Fleksjob- gammel og ny aftale

Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Fleksjob- gammel og ny aftale

Indlægaf Filipai » 9. feb 2016, 21:47

Det er muligt at jeg sletter tråden, da den vedrører sig min mor, som er personen i fleksjob. Det bliver måske lidt langt og rodet, og det skyldes nok at jeg er utroligt berørt af situationen, da jeg kan se at min mor bare får det dårligere og dårligere.

Jeg håber der er nogle der er inde i systemet, da min mor, trods mange år i fleksjob, ikke selv virker til at have styr på de forskellige regler, da hun udelukkende har været ansat ved den gamle ordning. Hun er dog i et job hvor hun i den grad mistrives og (mener jeg) udnyttet i sådan en grad at hendes helbred bliver forværret. Hun nægter dog selv at søge videre, da hun er overbevist at et skift til den nye ordning vil betyde dårligere muligheder og lavere indkomst, hvilket hun godt kan have ret i, det er der i kommer ind i billedet.

Dette er lidt baggrund, men muligvis ikke relevant, så kan springes over hvis man ikke gider høre hele min tude historie :genert:
I starten af 90'erne fik min mor konstateret psoriasis gigt. Dette har gjort at hun i mange år har været dårligt gående, brugt krykker, siddet i kørestol og måtte være sengeliggende. Medicinen er blevet bedre, og de sidste 10 år har hun ikke været bundet til konstante hospitals forsøg og kan nu gå uden større problemer. Hun har aldrig været væk fra arbejdsmarkedet, andet end sygemeldinger på max 2 måneder, hvilket ligger mere end de 10 år tilbage.

Hun er på nuværende tidspunkt i kontorarbejde i 24 timer om ugen, dog ofte langt flere timer, som hun siger ja til, trods at hun ikke kan holde til det, eller får afspadsering eller ekstra løn. Hun burde selvfølgelig sige fra, men det kan hun ikke finde ud af. Udover dette er arbejdsmiljøet nu også blevet psykisk dårligt, så udover at hendes krop får det værre og værre, så kan jeg også se min mor langsomt men sikkert blive deprimeret. Selvom hun altid har holdt hovedet højt :(


Så til spørgsmålene
Hvad er konsekvensen af at gå fra den nye til den gamle ordning, jeg vil mene at hun vil blive visiteret til et lavere time antal end de 24 timer hun har nu.

Hvad er mulighederne for lønstigning under den nye ordning? Er det noget man overhovedet kan?

Er der andet jeg bør vide, for at jeg kan hjælpe min mor bedst videre?
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Fleksjob- gammel og ny aftale

Indlægaf avdotja » 9. feb 2016, 22:23

Din mor har desværre ret - med reformen i 2013 får man kun løn for de faktiske timer man arbejder (hvilket tilsyneladende betyder at hvis din mor arbejder 24 timer, mens arbejdsintensiteten kun er på 50%, ja så får hun kun løn for 12 timer - det vidste jeg ikke); resten vil blive suppleret op med en dagpengelignende sats: http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet ... lskud.aspx

I dag/på den gamle ordning, får din mor sandsynligvis overenskomstmæssig løn for en fuld arbejdsuge (hvilket jeg formoder er højere end dagpengesatsen?)

I princippet er der ikke noget til hinder for vilde lønstigninger på den nye ordning; men de vil være begrænset til de faktiske timer hun arbejder (så effekten vil være noget mindre).

EDIT: og man ryger automatisk over på den nye ordning hvis man skifter job
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Fleksjob- gammel og ny aftale

Indlægaf Bøtte » 9. feb 2016, 22:35

Man mister også noget pension ved at overgå til den nye ordning.
Den store forskel er at før udbetalte ens arbejdsgiver lønnen og fik refusion ved kommunen og dermed fik man også fuld pension. Nu får man løn og pension for de timer man er effektiv, afleverer sin lønseddel til ydelseskontoret, som udbetaler resten af ens indtægt. Der bliver også i indbetalt et mindre beløb til ATP.

Jeg er faktisk i tvivl om man kan stige i løn, udover hvad der følger inflationen.
Det har jeg altid hørt at man ikke kan. Men det har været ud fra den gamle ordning.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Fleksjob- gammel og ny aftale

Indlægaf Filipai » 9. feb 2016, 22:40

Tak for svar begge 2. Det er jeg sgu ked af at høre. Altså hun yder lige så meget som alle andre i de 24 timer, desværre på bekostning af at hun nærmest ikke kan andet end at sove og ligge stille når hun kommer hjem. Det er højere end dagpengesatsen, men det er stadig som ufaglært, da hendes nuværende fleksjob intet har at gøre med hendes faktisk uddannelse. I virkeligheden har hendes læge foreslået førtidspension, da hun vitterligt er så smadret i kroppen, men hun nægter.

Ved i hvordan det er, hvis hun beholder nuværende job, men bliver visiteret til færre timer, ryger hun så over på den nye ordning?
Jeg ved at hun stiger efter kommunale løntrin, da hun ironisk nok nu, arbejder på kommunen.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Fleksjob- gammel og ny aftale

Indlægaf Bøtte » 9. feb 2016, 22:45

Jeg ved det ikke, men det er vist noget med at hvis man får en ny ansættelseskontrakt, så kommer man på den nye ordning, og det kan jo nok ikke undgås.

Hvis hendes effektivitet er 100 % i alle de timer hun arbejder, skal hun naturligvis lønnes derefter. Men det får man jo afprøvet, hvis det bliver aktuelt.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Fleksjob- gammel og ny aftale

Indlægaf Filipai » 9. feb 2016, 22:50

Bøtte skrev:Jeg ved det ikke, men det er vist noget med at hvis man får en ny ansættelseskontrakt, så kommer man på den nye ordning, og det kan jo nok ikke undgås.

Hvis hendes effektivitet er 100 % i alle de timer hun arbejder, skal hun naturligvis lønnes derefter. Men det får man jo afprøvet, hvis det bliver aktuelt.


Øv, ja så er det jo noget skidt, i forvejen er hendes løn ikke prangende, så hun ville få svært ved at gå ned i løn, på den anden side er hun ved at slide sig selv op fysisk og psykisk, så det er noget værre møg. Hvis jeg kunne ville jeg hjælpe hende økonomisk, men på SU er det ikke en mulighed.

Må sætte mig ned med hende og få lavet regnestykket, så vi kan se hvad de reelle muligheder er. For i de her dage kan hun knap løfte et glas med vand efter end arbejdsdag, fordi hun er så hævet, og hun tager ekstra medicin hver dag inden arbejde, trods det ikke burde være nødvendigt.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Fleksjob- gammel og ny aftale

Indlægaf Bøtte » 9. feb 2016, 22:54

Jeg er altså ikke sikker. Egentlig er det jo unfair, hvis det skal ændres fordi hendes sygdom udvikler sig. Måske I skulle prøve at tage kontakt til hendes sagsbehandler og høre hvordan hun er stillet, hvis hun skal ned i tid.

Den nye ordning er desværre ikke så god so den gamle.
0

Tilbage til "Job"