INGEN TØRKLÆDER, TAK

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: INGEN TØRKLÆDER, TAK

Indlægaf DenBruneMunk » 14. feb 2020, 10:58

Pax Romana skrev:
tron skrev:Som jeg forstår det, har forsvarets ledelse ingen holdning udover at det i dag ikke er tilladt men at beslutningen i sidste ende er folketingets.

Tror du selv at de vil give udtryk for at have en religiøs eller anden holdning end at forklare hvem som bestemmer?
Det sker først, hvis folketinget indkalder og vil have en holdning udtrykt, ellers er jeg sikker på de skal forholde sig neutralt i dette.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: INGEN TØRKLÆDER, TAK

Indlægaf Pax Romana » 14. feb 2020, 11:08

DenBruneMunk skrev:
Pax Romana skrev:
tron skrev:Som jeg forstår det, har forsvarets ledelse ingen holdning udover at det i dag ikke er tilladt men at beslutningen i sidste ende er folketingets.

Tror du selv at de vil give udtryk for at have en religiøs eller anden holdning end at forklare hvem som bestemmer?
Det sker først, hvis folketinget indkalder og vil have en holdning udtrykt, ellers er jeg sikker på de skal forholde sig neutralt i dette.
Jeg er helt sikker på at de er objektive. Deres holdning vil gå på om det kan forenes med det operative.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: INGEN TØRKLÆDER, TAK

Indlægaf RavenClaw » 14. feb 2020, 15:10

Pax Romana skrev:
RavenClaw skrev:klip
Men jeg er ikke imod, at soldaterne er religiøse og bruger eller opsøger deres religion, når de er i tjeneste. De må hjertens gerne bede, eller hvad de nu føler for i den sammenhæng, men jeg synes ikke, at det skal være synligt for udefrakommende, hvilken religion soldaten tilhører.
Jeg kan udmærket forstå argumenterne imod. En af grundene til at alle ser ens ud i uniform, er jo også at det opbygger en fælles identitetsfølelse. Hvilken etnisk baggrund, religion eller seksuelle præferencer du har, skal ikke udelukke dig for at gøre tjeneste i forsvaret. Men i en skarp situation må sådanne ting træde i baggrunden. Så findes det kun en identitet – soldat. Og så er vi jo også en af dem som varetager statens voldsmonopol. Der skal man fremstå neutralt.

For mig personligt, er det mere vigtigt hvad du har inde i hovedet end hvad du har på hovedet. Men jeg vil også understrege at operativ sikkerhed kommer i første række. I Afghanistan mødte jeg britiske soldater som var sikher og de gik med turban. Men når de skulle på opgaver udenfor hegnet, så tog de den af og påførte deres hjelm. Hvis man som dansk muslimsk kvindelig soldat vil acceptere at der er forhold i tjenesten som gør at hun må aftage sit tørklæde, så ser jeg ingen problem i at hun bærer det i andre sammenhænge.

At have kvindelige soldater med på missioner, er en stor fordel når der skal være noget interaktion med lokale muslimske kvinder. At de afslører sig som trosfæller giver en kæmpe stor indgang til en lukket verden. De lokale kvinder er nemlig ofte en god kilde til informationer om situationen i området. Så rent taktisk er det en god ide at have umiddelbare identificerbare muslimer med ude i misionsområderne.

Som muslim i forsvaret er der nogle ting du skal gå på kompromis med i forhold til din religion, og det har vi nok ikke været helt så gode til at formidle i denne sag.


Jeg er enig i det, du skriver. Og som jeg læser det, er de briter, du har mødt, heller ikke religiøst identificerbare over for andre end deres allierede soldater?

I forhold til kvinder, så er jeg bragende enig i, at det er en fordel at have dem med. (Jeg havde endda selv en underskrevet uddannelsesaftale i Forsvaret, inden jeg blev kronisk skadet). Men - og det er bare af ren nysgerrighed - gør tørklædet en forskel i interaktionen med muslimske kvinder, eller ville en kvinde af mellemøstligt udseende kunne gøre det? Ift. at blive en betroet del af deres hverdag. Måske er det en fordom, men jeg tænker generelt, at tilliden er større hos en etisk mellemøstlig kvinde end hos en europæisk med lyst hår og blå øjne, om hun bar tørklæde eller ej, når ens land er præget af uroligheder, og man ikke tidligere har haft stor kontakt med europæere.

