Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Wizzze » 13. aug 2015, 14:57

Har du lavet et fast husholdsbudget, du lever efter? Eller køber du bare ind sådan lidt på må og få?
Hvis du har opstillet budget, hvad indgår så? Kun mad og drikke, eller er det mere udspecificeret?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Wizzze » 13. aug 2015, 15:02

Vi har et fast beløb vi overfører til husholdningskontoen, men et egentlig udspecificeret budget har vi ikke, det er mere et loft vi ikke må bruge over. Det skal så dække både madindkøb, rengøringsmidler, shampoo, sæbe osv. Der ryger også ting til lejligheden på kontoen, f.eks blomster, lys, nips osv. Er der overskud på kontoen, så ryger der også cafe- og restaurantbesøg på husholdningskontoen, så den er ret generel.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Daflo » 13. aug 2015, 15:33

Vi har ikke noget husholdningsbudget. Vi har alt på samme konto og bruger fra den, det fungerer fint for os.
0
Brugeravatar
Mholle
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:44
Kort karma: 18
Likede indlæg: 94

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Mholle » 13. aug 2015, 16:07

Nu hvor jeg bor alene bruger jeg bare fra min lønkonto, det kan jeg fint styre, men når jeg bor med nogen går der ikke mange 5 min før vi har en fælleskonto hvor vi overfører til, det har fungeret alle gangene jeg har boet med nogen, overskudet er alle gangene blevet brugt på mere luksus i hverdagene, rejser eller restaurantbesøg.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf kidkomb » 13. aug 2015, 16:12

Vi har ikke noget budget og ikke nogen fælles konto. Heller ikke budgetkonto bliver det til her.
Vi har ikke fællesøkonomi, men deles om det hele. Når alle regninger er betalt, tager vi den derfra.
-hvis vi nu gik hen og havde underskud på en af vores konti eller hvis vi løb tør for penge hele tiden, så ville vi nok kigge nærmere på noget budget :lol:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. aug 2015, 18:29

Vi har en fælles nemkonto, her kører indtægter og faste udgifter.

Så har vi hver et visa kort, her overfører vi hver.måbed fast et beløb, der dækker mad, øvrig husholdning og div. Småting, og "lommepenge"

Ved behov for større om investeringer overfører vi bare til vores egen konto.

Udgifter vs indtægter gør at der er fint råderum til dette og vi slipper for så meget kassetænkning. Dog betyder kontooverførsel at der er et overblik over hvad pengene går til, jeg skriver f.x. "vinterstøvler børn" "årskort tivoli" osv.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf missme » 13. aug 2015, 18:50

Vi har lige fået sådan en madkonto, med to dankort tilknyttet. Det er bare for at kunne adskille udgiften til husholdningsartikler og mad fra resten af forbruget. Det er rart at se, hvad der faktisk er nødvendig for at vi kan klare os, og hvor meget vi bare bruger på alt muligt andet :ad!:

Jeg er så også sådan lidt OCD med vores økonomi. Jeg skal have forskellige konti til forskellige ting, og har faktisk flere budgetter, så jeg ved hvordan økonomien hænger sammen i tilfælde af fyring og lign. :ivrig:

Lørdags hygge for mig, ville faktisk sagtens kunne bestå af budgetlægning.....det er fedt at have styr på, men vores økonomi er også baseret på to meget usikre indtægtskilder, så måske er det derfor jeg bliver lettere autistisk omkring det :fløjt:
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Pjeps » 14. aug 2015, 07:11

Jeg hæver et fast beløb til mad og øvrig husholdning, cafebesøg osv går ind under det. Tøj og ting køber jeg fra rest beløbet, og hvad der er tilbage når måneden er slut, overfører jeg til opsparing.

