New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf FruKuk » 10. sep 2019, 15:00

didaa skrev:
FruKuk skrev:I morgen er der 100 dage til vi skal afsted. Den ældste har lavet en fin nedtællingskalender.
Vi har booket campingplads lidt udenfor Auckland til nytårsaften, og jeg har fået fornyet mit pas og fået mig et internationalt kørekort. På mandag får manden styr på sit pas/kørekort og så skal vi have søgt NZeTa (esta-ish), der bliver et krav pr 1/10. Var lige ved at ansøge, da jeg kom i tanke om, at vi skulle have fornyet vores pas. Det havde været kønt at stå der med det forkerte pasnummer :stoned: Ungerne har fået "godkendt" fri fra skole, og der er styr på mandens orlov og min ferie. Camperen er betalt og ruten er ved at være på plads.

Nu er det altså lige om lidt. Jeg er både nervøs og spændt.


Det lyder så fedt altså! Går dine børn i folkeskole? Må jeg spørge hvordan det er lykkedes for jer at få godkendt fri? Vi skal selv til Thailand om en god måned, og har fået læst og påskrevet af skolen. Vi snakker 1. klasse ikk :lol: Så vi har fået at vide at det er ikke med deres velsignelse, og at vi som forældre overtager undervisningspligten i den periode. Hele 12-13 skoledage nemlig.


Ja de går i folkeskole, 0. og 3. klasse. I vores kommune skal man udfylde et skema til skolelederen, hvis man ønsker sine børn fri i mere end 2 dage. På det skema skriver man under på, at man er klar over, at skolen ikke er forpligtet til at afsætte tid til at hjælpe barnet på niveau, når det vender tibage, at man afskærer barnet fra det sociale og andre “dommedags” formuleringer. Jeg udfyldte skemaet og fik den sødeste besked tilbage fra skolelederen om, at vi måtte have en dejlig tur, og at det er gave til vores børn. Også børnenes lærere har udtrykt stor begejstring for turen. Så hos os er der stor forskel på den officielle del og så skolens “personlige” holdning.
2
HElsibae
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4. aug 2019, 12:11
Kort karma: 1
Likede indlæg: 2

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf HElsibae » 10. sep 2019, 19:43

Fandt lige min rejsedagbog, så tænkte jeg ville komme med nogle mere detaljerede anbefalinger:
Generelt: brug deres turistinformationskontorer! De er virkelig dygtige, venlige, hjælper gerne med booking og ofte er der massere af gratis oplevelser at hente i form af gratis kort og/eller anbefalinger.

Nordøen:
Auckland:
Amano Bakery til morgenmad! lækkert bageri
Auckland art gallery var ret flot. Miann dessert = dyrt men lækkert!
Der findes også massere af gratis (mod drikkepenge) gåture i Auckland "auckland free walking tours"
Waiheke island! = hyggeligt dagstur med masser af vinsmagsnings potentiale
Pahia: Kayaktur gennem mangrove skoven/ gåture langs/igennem mangroven. Look out v. school road. Kauri træer. Sandbanker v. Te paki stream.
Hot water beach: Caféen "hot water Café". Virkelig god flat white og lækker frokost.
Cathedral cove i coremandel er flot, men også turistet. Kom tideligt om morgenen!
Waitomo: Hvis ikke i har set drybstensgrotter før, er disse virkelig fine. Jeg fik en guidet gå tur i en lille gruppe med en virkelig god guide.
I området omkring Rotorua er der mange steder hvor man kan opleve maori kulturen og det er helt sikkert værd at opsøge.
Jeg havde en heldagstur m. overnatning hos "Tamaki maori village", hvor vi lærte om deres sagn og religion, lærte om kulturen, så en dansekoncert og spiste traditionelt tilberedt mad. Mindre kan helt sikkert også gøre det ;) Der er en geotermisk park (lige ved Base Hot rocks hostlet) i rotorua som er gratis og det er helt sikkert et besøg værd! boblende mudder, svovldampe, kogende søer!
I Taupo kan man se mere geotermisk aktivitet og maori v. Te Puia som også er et kunstinstitut.
Tæt på ligger Redwood forest som også er flot. gode (også mindre lange) gåture -> gratis kort i receptionen.
Wellington: Te papa museet. Weta studios (jeg fik en virkelig god rundvisning). Dumplinged havde gode dumplings (virkede som et meget lokalt sted). Der er store farmes markeder om lørdagen, på parkeringspladsen v. te papa. Rundvisning i parlementet var også ret fin (og gratis hvis jeg huske rigtigt - man skulle bare booke på forhånd).