Ift. formidlingen af reglementet, passer det nok meget godt. Dengang jeg selv var til Forsvarets Dag, fortalte de vist heller ikke særlig meget om livet i uniformen i praktisk forstand. Der var langt mere fokus på uddannelserne og muligheder i de forskellige enheder end på, hvordan det er at være i det. Men der burde man måske også informere både mænd og kvinder om, at der kommer til at være berøringer, værelsesdeling mv. med det modsatte køn, som mange jo er vant til er fuldstændigt opdelt i dagligdagen og alle andre steder. Det er dog bare en tanketorsk.
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: INGEN TØRKLÆDER, TAK

Indlægaf deliciouscookie » 14. feb 2020, 21:27

Pax Romana skrev:
tron skrev:Kan man det, så kan jeg ikke se at vi ikke kan ændre bestemmelserne. Det er så min personlig holdning. Som jeg forstår det, har forsvarets ledelse ingen holdning udover at det i dag ikke er tilladt men at beslutningen i sidste ende er folketingets.

Det er jo fint nok men det er en politisk holdning du giver udtryk for og det er netop folketinget som beslutter den slags ... eller retterer forsvarsministeren.

Men de til enhver tid gællende regler skal overholdes og det gælder også om man må bære religiøse symboler eller ej.
0
make cookies not war
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: INGEN TØRKLÆDER, TAK

Indlægaf Brok » 14. feb 2020, 21:48

Kunne de ikkebare se på uniformen forkvinder i f.eks.Iraks hær.
0
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: INGEN TØRKLÆDER, TAK

Indlægaf deliciouscookie » 15. feb 2020, 08:51

Brok skrev:Kunne de ikkebare se på uniformen forkvinder i f.eks.Iraks hær.

Det handler ikke om det praktiske fordi jo man kan lave uniformen om. Det handler om politik, knæfald for islam eller integration og tolerance kort fortalt.
0
make cookies not war
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: INGEN TØRKLÆDER, TAK

Indlægaf tron » 17. feb 2020, 08:26

Pax Romana skrev:
tron skrev:Så kan man jo passense sige at tørklæde er ok men også kun ok, når de bære Garnisonsuniformen?
Et eventuelt tørklæde er kun ok så længe der ikke er forhold som taler imod. De forhold defineres altid af din nærmeste foresatte. I daglig tjeneste, uanset hvilken uniform, har det altså ikke den store betydning. Det som er vigtigt, er om du kan acceptere at der er begrænsninger på bæring af tørklæde som soldat. Kan man det, så kan jeg ikke se at vi ikke kan ændre bestemmelserne. Det er så min personlig holdning. Som jeg forstår det, har forsvarets ledelse ingen holdning udover at det i dag ikke er tilladt men at beslutningen i sidste ende er folketingets.

Nu er det vel ikke nærmeste foresatte som sætte de politiske linjer i forvaret. Jeg antager det er topledelsen, eks. hærchefen eller måske endda ministeren.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: INGEN TØRKLÆDER, TAK

Indlægaf Pax Romana » 17. feb 2020, 10:48

RavenClaw skrev:
Jeg er enig i det, du skriver. Og som jeg læser det, er de briter, du har mødt, heller ikke religiøst identificerbare over for andre end deres allierede soldater?

I forhold til kvinder, så er jeg bragende enig i, at det er en fordel at have dem med. (Jeg havde endda selv en underskrevet uddannelsesaftale i Forsvaret, inden jeg blev kronisk skadet). Men - og det er bare af ren nysgerrighed - gør tørklædet en forskel i interaktionen med muslimske kvinder, eller ville en kvinde af mellemøstligt udseende kunne gøre det? Ift. at blive en betroet del af deres hverdag. Måske er det en fordom, men jeg tænker generelt, at tilliden er større hos en etisk mellemøstlig kvinde end hos en europæisk med lyst hår og blå øjne, om hun bar tørklæde eller ej, når ens land er præget af uroligheder, og man ikke tidligere har haft stor kontakt med europæere.

Ift. formidlingen af reglementet, passer det nok meget godt. Dengang jeg selv var til Forsvarets Dag, fortalte de vist heller ikke særlig meget om livet i uniformen i praktisk forstand. Der var langt mere fokus på uddannelserne og muligheder i de forskellige enheder end på, hvordan det er at være i det. Men der burde man måske også informere både mænd og kvinder om, at der kommer til at være berøringer, værelsesdeling mv. med det modsatte køn, som mange jo er vant til er fuldstændigt opdelt i dagligdagen og alle andre steder. Det er dog bare en tanketorsk.


