Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf LadyFox » 14. jan 2020, 06:43

Magic skrev:
Misantropen skrev:Kan man ikke anmelde mistanke om misrøgt til fx Dyrenes Beskyttelse?

Det hjælper selvfølgelig ikke meget hvis dyreejerne afviser dem og de ikke har nogle rettigheder til at skride ind overfor dyr der "kun" mistrives. Jeg synes det er så forfærdeligt. Jeg savner ofte konsekvenser eller handling overfor dem der holder gnavere i små, næsten tomme bure 24/7 :(

De gør intet.
Så længe der ikke er tydeligt misrøgt, mishandling eller markante overtrædelser af dyreværnsloven så kan/må/vil de ikke gøre noget.

Jeg har gennem årene kontaktet dem en del gange. De er til for dyr i AKUT nød dvs sårede dyr eller dyr der på anden vis har brug for AKUT hjælp.
Hunde der gør fordi ejeren er ligeglad er ikke akut.

Det er desværre heller ikke ulovligt at holde kaniner og gnavere i små bure.
Det er heller ikke noget de gør noget ved.


Så kan man prøve Dyreværnet. De havde da i hvert fald god tid til at spilde min tid i sin tid da en nabo var bekymret for at jeg sultende min hund som de synes var tynd.
Det var så en Greyhoundblanding, som derfor gerne måtte være tyndere end en lab. Fint de rykker ud på mistanken om at en hund sulter - synes dog det blev for meget da de konstaterede at hunden var i ganske fin huld, og i øvrigt var glad, venlig og tillidsfuld men alligevel synes det ville være godt hvis de kom på nogle tjek op besøg. Da jeg så spurgte ind til hvad grundlaget var for det - så var der ingen anden grund end at så havde de lidt fulgt det til dørs.
Der var jeg sådan lidt "hvis i har en reel bekymring så sig det, ellers pas jeres egen butik" :rulle:
0
...
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 14. jan 2020, 07:14

LadyFox skrev:
Magic skrev:
Misantropen skrev:Kan man ikke anmelde mistanke om misrøgt til fx Dyrenes Beskyttelse?

Det hjælper selvfølgelig ikke meget hvis dyreejerne afviser dem og de ikke har nogle rettigheder til at skride ind overfor dyr der "kun" mistrives. Jeg synes det er så forfærdeligt. Jeg savner ofte konsekvenser eller handling overfor dem der holder gnavere i små, næsten tomme bure 24/7 :(

De gør intet.
Så længe der ikke er tydeligt misrøgt, mishandling eller markante overtrædelser af dyreværnsloven så kan/må/vil de ikke gøre noget.

Jeg har gennem årene kontaktet dem en del gange. De er til for dyr i AKUT nød dvs sårede dyr eller dyr der på anden vis har brug for AKUT hjælp.
Hunde der gør fordi ejeren er ligeglad er ikke akut.

Det er desværre heller ikke ulovligt at holde kaniner og gnavere i små bure.
Det er heller ikke noget de gør noget ved.


Så kan man prøve Dyreværnet. De havde da i hvert fald god tid til at spilde min tid i sin tid da en nabo var bekymret for at jeg sultende min hund som de synes var tynd.
Det var så en Greyhoundblanding, som derfor gerne måtte være tyndere end en lab. Fint de rykker ud på mistanken om at en hund sulter - synes dog det blev for meget da de konstaterede at hunden var i ganske fin huld, og i øvrigt var glad, venlig og tillidsfuld men alligevel synes det ville være godt hvis de kom på nogle tjek op besøg. Da jeg så spurgte ind til hvad grundlaget var for det - så var der ingen anden grund end at så havde de lidt fulgt det til dørs.
Der var jeg sådan lidt "hvis i har en reel bekymring så sig det, ellers pas jeres egen butik" :rulle:


Jeg har flere gange ringet til DB, når vi har haft tynde forhutlede katte rendende hos os. Sidst havde vi en kat, den var så uhyggeligt tynd og da jeg kom i nærheden af den og gav den lidt mad var den lige ved at tygge hånden af mig af sult. Derudover havde den en kæmpestor tumor på maven. Men tydeligt tam og en rigtig sød kat. Jeg ringede til DB og jeg skulle seriøst tigge og bede og snakke for min syge moster før de ville overveje at hente den. Han blev ved med at sige, at hvis den så ud til at have det godt, så hørte den jo nok til et sted :s Som om han overhovedet ikke hørte efter hvad jeg fortalte. Et er den er ryletynd (og jeg har jo mine egne katte at sammenligne med, så var slet ikke i tvivl), men den skal da ikke rende rundt med en kæmpe tumor, ej jeg synes det var så synd. De endte med at hente den og den blev aflivet, fordi den havde meget fremskreden cancer. Jeg har også fundet en tamkanin som nogen havde sat ud i et boligområde og som rendte rundt ude ved en stor vej. Der var damen jeg snakkede med sådan lidt "Jamen hvad vil du have vi skal gøre ved det?" - øh indfange den var min tanke.

