Jeg ligger dog stadig omkring de +5 kg., som jeg har gjort i nogle uger nu. Og så synes jeg, at mine bryster føles som om, at de ligesom er mere fyldte :gruble: - de er i hvert fald meget hårdere, end de plejer at være.


Progesteron gør den slags.

Udover at mine decideret voksede, blev de også spændte/hårde og ømme. Det er heldigvis forsvundet i tredje trimester, selvom størrelsen er uændret - det er rart med et break ift ømme boobs inden mælken løber til og skaber ravage igen :tie:


Jeg mærkede slet ingen forandringer i mine bryster, da jeg sidst var gravid, så det er en hel ny verden :D

Jeg ammede jo med brikker sidst, hvilket højst sandsynligt var grunden til, at jeg til sidst ikke havde nok mælk - på trods af at jeg pumpede ud mellem hver amning. Min datter tog heller ikke nok på, før vi begyndte at supplere med mme. Jeg har tænkt mig at bruge Medelas brystvorteformere denne gang den sidste måned af graviditeten, og så håber jeg, at amningen kan lykkes uden brikker. Derudover har jeg hørt godt om at smøre med lanolin også en måneds tid før termin, så brystvorterne blødgøres - det skulle minimere risikoen for sprækker/revner/sår. På trods af at jeg brugte brikker sidst, så fik jeg stadig sår på begge :tie:

Problematikken med at min datter ikke tog nok på var ret frustrerende, fordi at vi ikke selv kunne veje hende. Så vi anede ikke, om diverse tiltag hjalp. SP havde godt nok åbent hus med mulighed for vejning, men kun en dag hver 14. dag. Og ved ikke engang om det er der her under Corona. Så i dag har jeg investeret i en babyvægt - den savnede jeg meget i første graviditet.


Mine brysters størrelse og... konsistens (:lol:) forandre sig nærmest på ugentlig basis. Jeg har heldigvis et udvalg af BH'er i varierende størrelse til at omfavne dem, men det er godt nok noget af et lotteri at ramme rigtigt.

De har stået stille længe, men så i sidste uge hævede de helt vildt op igen :rulle:

Jeg havde lidt bøvl med det ene bryst og brugte suttebrikker ved den første, tror jeg brugte dem til hun var 6-8 uger, og fik så vænnet hende til the real deal. Den lille havde kort tungebånd, og vi havde lidt bøvl i starten. Men jeg har heldigvis fået to rigtig fine ammeforløb ud af begge unger.

God ide med den der former. Min den første gjorde det for mig, så selvom den ene brystvorte var lidt den generte type, er den kommet godt efter det efterfølgende. :lol:

Det lyder godt nok frustrerende, at når baby ikke tager på. Så er 2 uger godt nok lang tid. Kan godt forstå i har købt en vægt denne gang!

Hvad tænker i med soveplads i stuen? Jeg overvejer slyngevugge vs leander hængevugge, vs. Ingenting.. den store sov bare i sin dyne, den lille købte vi en slyngevugge til, men han sov kun godt i den i en kort periode, og jeg var rimelig træt af at skulle sidde og vugge den konstant.. jeg tænkte at leanderen var en god mellemvej, men jeg kan ikke finde ud af om det er spild af penge. På alle dem på dba står "kun brugt meget lidt/meget få gange" det lyder ikke ligefrem som om den har god effekt :gruble:
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mi55y » 16. okt 2020, 13:44

Sidst brugte vi liften - men hun sov så heller ikke rigtig om dagen, medmindre det var på mig. Vi prøvede en slyngevugge, men den lykkedes det kun at få hende til at sove i en gang - uanset hvor meget vi vuggede. Så tror bare vi nøjes med liften igen.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

32+..?

Indlægaf Sustentaculum » 16. okt 2020, 14:48

Mi55y skrev:Sidst brugte vi liften - men hun sov så heller ikke rigtig om dagen, medmindre det var på mig. Vi prøvede en slyngevugge, men den lykkedes det kun at få hende til at sove i en gang - uanset hvor meget vi vuggede. Så tror bare vi nøjes med liften igen.


Uhm. Ja. Vi har bare ikke nogen lift.. :gruble: måske er det sådan en vi skal købe. Jeg tænkte bare at bruge voksien i barnevognen, nu det er et vinterbarn der kommer..
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: 32+..?

