Smerter ved sengetid

Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Smerter ved sengetid

Indlægaf Knirkemis » 10. okt 2020, 14:44

De sidste to aftener har Idun haft frygtelig ondt i tissekonen. Hun falder i søvn, men ligger uroligt og vågner efter en times tid og græder. Første aften sagde hun, at hun var rød (hvilket hun bliver utroligt let), så jeg smurte med et tykt lag Inotyol. Hun faldt dog først til ro, da hun fik Panodil, hvorefter hun sov fint hele natten. Samme skete i går aftes, efter en dag uden symptomer.
I panik gav jeg hende en ormekur, fordi jeg har læst at de kan kravle op i skeden. Men.... der er ingen orme eller kløe. Jeg har bare parasit fobi, og tænkte at hvis der var en risiko, skulle de væk hurtigst muligt.

Vi har i dag været ved lægevagten. Urinen blev undersøgt, og der var ikke noget. Der er ingen andre symptomer, men hun er rød lige ved skedeindgangen.

Jeg fortalte vagtlægen, at jeg havde givet ormekur, og så var det lige som om hun bare antog, at det måtte være årsagen. Så vi gik derfra uden et egentligt svar. Hvis det bliver ved til mandag, skal vi gå til egen læge. Og så skal vi smøre forebyggende med Inotyol inden sengetid.

Selvom jeg gav ormekur, tror jeg egentlig ikke at det er det. Især på grund af de manglende synptomer og tegn, men også på grund af den ekstra gode håndhygiejne i både institution og hjemme.

Spørgsmålet er så, hvad det kan være? Lægen udelukkede svamp og blærebetændelse.
Jeg havde selv de samme synptomer som barn med jævne mellemrum, og er stødt på beskrivelse tilsvarende i min søgen på svar i går. Men ingen forklaring på symptomerne.
Hun havde et par meget beskidte underbukser efter børnehave i forgårs, hvor der nok ikke lige har været en voksen til at tørre. Jeg har også tænkt, at det måske kunne være årsagen til lokal irritation, men mærkeligt med ingen symptomer om dagen.

Nogen der er kloge og har oplevet lignende med deres piger?
Senest rettet af Knirkemis 10. okt 2020, 16:58, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16950
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21067

Re: Smerter ved sengetid

Indlægaf Misantropen » 10. okt 2020, 14:51

Kan det være en rift hvis hun har kløet igen eller pillet/nulret?

Er det så irriteret at hun ikke kan undgå at bemærke det, før hun ligger i sengen uden at blive distraheret?
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Smerter ved sengetid

Indlægaf Knirkemis » 10. okt 2020, 15:26

Misantropen skrev:Kan det være en rift hvis hun har kløet igen eller pillet/nulret?

Er det så irriteret at hun ikke kan undgå at bemærke det, før hun ligger i sengen uden at blive distraheret?

Ja, det kunne måske godt være en rift.
Jeg har også tænkt på, at hun måske bare ikke bemærker det i dagtimerne pga aktivitet. Men hun klager fx ikke over smerter, når hun tisser.
0
Kakadu
Indlæg: 3484
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10294

Re: Smerter ved sengetid

Indlægaf Kakadu » 10. okt 2020, 17:20

Hvornår gav du ormekur?

Det lyder som klassisk børneorm. De vågner en times tid efter barnet er puttet og kravler fra endetarmsåbningen til skeden for at lægge æg. Det svier og kløer, så barnet vågner. Det kan gøre ret ondt.

Når min datter har haft det, har jeg foruden ormekur smurt godt med vaseline omkring anus og skeden. Det sløver dem, så de ikke generer så meget. Ormekuren er nemlig lidt tid om at virke.
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Smerter ved sengetid

Indlægaf Knirkemis » 10. okt 2020, 19:17

Kakadu skrev:Hvornår gav du ormekur?

Det lyder som klassisk børneorm. De vågner en times tid efter barnet er puttet og kravler fra endetarmsåbningen til skeden for at lægge æg. Det svier og kløer, så barnet vågner. Det kan gøre ret ondt.

