Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. aug 2020, 09:20

Nesnay skrev:
Hunkat skrev:Jeg synes det er vildt imponerende at I kan spare så meget op. Så meget kan vi slet, slet ikke lægge til side. Jeg er også lidt misundelig.

Vores arbejde ligger primært i at skære ned på et overforbrug (heldigvis ikke for lånte penge). Vi har skåret ca. 3000 af i denne måned, så nu ligger vi på vores egentlige rådighedsbeløb... målet er at komme 2000 længere ned, til 9000 kr./m. Nu må vi se om det kan lade sig gøre. Vi er ret glade for især mad og oplevelser.

Jeg forbruger virkelig heller ikke særlig meget for tiden, der er lidt gået sport i det. Jeg har et rådighedsbeløb på ca. 16.400 efter overførsel til budgetkonto, men jeg har reelt ikke behov for at købe ret meget, da jeg har store lagre af tøj, plejeprodukter mv., så det arbejder jeg på at lade være med.

Normalt ville en del penge gå til rejser, men det er jo heller ikke relevant p.t. Og så bruger jeg ikke voldsomt mange penge på mad - morgenmad og frokost betales over lønnen for 350 kr./måned. Jeg går en del i biografen, men meget af det er via Biografklub Danmark, så det er jo ikke voldsomt dyrt, og mange af mine teaterbilletter er købt til forpremierer (=1/3 af normalprisen). Ellers ser jeg primært mine venner hjemme, spiser max ude en gang om måneden, tror jeg.


Det er stort set også en beskrivelse af min økonomi og mine vaner, da jeg arbejdede - og altså også baggrunden for, at jeg i minimum et år frem ikke er afhængig af at have en indkomst, men nu lever for (en del af) min opsparing.
Samtidig er det årsagen til, at det ikke generer mig nu at have 1/3 af mit daværende potentielle rådighedsbeløb. Jeg brugte jo netop aldrig op og kender derfor reelt ikke til at have 15.000 kr. om måneden til mad og diverse.

Jeg kan se, at det er meget oppe i tiden at opbygge store opsparinger for fx. at kunne gå tidligere på pension eller tage orlov midt i arbejdslivet, og hvis man går i de tanker, skal man starte med at være ærlig overfor sig selv i forhold til livsstil og livskvalitet. Jeg har lige nu, hvad der svarer til en kontanthjælp uden tillæg hver måned, og det vil givetvis ikke opleves som den store frihed og fornøjelse for alle, men det er det for mig, fordi jeg aldrig har været særlig optaget af forbrug, ikke fungerer med fuldtidsarbejde og har mine egne projekter at se til.
2
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf avdotja » 31. aug 2020, 13:13

DetSorteCirkus skrev:...
Det er stort set også en beskrivelse af min økonomi og mine vaner, da jeg arbejdede - og altså også baggrunden for, at jeg i minimum et år frem ikke er afhængig af at have en indkomst, men nu lever for (en del af) min opsparing.
Samtidig er det årsagen til, at det ikke generer mig nu at have 1/3 af mit daværende potentielle rådighedsbeløb. Jeg brugte jo netop aldrig op og kender derfor reelt ikke til at have 15.000 kr. om måneden til mad og diverse.

Jeg kan se, at det er meget oppe i tiden at opbygge store opsparinger for fx. at kunne gå tidligere på pension eller tage orlov midt i arbejdslivet, og hvis man går i de tanker, skal man starte med at være ærlig overfor sig selv i forhold til livsstil og livskvalitet. Jeg har lige nu, hvad der svarer til en kontanthjælp uden tillæg hver måned, og det vil givetvis ikke opleves som den store frihed og fornøjelse for alle, men det er det for mig, fordi jeg aldrig har været særlig optaget af forbrug, ikke fungerer med fuldtidsarbejde og har mine egne projekter at se til.

Njaa...hvis du er over 30, er satsen 11.423 kr, hvilket giver ca 8.500 kr udbetalt efter skat.

Det er ganske rigtigt kun 1.500 kr fra dit beløb og havde det drejet sig om 15.000 vs 16.500, skulle jeg nok have ladet være med at blande mig :-p Men der er immervæk forskel på at have 5.000 kontra 3.500 efter faste udgifter.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. aug 2020, 15:00

avdotja skrev:
DetSorteCirkus skrev:...
Det er stort set også en beskrivelse af min økonomi og mine vaner, da jeg arbejdede - og altså også baggrunden for, at jeg i minimum et år frem ikke er afhængig af at have en indkomst, men nu lever for (en del af) min opsparing.
Samtidig er det årsagen til, at det ikke generer mig nu at have 1/3 af mit daværende potentielle rådighedsbeløb. Jeg brugte jo netop aldrig op og kender derfor reelt ikke til at have 15.000 kr. om måneden til mad og diverse.