Indlægaf Mi55y » 16. okt 2020, 15:05

Sustentaculum skrev:
Mi55y skrev:Sidst brugte vi liften - men hun sov så heller ikke rigtig om dagen, medmindre det var på mig. Vi prøvede en slyngevugge, men den lykkedes det kun at få hende til at sove i en gang - uanset hvor meget vi vuggede. Så tror bare vi nøjes med liften igen.


Uhm. Ja. Vi har bare ikke nogen lift.. :gruble: måske er det sådan en vi skal købe. Jeg tænkte bare at bruge voksien i barnevognen, nu det er et vinterbarn der kommer..


Vi var glade for liften sidst, men vi har så også langt liggemål i barnevognen, så den var meget stor uden. Vi brugte også liften, når vi var ude eller på besøg - så lå hun i den ved siden af bordet f.eks. med noget legetøj.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1957
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6279

Re: 20+5

Indlægaf MrsHyacinth » 16. okt 2020, 18:13

Sustentaculum skrev:
Mi55y skrev:
MrsHyacinth skrev:
Mi55y skrev:Jeg synes godt nok, at sulten tager til nu her. :tie: Jeg ligger dog stadig omkring de +5 kg., som jeg har gjort i nogle uger nu. Og så synes jeg, at mine bryster føles som om, at de ligesom er mere fyldte :gruble: - de er i hvert fald meget hårdere, end de plejer at være.


Progesteron gør den slags.

Udover at mine decideret voksede, blev de også spændte/hårde og ømme. Det er heldigvis forsvundet i tredje trimester, selvom størrelsen er uændret - det er rart med et break ift ømme boobs inden mælken løber til og skaber ravage igen :tie:


Jeg mærkede slet ingen forandringer i mine bryster, da jeg sidst var gravid, så det er en hel ny verden :D

Jeg ammede jo med brikker sidst, hvilket højst sandsynligt var grunden til, at jeg til sidst ikke havde nok mælk - på trods af at jeg pumpede ud mellem hver amning. Min datter tog heller ikke nok på, før vi begyndte at supplere med mme. Jeg har tænkt mig at bruge Medelas brystvorteformere denne gang den sidste måned af graviditeten, og så håber jeg, at amningen kan lykkes uden brikker. Derudover har jeg hørt godt om at smøre med lanolin også en måneds tid før termin, så brystvorterne blødgøres - det skulle minimere risikoen for sprækker/revner/sår. På trods af at jeg brugte brikker sidst, så fik jeg stadig sår på begge :tie:

Problematikken med at min datter ikke tog nok på var ret frustrerende, fordi at vi ikke selv kunne veje hende. Så vi anede ikke, om diverse tiltag hjalp. SP havde godt nok åbent hus med mulighed for vejning, men kun en dag hver 14. dag. Og ved ikke engang om det er der her under Corona. Så i dag har jeg investeret i en babyvægt - den savnede jeg meget i første graviditet.


Mine brysters størrelse og... konsistens (:lol:) forandre sig nærmest på ugentlig basis. Jeg har heldigvis et udvalg af BH'er i varierende størrelse til at omfavne dem, men det er godt nok noget af et lotteri at ramme rigtigt.

De har stået stille længe, men så i sidste uge hævede de helt vildt op igen :rulle:

Jeg havde lidt bøvl med det ene bryst og brugte suttebrikker ved den første, tror jeg brugte dem til hun var 6-8 uger, og fik så vænnet hende til the real deal. Den lille havde kort tungebånd, og vi havde lidt bøvl i starten. Men jeg har heldigvis fået to rigtig fine ammeforløb ud af begge unger.

God ide med den der former. Min den første gjorde det for mig, så selvom den ene brystvorte var lidt den generte type, er den kommet godt efter det efterfølgende. :lol:

Det lyder godt nok frustrerende, at når baby ikke tager på. Så er 2 uger godt nok lang tid. Kan godt forstå i har købt en vægt denne gang!