Når min datter har haft det, har jeg foruden ormekur smurt godt med vaseline omkring anus og skeden. Det sløver dem, så de ikke generer så meget. Ormekuren er nemlig lidt tid om at virke.

Okay. Yikes! Det er mit store mareridt, med parasitter :ninja: :badr:
Jeg gav kuren i går aftes. Ved du hvor længe den er om at virke? Det kan jeg ikke rigtig se nogle steder.

Hun har sovet i en time nu, helt roligt. Jeg har smurt et tykt lag inotyol, men skulle måske også have smurt bagi.
0
Kakadu
Indlæg: 3484
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10294

Re: Smerter ved sengetid

Indlægaf Kakadu » 10. okt 2020, 20:25

Knirkemis skrev:
Kakadu skrev:Hvornår gav du ormekur?

Det lyder som klassisk børneorm. De vågner en times tid efter barnet er puttet og kravler fra endetarmsåbningen til skeden for at lægge æg. Det svier og kløer, så barnet vågner. Det kan gøre ret ondt.

Når min datter har haft det, har jeg foruden ormekur smurt godt med vaseline omkring anus og skeden. Det sløver dem, så de ikke generer så meget. Ormekuren er nemlig lidt tid om at virke.

Okay. Yikes! Det er mit store mareridt, med parasitter :ninja: :badr:
Jeg gav kuren i går aftes. Ved du hvor længe den er om at virke? Det kan jeg ikke rigtig se nogle steder.

Hun har sovet i en time nu, helt roligt. Jeg har smurt et tykt lag inotyol, men skulle måske også have smurt bagi.

Jeg mener der plejer at gå et døgn eller to, så måske det virker allerede.

Husk at give pillerne igen om 14 dage og 14 dage derefter - og til alle i husstanden :)
2
Hvis hesten er død, så stå af.
Kakadu
Indlæg: 3484
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10294

Re: Smerter ved sengetid

Indlægaf Kakadu » 10. okt 2020, 20:27

Det er i øvrigt normalt, at det gør ondt i 2-3 nætter og så går over igen, for så at vende tilbage senere. Det er noget med ormenes livscyklus.

Tog I andre også ormekur, da I gav hende? Ellers ville jeg gøre det nu :)
0
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Smerter ved sengetid

Indlægaf Knirkemis » 10. okt 2020, 20:38

Kakadu skrev:
Knirkemis skrev:
Kakadu skrev:Hvornår gav du ormekur?

Det lyder som klassisk børneorm. De vågner en times tid efter barnet er puttet og kravler fra endetarmsåbningen til skeden for at lægge æg. Det svier og kløer, så barnet vågner. Det kan gøre ret ondt.

Når min datter har haft det, har jeg foruden ormekur smurt godt med vaseline omkring anus og skeden. Det sløver dem, så de ikke generer så meget. Ormekuren er nemlig lidt tid om at virke.

Okay. Yikes! Det er mit store mareridt, med parasitter :ninja: :badr:
Jeg gav kuren i går aftes. Ved du hvor længe den er om at virke? Det kan jeg ikke rigtig se nogle steder.

Hun har sovet i en time nu, helt roligt. Jeg har smurt et tykt lag inotyol, men skulle måske også have smurt bagi.

Jeg mener der plejer at gå et døgn eller to, så måske det virker allerede.

Husk at give pillerne igen om 14 dage og 14 dage derefter - og til alle i husstanden :)

Jeg krydser fingre for en hurtig effekt, hvis det er det der er på færde. Der er i hvert fald ro i dag :)
0
Kanga
Indlæg: 2927
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3661

Re: Smerter ved sengetid

Indlægaf Kanga » 10. okt 2020, 21:08

I tilfælde af at det er orm, så HUSK! vask af sengetøj, håndklæder, undertøj på min. 60 grader.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9465

Re: Smerter ved sengetid

Indlægaf Sorenspige » 11. okt 2020, 06:55

Da min dreng havde orm, græd han i flere nætter trods ormekur. Så det kan godt tage 2-3 døgn, før det virker?