Jeg kan se, at det er meget oppe i tiden at opbygge store opsparinger for fx. at kunne gå tidligere på pension eller tage orlov midt i arbejdslivet, og hvis man går i de tanker, skal man starte med at være ærlig overfor sig selv i forhold til livsstil og livskvalitet. Jeg har lige nu, hvad der svarer til en kontanthjælp uden tillæg hver måned, og det vil givetvis ikke opleves som den store frihed og fornøjelse for alle, men det er det for mig, fordi jeg aldrig har været særlig optaget af forbrug, ikke fungerer med fuldtidsarbejde og har mine egne projekter at se til.

Njaa...hvis du er over 30, er satsen 11.423 kr, hvilket giver ca 8.500 kr udbetalt efter skat.

Det er ganske rigtigt kun 1.500 kr fra dit beløb og havde det drejet sig om 15.000 vs 16.500, skulle jeg nok have ladet være med at blande mig :-p Men der er immervæk forskel på at have 5.000 kontra 3.500 efter faste udgifter.


Så må det være faldet :)
Min veninde fik udbetalt lige omkring 9900 kr., da hun var på kontanthjælp for et par år siden. Hun var ikke forsørger og fik ikke boligstøtte, eftersom hun boede i andelsbolig (og havde fået dispensation til at beholde den trods kh).
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf avdotja » 31. aug 2020, 15:24

DetSorteCirkus skrev:...
Så må det være faldet :)
Min veninde fik udbetalt lige omkring 9900 kr., da hun var på kontanthjælp for et par år siden. Hun var ikke forsørger og fik ikke boligstøtte, eftersom hun boede i andelsbolig (og havde fået dispensation til at beholde den trods kh).

Hun kan jo have haft (meget) store lån der har givet et fradrag eller måske haft et par måneder hvor hun ikke har benyttet sit personfradrag (og dermed haft et højere fradrag mens hun var på kontanthjælp).

Kontanthjælpsmodtagere får nogle gange en forholdvis hård medfart og bliver mødt af en “du får sgu en masse udbetalt”, uden at folk nødvendigvis ved hvad det rent faktisk dækker over, så ville lige nævne det (selvom jeg ville blive overrasket hvis du kom med sådan et udsagn, så det er altså ikke møntet på dig - de 10.000 skulle bare ikke have lov at stå som et faktum :))
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf DetSorteCirkus » 31. aug 2020, 15:28

avdotja skrev:
DetSorteCirkus skrev:...
Så må det være faldet :)
Min veninde fik udbetalt lige omkring 9900 kr., da hun var på kontanthjælp for et par år siden. Hun var ikke forsørger og fik ikke boligstøtte, eftersom hun boede i andelsbolig (og havde fået dispensation til at beholde den trods kh).

Hun kan jo have haft (meget) store lån der har givet et fradrag eller måske haft et par måneder hvor hun ikke har benyttet sit personfradrag (og dermed haft et højere fradrag mens hun var på kontanthjælp).

Kontanthjælpsmodtagere får nogle gange en forholdvis hård medfart og bliver mødt af en “du får sgu en masse udbetalt”, uden at folk nødvendigvis ved hvad det rent faktisk dækker over, så ville lige nævne det (selvom jeg ville blive overrasket hvis du kom med sådan et udsagn, så det er altså ikke møntet på dig - de 10.000 skulle bare ikke have lov at stå som et faktum :))


Hun havde ingen lån, men der kan godt have været noget med fradraget, for hun havde ingen indtægt nogle måneder forinden.
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Elverpigen » 31. aug 2020, 23:27

Det seneste halve år er det lykkedes mig med min buffer-økonomi at bruge ca 5 K mindre end jeg har tjent de fleste måneder. Jeg er begyndt at overveje lidt, om jeg vil anskaffe en elcykel, når der kommer diverse vinterudsalg :gruble:

Så kom august :nerve: På de første 2 uger havde jeg brugt lønnen.

Årsager:
-udgift til ferie
-udgifter til 5 very-nice-to-have kontingenter
-opfyldning af et lager før tid pga godt tilbud

Alle tre ting kunne undværes og jeg havde et vågent øje med kontoen, så det det ikke skete "ude af kontrol".

Under nedlukningen var der en del, som jeg ikke brugte penge på som normalt. Jeg KAN undvære flere ting, men ØNSKER det helst ikke.
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 589
Likede indlæg: 11408

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Kerrigan » 2. sep 2020, 16:57

Kerrigan skrev:
Kerrigan skrev:Vi vil gerne spare op til udbetaling af et hus.
Min mand har en god løn, men jeg er studerende (med lang tid tilbage og lige påbegyndt barsel), så vores maks for et hus er relativt lavt.

Vi stiller efter at spare de obligatoriske 5% op af vores maksimum, dvs. 125.000 kroner, gerne i år og gerne mere!

Vi har sparet 67000 kroner op på fællesopsparingskontoen.
Det ser ud til at vi når det. :kryds:

Og vi har rundet de 100.000 kroner. :banan2: :gisp:
13
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf englishchannel » 2. sep 2020, 19:23

Spjaerten skrev:Jeg har godt og vel 5000kr om måneden. Når alt er betalt, til mad, forbrug, sjov, ferie, gaver.
Jeg har deraf ingen opsparing ;)


Jeg kommenterer kun på dette, fordi du flere gange herinde har givet udtryk for at være misundelig på andres opsparingsmuligheder, men jeg så lige i huslejetråden, at du betaler 11.500 (eks. forbrug) i husleje om måneden. Det er virkelig, virkelig mange penge og jeg kan godt forstå, at det gør det svært for dig at spare op.