Hvad tænker i med soveplads i stuen? Jeg overvejer slyngevugge vs leander hængevugge, vs. Ingenting.. den store sov bare i sin dyne, den lille købte vi en slyngevugge til, men han sov kun godt i den i en kort periode, og jeg var rimelig træt af at skulle sidde og vugge den konstant.. jeg tænkte at leanderen var en god mellemvej, men jeg kan ikke finde ud af om det er spild af penge. På alle dem på dba står "kun brugt meget lidt/meget få gange" det lyder ikke ligefrem som om den har god effekt :gruble:


Leanderen har jeg fået tilbudt af en veninde men fravalgt til fordel for en slyngevugge. Jeg ved, de har været superglade for den, men min guddatter er nu to år og bruger Juno-seng. Hvis du beslutter at prøve, sælger hun den uden tvivl superbilligt for at undgå det store dba-show :tie:

Jeg håber, bettefyren bliver glad for slyngevuggen, så han kan sove i sin velkendte seng uanset hvor vi er - og i hvert fald i tørre perioder også udendørs.

Muligheden for at tilkoble motor synes jeg også er en fed backup, hvis han i perioder bare ikke vil sove uden bevægelse. Jeg er heldigvis blevet for gammel til at blive ramt af forargede looks hos ekspedienter i yderst korrekt øko’ish butik, hvor vi købte selve vuggen og formastede os til at spørge til motordelen :lol:
0
Esme
Indlæg: 450
Tilmeldt: 29. sep 2020, 12:37
Kort karma: 30
Likede indlæg: 424

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Esme » 16. okt 2020, 18:21

Jeg er lidt småprovokeret over, at standardspørsmålet når man snakker med mig, åbenbart er "hvor meget har du taget på?" :mellow: Både irl og online. Jamen who fucking cares?
Men man skal jo endelig ikke sige fra, så er man bare sart :-D
Ligesom at få at vide, at man ser småfed ud også er en god icebreaker.
1
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sustentaculum » 16. okt 2020, 18:59

Esme skrev:Jeg er lidt småprovokeret over, at standardspørsmålet når man snakker med mig, åbenbart er "hvor meget har du taget på?" :mellow: Både irl og online. Jamen who fucking cares?
Men man skal jo endelig ikke sige fra, så er man bare sart :-D
Ligesom at få at vide, at man ser småfed ud også er en god icebreaker.


Seriøst. Jeg er så træt af det. Min far, som ellers normalt er virkelig sød og fornuftig spørger hver gang vi ses, med sådan en fordømmende attitude. Som om det at tage et par ekstra kilo skulle være det værste i verden. Jeg har besluttet mig for at næste gang han spørger siger jeg noget til ham. Det er så irrelevant og ligegyldigt. Der var også en fra mit arbejde som kommenterede at det var underligt jeg var blevet så buttet så hurtigt, men at det nok var fordi jeg var så lille, og så måske ikke var i så god form inden jeg blev gravid. Hun er sød normalt, så jeg ved ikke lige hvad der gik galt for henden :stoned:
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: 20+5

Indlægaf Sustentaculum » 16. okt 2020, 19:01

MrsHyacinth skrev:
Sustentaculum skrev:
Mi55y skrev:
MrsHyacinth skrev:
Mi55y skrev:Jeg synes godt nok, at sulten tager til nu her. :tie: Jeg ligger dog stadig omkring de +5 kg., som jeg har gjort i nogle uger nu. Og så synes jeg, at mine bryster føles som om, at de ligesom er mere fyldte :gruble: - de er i hvert fald meget hårdere, end de plejer at være.


Progesteron gør den slags.

Udover at mine decideret voksede, blev de også spændte/hårde og ømme. Det er heldigvis forsvundet i tredje trimester, selvom størrelsen er uændret - det er rart med et break ift ømme boobs inden mælken løber til og skaber ravage igen :tie:


Jeg mærkede slet ingen forandringer i mine bryster, da jeg sidst var gravid, så det er en hel ny verden :D

Jeg ammede jo med brikker sidst, hvilket højst sandsynligt var grunden til, at jeg til sidst ikke havde nok mælk - på trods af at jeg pumpede ud mellem hver amning. Min datter tog heller ikke nok på, før vi begyndte at supplere med mme. Jeg har tænkt mig at bruge Medelas brystvorteformere denne gang den sidste måned af graviditeten, og så håber jeg, at amningen kan lykkes uden brikker. Derudover har jeg hørt godt om at smøre med lanolin også en måneds tid før termin, så brystvorterne blødgøres - det skulle minimere risikoen for sprækker/revner/sår. På trods af at jeg brugte brikker sidst, så fik jeg stadig sår på begge :tie:

Problematikken med at min datter ikke tog nok på var ret frustrerende, fordi at vi ikke selv kunne veje hende. Så vi anede ikke, om diverse tiltag hjalp. SP havde godt nok åbent hus med mulighed for vejning, men kun en dag hver 14. dag. Og ved ikke engang om det er der her under Corona. Så i dag har jeg investeret i en babyvægt - den savnede jeg meget i første graviditet.