Jeg har virkelig stor respekt for DB og det arbejde de gør, men de må virkelig skulle lave en benhård prioritering om hvem de kan hjælpe.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf LadyFox » 14. jan 2020, 09:11

Pandesteg skrev:
LadyFox skrev:
Magic skrev:
Misantropen skrev:Kan man ikke anmelde mistanke om misrøgt til fx Dyrenes Beskyttelse?

Det hjælper selvfølgelig ikke meget hvis dyreejerne afviser dem og de ikke har nogle rettigheder til at skride ind overfor dyr der "kun" mistrives. Jeg synes det er så forfærdeligt. Jeg savner ofte konsekvenser eller handling overfor dem der holder gnavere i små, næsten tomme bure 24/7 :(

De gør intet.
Så længe der ikke er tydeligt misrøgt, mishandling eller markante overtrædelser af dyreværnsloven så kan/må/vil de ikke gøre noget.

Jeg har gennem årene kontaktet dem en del gange. De er til for dyr i AKUT nød dvs sårede dyr eller dyr der på anden vis har brug for AKUT hjælp.
Hunde der gør fordi ejeren er ligeglad er ikke akut.

Det er desværre heller ikke ulovligt at holde kaniner og gnavere i små bure.
Det er heller ikke noget de gør noget ved.


Så kan man prøve Dyreværnet. De havde da i hvert fald god tid til at spilde min tid i sin tid da en nabo var bekymret for at jeg sultende min hund som de synes var tynd.
Det var så en Greyhoundblanding, som derfor gerne måtte være tyndere end en lab. Fint de rykker ud på mistanken om at en hund sulter - synes dog det blev for meget da de konstaterede at hunden var i ganske fin huld, og i øvrigt var glad, venlig og tillidsfuld men alligevel synes det ville være godt hvis de kom på nogle tjek op besøg. Da jeg så spurgte ind til hvad grundlaget var for det - så var der ingen anden grund end at så havde de lidt fulgt det til dørs.
Der var jeg sådan lidt "hvis i har en reel bekymring så sig det, ellers pas jeres egen butik" :rulle:


Jeg har flere gange ringet til DB, når vi har haft tynde forhutlede katte rendende hos os. Sidst havde vi en kat, den var så uhyggeligt tynd og da jeg kom i nærheden af den og gav den lidt mad var den lige ved at tygge hånden af mig af sult. Derudover havde den en kæmpestor tumor på maven. Men tydeligt tam og en rigtig sød kat. Jeg ringede til DB og jeg skulle seriøst tigge og bede og snakke for min syge moster før de ville overveje at hente den. Han blev ved med at sige, at hvis den så ud til at have det godt, så hørte den jo nok til et sted :s Som om han overhovedet ikke hørte efter hvad jeg fortalte. Et er den er ryletynd (og jeg har jo mine egne katte at sammenligne med, så var slet ikke i tvivl), men den skal da ikke rende rundt med en kæmpe tumor, ej jeg synes det var så synd. De endte med at hente den og den blev aflivet, fordi den havde meget fremskreden cancer. Jeg har også fundet en tamkanin som nogen havde sat ud i et boligområde og som rendte rundt ude ved en stor vej. Der var damen jeg snakkede med sådan lidt "Jamen hvad vil du have vi skal gøre ved det?" - øh indfange den var min tanke.

Jeg har virkelig stor respekt for DB og det arbejde de gør, men de må virkelig skulle lave en benhård prioritering om hvem de kan hjælpe.


Som sagt prøv Dyreværnet i stedet for næste gang. De har også lige været ude ved mig sent om aftenen pga. En vildkat i et træ.