Hvordan har du fået fat i en ormekur? Det er da normalt på recept?
1
Bergen
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11938

Re: Smerter ved sengetid

Indlægaf Bergen » 11. okt 2020, 06:57

Sorenspige skrev:Da min dreng havde orm, græd han i flere nætter trods ormekur. Så det kan godt tage 2-3 døgn, før det virker?

Hvordan har du fået fat i en ormekur? Det er da normalt på recept?



Der er et præparat i håndkøb mod børneorm. Vi har et par pakker liggende just in case.
0
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9465

Re: Smerter ved sengetid

Indlægaf Sorenspige » 11. okt 2020, 08:20

Bergen skrev:
Sorenspige skrev:Da min dreng havde orm, græd han i flere nætter trods ormekur. Så det kan godt tage 2-3 døgn, før det virker?

Hvordan har du fået fat i en ormekur? Det er da normalt på recept?



Der er et præparat i håndkøb mod børneorm. Vi har et par pakker liggende just in case.


Det vidste jeg ikke. Det vil jeg have fat i.
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Smerter ved sengetid

Indlægaf Knirkemis » 12. okt 2020, 17:24

Tak for jeres svar. Alt er vasket og skiftet og vi kører vask af hende morgen og aften, samt et tykt lag creme inden sengetid. Der har ikke været noget udover de to nætter. Jeg har også kigget, når hun har været på toilettet, men intet at se.

Vi havde piller og flydende kur liggende fra sidste år, hvor jeg også panikkede over, hvad jeg troede var en død orm i bleen. Vi fik det udskrevet af vagtlægen, fordi den slags åbenbart altid skal ske i weekenden. Den gang var der heller ikke mere der tydede på orm, men når nu man har en fobi :genert: Hendes farfar er læge og han sagde at det formentlig var en bananstreng, og at det ofte viser sig ved mikroskopi at være det, når folk tror deres børn har orm.
Nå, men heldigvis er der til en del gange i sådan en pakke Vermox.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Smerter ved sengetid

Indlægaf Zonta » 13. okt 2020, 19:49

Kakadu skrev:Hvornår gav du ormekur?

Det lyder som klassisk børneorm. De vågner en times tid efter barnet er puttet og kravler fra endetarmsåbningen til skeden for at lægge æg. Det svier og kløer, så barnet vågner. Det kan gøre ret ondt.

Når min datter har haft det, har jeg foruden ormekur smurt godt med vaseline omkring anus og skeden. Det sløver dem, så de ikke generer så meget. Ormekuren er nemlig lidt tid om at virke.

:shock: :panik: :gisp:

Jeg har aldrig selv haft børneorm, så jeg synes det her lyder så ulækkert - det anede jeg ikke de gjorde :tie:
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: Smerter ved sengetid

Indlægaf FruKuk » 17. okt 2020, 14:51

Knirkemis skrev:Tak for jeres svar. Alt er vasket og skiftet og vi kører vask af hende morgen og aften, samt et tykt lag creme inden sengetid. Der har ikke været noget udover de to nætter. Jeg har også kigget, når hun har været på toilettet, men intet at se.

Vi havde piller og flydende kur liggende fra sidste år, hvor jeg også panikkede over, hvad jeg troede var en død orm i bleen. Vi fik det udskrevet af vagtlægen, fordi den slags åbenbart altid skal ske i weekenden. Den gang var der heller ikke mere der tydede på orm, men når nu man har en fobi :genert: Hendes farfar er læge og han sagde at det formentlig var en bananstreng, og at det ofte viser sig ved mikroskopi at være det, når folk tror deres børn har orm.
Nå, men heldigvis er der til en del gange i sådan en pakke Vermox.


Hvad er en bananstreng?

Og hvor stor en pakke Vermox har du fået? Gad godt have lidt på lager, men vi får altid 2 gange 6 piller, så det passer med 4 piller af 3 gange
0

Tilbage til "Børn"