Mine brysters størrelse og... konsistens (:lol:) forandre sig nærmest på ugentlig basis. Jeg har heldigvis et udvalg af BH'er i varierende størrelse til at omfavne dem, men det er godt nok noget af et lotteri at ramme rigtigt.

De har stået stille længe, men så i sidste uge hævede de helt vildt op igen :rulle:

Jeg havde lidt bøvl med det ene bryst og brugte suttebrikker ved den første, tror jeg brugte dem til hun var 6-8 uger, og fik så vænnet hende til the real deal. Den lille havde kort tungebånd, og vi havde lidt bøvl i starten. Men jeg har heldigvis fået to rigtig fine ammeforløb ud af begge unger.

God ide med den der former. Min den første gjorde det for mig, så selvom den ene brystvorte var lidt den generte type, er den kommet godt efter det efterfølgende. :lol:

Det lyder godt nok frustrerende, at når baby ikke tager på. Så er 2 uger godt nok lang tid. Kan godt forstå i har købt en vægt denne gang!

Hvad tænker i med soveplads i stuen? Jeg overvejer slyngevugge vs leander hængevugge, vs. Ingenting.. den store sov bare i sin dyne, den lille købte vi en slyngevugge til, men han sov kun godt i den i en kort periode, og jeg var rimelig træt af at skulle sidde og vugge den konstant.. jeg tænkte at leanderen var en god mellemvej, men jeg kan ikke finde ud af om det er spild af penge. På alle dem på dba står "kun brugt meget lidt/meget få gange" det lyder ikke ligefrem som om den har god effekt :gruble:


Leanderen har jeg fået tilbudt af en veninde men fravalgt til fordel for en slyngevugge. Jeg ved, de har været superglade for den, men min guddatter er nu to år og bruger Juno-seng. Hvis du beslutter at prøve, sælger hun den uden tvivl superbilligt for at undgå det store dba-show :tie:

Jeg håber, bettefyren bliver glad for slyngevuggen, så han kan sove i sin velkendte seng uanset hvor vi er - og i hvert fald i tørre perioder også udendørs.

Muligheden for at tilkoble motor synes jeg også er en fed backup, hvis han i perioder bare ikke vil sove uden bevægelse. Jeg er heldigvis blevet for gammel til at blive ramt af forargede looks hos ekspedienter i yderst korrekt øko’ish butik, hvor vi købte selve vuggen og formastede os til at spørge til motordelen :lol:


Hahaha. Folk er så sjove, altså :stoned: jeg synes det lyder awesome med motoren :pompom:
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sustentaculum » 17. okt 2020, 15:54

MrsHyacinth skrev:
Sustentaculum skrev:
MrsHyacinth skrev:Tæppet er ikke engang halvvejs endnu, men det er heldigvis supersimpelt - OG min mor producerer to styks af den mere avancerede slags, så vi går ikke ned på babytæpper :cool: :lol:


Det ville også være forfærdeligt :D

Er du gået på barsel?


Yes - det har jeg uofficielt nærmest været hele vejen igennem, eftersom alt arbejdsrelateret har været lukket ned dette forår og sommer. Det har dog passet mig fint, så har vi haft masser af tid til at sætte i stand og komme på plads efter flytning i foråret, og jeg har kunnet bruge godt med tid på at holde mig så aktiv som muligt uden at have dårlig samvittighed over at have haft brug for en lur efter træning eller hestetid.

Går du fra 4 eller 8 uger før?


Det lyder sgu dejligt!