Sydøen:
Punakaki: Store stenformationer der ligner stablede pandekager.
Greymouth: Monteith brewery: jeg fik en rundvisning + smagsprøver. god øl og spændende rundvisning.
Wanaka: Smukt. Paradiso biograf er en virkelig hyggelig lille bitte biograf med varme nybagte cookies i pausen.
Quenstown: Ferge bageri er godt (igen kom tideligt!), men fergeburgeren (ved siden af) er ikke køen værd. Quenstown gardens er flotte og nogle gange er der gratis teater/koncerter. Younder restaurent - lækker vegetarisk mad. Man kan gå en tur op (hvis man ikke har billet til gondola'en), men den er hård og stejl. Udsigten er dog det værd - altså gåturen, ikke gondolaprisen.
Puzzleworld: hvis ikke man har lyst til at betale entre prisen, kan man med fordel hænge ud i deres receptions område og drikke en kop kaffe. Der er masser af gratis puzzle spil som man kan prøve.
I Dunedin kan man gå en street art tour (og man kan få brochure gratis i turistinformationen).
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf sigge » 11. sep 2019, 06:04

Mht. Maori-kultur var vi også i Tamaki Village - dog kun på en aftentur og ikke med overnatning. Det var både sjovt og spændende. Men jeg fik faktisk personligt mere ud af vores besøg i Whakarewarewa, som vi egentlig fandt lidt tilfældigt, fordi vores hotel lå lige ved siden af. Det er en rigtig, fungerende landsby, som er beboet hele tiden af maorier, som er efterkommere af de familier, som oprindeligt grundlagde byen. Det gav et rigtigt godt indblik i både kulturen og, hvordan maorierne lever i nutiden.
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf FruKuk » 22. okt 2019, 18:45

Så er der 55 dage til afgang, og vi har indtil videre en overordnet plan for den første måned med nogle helt faste ting og så ;

18/12 - Ankomst Auckland, bo 2 nætter på hotel, akklimatisere og se byen
20/12 - Flyve til Duniden, bo 1 nat på hotel, se byen
21/12 - Hente autocamper
22/12 - Køre nordpå af kysten, måske besøge nogle lokale min mand har fået kontakt til gennem sin herreklub. Måske se pingviner. Finde sted at overnatte
23/12 - Ankomst Christchurch, campingplads booket
24/12 - Ud og sejle for at se delfiner. Fejre "jul" på stranden ved campingpladsen (hvis vejret tillader det)
25/12 - Køre nordpå af kysten. Finde sted at overnatte (overvejer, om vi bør booke til denne dag :gruble: )
26/12 - Færge booket så vi kan komme til Nordøen. Vi regner med at køre langs vestkysten opad. Vi har ikke booket overnatning eller lavet aktivitetsplaner
26/12 til 31/12 - Ingen faste planer
31/12 - Red Beach camping udenfor Auckland, så vi kan komme ind og se fyrværkeri og måske spise noget mad
1/1 - Afgang mod spidsen af øen
2/1 - Se det nordligste punkt/fyret
3/1 - Gå Wairakau Stream Track og overnatte i Lane Cove hut, hvor vi har booket 4 køjesenge
4/1 - Blive sejlet tilbage med water taxi. Rundtur i Whangaroa harbour
5/1 til 8/1 - Ingen faste planer
8/1 - 2 nætter booket på Hot Water Beach camping. Fejring af lillebrors 7 års fødselsdag. Han vil gerne surfe.
10/1 - 21/1 - Ingen faste planer, men vi skal nå forbi Hobitten, Glowworms, Zipline bane, Mauier, Wellington og nogle termiske bade (nogle af tingene er måske nået mellem jul og nytår)
21/1 – Færge retur til Sydøen

Hvis nogle af jer skønne mennesker har input til dagene uden faste planer, så tager jeg fortsat imod med kyshånd.
1
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7758
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11472

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf Kerrigan » 22. okt 2019, 19:23

FruKuk skrev:...

Hvis nogle af jer skønne mennesker har input til dagene uden faste planer, så tager jeg fortsat imod med kyshånd.


I Dunedin burde I næsten prøve at bestige verdens (næst)stejleste bakke.

Efter Christchurch kan jeg anbefale et stop i Kaikoura. Der er hvalsafari og søløver på stranden. Og masser af lyng! Området er kendt for det.
Hyggelig by. Der var en rigtig hyggelig, gammeldags artdeco biograf med balkon da jeg var der, men en google-søgning oplyste mig at den desværre lukkede i 2016.

