Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22073
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf fisken80 » 16. sep 2020, 08:20

lillebjoern skrev:Umiddelbart syne jeg det er voldsomt at sende en ung hjem for at ryge én gang. Jeg synes en streng advarsel + evt. hjemsendelse i en periode ville være på sin plads efter første gang. Hvis det så skete igen ville jeg synes det var fair at blive bortvist. Hvis det var tyveri, mobning, hærværk el. lign. ville situationen for mig være anderledes, men jeg synes det er voldsomt at sætte rygning i samme bås...


Taget i betragtning, at unge lærer at ryge af andre unge og særligt i uddannelsessammenhænge så synes jeg egentlig at en benhård konsekvens af at ryge på efterskolen er helt på sin plads.
Det er ikke nogen hemmelighed, at det er totalt forbudt med rygning og snus på efterskolerne. Det bliver de unge i den grad informeret om før de starter ligesom det bliver gjort meget klart, at konsekvensen ved at gøre det alligevel er omgående hjemsendelse.

Jeg gik selv et sted, hvor reglerne blev håndhævet og det var rart at der var rene linjer.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf kidkomb » 16. sep 2020, 08:20

Hvis, og det er et ret vigtigt hvis, der er klare, letforståelige regler, de er blevet kommunikeret ud gentagende gange inden og ved skolestart og både forældre og unge er vidende om at der er 0-tolerance, så giver de den bare gas for min skyld.
Ja, det hjælper ikke den/de unge der har det svært og måske derfor bryder reglerne, men det hjælper virkelig resten. Og det må veje tungere. Det får jo netop resten af årgangen til at forstå at livet ER fyldt med konsekvenser. Og det er en vigtig lektie.
De elever som bryder reglerne, selvom de er 100% klar over konsekvensen, ville nok have bedre af noget hjælp end et efterskoleår.
7
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. sep 2020, 08:26

lillebjoern skrev:Umiddelbart syne jeg det er voldsomt at sende en ung hjem for at ryge én gang. Jeg synes en streng advarsel + evt. hjemsendelse i en periode ville være på sin plads efter første gang. Hvis det så skete igen ville jeg synes det var fair at blive bortvist. Hvis det var tyveri, mobning, hærværk el. lign. ville situationen for mig være anderledes, men jeg synes det er voldsomt at sætte rygning i samme bås...


Enig!

Jeg har gået på Herlufsholm og jeg kan huske at de ting jeg hørte fra venner som var på efterskole overraskede mig meget. Graden af friheden var markant større hos os og konsekvenserne ikke ligeså hurtige og vilde.

Jeg og nogle andre blev taget i at være på værtshus i 9. :fløjt: Vi fik frataget et privilegie i 2 uger og vores forældre fik besked om udåden. Og så var der lige en samtale med rektor også. Det var al rigelig konsekvens.
2
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf IrmaPigen » 16. sep 2020, 09:50

abcd skrev:
IrmaPigen skrev:
abcd skrev:Som jeg husker udvisningerne, var det enten på grund af overnatning med det modsatte køn på værelset, eller alkohol på værelset.
Rygning var tilladt i gården, så jeg tror ikke man var blevet smidt hjem for at ryge andre steder.
Jeg var selv skyldig i natteroderi, vi havde i en periode gemt nogle computere i skabene og spillede på dem om natten. Jeg er i tvivl om det blev opdaget.
Jeg har ikke så megen fidus til udsmidning som konsekvens, jeg er ikke sikker på at børnenes liv blev bedre af at de blev smidt ud. Det var jo nok ofte de børn som havde mest brug for efterskole, som endte med at blive smidt ud fra den.


Nah, men det er jo ikke skolens problem eller udfordring.

Børnene lærer en ligning, som kan bruges overalt i livet: Når du gør X, så sker Y.

Når du ryger trods et forbud bliver du smidt hjem. Når du boller udenom på din kæreste bliver du droppet. Når du stjæler fra din arbejdsgiver, bliver du fyret. Når du slår en anden ihjel, ryger du i fængsel. Osv, osv.

Det er ingen skam, at unge lærer at deres handlinger har konsekvenser. Desværre (for dem) lærer de det kun på den hårde måde.


Jeg er enig i at det ikke er skolens problem, den må selv bestemme hvem den vil have.

Men jeg tvivler på der er ret megen dokumentation for at man hjælper mennesker med en problemfyldt ungdom ved igen og igen at slå dem ned.


Det handler slet ikke om at slå nogen.

Det handler om at lære unge mennesker, at handlinger som regel kommer med konsekvenser. Så man bør nøje overveje konsekvenser inden man handler.

Det er lærerigt, når man står på tærsklen til voksenlivet.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf Slettet bruger » 16. sep 2020, 09:54

IrmaPigen skrev:Det handler slet ikke om at slå nogen.