Jeg er ikke kæmpe fan af at anbefale Dyreværnet (men det er jo et holdnings spørgsmål hvad man synes om dem) men de virker til at bruge tid på lidt af hvert også de mindre ting.
0
...
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Misantropen » 14. jan 2020, 17:13

LadyFox skrev:
Magic skrev:
Misantropen skrev:Kan man ikke anmelde mistanke om misrøgt til fx Dyrenes Beskyttelse?

Det hjælper selvfølgelig ikke meget hvis dyreejerne afviser dem og de ikke har nogle rettigheder til at skride ind overfor dyr der "kun" mistrives. Jeg synes det er så forfærdeligt. Jeg savner ofte konsekvenser eller handling overfor dem der holder gnavere i små, næsten tomme bure 24/7 :(

De gør intet.
Så længe der ikke er tydeligt misrøgt, mishandling eller markante overtrædelser af dyreværnsloven så kan/må/vil de ikke gøre noget.

Jeg har gennem årene kontaktet dem en del gange. De er til for dyr i AKUT nød dvs sårede dyr eller dyr der på anden vis har brug for AKUT hjælp.
Hunde der gør fordi ejeren er ligeglad er ikke akut.

Det er desværre heller ikke ulovligt at holde kaniner og gnavere i små bure.
Det er heller ikke noget de gør noget ved.


Så kan man prøve Dyreværnet. De havde da i hvert fald god tid til at spilde min tid i sin tid da en nabo var bekymret for at jeg sultende min hund som de synes var tynd.
Det var så en Greyhoundblanding, som derfor gerne måtte være tyndere end en lab. Fint de rykker ud på mistanken om at en hund sulter - synes dog det blev for meget da de konstaterede at hunden var i ganske fin huld, og i øvrigt var glad, venlig og tillidsfuld men alligevel synes det ville være godt hvis de kom på nogle tjek op besøg. Da jeg så spurgte ind til hvad grundlaget var for det - så var der ingen anden grund end at så havde de lidt fulgt det til dørs.
Der var jeg sådan lidt "hvis i har en reel bekymring så sig det, ellers pas jeres egen butik" :rulle:

Det kan egentlig godt være det var Dyreværnet jeg forvekslede med Dyrenes Beskyttelse :gruble:

Det du beskriver med dem stemmer i hvert fald meget godt overens med en serie der engang blev sendt, hvor man fulgte deres arbejde når de bl.a rykkede ud pga. anmeldelser. Det var ikke en serie jeg kunne holde ud at følge med i så jeg kan sagtens huske forkert med organisationen.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf LadyFox » 14. jan 2020, 17:54

Misantropen skrev:
LadyFox skrev:
Magic skrev:
Misantropen skrev:Kan man ikke anmelde mistanke om misrøgt til fx Dyrenes Beskyttelse?

Det hjælper selvfølgelig ikke meget hvis dyreejerne afviser dem og de ikke har nogle rettigheder til at skride ind overfor dyr der "kun" mistrives. Jeg synes det er så forfærdeligt. Jeg savner ofte konsekvenser eller handling overfor dem der holder gnavere i små, næsten tomme bure 24/7 :(

De gør intet.
Så længe der ikke er tydeligt misrøgt, mishandling eller markante overtrædelser af dyreværnsloven så kan/må/vil de ikke gøre noget.

Jeg har gennem årene kontaktet dem en del gange. De er til for dyr i AKUT nød dvs sårede dyr eller dyr der på anden vis har brug for AKUT hjælp.
Hunde der gør fordi ejeren er ligeglad er ikke akut.

Det er desværre heller ikke ulovligt at holde kaniner og gnavere i små bure.
Det er heller ikke noget de gør noget ved.


Så kan man prøve Dyreværnet. De havde da i hvert fald god tid til at spilde min tid i sin tid da en nabo var bekymret for at jeg sultende min hund som de synes var tynd.
Det var så en Greyhoundblanding, som derfor gerne måtte være tyndere end en lab. Fint de rykker ud på mistanken om at en hund sulter - synes dog det blev for meget da de konstaterede at hunden var i ganske fin huld, og i øvrigt var glad, venlig og tillidsfuld men alligevel synes det ville være godt hvis de kom på nogle tjek op besøg. Da jeg så spurgte ind til hvad grundlaget var for det - så var der ingen anden grund end at så havde de lidt fulgt det til dørs.
Der var jeg sådan lidt "hvis i har en reel bekymring så sig det, ellers pas jeres egen butik" :rulle:

Det kan egentlig godt være det var Dyreværnet jeg forvekslede med Dyrenes Beskyttelse :gruble:

Det du beskriver med dem stemmer i hvert fald meget godt overens med en serie der engang blev sendt, hvor man fulgte deres arbejde når de bl.a rykkede ud pga. anmeldelser. Det var ikke en serie jeg kunne holde ud at følge med i så jeg kan sagtens huske forkert med organisationen.