Hvis jeg bare hæver fra dankortet når jeg handler alm daglig indkøb, løber det løbsk og jeg bruger mere end jeg har lyst til at bruge på den post.
0
:ninja:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Karkluden » 14. aug 2015, 22:46

Lige pt hvor jeg bor alene har jeg en lønkonto, opsparingskonto, budgetkonto og medicinkonto.
På lønkontoen står så nogle få lommepenge/lille rådighedsbeløb og husholdningspenge. Resten står på budgetten, og det der evt trækkes ra dankort såsom fitness, gomorelifts og kontaktlinser overfører jeg manuelt fra budgetkontoen. Større behov for "lommepenge", tøjndkøb osv dækkes af min løn/opsparing (min løn går på opsparingen + jeg overfører lidt fast). Det fungerer for mig.

Mit husholdningsbudget dækker alt fra agurk og takeout til sodavand til toiletpapir til hygiejnebind til bøffer og rugbrød. ALT.

Når min kæreste og jeg flytter sammen til december får vi det nøjagtigt som jeg har nu (det har han nemlig også), blot med en husholdsningskonto. Vi får én fælles budgetkonto, én fælles medicin, én fælles opsparing og en husholdningskonto og så vores nem-konti, hvor vores lommepenge kommer til at stå.
Husholdningsbudgettet skal stadig dække alt fra en gang takeout en sjælden gang til den daglige rugbrød, gulerødder, mælk, æg og hakkebøffer-ish. Og toiletpapir, shampoo osv.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Akehurst2 » 18. aug 2015, 07:41

Vi har en husholdningskonto, som vi begge overfører til hver måned og begge har Dankort til. Den bruges til mad og rengøringsmidler, i ny og næ en taxa og til take-away. På ferier overfører vi ekstra og så bruges den til alt på ferien.

Rengøring, frokost som vi hver især spiser på arbejdet og vin betales så ikke fra husholdningskontoen, men fra henholdsvis vores private konti og fællesbudgetkontoen, så et samlet overblik over, hvad der går til "husholdning" har jeg ikke rigtig. Men det løber fint rundt.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Fru Sunshine » 18. aug 2015, 10:56

Vi havde vilde planer om husholdningskonto, fælles budgetkonto og alt muligt.
Indtil videre overfører min mand halvdelen af de faste udgifter til mig (jeg har budgetkonto, hvor alt trækkes fra.) og så skiftes vi lidt til de der indkøb. Det kommer sig ikke så nøje.
Og når vi køber stort ind en gang om ugen, bruger vi vel for omkring 4000 på husholdning om måneden.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Spjaerten » 18. aug 2015, 13:17

Det der er på min lønkonto efter budget- og opsparingskonti er fodret. Skal dække mad, gaver, tøj og fornøjelse.
0
Tryk på * :slem:
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf D.itsen » 18. aug 2015, 19:28

Ja, vi har en fælleskonto, som vi begge overfører til hver måned og som dækker mad, rengøringsmidler, toiletpapir og det slags
Evt. Overskud går til at spise ud
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf Fynerfin82 » 25. aug 2015, 06:47

Vi har ikke noget husholdningsbudget. Vi har en prioritetskonto der fungere som budget, mad, opsparingskonto. Så længe der er et pænt plus på den, gider vi ikke have et husholdningsbudget.

Da vi var yngre og studerende var det hele nøje opdelt, for med en beskeden økonomi var det for os vigtigt at der ikke blev brugt for mange penge på de enkelte poster.
0
wh1971
Permanent bortvist
Indlæg: 155
Tilmeldt: 3. sep 2015, 06:13
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Har du et husholdningsbudget? Og hvad bruger du det på?

Indlægaf wh1971 » 3. sep 2015, 06:18

Ja, har (selvfølgelig) et budget. Det bør enhver husstand have for det er den eneste måde at danne sig et overblik på.

Derudover så følger jeg op på budgettet måned for måned og trækker samtlige kontobevægelser ud i et regneark for at se hvor meget der rent faktisk blev brugt til husholdningen. Èn ting er at have et budget, men det skal også være realistisk så derfor gør jeg dette.

Jeg forstår heller ikke lige udsagnet "Så længe der er plus på kontoen gider jeg ikke at have et budget" ?!?! Men det er måske bare mig...
0

Tilbage til "Privatøkonomi"