Jeg har ikke selv nogen erfaring med om tørklædet gør en forskel. Jeg ved at i Irak har man haft lokalt ansatte civile tolke, hvoraf nogen er kvinder som bærer tørklæde. Det jeg hører fra kollegaer, er at man kommer hurtigere i kontakt med de lokale kvinder, specielt i landområderne.

Det jeg hører fra de få kvinder som vi udsender, er at indgangsvinklen fra de lokale kvinder er lidt forskellig afhængig af hvem de møder. En europæisk med lyst hår og blå øjne vækker i den grad nysgerrigheden fordi her er noget fremmet og spændende i deres øjne. Der går spørgsmålene mest på hvordan hun dog har fået sådan et hår og om hun farver det. Der bliver det kvinden som person der er interessant. Omvendt bliver dem som er lidt som dem selv, og hvis de også er muslimer, tit spurgt om hvordan muslimske kvinder lever i vesten. Og det er vel i grunden meget naturligt.

Du har en god pointe i at man på forsvarets dag, skulle informere lidt mere om hvad det indebærer at være i trøjen. Når først de er hos os, så skal vi nok gøre vores til at de får viden om hvad det indebærer at være professionel soldat.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: INGEN TØRKLÆDER, TAK

Indlægaf Pax Romana » 17. feb 2020, 10:53

tron skrev:
Pax Romana skrev:
tron skrev:Så kan man jo passense sige at tørklæde er ok men også kun ok, når de bære Garnisonsuniformen?
Et eventuelt tørklæde er kun ok så længe der ikke er forhold som taler imod. De forhold defineres altid af din nærmeste foresatte. I daglig tjeneste, uanset hvilken uniform, har det altså ikke den store betydning. Det som er vigtigt, er om du kan acceptere at der er begrænsninger på bæring af tørklæde som soldat. Kan man det, så kan jeg ikke se at vi ikke kan ændre bestemmelserne. Det er så min personlig holdning. Som jeg forstår det, har forsvarets ledelse ingen holdning udover at det i dag ikke er tilladt men at beslutningen i sidste ende er folketingets.

Nu er det vel ikke nærmeste foresatte som sætte de politiske linjer i forvaret. Jeg antager det er topledelsen, eks. hærchefen eller måske endda ministeren.
Som det er nu, er det jo ikke tilladt. Hvis det bliver tilladt, så vil det være nærmeste forsatte som tager beslutningen om du må bære det i den konkrete situation.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: INGEN TØRKLÆDER, TAK

Indlægaf tron » 17. feb 2020, 13:39

Pax Romana skrev:
tron skrev:
Pax Romana skrev:
tron skrev:Så kan man jo passense sige at tørklæde er ok men også kun ok, når de bære Garnisonsuniformen?
Et eventuelt tørklæde er kun ok så længe der ikke er forhold som taler imod. De forhold defineres altid af din nærmeste foresatte. I daglig tjeneste, uanset hvilken uniform, har det altså ikke den store betydning. Det som er vigtigt, er om du kan acceptere at der er begrænsninger på bæring af tørklæde som soldat. Kan man det, så kan jeg ikke se at vi ikke kan ændre bestemmelserne. Det er så min personlig holdning. Som jeg forstår det, har forsvarets ledelse ingen holdning udover at det i dag ikke er tilladt men at beslutningen i sidste ende er folketingets.

Nu er det vel ikke nærmeste foresatte som sætte de politiske linjer i forvaret. Jeg antager det er topledelsen, eks. hærchefen eller måske endda ministeren.
Som det er nu, er det jo ikke tilladt. Hvis det bliver tilladt, så vil det være nærmeste forsatte som tager beslutningen om du må bære det i den konkrete situation.

Ja hvis det er det som hærledelsen siger eller ikke, det er jo hærledelsen som bestemmer hvad befalingsmændene og officeren skal tillade eller ikke.

Det er klart hvis det bliver tilladt så er det en anden sag. Hvis det bliver tilladt i situation hvor det ikke er en hindring for tjenesten, jamen så er det forsatte som må vurdere fra situation til situation om det er ok.

Man kunne jo sige at det er tilladt når tjeneste tillader det og man ikke deltager i parader, vagter - hvor ens uniformer er ret afgørende for det visuelle (eks. livgarden).
1
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: INGEN TØRKLÆDER, TAK

Indlægaf deliciouscookie » 17. feb 2020, 15:12

Falstria skrev:
deliciouscookie skrev:
Brok skrev:Kunne de ikkebare se på uniformen forkvinder i f.eks.Iraks hær.

