Andre med tinnitus?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf lulu-p » 4. jan 2020, 11:23

Jeg fik tinnitus i slutningen af 30erne og har levet med det i snart 7 år. Jeg bemærker det efterhånden kun i perioder hvor jeg er presset og/eller sover dårligt. Men det hænger jo ofte sammen.

Mit er formodentlig stressudløst, og jeg har som andre også en tip-top hørelse.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fru Sunshine » 4. jan 2020, 20:40

Jeg må nok også se i øjnene, at min tinnitus er kommet for at blive. Den er ret konstant, men bliver værre, når jeg er presset.

Min hørelse fejler heldigvis ikke noget.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 5. jan 2020, 08:48

Jeg var ude Nytårsaften i en bomberegn af fyrværkeri. Desværre gik der 5-10 minutter før jeg gik ind og fandt et sæt ørepropper. Nu er der kommet en ny lyd snigende, der er meget svær at overhøre i forhold til de lyde, jeg hører til daglig. Jeg skal nok få arbejdet med det, men lige nu er jeg faktisk lidt ked af det. Synes jeg bliver slået tilbage hver gang jeg vænner mig til en ny lyd. Hvis bare det gad lade være med at ændre sig, er jeg ret overbevist om, at jeg for længst ville have fået skudt det helt i baggrunden mentalt.

Nå, men det går nok! Jeg er bare irriteret på mig selv.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf zembra1986 » 5. jan 2020, 11:34

Fræksak skrev:Jeg var ude Nytårsaften i en bomberegn af fyrværkeri. Desværre gik der 5-10 minutter før jeg gik ind og fandt et sæt ørepropper. Nu er der kommet en ny lyd snigende, der er meget svær at overhøre i forhold til de lyde, jeg hører til daglig. Jeg skal nok få arbejdet med det, men lige nu er jeg faktisk lidt ked af det. Synes jeg bliver slået tilbage hver gang jeg vænner mig til en ny lyd. Hvis bare det gad lade være med at ændre sig, er jeg ret overbevist om, at jeg for længst ville have fået skudt det helt i baggrunden mentalt.

Nå, men det går nok! Jeg er bare irriteret på mig selv.


Kan slet ikke forstå hvorfor du bevæger dig udenfor (selv med ørepropper) nytåraften. Fyrværkeri er meget højt, og hvis et kanonslag uheldigvis gik af i nærheden eller en raket sprang på jorden, så ville ørepropper ikke hjælpe dig meget.

Med det sagt, så håber jeg selvfølgelig din nye tone går væk :ae: men jeg mener samtidig også det burde være en lektion i at dine øre ikke længere kan tåle det de kunne før, og at du bliver nødt til at passe bedre på dem, hvis du vil undgå at det bliver højere/at du får nye toner ofte.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 5. jan 2020, 14:38

zembra1986 skrev:
Fræksak skrev:Jeg var ude Nytårsaften i en bomberegn af fyrværkeri. Desværre gik der 5-10 minutter før jeg gik ind og fandt et sæt ørepropper. Nu er der kommet en ny lyd snigende, der er meget svær at overhøre i forhold til de lyde, jeg hører til daglig. Jeg skal nok få arbejdet med det, men lige nu er jeg faktisk lidt ked af det. Synes jeg bliver slået tilbage hver gang jeg vænner mig til en ny lyd. Hvis bare det gad lade være med at ændre sig, er jeg ret overbevist om, at jeg for længst ville have fået skudt det helt i baggrunden mentalt.

Nå, men det går nok! Jeg er bare irriteret på mig selv.


Kan slet ikke forstå hvorfor du bevæger dig udenfor (selv med ørepropper) nytåraften. Fyrværkeri er meget højt, og hvis et kanonslag uheldigvis gik af i nærheden eller en raket sprang på jorden, så ville ørepropper ikke hjælpe dig meget.