Det handler om at lære unge mennesker, at handlinger som regel kommer med konsekvenser. Så man bør nøje overveje konsekvenser inden man handler.

Det er lærerigt, når man står på tærsklen til voksenlivet.


Det virker bare ikke. Ligesom fængselsstraf ikke virker. Det eneste man får ud af det, er at de straffede bliver endnu mere sure end de var i forvejen.
3
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf Raenil » 16. sep 2020, 10:06

abcd skrev:
IrmaPigen skrev:Det handler slet ikke om at slå nogen.

Det handler om at lære unge mennesker, at handlinger som regel kommer med konsekvenser. Så man bør nøje overveje konsekvenser inden man handler.

Det er lærerigt, når man står på tærsklen til voksenlivet.


Det virker bare ikke. Ligesom fængselsstraf ikke virker. Det eneste man får ud af det, er at de straffede bliver endnu mere sure end de var i forvejen.


Det virker på de andre børn.
3
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf Luffegås » 16. sep 2020, 10:42

Jeg husker på et tidspunkt at det var som om forstanderen lige skulle vise "muskler" så han valgte de 3 dovneste elever og sendte hjem på en tænker. De havde vitterligt intet gjort, de slackede bare med værelsesrengøring, lektier, glemte at så op om morgenen, kom for sent til alt osv. De røg hjem, og skulle faktisk skrive et brev til skolen hvor de skrev om de ville forbedre sig, og hvordan, hvis de skulle tilbage.. Det virkede som ren formalia, og de kom alle 3 tilbage, men det virkede som om vi andre også lige skulle have statueret et eksempel af hvad der kan ske..

Året efter blev en af de 3 så igen sendt hjem på en tænker fordi han lavede natterend, men det var også kun en uge, så var han tilbage igen.

Lærerne ved godt der skete mange ulovlige ting, og enten holdt de helt vildt fast på at man så skulle have en konsekvens (skrubbe toioletter fast), eller også kiggede de den anden vej og tænkte "de skal også være unge"
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf HerErJeg » 16. sep 2020, 14:03

Så kan jeg ikke andet end tænke på folkeskolen, hvor der allerede fra indskolingen er op til 3 mand for at styre en klasse. Lige præcis fordi der ikke er skyggen af konsekvens i forhold til handling, og hvor rigtig mange lærere i øvrigt slagtes af forældrene, såfremt man vover at kræve noget som helst af mors lille pusser.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf Misantropen » 16. sep 2020, 14:30

På årgangene før min havde der været store problemer med hashrygning og den havde også ry for at være en efterskole for hippier. Selvfølgelig var der nogen elever på min årgang der skulle lege med ilden og drikke alkohol og ryge hash.

Konsekvensen for dem var at de blev sendt hjem på en tænkepause, og dem der havde røget hash fik valget mellem at droppe ud eller fortsætte på den betingelse at de resten af skoleåret lod sig teste narkoteste(eller hvad det hedder når det kun er hash)

Hverken dengang eller i dag synes jeg det var en urimelig konsekvens, tværtimod. Det var selvfølgelig træls at de heller ikke kunne ryge i weekender og ferier, men det var 100% selvforskyldt og de vidste det var forbudt. Og så var de kun omkring 15-16 år.

Der var en der droppede ud med det samme, men så vidt jeg husker fortsatte de andre året ud, trods betingelsen om teste.
2
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf Tibbler » 16. sep 2020, 14:38

Jeg røg selv hjem første weekend på efterskolen :genert:

Der skulle statueres et eksempel, så en af de andre og jeg røg hjem på tænkepause den første weekend, efter forstanderens kone var stødt på os, på en anden gang om aftenen en af de første dage.

Så vidt jeg husker, var der 2 elever der blev smidt ud i løbet af året. Den ene efter at have røget hash og den anden efter tyveri.

Vi har selv en søn, der skal på efterskole næste år. Jeg håber da, at der er klare regler og konsekvenser, når jeg sender ham afsted, og han skal være under nogle andres vinger. Det skal være en god balance mellem konsekvens og omsorg; frihed under ansvar.
1
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf Modesty Blame » 16. sep 2020, 14:52

Jeg røg hjem på tænker i november og skulle skrive et brev om, hvorfor jeg skulle blive. Et par måneder senere stak jeg af, og blev smidt ud bagefter - ikke for at stikke af, men for at have røget hash. Vi måtte vist ryge udenfor. Der var ingen, der gik op i natterenderi - det var nærmest tilladt, hvis jeg ikke husker forkert.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf lillebjoern » 16. sep 2020, 14:53

fisken80 skrev:
lillebjoern skrev:Umiddelbart syne jeg det er voldsomt at sende en ung hjem for at ryge én gang. Jeg synes en streng advarsel + evt. hjemsendelse i en periode ville være på sin plads efter første gang. Hvis det så skete igen ville jeg synes det var fair at blive bortvist. Hvis det var tyveri, mobning, hærværk el. lign. ville situationen for mig være anderledes, men jeg synes det er voldsomt at sætte rygning i samme bås...


