Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Ado » 28. jul 2020, 10:05

mucher skrev:
Ado skrev::lol: :lol: :lol: :lol:

Det kan jo næsten kun være en maskinoversættelse, men hverken Google eller Bing kunne drømme om at oversætte "settlement" til ernæring. Kildesproget behøver naturligvis ikke være engelsk, men aligevel. Kuriøst :forvirret:

Tag en tur på Google og søg på gældsernæring. Der er skræmmende mange, der staver det sådan. :D Det jeg har postet, kom op, da jeg søgte på "gældsernæring", fordi det var oppe at vende i en sproggruppe. Det er sateme sjovt.
1
Donna Martin Graduates!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Slettet bruger » 28. jul 2020, 10:10

Ado skrev:
mucher skrev:
Ado skrev::lol: :lol: :lol: :lol:

Det kan jo næsten kun være en maskinoversættelse, men hverken Google eller Bing kunne drømme om at oversætte "settlement" til ernæring. Kildesproget behøver naturligvis ikke være engelsk, men aligevel. Kuriøst :forvirret:

Tag en tur på Google og søg på gældsernæring. Der er skræmmende mange, der staver det sådan. :D Det jeg har postet, kom op, da jeg søgte på "gældsernæring", fordi det var oppe at vende i en sproggruppe. Det er sateme sjovt.


Men så er linket jo bare genereret ud fra din søgning. Annoncen er til søgeresultatet på en anden søgemaskine, så ligegyldigt hvad du havde søgt på, ville det være gengivet i annoncen.
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Ado » 28. jul 2020, 10:13

abcd skrev:
Ado skrev:
mucher skrev:
Ado skrev::lol: :lol: :lol: :lol:

Det kan jo næsten kun være en maskinoversættelse, men hverken Google eller Bing kunne drømme om at oversætte "settlement" til ernæring. Kildesproget behøver naturligvis ikke være engelsk, men aligevel. Kuriøst :forvirret:

Tag en tur på Google og søg på gældsernæring. Der er skræmmende mange, der staver det sådan. :D Det jeg har postet, kom op, da jeg søgte på "gældsernæring", fordi det var oppe at vende i en sproggruppe. Det er sateme sjovt.


Men så er linket jo bare genereret ud fra din søgning. Annoncen er til søgeresultatet på en anden søgemaskine, så ligegyldigt hvad du havde søgt på, ville det være gengivet i annoncen.

Ja, det er selvfølgelig rigtigt nok. Jeg skulle nok bare istedet have smidt disse billeder.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Delfin » 28. jul 2020, 10:25

Jeg håber det er autocorrekt, der var på spil i en kommentar til Bent Fabricius Bjerres død; Han var en ligene
0
14 11 14
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Ado » 28. jul 2020, 10:27

Delfin skrev:Jeg håber det er autocorrekt, der var på spil i en kommentar til Bent Fabricius Bjerres død; Han var en ligene

Der var også en kommentar, hvor afsenderen havde brugt "griner så jeg græder"-smiley i stedet for grædesmiley.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 28. jul 2020, 11:24

Jeg var ude for en GPS app forleden der blev ved med at sige ting som: "Fortsæt i 2 km ad vej x ..."
Jeg kunne simpelthen ikke regne ud hvor det "i" kom fra. Det hedder det jo ikke engang på engelsk. :gruble:
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Delfin » 28. jul 2020, 11:42

Ado skrev:
Delfin skrev:Jeg håber det er autocorrekt, der var på spil i en kommentar til Bent Fabricius Bjerres død; Han var en ligene

Der var også en kommentar, hvor afsenderen havde brugt "griner så jeg græder"-smiley i stedet for grædesmiley.


Åh ja det ser jeg også af og til
0
14 11 14
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Slettet bruger » 28. jul 2020, 11:48

dgd2007 skrev:Jeg var ude for en GPS app forleden der blev ved med at sige ting som: "Fortsæt i 2 km ad vej x ..."
Jeg kunne simpelthen ikke regne ud hvor det "i" kom fra. Det hedder det jo ikke engang på engelsk. :gruble:


Er det ikke nærliggende at ord-for-ord-oversætte "continue for 2 kilometers..." til "fortsæt i 2 kilometer..."?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 28. jul 2020, 12:04

abcd skrev:Er det ikke nærliggende at ord-for-ord-oversætte "continue for 2 kilometers..." til "fortsæt i 2 kilometer..."?