Det er Dyreværnet der havde en serie på TV3 :)
0
...
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Misantropen » 14. jan 2020, 18:48

LadyFox skrev:
Misantropen skrev:Det kan egentlig godt være det var Dyreværnet jeg forvekslede med Dyrenes Beskyttelse :gruble:

Det du beskriver med dem stemmer i hvert fald meget godt overens med en serie der engang blev sendt, hvor man fulgte deres arbejde når de bl.a rykkede ud pga. anmeldelser. Det var ikke en serie jeg kunne holde ud at følge med i så jeg kan sagtens huske forkert med organisationen.


Det er Dyreværnet der havde en serie på TV3 :)

Så var det dem jeg mente :lol: :blush:

Tak for rettelsen!
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf LadyFox » 14. jan 2020, 18:54

Magic skrev:
LadyFox skrev:
Magic skrev:
Misantropen skrev:Kan man ikke anmelde mistanke om misrøgt til fx Dyrenes Beskyttelse?

Det hjælper selvfølgelig ikke meget hvis dyreejerne afviser dem og de ikke har nogle rettigheder til at skride ind overfor dyr der "kun" mistrives. Jeg synes det er så forfærdeligt. Jeg savner ofte konsekvenser eller handling overfor dem der holder gnavere i små, næsten tomme bure 24/7 :(

De gør intet.
Så længe der ikke er tydeligt misrøgt, mishandling eller markante overtrædelser af dyreværnsloven så kan/må/vil de ikke gøre noget.

Jeg har gennem årene kontaktet dem en del gange. De er til for dyr i AKUT nød dvs sårede dyr eller dyr der på anden vis har brug for AKUT hjælp.
Hunde der gør fordi ejeren er ligeglad er ikke akut.

Det er desværre heller ikke ulovligt at holde kaniner og gnavere i små bure.
Det er heller ikke noget de gør noget ved.


Så kan man prøve Dyreværnet. De havde da i hvert fald god tid til at spilde min tid i sin tid da en nabo var bekymret for at jeg sultende min hund som de synes var tynd.
Det var så en Greyhoundblanding, som derfor gerne måtte være tyndere end en lab. Fint de rykker ud på mistanken om at en hund sulter - synes dog det blev for meget da de konstaterede at hunden var i ganske fin huld, og i øvrigt var glad, venlig og tillidsfuld men alligevel synes det ville være godt hvis de kom på nogle tjek op besøg. Da jeg så spurgte ind til hvad grundlaget var for det - så var der ingen anden grund end at så havde de lidt fulgt det til dørs.
Der var jeg sådan lidt "hvis i har en reel bekymring så sig det, ellers pas jeres egen butik" :rulle:

Jeg tror de er nødt til at gå med livrem og seler en gang i mellem. Når der så ikke var noget at komme efter 2. gang så kan de jo lukke den der hvis de skulle få henvendelser fra folk igen.


Gå med livrem og seler? De har jo ikke rigtig nogle beføjelser andet end at spørge pænt om de må komme ind, og ellers må de have politiet ind over hvis tilfældet ellers er grelt nok til at være en politisag.
I mit tilfælde fik de heller ikke lov at komme igen, da de jo selv var enige i at anmeldelsen nok kom fra nogle der ikke havde kendskab til mynder og deres bygning. Og der i øvrigt ikke var andet bekymrende ved mit hundehold.
1
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf LadyFox » 14. jan 2020, 20:24

Magic skrev:
LadyFox skrev:
Magic skrev:
LadyFox skrev:
Magic skrev:
Misantropen skrev:Kan man ikke anmelde mistanke om misrøgt til fx Dyrenes Beskyttelse?

Det hjælper selvfølgelig ikke meget hvis dyreejerne afviser dem og de ikke har nogle rettigheder til at skride ind overfor dyr der "kun" mistrives. Jeg synes det er så forfærdeligt. Jeg savner ofte konsekvenser eller handling overfor dem der holder gnavere i små, næsten tomme bure 24/7 :(

De gør intet.
Så længe der ikke er tydeligt misrøgt, mishandling eller markante overtrædelser af dyreværnsloven så kan/må/vil de ikke gøre noget.