Taget i betragtning, at unge lærer at ryge af andre unge og særligt i uddannelsessammenhænge så synes jeg egentlig at en benhård konsekvens af at ryge på efterskolen er helt på sin plads.
Det er ikke nogen hemmelighed, at det er totalt forbudt med rygning og snus på efterskolerne. Det bliver de unge i den grad informeret om før de starter ligesom det bliver gjort meget klart, at konsekvensen ved at gøre det alligevel er omgående hjemsendelse.

Jeg gik selv et sted, hvor reglerne blev håndhævet og det var rart at der var rene linjer.


Selvfølgelig er situationen anderledes, hvis de unge på efterskolen mange gange er blevet informeret om, at rygning er totalt forbudt OG at konsekvensen efter første gang er hjemsendelse. Så skal de selvfølgelig håndhæve reglerne. Det kan godt være, at jeg ikke fik læst startindlægget ordentligt, men jeg forstod det som at de unge blot var blevet informeret om, at rygning var strengt forbudt (og ikke nødvendigvis at konsekvensen efter første hændelse var hjemsendelse).
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
fisken80
Indlæg: 22073
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf fisken80 » 16. sep 2020, 15:23

lillebjoern skrev:
fisken80 skrev:
lillebjoern skrev:Umiddelbart syne jeg det er voldsomt at sende en ung hjem for at ryge én gang. Jeg synes en streng advarsel + evt. hjemsendelse i en periode ville være på sin plads efter første gang. Hvis det så skete igen ville jeg synes det var fair at blive bortvist. Hvis det var tyveri, mobning, hærværk el. lign. ville situationen for mig være anderledes, men jeg synes det er voldsomt at sætte rygning i samme bås...


Taget i betragtning, at unge lærer at ryge af andre unge og særligt i uddannelsessammenhænge så synes jeg egentlig at en benhård konsekvens af at ryge på efterskolen er helt på sin plads.
Det er ikke nogen hemmelighed, at det er totalt forbudt med rygning og snus på efterskolerne. Det bliver de unge i den grad informeret om før de starter ligesom det bliver gjort meget klart, at konsekvensen ved at gøre det alligevel er omgående hjemsendelse.

Jeg gik selv et sted, hvor reglerne blev håndhævet og det var rart at der var rene linjer.


Selvfølgelig er situationen anderledes, hvis de unge på efterskolen mange gange er blevet informeret om, at rygning er totalt forbudt OG at konsekvensen efter første gang er hjemsendelse. Så skal de selvfølgelig håndhæve reglerne. Det kan godt være, at jeg ikke fik læst startindlægget ordentligt, men jeg forstod det som at de unge blot var blevet informeret om, at rygning var strengt forbudt (og ikke nødvendigvis at konsekvensen efter første hændelse var hjemsendelse).


Det er ingen hemmelighed, at konsekvensen er hjemsendelse. Det vil fremgå tydeligt af skolernes reglement.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22073
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf fisken80 » 16. sep 2020, 15:26

Jeg synes det er vildt nok, at flere skriver om at natteroderi var helt normalt og helt uden konsekvens. Det var totalt forbudt på min efterskole. Vi måtte være på drengegangen (og omvendt) i to timer hver aften resten af tiden var der ikke noget med at besøge hinandens værelser. Og hvis nogen synes reglen lyder urimelig så handlede det ganske enkelt om at beskytte værelseskammerater mod konstant at skulle forholde sig til den andens kæreste og risikere at vågne op til bollelyde i sengen ved siden af. Og det BLEV overholdt på min årgang. Året før var der en eller to elever, der blev smidt ud for natteroderi. Det var der ikke på min årgang. For folk gjorde det simpelthen ikke.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf Misantropen » 16. sep 2020, 15:41

fisken80 skrev:Jeg synes det er vildt nok, at flere skriver om at natteroderi var helt normalt og helt uden konsekvens. Det var totalt forbudt på min efterskole. Vi måtte være på drengegangen (og omvendt) i to timer hver aften resten af tiden var der ikke noget med at besøge hinandens værelser. Og hvis nogen synes reglen lyder urimelig så handlede det ganske enkelt om at beskytte værelseskammerater mod konstant at skulle forholde sig til den andens kæreste og risikere at vågne op til bollelyde i sengen ved siden af. Og det BLEV overholdt på min årgang. Året før var der en eller to elever, der blev smidt ud for natteroderi. Det var der ikke på min årgang. For folk gjorde det simpelthen ikke.

Vi boede blandet drenge- og pigeværelser, men hos os var det også forbudt, bl.a af sikkerhedsmæssige årsager ved brand.
Senest rettet af Misantropen 16. sep 2020, 16:18, rettet i alt 1 gang.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"