Tjo ... jeg ville også have sagt det var en slaveoversættelse hvis hun havde sagt "for 2 km" :)
Men det kan være den har tænkt at hvis det havde været "continue for 2 hours ...", så ville det have have været rigtigt nok med "i 2 timer" - og så var det nok det samme med afstande ...
Man ved jo ikke altid hvad sådan nogle oversættelsesprogrammer tænker.
Andre gange er det temmelig gennemskueligt - men da hun blev ved at fremture med det, kriblede det da i mig for at sige: "Hør her, dame, hvis vi to skal blive gode venner ..." :gammel:
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 28. jul 2020, 12:21

Et brag opvågning.

Wtf??
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Slettet bruger » 28. jul 2020, 12:36

dgd2007 skrev:
abcd skrev:Er det ikke nærliggende at ord-for-ord-oversætte "continue for 2 kilometers..." til "fortsæt i 2 kilometer..."?

Tjo ... jeg ville også have sagt det var en slaveoversættelse hvis hun havde sagt "for 2 km" :)
Men det kan være den har tænkt at hvis det havde været "continue for 2 hours ...", så ville det have have været rigtigt nok med "i 2 timer" - og så var det nok det samme med afstande ...
Man ved jo ikke altid hvad sådan nogle oversættelsesprogrammer tænker.
Andre gange er det temmelig gennemskueligt - men da hun blev ved at fremture med det, kriblede det da i mig for at sige: "Hør her, dame, hvis vi to skal blive gode venner ..." :gammel:


Jeg har på fornemmelsen at formuleringen "i 2 kilometer" ikke er helt ualmindelig på moderne dansk. Jeg tror ikke jeg ville have studset over det.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 28. jul 2020, 13:08

abcd skrev:Jeg har på fornemmelsen at formuleringen "i 2 kilometer" ikke er helt ualmindelig på moderne dansk. Jeg tror ikke jeg ville have studset over det.

Whutt!? Antyder du at jeg ved at blive arkaisk??? :ad!:

Jeg syntes i hvert fald det lød dybt underligt - og så når hun bliver ved med at sige det i nøjagtig samme tonefald, så er det da lidt af en provokation ... uanset om der er nogle unge fløse der siger det nutildaws!
0
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf hthy » 28. jul 2020, 23:59

abcd skrev:
dgd2007 skrev:
abcd skrev:Er det ikke nærliggende at ord-for-ord-oversætte "continue for 2 kilometers..." til "fortsæt i 2 kilometer..."?

Tjo ... jeg ville også have sagt det var en slaveoversættelse hvis hun havde sagt "for 2 km" :)
Men det kan være den har tænkt at hvis det havde været "continue for 2 hours ...", så ville det have have været rigtigt nok med "i 2 timer" - og så var det nok det samme med afstande ...
Man ved jo ikke altid hvad sådan nogle oversættelsesprogrammer tænker.
Andre gange er det temmelig gennemskueligt - men da hun blev ved at fremture med det, kriblede det da i mig for at sige: "Hør her, dame, hvis vi to skal blive gode venner ..." :gammel:


Jeg har på fornemmelsen at formuleringen "i 2 kilometer" ikke er helt ualmindelig på moderne dansk. Jeg tror ikke jeg ville have studset over det.


Nej da. På moderne dansk hedder det da i 2 kilomet. Jeg hader det.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf dgd2007 » 3. aug 2020, 13:50

Lemonella skrev:“Jeg bliver nød til”. Nej, det gør du så ikke. Du bliver nødT til.

Ha ha, ja man er ilde stedt mht. dansk retstavning hvis man baserer sig på lydskrift :D
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Hvilke fejl irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Moxy-lady » 3. aug 2020, 14:43

"osse"

Nejnejnejnejnej :nerve:
1
My world 12-10-18 :lun:

Tilbage til "Sprog"