I Wellington kan I besøge Peter Jacksons animationstudio, et lille sted, men en god oplevelse. Derudover er der også en kabelbane op ad et bjerg, fantastisk udsigt.
Edit: Det hedder Weta Studios.
1
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf sigge » 24. okt 2019, 11:00

Ved Christchurch ligger Orana Wildlife Park, hvor der bl.a. er mulighed for at se kiwier - og en masse andre dyr. Jeg kan virkelig anbefale at finde en mulighed for at se kiwi, de er SÅ søde og sjove at se på, når de pusler rundt.

Hvis I vil lidt ud til østkysten, når I kører retur mod Wellington, kan jeg anbefale et besøg i art deco byen Napier. Det er selvfølgelig mest ved, hvis man har en eller anden lille form for interesse for arkitektur. Men det er en fin og hyggelig bymidte. Mellem Napier og Wellington ligger den lille by Dannevirke. Det er ikke fordi, der er så meget at se der, men det er meget sjovt med en dansk grundlagt by. Vi kørte bare igennem og tog et billede fra bilen, så det er ikke noget, jeg ville køre en omvej for, men den ligger lige på hovedvejen. Te Papa i Wellington er bestemt et besøg værd.

Polynesian Spa i Rotorua er rigtigt lækkert, hvis man vil i noget geotermisk spa. Men den findes masser af andre (og sikkert billigere og mindre turistede) muligheder i det område.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf milisa » 24. okt 2019, 17:15

Ej, men jeg er simpelthen så grøn af misundelse, at jeg slet ikke kan være i mig selv!!! :lol:
0
Tally-ho
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7758
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11472

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf Kerrigan » 24. okt 2019, 17:20

Jeg synes personligt at Napier er lidt kedelig, så hellere et stop i Taupo (som huser en af verdens største indenlands ferskvandssøer) inden en tur på Tongariro Alpine Crossing.
Der var desværre rigtig dårligt vejr da jeg havde planlagt at gå på den, så hele parken var blevet lukket.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf FruKuk » 15. dec 2019, 14:05

Så er taskerne pakket, og vi er klar til afrejse i morgen. Resten af dagen skal gå med at undgå at gå hinanden på nerverne af spænding.
11
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf sigge » 15. dec 2019, 14:14

Årh, hvor er det spændende. Jeg håber, I får den mest fantastiske tur.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf Myresluger » 15. dec 2019, 14:16

Rigtig god tur! New Zealand er virkelig fedt!

Det er mange år siden jeg var der, men jeg er helt enig i Kaikura - jeg var på virkelig fed whale watching.

I roturura er det svært at ikke støde på termiske bade. Jeg boede på hostel og de havde en hottub med termisk vand i haven.
1
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf Stitch » 15. dec 2019, 14:43

Ej hvor spændende. Rigtig god tur!
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf FruKuk » 20. jan 2020, 05:33

Her går det godt. Ualmindeligt godt faktisk :lun: Vi er halvvejs i vores 10 ugers New Zealand eventyr og har “færdiggjort” Nordøen, der har vist sig fra sin solrige side :love:

For dem, det kunne interessere har vi oplevet/set/været forbi;

- Auckland, inklusiv Devonport og Skytower
- Glowworms i Waitomo
- Red Beach
- Familievisit (farfars søsters mands brors datter) midt på nordøen
- Whangarei vandfald
- Vandretrack til DOC hytte
- Fyrtårn
- 90 mile Beach inklusiv sandsurfing
- Bay of Plenty
- Bay of Island
- Russell
- Hole in a rock og delfiner
- Tane Mahuta (2000 år gammel KÆMPE Kauri træ)
- Kauri naturreservat
- Sort sand og vilde bølger ved Piha
- Coremandel
- Hot Water Beach inkl grave vores egen pool med varmt vand på stranden ved solopgang
- Cathedral Cove
- Hobbiton
- Maurier
- Termiske kilder i Rotorua
- Svævebaner gennem skoven
- Taupo
- Jetboat til Huka vandfaldet
- Mount Ruapehu med den nye SkyWaka gondol. Der var stadig sne og mulighed for at kælke
- Kiwier
- Dannevirke
- Napier
- Wellington inklusiv Te Papa

I morgen sejler vi til sydøen og har også 5 uger der
10
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5647
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10027

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf FruKuk » 24. feb 2020, 03:57

1,5 time så er vi på dansk jord igen efter 10 magiske uger i New Zealand. Det har været en helt igennem fantastisk tur :love:
6
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: New Zealand - hvad vil vi gerne vide?

Indlægaf sigge » 24. feb 2020, 11:01

Velkommen hjem. :blomst:

Når du lige er kommet hjem og har fået tid til at sunde dig, håber jeg, du har lyst til at fortælle lidt og måske dele nogle billeder.
1
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Rejser"