Jeg blev sygemeldt i noget der ligner uge 20, tror jeg, men officielt er jeg på barset nu, hvor jeg har ramt 32+0 :sol:
0
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf oOxXxOo » 17. okt 2020, 15:55

Ej jeg synes i dag har været slem. Mere eller mindre nonstop kvalme som ikke lindres af mad, men bliver værre af at spise, men jeg føler at jeg er sulten, men føler ikke jeg kan få noget ned :/
0
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sustentaculum » 17. okt 2020, 15:57

oOxXxOo skrev:Ej jeg synes i dag har været slem. Mere eller mindre nonstop kvalme som ikke lindres af mad, men bliver værre af at spise, men jeg føler at jeg er sulten, men føler ikke jeg kan få noget ned :/


Det er så frusterende det der. Jeg forsøgte mig med frugt anrettet så de lige kunnr hapses. Det synes jeg gik nogenlunde. Og så knækbrød og drikke yoghurt!

Håber i morgen bliver bedre! :ae:
0
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf oOxXxOo » 17. okt 2020, 16:53

Sustentaculum skrev:
oOxXxOo skrev:Ej jeg synes i dag har været slem. Mere eller mindre nonstop kvalme som ikke lindres af mad, men bliver værre af at spise, men jeg føler at jeg er sulten, men føler ikke jeg kan få noget ned :/


Det er så frusterende det der. Jeg forsøgte mig med frugt anrettet så de lige kunnr hapses. Det synes jeg gik nogenlunde. Og så knækbrød og drikke yoghurt!

Håber i morgen bliver bedre! :ae:


Tak :) . Knækbrød er allerede en fast del af dagen da det, og som du nævner frugt er noget nær det eneste jeg spiser uden videre ubehag
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mi55y » 19. okt 2020, 14:48

TMI coming up :genert:

Forslag modtages hjertens gerne til at gøre sin afføring blødere :tie:

Jeg er gået i stykker bagi, så oveni forstoppelse, så er det efterhånden ret smertefuldt at gå på toilet. :trist:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mi55y » 19. okt 2020, 14:59

kartoffelpizza skrev:
Mi55y skrev:TMI coming up :genert:

Forslag modtages hjertens gerne til at gøre sin afføring blødere :tie:

Jeg er gået i stykker bagi, så oveni forstoppelse, så er det efterhånden ret smertefuldt at gå på toilet. :trist:

Medicin; magnesia, laktulose, movicol, laxoberal/toilax, klyx. Jeg foretrækker magnesia eller movicol.

Mad/væske: MASSER af vand, Thea-go (afførende te), sveskejuice, svesker/tørret frugt generelt, kiwi, pære.
Jeg har selv virkelig god erfaring med hjemmebrygget kombucha.

Du må selv lige tjekke hvad gravide må bruge. Uanset hvad er det hele meget bedre med MEGET vand.

/lurer-sygeplejerske der selv lider meget af forstoppelse


Tak for input! Jeg drikker normalt kun vand, men kommer nok kun op på 1-1,5 liter dagligt. Så der kan i hvert fald sættes ind. Magnesia mener jeg godt, at man må tage. Så det skal i hvert fald prøves!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Mi55y » 19. okt 2020, 16:04

kartoffelpizza skrev:
Mi55y skrev:
kartoffelpizza skrev:
Mi55y skrev:TMI coming up :genert:

Forslag modtages hjertens gerne til at gøre sin afføring blødere :tie:

Jeg er gået i stykker bagi, så oveni forstoppelse, så er det efterhånden ret smertefuldt at gå på toilet. :trist:

Medicin; magnesia, laktulose, movicol, laxoberal/toilax, klyx. Jeg foretrækker magnesia eller movicol.

Mad/væske: MASSER af vand, Thea-go (afførende te), sveskejuice, svesker/tørret frugt generelt, kiwi, pære.
Jeg har selv virkelig god erfaring med hjemmebrygget kombucha.

Du må selv lige tjekke hvad gravide må bruge. Uanset hvad er det hele meget bedre med MEGET vand.

/lurer-sygeplejerske der selv lider meget af forstoppelse


Tak for input! Jeg drikker normalt kun vand, men kommer nok kun op på 1-1,5 liter dagligt. Så der kan i hvert fald sættes ind. Magnesia mener jeg godt, at man må tage. Så det skal i hvert fald prøves!

Så skal der sættes ind på væske.
MINIMUM 30 ml pr kg kropsvægt - det er ens minimum væskebehov. Selvfølgelig får man noget gennem kosten, men lider man af forstoppelse bør man prøve at drikke 30 ml pr kg kropsvægt. Dvs vejer man 70 kg så 2100 ml.


Plus at man vist gerne i forvejen må drikke mere som gravid.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Graviditet"