Med det sagt, så håber jeg selvfølgelig din nye tone går væk :ae: men jeg mener samtidig også det burde være en lektion i at dine øre ikke længere kan tåle det de kunne før, og at du bliver nødt til at passe bedre på dem, hvis du vil undgå at det bliver højere/at du får nye toner ofte.


Jeg forstår godt hvad du mener, men for det første anede jeg seriøst ikke, at det ville være så højt, og for det andet gør jeg mig ret umage for, at min hverdag skal være som den plejede. Jeg kan da godt ønske nu, at jeg var blevet inde i stuen, men vi hyggede os med vores gæster, havde fået lidt at drikke og sådan. Og sådan vil jeg gerne kunne blive ved med at leve :).

Dét sagt har jeg jo hele tiden fået nye toner fuldstændig randomly - jeg hører aldrig høj musik og har ikke været til koncert i årevis, så de nye lyde er helt sikkert ikke kommet pga høje lyde. Jeg forsøger ikke at tænke over, hvorfor de kommer, for så bliver jeg vanvittig. Skulle jeg ikke have fået pulsen op/spist for meget sukker/stresset dén dag osv osv. Jeg finder aldrig ud af, hvorfor de er der, så derfor lader jeg det ligge.
10
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Mani » 13. jan 2020, 20:30

Jeg er træt og har en prop i det ene øre. Den kombination får så min tinitus til at gå amok. Oven i det skal jeg de næste to nætter sove på hotel med vindue ud mod en trafikeret jernbane.
Jeg ved det plejer at blive bedre igen, men lige nu har jeg sgu svært ved at tro på det.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 16. jan 2020, 17:30

Mani skrev:Jeg er træt og har en prop i det ene øre. Den kombination får så min tinitus til at gå amok. Oven i det skal jeg de næste to nætter sove på hotel med vindue ud mod en trafikeret jernbane.
Jeg ved det plejer at blive bedre igen, men lige nu har jeg sgu svært ved at tro på det.


Har du fået det bedre? :ae:
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Mani » 16. jan 2020, 18:21

Fræksak skrev:
Mani skrev:Jeg er træt og har en prop i det ene øre. Den kombination får så min tinitus til at gå amok. Oven i det skal jeg de næste to nætter sove på hotel med vindue ud mod en trafikeret jernbane.
Jeg ved det plejer at blive bedre igen, men lige nu har jeg sgu svært ved at tro på det.


Har du fået det bedre? :ae:

Ja, tak :kys:
Proppen er væk og der hjalp faktisk en del. Jeg er stadig presset og træt + migræneramt og det gør tinnitus’en væsentlig værre. Men det har jeg prøvet før og kan bedre rumme. Det larmende ekkokammer jeg var i mandag aften var rædselsfuldt!
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 16. jan 2020, 22:19

Mani skrev:
Fræksak skrev:
Mani skrev:Jeg er træt og har en prop i det ene øre. Den kombination får så min tinitus til at gå amok. Oven i det skal jeg de næste to nætter sove på hotel med vindue ud mod en trafikeret jernbane.
Jeg ved det plejer at blive bedre igen, men lige nu har jeg sgu svært ved at tro på det.


Har du fået det bedre? :ae:

Ja, tak :kys:
Proppen er væk og der hjalp faktisk en del. Jeg er stadig presset og træt + migræneramt og det gør tinnitus’en væsentlig værre. Men det har jeg prøvet før og kan bedre rumme. Det larmende ekkokammer jeg var i mandag aften var rædselsfuldt!


Dejligt at høre! (altså ikke det med migrænen, vel ).