Jeg har gennem årene kontaktet dem en del gange. De er til for dyr i AKUT nød dvs sårede dyr eller dyr der på anden vis har brug for AKUT hjælp.
Hunde der gør fordi ejeren er ligeglad er ikke akut.

Det er desværre heller ikke ulovligt at holde kaniner og gnavere i små bure.
Det er heller ikke noget de gør noget ved.


Så kan man prøve Dyreværnet. De havde da i hvert fald god tid til at spilde min tid i sin tid da en nabo var bekymret for at jeg sultende min hund som de synes var tynd.
Det var så en Greyhoundblanding, som derfor gerne måtte være tyndere end en lab. Fint de rykker ud på mistanken om at en hund sulter - synes dog det blev for meget da de konstaterede at hunden var i ganske fin huld, og i øvrigt var glad, venlig og tillidsfuld men alligevel synes det ville være godt hvis de kom på nogle tjek op besøg. Da jeg så spurgte ind til hvad grundlaget var for det - så var der ingen anden grund end at så havde de lidt fulgt det til dørs.
Der var jeg sådan lidt "hvis i har en reel bekymring så sig det, ellers pas jeres egen butik" :rulle:

Jeg tror de er nødt til at gå med livrem og seler en gang i mellem. Når der så ikke var noget at komme efter 2. gang så kan de jo lukke den der hvis de skulle få henvendelser fra folk igen.


Gå med livrem og seler? De har jo ikke rigtig nogle beføjelser andet end at spørge pænt om de må komme ind, og ellers må de have politiet ind over hvis tilfældet ellers er grelt nok til at være en politisag.
I mit tilfælde fik de heller ikke lov at komme igen, da de jo selv var enige i at anmeldelsen nok kom fra nogle der ikke havde kendskab til mynder og deres bygning. Og der i øvrigt ikke var andet bekymrende ved mit hundehold.

De kan jo ikke vide på forhånd om der er noget om anmeldelsen og de ser en del sager hvor ting måske ser fine ud på overfladen og derefter opdager de at det faktisk står slemt til. Derfor kan jeg godt forstå at de vil tjekke op på sagerne.
Jeg ved faktisk ikke om det er fast procedure at tjekke op på de anmeldelser de får.

Jeg synes det er fint at de forsøger passer på dyrene. De er jo primært til for at hjælpe dyr og ikke mennesker.


Og derfor er det også fint at de kommer første gang, og igen hvis der er noget der er grund til en evt. Bekymring. Hvis de er overbeviste om at hunden har det ganske glimrende så kan jeg virkelig ikke se problemet. Ellers kunne de da rende rundt til alle hunde i dansk hunde register, det kan jo stå slemt til alle steder. Et besøg hvor alle indblandede er enige om at det er en misforståelse er jo trods alt mere sikkerhed end langt de fleste hjem med kæledyr.
Men altså, vi behøver jo heller ikke være enige om hvor grænsen går for hvad en organisation baseret på frivillige kan tillade sig.
1
...
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf lillebjoern » 19. jan 2020, 18:31

Det går rigtig godt med vores nye kat, Miranda (det er Dyreværnet der har døbt hende :lol: ). Hun stortrives med at være kælen, lidt doven og glad for mad. Jeg har været meget observerende ift hendes trivsel, og umiddelbart synes jeg det går godt. Hun søger meget kontakt med os mennesker og går, når hun har fået nok. Hun har aldrig aggressiv adfærd, og hun begyndte at bruge kattebakken fra første gang hun så den og har ikke haft uheld siden (vi fik hende i onsdags).

Men nogle gange synes jeg hun soignerer sig "lidt for meget". Det ser lidt obsessive ud. Jeg ved godt at katte soignerer sig meget, og jeg tror hun er en meget renlig kat generelt, men ofte når vi sidder midt i en leg, så stopper hun for at vaske sig og det ser lidt voldsomt ud. Nogle gange "napper" hun også i sig selv. Jeg har ikke bemærket hårtab eller bare pletter endnu, men er det helt normalt for en kat, der er kommet til et nyt hjem? Hun går og "skraber" sit hoved op af alle ting for at sætte duftspor og sover en stor del af dagen, så tænker ikke hun er utryg. Men jeg er selvfølgelig kommet til at undersøge sagen på internettet (doh...), og nu er jeg jo helt nervøs for om hun er stresset, over- eller understimuleret. Leg siger hende ikke rigtig noget, og derfor tænker jeg ikke umiddelbart hun er understimuleret - så ville hun vel have lyst til at lege en hel del mere? Jeg leger med hende hver dag indtil hun ikke gider mere (typisk 10 minutter), og det er sådan ret doven leg, for hun gider ikke så meget.