Det handler ikke om det praktiske fordi jo man kan lave uniformen om. Det handler om politik, knæfald for islam eller integration og tolerance kort fortalt.


Det handler ikke om islam.
De kurdiske kvinder der kæmper uden tørklæder er jo muslimer f.eks.

Den der insisteren på at bære tørklæder er mere som synlige tatoveringer, piercinger og tøj med trykte tekster (evt. bare brand name), som udtrykker et eller andet.

Selve tørklædet betyder intet, det er praktisk hvis man fryser på ørerne og intet andet.
Det er den insisterende adfærd der betyder noget, at man tvinger andre til at kigge på noget bestemt.

Som sagt politik :)
0
make cookies not war
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: INGEN TØRKLÆDER, TAK

Indlægaf Zombie » 19. feb 2020, 09:10

Jeg synes, det er fint med tørklæde i Forsvaret og så er der selvfølgelig andre regler, hvis man skal udsendes. I Irak kan man fx få tilladelse til at anlægge skæg.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: INGEN TØRKLÆDER, TAK

Indlægaf Zombie » 19. feb 2020, 09:16

Dominerende Muslim skrev:
Zombie skrev:Jeg synes, det er fint med tørklæde i Forsvaret og så er der selvfølgelig andre regler, hvis man skal udsendes. I Irak kan man fx få tilladelse til at anlægge skæg.


nemlig brormand er det måske demokrati at dansker skal bestemme hvordan ny dansker kvinder skal være klædt.


Kun hvis det er af hensyn til sikkerhed. Jeg ville også fraråde tørklæde, hvis hun skulle svejse, for gnister og letantændeligt stof er ikke en god kombination.

Min mormor forlod ikke hjemmet uden tørklæde på. Det gjorde anstændige damer ikke, især ikke i Nyhavn hvor de boede, hvor man kunne forveksles med en Nyhavns rose (sexarbejder).

Jeg bærer selv kors, det er tydeligt og ikke vildt diskret, og spørger børnene på jobbet, får de at vide, jeg er kristen. Vi snakker ofte religion. Det kan de sagtens finde ud af, vi har en aftale om, at ikke én person har ret, om de så er kristne, muslimer eller ateister.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: INGEN TØRKLÆDER, TAK

Indlægaf Zombie » 19. feb 2020, 09:32

Dominerende Muslim skrev:
Zombie skrev:
Dominerende Muslim skrev:
Zombie skrev:Jeg synes, det er fint med tørklæde i Forsvaret og så er der selvfølgelig andre regler, hvis man skal udsendes. I Irak kan man fx få tilladelse til at anlægge skæg.


nemlig brormand er det måske demokrati at dansker skal bestemme hvordan ny dansker kvinder skal være klædt.


Kun hvis det er af hensyn til sikkerhed. Jeg ville også fraråde tørklæde, hvis hun skulle svejse, for gnister og letantændeligt stof er ikke en god kombination.

Min mormor forlod ikke hjemmet uden tørklæde på. Det gjorde anstændige damer ikke, især ikke i Nyhavn hvor de boede, hvor man kunne forveksles med en Nyhavns rose (sexarbejder).

Jeg bærer selv kors, det er tydeligt og ikke vildt diskret, og spørger børnene på jobbet, får de at vide, jeg er kristen. Vi snakker ofte religion. Det kan de sagtens finde ud af, vi har en aftale om, at ikke én person har ret, om de så er kristne, muslimer eller ateister.


tror ik der er mange kvinder der svejser. men ja dansker kvinder har også gået med tørklæde tidligere så det er ik så fremmed. på med tørklæderne igen tak.


Næh. Pointen er, vi bestemmer selv. :)
3
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: INGEN TØRKLÆDER, TAK

Indlægaf Pax Romana » 19. feb 2020, 09:34

Zombie skrev:Jeg synes, det er fint med tørklæde i Forsvaret og så er der selvfølgelig andre regler, hvis man skal udsendes. I Irak kan man fx få tilladelse til at anlægge skæg.
Vi har nogen fine uniformsbestemmelser i forsvaret, som også giver mening i det daglige. Men der er forhold som gør at de ikke efterleves ude i verden. Jeg har mødt danske specialtropper som var langhårede, stort uplejet fuldskæg og bar et mix af civile og militær beklædning. Så opgaven dikterer nogen gange udseendet. :)
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"