Jeg tror, jeg prøvede noget lignende i sommer. Vi var på ferie sydpå, og jeg dykkede en masse rundt i poolen. Lagde ikke mærke til, at der var sket noget særligt, før jeg vågnede om natten, og det ligesom ... rungede inde i mit hoved. Det var helt anderledes end mine lyde. Jeg havde også ekko, men det var mest den underlige blafren eller rungen, der var helt hæslig. Heldigvis fik min mand beroliget mig ved at fortælle meget sagligt om, hvad der nok var sket pga vandet/trykket sov (han er læge), og da jeg omsider faldt i søvn, sov jeg resten af natten, og det bedredes i løbet af næste dag. Men da nåede jeg seriøst at tænke, at jeg ikke ville kunne holde ud, hvis det blev ved. Så jeg tror jeg forstår hvordan du har haft det.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf OberstNasig » 18. jan 2020, 18:51

Magic skrev:Ihh for 10 sek siden startede en ny hyletone i højre øre. Den har jeg ikke prøvet før så gad vide hvor længe den har tænkt sig at blive :D :tie:



Ja, det ved man først, når den holder op.

Jeg oplever ofte også temmeligt ofte at min hørelse forsvinder i brøkdelen af et sekund og bliver erstattet af en høj hyletone, der forsvinder efter max 10 sekunder. Det har jeg simpelthen ingen logisk forklaring på.
0
Pink_Panther
Indlæg: 55
Tilmeldt: 4. jun 2016, 23:36
Kort karma: 4
Likede indlæg: 58

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Pink_Panther » 18. jan 2020, 20:54

OberstNasig skrev:
Magic skrev:Ihh for 10 sek siden startede en ny hyletone i højre øre. Den har jeg ikke prøvet før så gad vide hvor længe den har tænkt sig at blive :D :tie:



Ja, det ved man først, når den holder op.

Jeg oplever ofte også temmeligt ofte at min hørelse forsvinder i brøkdelen af et sekund og bliver erstattet af en høj hyletone, der forsvinder efter max 10 sekunder. Det har jeg simpelthen ingen logisk forklaring på.


Den fornemmelse kender jeg også godt. Det er virkelig irriterende! Men jeg tror faktisk (måske), at jeg har oplevet det hele mit liv. Det er bare blevet langt oftere siden i sommer..
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 29. jan 2020, 09:25

Bliver jeres værre, når I er forkølede? Mit plejer at blive en anelse mere skingert, men ikke andet.

Jeg er blevet tiltagende snottet de sidste par døgn, og i går skete der noget mine ører. Først på venstre, bagefter også på højre. Det føles som om jeg har propper, hvilket altid forhøjer lydene. Men jeg kan ikke "blæse" propperne væk. Jeg har indtil nu taget det ret roligt og tænkt, at det lagde sig, når jeg holdt op at være snottet, og i går sagde det også pludselig klik, og det var som om trykket udlignede sig. Men så kom det retur på fuld styrke, og jeg kan næsten ikke holde det ud. Især på venstre er det som om det hele runger og blafrer, lidt som om man er på et fly eller et andet sted, hvor trykket er forkert. Og oveni er prøvebillede-lyden 10 gange højere end den plejer at være. Jeg er stadig snottet, så jeg håber stadig at det er pga noget tryk i bihulerne eller andet, men mit håb svinder godt nok en lille smule, når det slet ikke lægger sig men kun bliver værre. At trykudligne hjælper intet, i øvrigt.

Nogen der har prøvet noget lignende, hvor det lagde sig igen?
0
Pink_Panther
Indlæg: 55
Tilmeldt: 4. jun 2016, 23:36
Kort karma: 4
Likede indlæg: 58

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Pink_Panther » 30. jan 2020, 21:46

Fræksak skrev:Bliver jeres værre, når I er forkølede? Mit plejer at blive en anelse mere skingert, men ikke andet.