Min kæreste siger jeg er overfølsom og for bekymret - han er lige taget på skiferie og jeg er måske også lidt nervøs over at være alene med hende her en uge efter hendes ankomst, hvis nu jeg overser nogle signaler.
2
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Studsgaard » 19. jan 2020, 19:32

lillebjoern skrev:Det går rigtig godt med vores nye kat, Miranda (det er Dyreværnet der har døbt hende :lol: ). Hun stortrives med at være kælen, lidt doven og glad for mad. Jeg har været meget observerende ift hendes trivsel, og umiddelbart synes jeg det går godt. Hun søger meget kontakt med os mennesker og går, når hun har fået nok. Hun har aldrig aggressiv adfærd, og hun begyndte at bruge kattebakken fra første gang hun så den og har ikke haft uheld siden (vi fik hende i onsdags).

Men nogle gange synes jeg hun soignerer sig "lidt for meget". Det ser lidt obsessive ud. Jeg ved godt at katte soignerer sig meget, og jeg tror hun er en meget renlig kat generelt, men ofte når vi sidder midt i en leg, så stopper hun for at vaske sig og det ser lidt voldsomt ud. Nogle gange "napper" hun også i sig selv. Jeg har ikke bemærket hårtab eller bare pletter endnu, men er det helt normalt for en kat, der er kommet til et nyt hjem? Hun går og "skraber" sit hoved op af alle ting for at sætte duftspor og sover en stor del af dagen, så tænker ikke hun er utryg. Men jeg er selvfølgelig kommet til at undersøge sagen på internettet (doh...), og nu er jeg jo helt nervøs for om hun er stresset, over- eller understimuleret. Leg siger hende ikke rigtig noget, og derfor tænker jeg ikke umiddelbart hun er understimuleret - så ville hun vel have lyst til at lege en hel del mere? Jeg leger med hende hver dag indtil hun ikke gider mere (typisk 10 minutter), og det er sådan ret doven leg, for hun gider ikke så meget.

Min kæreste siger jeg er overfølsom og for bekymret - han er lige taget på skiferie og jeg er måske også lidt nervøs over at være alene med hende her en uge efter hendes ankomst, hvis nu jeg overser nogle signaler.

Hvis i lige har fået hende i onsdags tænker jeg ikke hun er helt faldet til endnu. Så det er rigtig svært at se om
Noget er uhensigtsmæssig adfærd eller det måske bare er helt normalt.
Hvis det var mig ville jeg give hende to til tre uger til at falde til, sålænge hun netop ikke fysiske tegn (skallede pletter/lopper m.m) så hold øje med hende men giv hende tid til at finde sig hjemme.
2
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 19. jan 2020, 20:15

Studsgaard skrev:
lillebjoern skrev:Det går rigtig godt med vores nye kat, Miranda (det er Dyreværnet der har døbt hende :lol: ). Hun stortrives med at være kælen, lidt doven og glad for mad. Jeg har været meget observerende ift hendes trivsel, og umiddelbart synes jeg det går godt. Hun søger meget kontakt med os mennesker og går, når hun har fået nok. Hun har aldrig aggressiv adfærd, og hun begyndte at bruge kattebakken fra første gang hun så den og har ikke haft uheld siden (vi fik hende i onsdags).

Men nogle gange synes jeg hun soignerer sig "lidt for meget". Det ser lidt obsessive ud. Jeg ved godt at katte soignerer sig meget, og jeg tror hun er en meget renlig kat generelt, men ofte når vi sidder midt i en leg, så stopper hun for at vaske sig og det ser lidt voldsomt ud. Nogle gange "napper" hun også i sig selv. Jeg har ikke bemærket hårtab eller bare pletter endnu, men er det helt normalt for en kat, der er kommet til et nyt hjem? Hun går og "skraber" sit hoved op af alle ting for at sætte duftspor og sover en stor del af dagen, så tænker ikke hun er utryg. Men jeg er selvfølgelig kommet til at undersøge sagen på internettet (doh...), og nu er jeg jo helt nervøs for om hun er stresset, over- eller understimuleret. Leg siger hende ikke rigtig noget, og derfor tænker jeg ikke umiddelbart hun er understimuleret - så ville hun vel have lyst til at lege en hel del mere? Jeg leger med hende hver dag indtil hun ikke gider mere (typisk 10 minutter), og det er sådan ret doven leg, for hun gider ikke så meget.