Hvis du har et seriøst ønske om at spare op, er det helt oplagt at finde noget billigere at bo i, eventuelt udenfor København. Hvis ikke det er et ønske, kan du måske finde noget ro i tanken om, at du så reelt set har valgt at prioritere at bo centralt, frem for at spare op. Jeg tvivler på, at andre herinde har så høje boligudgifter i forhold til indkomst, og det kan måske hjælpe på misundelsen?
4
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf LaMariposa » 2. sep 2020, 19:32

Jeg har ikke været så god til at spare op de sidste par måneder. Der er gået lidt for meget hygge i den. Til gengæld har vi lagt realkreditlån om og indfriet et lån, som vi havde til vedligehold, så nu får vi frigivet 10.000 kroner om måneden. Så nu regner jeg med at kunne spare lidt mere op :)
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Spjaerten » 2. sep 2020, 22:26

englishchannel skrev:
Spjaerten skrev:Jeg har godt og vel 5000kr om måneden. Når alt er betalt, til mad, forbrug, sjov, ferie, gaver.
Jeg har deraf ingen opsparing ;)


Jeg kommenterer kun på dette, fordi du flere gange herinde har givet udtryk for at være misundelig på andres opsparingsmuligheder, men jeg så lige i huslejetråden, at du betaler 11.500 (eks. forbrug) i husleje om måneden. Det er virkelig, virkelig mange penge og jeg kan godt forstå, at det gør det svært for dig at spare op.

Hvis du har et seriøst ønske om at spare op, er det helt oplagt at finde noget billigere at bo i, eventuelt udenfor København. Hvis ikke det er et ønske, kan du måske finde noget ro i tanken om, at du så reelt set har valgt at prioritere at bo centralt, frem for at spare op. Jeg tvivler på, at andre herinde har så høje boligudgifter i forhold til indkomst, og det kan måske hjælpe på misundelsen?


Jeg betaler ikke hele lejen, bare rolig så havde jeg ikke mad på bordet. Lejer et værelse ud. Men det ændrer ikke på jeg ikke får en særlig høj løn.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf Alphilia » 3. sep 2020, 06:34

Jeg vil gerne spare 25.000 op inden nytår, men tvivler på jeg kan nå det. Men med udbetaling af de indefrosne feriepenge går det måske
0
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1682
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 288
Likede indlæg: 3217

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf klumphen » 5. sep 2020, 12:08

Havde et overskud på ca. 17.000 i august måned. Mit mål for september er virkelig at komme under 10.000 gerne 5.000. Det kunne være så fedt!
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf avdotja » 6. sep 2020, 09:15

klumphen skrev:Havde et overskud på ca. 17.000 i august måned. Mit mål for september er virkelig at komme under 10.000 gerne 5.000. Det kunne være så fedt!

Så du går simpelthen efter at få dit overskud ned på under en tredjedel af dit nuværende - alternativt mål i denne tråd :-p
1
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1682
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 288
Likede indlæg: 3217

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf klumphen » 6. sep 2020, 15:20

avdotja skrev:
klumphen skrev:Havde et overskud på ca. 17.000 i august måned. Mit mål for september er virkelig at komme under 10.000 gerne 5.000. Det kunne være så fedt!

Så du går simpelthen efter at få dit overskud ned på under en tredjedel af dit nuværende - alternativt mål i denne tråd :-p

Jeg er SÅ dårlig til at bruge penge! :s Bryder mig ikke så meget om materialisme generelt, og vil gerne have et lavt CO2 aftryk.
Hvilket jo i sig selv er fint nok, det har det bare med at tage lidt overhånd.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf avdotja » 6. sep 2020, 15:55

klumphen skrev:
avdotja skrev:
klumphen skrev:Havde et overskud på ca. 17.000 i august måned. Mit mål for september er virkelig at komme under 10.000 gerne 5.000. Det kunne være så fedt!

Så du går simpelthen efter at få dit overskud ned på under en tredjedel af dit nuværende - alternativt mål i denne tråd :-p

Jeg er SÅ dårlig til at bruge penge! :s Bryder mig ikke så meget om materialisme generelt, og vil gerne have et lavt CO2 aftryk.
Hvilket jo i sig selv er fint nok, det har det bare med at tage lidt overhånd.

Okay, så du vil rent faktisk forsøge at bruge flere penge i næste måned? Troede du havde glemt et ord og at det altså var forbruget du ville forsøge at få endnu længere ned (under 10.000/5.000).

Du må købe noget mere af den dyre peanutbutter!

Ellers må du få dig en kæreste. 1-2 dyre middage for 2 personer, en tur i teateret og lidt god chokolade - så er det overskud væk. I tilgift er mad og oplevelser - CO2-mæssigt - heller ikke det værste man kan bruge penge på :afro:
0

Tilbage til "Privatøkonomi"