Jeg er blevet tiltagende snottet de sidste par døgn, og i går skete der noget mine ører. Først på venstre, bagefter også på højre. Det føles som om jeg har propper, hvilket altid forhøjer lydene. Men jeg kan ikke "blæse" propperne væk. Jeg har indtil nu taget det ret roligt og tænkt, at det lagde sig, når jeg holdt op at være snottet, og i går sagde det også pludselig klik, og det var som om trykket udlignede sig. Men så kom det retur på fuld styrke, og jeg kan næsten ikke holde det ud. Især på venstre er det som om det hele runger og blafrer, lidt som om man er på et fly eller et andet sted, hvor trykket er forkert. Og oveni er prøvebillede-lyden 10 gange højere end den plejer at være. Jeg er stadig snottet, så jeg håber stadig at det er pga noget tryk i bihulerne eller andet, men mit håb svinder godt nok en lille smule, når det slet ikke lægger sig men kun bliver værre. At trykudligne hjælper intet, i øvrigt.

Nogen der har prøvet noget lignende, hvor det lagde sig igen?


Jeg har ofte (også i forbindelse med forkølelse) en fornemmelse af propper i ørene, som ikke rigtig kan udlignes. Jeg synes ikke helt det lyder, helt som det du oplever, fordi fornemmelsen som regel “glider” i sig selv igen. Jeg får ikke den der fornemmelse af instant relief som du beskriver. Og det lyder også som om, at dit måske er lidt værre end mine oplevelser. Er det blevet bedre/værre?
1
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf OberstNasig » 30. jan 2020, 21:49

Jeg spurgte også efter det med forkølelse på et tidspunkt. Min tinnitus bliver højere ved forkølelse, men det giver mening for mig, når det er en infektion i den øvre del, som også involverer ørerne, som jo er tæt forbundet med næse og bihuler. Min kloge osteopati siger også at under sygdom, forværres alt man i forvejen døjer med. Det går i sig selv igen.
1
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4212

Re: Andre med tinnitus?

Indlægaf Fræksak » 30. jan 2020, 22:06

Pink_Panther skrev:
Fræksak skrev:Bliver jeres værre, når I er forkølede? Mit plejer at blive en anelse mere skingert, men ikke andet.

Jeg er blevet tiltagende snottet de sidste par døgn, og i går skete der noget mine ører. Først på venstre, bagefter også på højre. Det føles som om jeg har propper, hvilket altid forhøjer lydene. Men jeg kan ikke "blæse" propperne væk. Jeg har indtil nu taget det ret roligt og tænkt, at det lagde sig, når jeg holdt op at være snottet, og i går sagde det også pludselig klik, og det var som om trykket udlignede sig. Men så kom det retur på fuld styrke, og jeg kan næsten ikke holde det ud. Især på venstre er det som om det hele runger og blafrer, lidt som om man er på et fly eller et andet sted, hvor trykket er forkert. Og oveni er prøvebillede-lyden 10 gange højere end den plejer at være. Jeg er stadig snottet, så jeg håber stadig at det er pga noget tryk i bihulerne eller andet, men mit håb svinder godt nok en lille smule, når det slet ikke lægger sig men kun bliver værre. At trykudligne hjælper intet, i øvrigt.

Nogen der har prøvet noget lignende, hvor det lagde sig igen?


Jeg har ofte (også i forbindelse med forkølelse) en fornemmelse af propper i ørene, som ikke rigtig kan udlignes. Jeg synes ikke helt det lyder, helt som det du oplever, fordi fornemmelsen som regel “glider” i sig selv igen. Jeg får ikke den der fornemmelse af instant relief som du beskriver. Og det lyder også som om, at dit måske er lidt værre end mine oplevelser. Er det blevet bedre/værre?


Jeg synes, det er blevet en anelse bedre, men især mit højre øre føles nærmest som om det er i bevægelse. Eller altså, det lyder skørt, men det er som om det mere er en følelse end det er lyd (samtidig med, at der også er høj lyd, men det er mere almindeligt for mig). Ej, det er svært at forklare. Jeg er stadig småsyg og håber på, at i det mindste lidt af det lægger sig igen, når jeg får det bedre.
0

Tilbage til "Helbred"