Min kæreste siger jeg er overfølsom og for bekymret - han er lige taget på skiferie og jeg er måske også lidt nervøs over at være alene med hende her en uge efter hendes ankomst, hvis nu jeg overser nogle signaler.

Hvis i lige har fået hende i onsdags tænker jeg ikke hun er helt faldet til endnu. Så det er rigtig svært at se om
Noget er uhensigtsmæssig adfærd eller det måske bare er helt normalt.
Hvis det var mig ville jeg give hende to til tre uger til at falde til, sålænge hun netop ikke fysiske tegn (skallede pletter/lopper m.m) så hold øje med hende men giv hende tid til at finde sig hjemme.


Enig - desuden er “stoppen op og vaske sig midt i en leg” helt naturligt for en kat. Det gør (nogle) katte, når de kommer i tanke om at de i virkeligheden er aaaaalt for sofistikerede og selvfede til sådan noget pjatteri som at rende rundt efter et stykke legetøj :lol:
8
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf lillebjoern » 20. jan 2020, 07:57

Det er jeg glad for I siger. Det beroliger mig virkelig at høre det fra nogle katteconnoisseurs :genert: Jeg bekymrer mig alt for meget (og jeg ved det godt), men vil bare så gerne have at hun trives hjemme hos os. Jeg tror jeg har besluttet mig for at købe sådan et aktivitetsfoderbræt her i dag eller i morgen. I hendes kradsetræ er der nogle "baner" med kugler i, hvor jeg har forsøgt at lægge nogle små tørfoder-piller for at teste, om det er noget for hende. Og hun bruger faktisk en del tid på at fiske dem op, så tænkte det kunne være god leg/stimulering for hende de dage, hvor hun er alene hjemme 8-16 (hvilket hun først vil være helt om halvanden måned).
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 20. jan 2020, 08:27

lillebjoern skrev:Det er jeg glad for I siger. Det beroliger mig virkelig at høre det fra nogle katteconnoisseurs :genert: Jeg bekymrer mig alt for meget (og jeg ved det godt), men vil bare så gerne have at hun trives hjemme hos os. Jeg tror jeg har besluttet mig for at købe sådan et aktivitetsfoderbræt her i dag eller i morgen. I hendes kradsetræ er der nogle "baner" med kugler i, hvor jeg har forsøgt at lægge nogle små tørfoder-piller for at teste, om det er noget for hende. Og hun bruger faktisk en del tid på at fiske dem op, så tænkte det kunne være god leg/stimulering for hende de dage, hvor hun er alene hjemme 8-16 (hvilket hun først vil være helt om halvanden måned).


Vores hyggede sig også meget med sådan et bræt, så det er en god ide.

Derudover kan du være helt sikker på, at hun sover rigtig, rigtig meget af den tid, hvor du er væk, så tror ikke du behøver bekymre dig om at hun kommer til at mistrives pga. de timer. Når jeg har hjemmearbejdsdag kan jeg se at vores katte lige er oppe en time eller 2 ved 6-8-tiden for at spise og lege lidt og så går de ellers i seng igen. Så kommer der først liv i dem igen, når det er ved at blive mørkt :)
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf LadyFox » 21. jan 2020, 06:03

Rosa Espinosa skrev:Bliver simpelthen lige nødt til at bede jer om lidt råd.
Var ude og gå med min 7 md gamle hvalp i går eftermiddags. Han går fint, vi går og hygger os. Der kommer cykelister og biler, han kigger lige nysgerrig op på dem og fortsætter ellers bare med at gå og snuse. Indtil vi kommer ned til en skole, hvor børnene for længst har fået fri. Han begynder at kigge sig rundt, som om der er noget at være bange for og stopper så op og kigger på et træ (der er ingen vind at se) og så bliver han ellers virkelig bange. Han prøver at vride sig ud af sin sele og jeg prøver at komme i kontakt med ham. Prøver at sidde på hug og berolige ham og prøver at give ham godbidder, hvilket altid får hans opmærksomhed, men nu smider han dem bare. Jeg vælger at gå væk derfra og ned til en boldmark hvor der absolut ingen andre mennesker eller biler er. Hele vejen derned, der går han og kigger rundt og opfører sig som om nogen efterfølger os. Så snart vi er nået halvvejs over boldmarken og han har fundet nogle godbidder i græsset jeg har smidt, så er alt fint igen og der er ingenting at mærke på ham.

Så mit spørgsmål er, hvad fanden skete der lige der? Og hvad kan jeg gøre hvis det sker igen, udover selvfølgelig at gå væk med ham?


Han er ved at komme i spøgelsesalderen, tænker jeg. Der er bare nogle hunde der i en periode begynder at se spøgelser og synes alle mulige random ting er farlige.
Jeg ville gå den tur jævnligt, og allerede begynde at aflede hunden med godbidder, leg eller øvelser inden at i når til det farlige sted - målet er at han først skal opdage i er det farlige sted når det er for sent at blive bange, og at vejen der til skal have været en super positiv oplevelse. Og det ville jeg gentage i en periode, og gradvist komme tættere og tættere på stadig afledt. Og så ville jeg rose hver gang vi er gået forbi uden en at blive bange.

Men altså, adfærden ville ikke bekymre mig, alderen taget i betragtning.
2
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf LadyFox » 21. jan 2020, 06:44

Rosa Espinosa skrev:
LadyFox skrev:
Rosa Espinosa skrev:Bliver simpelthen lige nødt til at bede jer om lidt råd.
Var ude og gå med min 7 md gamle hvalp i går eftermiddags. Han går fint, vi går og hygger os. Der kommer cykelister og biler, han kigger lige nysgerrig op på dem og fortsætter ellers bare med at gå og snuse. Indtil vi kommer ned til en skole, hvor børnene for længst har fået fri. Han begynder at kigge sig rundt, som om der er noget at være bange for og stopper så op og kigger på et træ (der er ingen vind at se) og så bliver han ellers virkelig bange. Han prøver at vride sig ud af sin sele og jeg prøver at komme i kontakt med ham. Prøver at sidde på hug og berolige ham og prøver at give ham godbidder, hvilket altid får hans opmærksomhed, men nu smider han dem bare. Jeg vælger at gå væk derfra og ned til en boldmark hvor der absolut ingen andre mennesker eller biler er. Hele vejen derned, der går han og kigger rundt og opfører sig som om nogen efterfølger os. Så snart vi er nået halvvejs over boldmarken og han har fundet nogle godbidder i græsset jeg har smidt, så er alt fint igen og der er ingenting at mærke på ham.

Så mit spørgsmål er, hvad fanden skete der lige der? Og hvad kan jeg gøre hvis det sker igen, udover selvfølgelig at gå væk med ham?


Han er ved at komme i spøgelsesalderen, tænker jeg. Der er bare nogle hunde der i en periode begynder at se spøgelser og synes alle mulige random ting er farlige.
Jeg ville gå den tur jævnligt, og allerede begynde at aflede hunden med godbidder, leg eller øvelser inden at i når til det farlige sted - målet er at han først skal opdage i er det farlige sted når det er for sent at blive bange, og at vejen der til skal have været en super positiv oplevelse. Og det ville jeg gentage i en periode, og gradvist komme tættere og tættere på stadig afledt. Og så ville jeg rose hver gang vi er gået forbi uden en at blive bange.

Men altså, adfærden ville ikke bekymre mig, alderen taget i betragtning.


Puha, det er jeg glad for at vide. Tænkte også at vi skulle prøve at gå den vej igen i dag, for at han lære ham at han ikke behøvede være bange. Der findes ikke spøgelser....vel :nerve: :lol:

Tak for råd :gogo:


Jeg tænker som sagt afledning, og så udover det så skal du selv være selvsikker i situationen. Og hvis han bliver bange igen, så prøv i stedet for at gå væk så gå lidt rundt i området i den afstand hvor han igen er tryg, og når han er helt tryg igen så prøv at nærm dig gerningsstedet en smule, med masser af ros og godbidder så langsom at han ikke når at blive utryg inden i forlader stedet. Så du selv får sendt ham et signal om at det ikke er farligt og der ikke er noget at flygte fra. Det behøver ikke at tage timevis, bare så det bliver tydeligt at du ikke synes der er fare på færde, og han forlader stedet i rolig tilstand i stedet for at være nervøs.
0
...

Tilbage til "Kæledyr"